Philips P800

Peter_dtn

Golden Member

Dat is wel heel lang geleden, ik heb hier nog de P800 op chip, de "Fast".. address bus telde van hoog naar laag als ik me goed herinner. Het is eigenlijk alleen binnen Philips veel gebruikt, met de komst van de VAX machines was het snel over voor de P800 machines..

Ik heb een tijdje met de Eurokaart versie gewerkt P854 volgens mij, 256kbyte DRAM zat daar in..

Heb je nog een machine?

Ik heb net binnen:
een stuk of 6 of 7 hoge 19" racks met grote PCBs met allerlei kaarten, wel honderd. Enkele kastjes waarop staat "Winchester drive" met daarin een dikke harddisk en controllerboard. Enkele 8" floppy drives. En dan nog wat losse kaarten en wat boeken.

Ik wil er achter komen wat ik nou precies heb. Of verzamelaars er blij mee zijn of misschien ook niet.

Hier zijn zeker verzamelaars voor! Het is dat ik op dit moment geen ruimte heb anders had ik het graag overgenomen. Een P800 die zo compleet is (met boeken en winchester drives) is zeer uniek te noemen.

Niet weggooien of demonteren!!! Heb je meer foto's?

maartenbakker

Golden Member

En dan als het even kan ook foto's met typeplaatjes, stickers en andere dingen waar nummers op staan. Dan kan ik ook wat van productielocatie, datering en mogelijk andere details zeggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Proxxima

Golden Member

Hallo Pieter,

Wat leuk een oude Philips P800 die opduikt!
Ik werd al getipt door Maarten Bakker over dit topic.

Ik ben erg benieuwd naar wat je hebt staan.
Op http://technischmuseum.nl probeer ik langzaam mijn oude
meuk tentoon te stellen. De oudste computer welke ik heb
is een PDP8/e met een papertape reader/puncher.
Hier ben ik mijn machine aan het testen. https://youtu.be/9qHrEkjavUc

Als je 7 manshoge 19 inch kasten hebt staan dan kom ik er ook
niet mee weg. Maar 7 inbouw racks van 19" wellicht wel.
Dat is als je er überhaupt afstand van zou willen doen natuurlijk.

Gezien de harddisk die je laat zien, Rodime of Ampex zo te zien,
kom ik met datering grofweg al eind jaren 70 uit. Maar misschien
waren het uitbreidingen en is het systeem zelf wellicht nog ouder.
Datumcodes op IC's kunnen meer uitsluitsel geven.

Groeten, Roland

Spijtig dat er geen reactie meer komt.

Grappig om terug te zien, zo een Philips 19" computer in een beige rack heb ik ooit gesloopt om er eerst een grote eindversterker (met koeltunnel) in te bouwen, en veel later mijn Ar laser + voeding.

Tot begin deze eeuw (denkt tot 2005) beroepsmatig mee gewerkt. Wel met p858 systemen p876 alles met floppy's en cdc packs.
Zelf nog veel hardware voor ontwikkeld . Zoek ook eens de site op van theo engel, heeft ook nog veel documentatie op site staan. Heb laatst nog een oud collega gevraagd maar daar moet nog een p858 staan die werkt. Als ik thuis plaats had zou hij hier staan :) . Werden gebruikt in een luchtverkeerscentrum.

Proxxima

Golden Member

Ik heb overigens sterk het vermoeden dat er naast die Rodime/Ampex harddisk een Western Digital WD1002-hd0 MFM naar SASI controller in zit. Daar bovenop een verloopje geprikt naar de Philips externe bus. SASI is de voorganger van SCSI...

http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/westernDigital/WD100x/61-031050…

maartenbakker

Golden Member

Uit de tijd dat WD nog min of meer een chipsbakker was...

Overigens ondertussen uitgevonden dat het om een Franse modelreeks gaat en dat er veel servicemanuals met ook interessante nummertjes en technische details online te vinden zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt zijn midden jaren 70 in Frankrijk ontwikkeld. HSA ( Hollandse Signaal Apparaten) heeft ook specifiek voor luchtverkeersbeveiliging systemen nog kaarten ontwikkeld. Alsmede hadden ze hun eigen operating systeem STOS ( Signaal technisch operating system) .
Als displays werden vektor scan beelschermen gebruikt met een diameter van ong. 20" . Ook volledig door HSA ontwikkeld.

Wat eerste fotos. Ik heb 7 van die racks vol met kaarten. En wat reservekaarten. Maar wat het allemaal is?

Op een van die racks staat Philips en AMR-20 Auto Mobus Rack.

De floppy drives voor en achter. En beide winchesters (harddisk). Een heb ik gekeken, de disk is Rodime.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 21 januari 2017 21:01:34 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Eerste indruk: Dit is niet zomaar een P800. Hij is kennelijk (om)gebouwd voor intern gebruik in een consumentenelectronicafabriek van Philips België (of nauwkeuriger: hij is geheel of gedeeltelijk door EBM RGT België ontwikkeld, gezien de codenummers die met 7104 beginnen). Enig idee waar hij vandaan komt? Wilde gok zou zijn dat hij nog ergens op een zoldertje stond in Brugge toen de boel daar richting laadbak verhuisde?

Als iemand hem restaureert en in gebruik neemt, zou het me niet verbazen als er software voor testopstellingen of machinebesturing op blijkt te staan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 21 januari 2017 22:45:15 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Proxxima

Golden Member

Op 21 januari 2017 20:58:53 schreef Hoeben:En beide winchesters (harddisk). Een heb ik gekeken, de disk is Rodime.

Rodime kon inderdaad haast niet anders. Ik zie dat de eerder genoemde
WD1002-hd0 ook klopt. :-) Mooi Philips printje erop geprikt.

Ik heb overigens de indruk dat het niet één systeem is maar
meerdere systemen zijn. Beide floppy units zijn met "1" genummerd.
Dat zou niet logisch zijn als ze beide aan één systeem zouden hangen.
Buiten dat staan de dipswitches op de achterkant ook op hetzelfde adres.

Tevens heb je twee winchesters. Dat geeft mij te denken dat je
in totaal dus mogelijk twee complete systemen hebt.

Zo te zien gaat het om een P851 gebaseerd systeem, de laatste generatie P800.
Ik zie op de WD1002-hd0 veel datumcodes in 1984. Wellicht sluit de
nummering van de Philips borden hier op aan.

Mooi om te zien, echt professionele machines welke vermoedelijk
gebruikt zijn voor een productiestraat van één of ander...

Eigenlijk nog een brandende vraag.. Heb je er ook diskettes / software bij gekregen?

Ik zie net dat de chip datums in 1984 op de WD controller aardig
aansluiten op de 23-11-1983 productiedatum van één van de CPU kasten.

Ik ben overigens, net als maarten, erg benieuwd of je nog enige
geschiedenis van de machine zelf weet. En wat zijn je plannen ermee?

Groeten, Roland

Alweer een jaartje geleden : wat is van deze machines terecht gekomen ?

Wilde er even op wijzen dat het mogelijk is harddisks uit te lezen zonder de machine operationeel te hebben, mbv David Gesswein's MFM disk reader.

https://www.pdp8.net/mfm/mfm.shtml

Indien er interesse is om deze zeldzame P851 data te redden wil ik best met mijn MFM-reader deze disks uitlezen.

Jos

maartenbakker

Golden Member

Ik ben ook benieuwd wat ervan geworden is, had dit topic nog in de wacht staan.

Meen trouwens dat ik iets van Hasselt zag staan, dus misschien niet uit Brugge. Ben benieuwd naar de context van de apparaten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 20 mei 2018 01:50:36 (45%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb ze hier gewoon nog staan, nog geen geïnteresseerden gevonden.

Ze komen van een Philips afdeling. Ze hebben ofwel apparatuur getest of componenten. Ik vermoed dus afdeling Semiconductors of EMT. EMT zat in Eindhoven maar ook in Hasselt, dat zou het wel kunnen zijn.

Ik heb geen diskettes maar waarschijnlijk staat er e.e.a. op de meerdere harddisken.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 20 mei 2018 11:45:41 (14%)

heb van de week nog een stalen kast van een oud philips computernetwerk verwijderd.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 21 mei 2018 00:22:32 (60%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 20 mei 2018 11:34:40 schreef Hoeben:
Ik heb ze hier gewoon nog staan, nog geen geïnteresseerden gevonden.

Ze komen van een Philips afdeling. Ze hebben ofwel apparatuur getest of componenten. Ik vermoed dus afdeling Semiconductors of EMT. EMT zat in Eindhoven maar ook in Hasselt, dat zou het wel kunnen zijn.

Ik heb geen diskettes maar waarschijnlijk staat er e.e.a. op de meerdere harddisken.

Ik zie op het typeplaatje dat op de voeding(?) van de backplane zit, iets staan dat lijkt op "Process engineering Hasselt Belgium". Klopt dat? Zie je misschien kans om nog wat scherpe foto's te plaatsen waar ook typeplaatjes op staan? Dat klinkt als een vroegere naam voor EMT?

Hoe dan ook, de 12NC's zowel op de typeplaatjes als op de printplaten horen bij bedrijfsmechanisatie consumentenelectronica. Dan zijn er twee soorten uitleg mogelijk: 1) Process Engineering / EMT Hasselt viel onder de HIG Audio of Consumer Electronics of 2) het apparaat is ontwikkeld voor gebruik in een fabriek van Audio of Consumer Electronics.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mobus (MOdular BUs System) was een a simpele 16 bit backplane waarvoor verschillende EBM's van Philips Consumer Electronics in de jaren 70/80 meet kaarten ontwikkelden en daarmee produktie meet-systemen bouwden door P800 computers bestuurd. Met name in Hasselt, later Brugge en de rest van CE en nog later ook Semiconductors. Toen de P800 familie stopte is er nog een tijd gewerkt met DOS PC's en Turbo Pascal (bij Semiconductors heetten dergelijke testers daarom Turbo-testers).

Ik ben wel geinteresseerd om een 19" rack met een collectie MOBUS kaarten over te nemen, om te proberen dat met een moderne CPU (Arduino?) aan te sturen. Dus niet geïnteresseerd in P800 spul (te oud, geen interessante software)

Nutson, ik ben al met jdreesen in overleg. Het is echt een flinke stapel racks met allerlei CPU kaarten, diskcontrollers, harddisk, floppy drives (8"), heel erg veel diverse IO kaarten. Misschien dat jullie even samen moeten overleggen over wie wat zou willen? Stuur even een bericht buiten CO om zodat we hier e.e.a. niet vervuilen?

Lokatie waar ik de racks heb staan is Hilvarenbeek. Je hebt wel een redelijke maat auto nodig anders krijg je het er niet in.

Ik denk dat ik morgen maar eens een mooie fotoserie maak.

En ik heb destijds bij Philips EMT op strijp aan apparatuur voor afregelen van TVs gewerkt, inderdaad met een PC en TurboPascal. Dat was voor Philips Brugge, de eerste Matchline 100Hz breedbeeld TV's. Maar dat is een ander verhaal, dat ik niet graag op internet zet.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 21 mei 2018 00:03:20 (21%)

maartenbakker

Golden Member

Het zou in elk geval leuk zijn als de data uitgelezen kan worden en mogelijk uitgevogeld kan worden waar 1 configuratie uit bestond. Dan kunnen we dat voor het nageslacht vastleggen voordat de boel opgesplitst wordt.

Mogelijk is te achterhalen waarvoor de opstelling diende en hoe dat gebeurde, al lijkt me dat wel een erg ingewikkelde klus, dus elk detail dat nog boven water komt is mooi meegenomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."