Anoniem
Op 28 februari 2017 17:35:56 schreef rbeckers:
De oscillator frequentie is niet zo hoog. Afhankelijk van ontwerp ongeveer tussen de 100kHz en de 1MHz.
Dat is niet echt hoog en veel minder kritisch als bijvoorbeeld een FM bug.
Al veel oscillatortjes gebouwd die werken, nee zeker? 
rbeckers
Overleden
Toch wel een paar. 
O.a. een met een BD139 die 280MHz haalde en een VCO van ongeveer 2,4GHz-4,2GHz.
En een hoop DC/DC converters etc..
Anoniem
Oh, ik dacht onwillekeurig aan het topic over de bananenkisten vol mislukte projectjes. 
Gezien je ervaring zul je toch moeten toegeven dat een compacte oscillator op enkele honderden kilohertz die herbouwd wordt met de componenten verspreid over de oppervlakte van een bierkaartje veel kans heeft op parasitaire effecten, op de verkeerde frequentie en amplitude te oscilleren, of zelfs helemaal niet.
rbeckers
Overleden
Natuurlijk is er een redelijke kans dat er een verkeerde of geen oscillatie komt.
Er zijn op dit forum foto's van min of meer werkende fm-bugs in een aantal topics gepost, die matig in elkaar gezet waren. Maar tussen 1MHz en 100MHz zit een groot verschil.
De parasitaire effecten zijn bij 1MHz nog beperkt.
Dit borduren lijkt een beetje op litze draad.
Hoe groot de kans op problemen is, is niet te bepalen. O.a. de onbekende trafo en hoeveel marge het ontwerp heeft.
(100kHz is bijna audio.)
Mijn projecten mislukken zelden. Alleen blijf ik soms aan het testen en verbeteren.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Gebookmarked, want inderdaad erg appart (en op de goeie manier). Ik vind het heel gaaf om te zien, en dat die oscillator er waarschijnlijk een paar Khz naast zit werkt het niet minder om. Misschien net wat minder efficiënt, en EMC wordt een ramp met die lange sporen, maar er is geen 1% weerstand met lage tempco te bekennen in die lamp, hoor. Er is marge. En het werkt dus ook.
Qua "oude productietechniek terughalen"... Uhm, de lamp zelf kun je misschien nog glasblazen, en vullen met kwikdamp en de juiste fluorescentiepoeders*, maar zelf het switchmode-IC breien dat de boel regelt zie ik niet gebeuren...
Neemt niet weg dat je er prima onderzoek naar kunt doen, maar hoewel zo'n lamp niet heel ingewikkeld in elkaar zit (in vergelijking met b.v. een laptop) is het toch niet iets wat je zelf "from scratch" kunt bouwen, je hebt sowiso de producten van anderen nodig, in dit geval al die weerstandjes, spoeltjes, condensatortjes, trafotjes, transistortjes, diodes, IC-tjes en opgevouwen-tl-buisjes, kun je bijna net zo goed gelijk een spaarlamp kopen...
Of als je toch gaat produceren, een echte print maken, desnoods "ouderwets" met zeefdruktechniek, dat is nu eenmaal compacter en handiger dan borduren. (Wel stukken minder "artistiek")
En echt vanaf 0, vanaf ertsen, zand en ruwe olie, is het al helemaal geen doen. Wel misschien leuk om eens uit te zoeken hoe vreselijk veel (internationale) samenwerking en handel er al nodig is voor een spaarlamp... 
Op 28 februari 2017 11:56:24 schreef Tidak Ada:
Ik raad je ernstig aan om eens bij bijv. de bouwmarkten te kijken naar glasvezeldoek.
Glasvlies / glasvezelbehang. Helaas zit er iets van een lijmlaag op, die wel brandbaar is. Probeer maar eens met een klein plukje. Alsnog stukken minder brandbaar dan een lap textiel, maar ik zou er niet op rekenen.
Hoe weet ik dat nou? Ik dacht dat een paar lagen van dat spul een goede bescherming voor een houten werkblad zou kunnen zijn bij laswerk. Gelukkig ook met een klein plukje / draadje geprobeerd, want nee, het brand gewoon. De vezels zelf uiteraard niet, maar de lijm of coating die de vezels bij elkaar houd. Niet erg goed, maar ik had verwacht dat het helemaal niet zou branden.
Ik wil het dus absoluut niet afkraken, want het is een super gaaf idee, maar kijk wel uit met veiligheid en brandbaarheid.
(Tover bijvoorbeeld ergens zo'n "Bom proof" (atex) kastje vandaan met een dikke, glazen voorplaat. Of maak zelf iets van staal en glas, en test dat ook. Of zet de boel gewoon uit met een dubelpolige schakelaar, en zet er als het aan is een mannetje met een brandblusser naast - dat lijkt misschien overdreven, maar onbeheerd aan laten staan zou ik niet doen. En als je er wél naast staat en het vliegt toch in de fik, wat doe je dan? Zonder brandblusser had je er net zo goed niet naast kunnen staan...)
*)En dan kun je eigenlijk beter grote nixies gaan maken dan spaarlampen, ben je gelijk van die vervelende poeders af...
EDIT: Stiekem de kleine lettertjes bijgewerkt in reactie op Gadget
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 1 maart 2017 21:54:10 schreef Lucky Luke:
Glasvlies / glasvezelbehang. Helaas zit er iets van een lijmlaag op, die wel brandbaar is. Probeer maar eens met een klein plukje. Alsnog stukken minder brandbaar dan een lap textiel, maar ik zou er niet op rekenen.
Nu loop ik toch al heel wat jaartjes rond in de interieurbouw en gebruik ik SCAN behang (zo heet het) zeer regelmatig, in ziekenhuizen, kantoren, woning renovaties etc.
Waarom, spul is zeer brand vertragend.
Lijmlaag breng je aan op de muur, niet op het behang (daarom werkt het zo prettig)
Lijmlaag op het behang ? nog niet meegemaakt, maar wellicht wel bij die bouwmarkt meuk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
prettig werken? je moet er in de zomer mee werken, heb je lekker jeuk van die glasvezels
dat spul hangt hier ook, bij de ramen komt het gelijk los. helaas kom je daar pas achter na schilderen, het gewicht van de latex was al te veel.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@Lucky:
Je hebt gelijk, Lucky!
Ik heb het geprobeerd en het brand ongeveer als sigarettenvloei
@TESTMAN:
Ik denk dat Lucky de lijm bedoelt die wordt gebruikt om de vezels bijeen te houden, niet die waar je het5 mee op de muur plakt.
De kunst is ook om het met zo min mogelijk lijm op de muur te plakken, de latex moet de rest van de verbinding met de muur maken je m.et de latex er goed in werken, zodat die zich ook met de muur verbindt...
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 1 maart 2017 23:27:11 schreef testman:
prettig werken? je moet er in de zomer mee werken, heb je lekker jeuk van die glasvezelsdat spul hangt hier ook, bij de ramen komt het gelijk los. helaas kom je daar pas achter na schilderen, het gewicht van de latex was al te veel.
Dan is het niet goed aangebracht !
Te weinig lijm op de muren, of niet voorbehandeld !
Goed aangebracht trek je een complete gipswand door de schroeven heen en blijft alleen het frame met schroeven over.
Wat betreft de jeuk, nog nooi problemen mee gehad (kwaliteit wellicht een issue)
rockwool daarintegen....aargh
Gadget_inc
Op 1 maart 2017 23:58:46 schreef Tidak Ada:
@Lucky:
Je hebt gelijk, Lucky!
Ik heb het geprobeerd en het brand ongeveer als sigarettenvloei
Dus het verschroeid....
EricP
mét CE
Erg grappig idee.
Om op de vraag terug te komen: als ik hier een stukje electronica ontwerp, dan doe ik dat meestal met onderdelen die ik voor het grijpen heb - vooropgesteld dat dat kan (en niet kritisch is).
Het zal bij die lampenbakker niet heel erg anders zijn. Philips maakt ze al lang niet meer zelf, maar koopt ze ook gewoon bij een Chinees in. De ene Chinees heeft een neef die in de weerstandjes zit, de oom van de volgende zit in de condensatoren. Die met de weerstandjes neef krijgt daar wat meer korting, zodat een weerstandje extra goedkoper is dan een condensatortje extra en bij de andere werkt het anders om. Gevolg: 2 schakelingen die ongeveer hetzelfde doen, maar anders opgebouwd zijn. Ik vrees dat je er mee zult moeten leven.
Overigens denk ik dat (identieke) buisjes niet zo kritisch zijn voor wat er aan PCB aan hangt.
Tenslotte toch nog een waarschuwing, GD tikte het ook al even aan. Ik ben niet zo bang voor parasitaire effecten op deze schaal (frequentie te laag, het is allemaal vrij grofstoffelijke en tolerant, stromen zijn relatief klein, wellicht dat de ingangs C wat ver weg zit
). Maar je zou onbedoeld een dijk van een breedbandige stoorzender gebouwd kunnen hebben. Dat zou wel eens niet lief voor de buren kunnen zijn. En dan hebben we het nog niet over (ver)storing van bijvoorbeeld communicatie.
In de oorspronkelijke opzet, zijn alle verbindingen 'kort'. Als je uitgaat van 1MHz, dan zit op op 300m als golflengte. Een verbinding van zeg 2cm zal het als antenne niet zo goed doen. Als je nu opeens een verbinding van een meter hebt, dan zou dat best wel eens een stuk effectiever kunnen zijn, al zal het als antenne een belabberd rendement houden. Maar ik heb geen idee hoe de flanken er in zo'n ding uit ziet. Fourier leerde ons dat als die 'recht' zijn, er (dus) ook ruim hogere frequentie's dan de oscillatie frequentie een rol spelen - en dan kan zo'n draadje opeens onbedoeld wel effectief worden als antenne.
Wellicht toen eens (laten) kijken hoe erg die dingen stralen. En dan niet of het aan een of andere norm voldoet, maar noem het een 'sanity check'. Ofwel: moet ik er serieus aandacht aan besteden om te 'ontstoren' of loopt het wel los? Misschien iemand hier die daar de middelen / contacten voor heeft?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 2 maart 2017 00:11:29 schreef Gadget_inc:
[...]
Wat betreft de jeuk, nog nooi problemen mee gehad (kwaliteit wellicht een issue)
rockwool daarintegen....aargh
je bedoelt zeker glaswol? dat jeukt dat het verrekt, is bij steenwol minder een issue. dat het behang loskomt bij m'n ramen zal het komen door koude/vocht en de ondergrond, men heeft alleen daar met de bouw stukken beton rechtgetrokken met hard wit spul, waar de behanglijm niet goed op hecht.
Allicht kun je de stof van een blusdeken/branddeken (is glasvezel) gebruiken, als je daar op kan borduren.
Zo, ik kijk even de andere kant op en we zijn alweer op pagina twee 
Qua stof: ik hou het bij borduurstof, deze ga ik wel impregneren met brandwerend spul, voor de zekerheid. Ik kies hiervoor omdat het oog ook wat wil. De uiteindelijke lamp komt ook in een borduurring te hangen. Om het klassieke borduurwerk-beeld compleet te krijgen.
Op de vraag "leuk idee, maar werkt het wel?": ja, het werkt sowieso, ik heb al enkele lampen werkend, de oudste modellen zijn al een paar jaar oud en hebben flink want branduren erop zitten. Is nog nooit iets mee gebeurd qua knipperen of brand. ze blijven goed op temperatuur, niet warmer dan een gewone spaarlamp.
Ja, de printplaat komt achter glas, er komt tenslotte 230 volt op te staan 
En nee, ik snap ook wel dat ik niet kan concureren met de massa-productie van philips, en dat is ook totaal niet het hele doel. Het is, zoals al eerder genoemd werd, kunst / design voor mensen die dat waarderen. en ja, daar zit dan wel 30 uur handwerk in ten opzichte van 30 seconden fabriekswerk, en dat is precies het hele punt.
Bedankt voor alle reacties, tips, feedback en alles, ik ga ze nog even een keer rustig doorlezen 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 2 maart 2017 00:12:51 schreef Gadget_inc:
[...]Dus het verschroeid....
Kleine vlam en het smeult en de glasvezel zelf blijft over, maar de stijfheid verdwijnt. Ik denk dat het branden wel meevalt als het op een muur is geplakt.
Op 28 februari 2017 11:56:24 schreef Tidak Ada:
Succes, ik verwacht binnenkort een geborduurde digtale (nixie) klok
[bijlage]
*kuch*
sneak peek
Ziet er grappig uit zo.
Verkoop je ook nog wel eens wat, of is het alleen voor de expositie? Puur belangstelling verder hoor. 
EricP
mét CE
Verkoop je ook nog wel eens wat
Daar zit dan hoop ik wel een CE-verklaring bij he? Anders kan het nooit veilig zijn! (en je mag het in elk geval niet verkopen...
).
Leuk, met die LEDs. Nixie lijkt me wat complexer. Al moet het wel te doen zijn.
Allemaal uit bestaande en uit elkaar gesloopte apparaten?
Tidak Ada
Op 2 maart 2017 17:07:32 schreef EricP:
[...]Daar zit dan hoop ik wel een CE-verklaring bij he? Anders kan het nooit veilig zijn! (en je mag het in elk geval niet verkopen...).
Leuk, met die LEDs. Nixie lijkt me wat complexer. Al moet het wel te doen zijn.
Allemaal uit bestaande en uit elkaar gesloopte apparaten?
CE verklaring, das een goeie 
nee, die komt er niet bij.
Mooie is, als je het verkoopt op eigen risico als kunst met een disclaimer erbij kan er ineens een hoop.
Op 2 maart 2017 17:37:14 schreef Timbob:
[...]CE verklaring, das een goeie
nee, die komt er niet bij.
Die borduur je er toch gewoon even bij? alsjeblieft, hier het Patroon :
Op 2 maart 2017 18:06:19 schreef Shiptronic:
[...]Die borduur je er toch gewoon even bij? alsjeblieft, hier het Patroon :
[bijlage]

dat zou wel een hilarisch idee zijn
Op 2 maart 2017 19:38:16 schreef mel:
Goed idee. ik ga een 2 meter zender borduren
Je wil snel klaar zijn zeker, de draad zit al op spoelen .