Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Mij is inmiddels een nieuwe toegezegd, maar éérst zien en dan geloven. Een beetje onderhandelen helpt dus (hopelijk).
Op ePay staan er ook nog andere, met een LCD schermpje, maar die geven geen gegevens over de cos φ
@Jinny,
Ik heb in Rosmalen twee 6V trafo'tjes gescoord, maar die zijn te groot voor de behuizing. Hoe heb jij het ingebouwd?
Heb er verder nog niets mee gedaan. Te veel andere dingen te doen.
Heb jij enig idee of die switchertjes, die Roland van Leusden voorstelde, kunnen werken? Per slot van rekening moeten in- en uitgang met de Neutral verbonden blijven.
Op 22 maart 2017 21:34:54 schreef Tidak Ada:
..Op ePay staan er ook nog andere, met een LCD schermpje, maar die geven geen gegevens over de cos φ
Ja, ik zag het. Hetzelfde apparaatje als op Marktplaats, maar dan voor minder dan de helft, incl verzenden uit China.
Ik heb de meter ook binnen.
Uiteraard geopend en een beetje aan het reversed engineren.
De brugcel krijgt zijn spanning enerzijds via de grote C en andere zijde via de 51 ohm weerstand. De volle ac spanning staat tussen de kontakten waar de 9 van c9 staat, en dat is maar ongeveer 1mm afstand.
De uitgang van de brug gaat via de 10 ohm weerstand naar de twee elcos en de twee zeners alles parrallel. Dit is tevens de voedingsspanning voor 1740 ic die de metingen uitvoerd en via twee datalijnen naar het display print stuurt.
De datasheets van beide ic zijn op www te vinden echter alleen (ikke ) in chinees.
Wordt vervolgt met schema.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Spannend, BenI2C 
Ben je er ook achter wat dat kleine IC'tje U4) zonder belettering is?
Kan je de datasheets s.v.p. doormailen?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Die datasheets ben ik ook wel in geïnteresseerd, al was het voor het archief.
@Tidak, ik had uit de junkbox een erg klein trafotje welke nog net naast en onder de printjes en PVC paste.
Ding staat nog op de plank, omdat er een keuken tussen boot en powermeter kwam...
hier het meet IC HT7017
en het display
Ik denk dat U4 als data converter wordt gebruikt. Zit tussen datalijnen van beide ic's
[Bericht gewijzigd door BenI2C op (38%)]
Tidak Ada
Bedankt voor de datasheets. Dat blokschema maakt wel een en ander duidelijk en verder is Google translate je toegewijde dienaar. Vertaal wel naar Engels, dat gaat altijd beter dan naar 'je moers taal'
Ook is nu duidelijk dat die HT7017 een "High-precision single-phase multi-function metering chip with a UART communication interface" is en de TM1640 een "Dedicated LED drive control circuit"
Gelijk getest, na binnenkomst. De voedingsweerstand van 51Ω ook boven in de soldeer gezet en vervolgens een 1000 Watt gloeilamp aangesloten. De gebruiksaanwijzing vermeld:
The meter can only use to measure 50Hz AC city electricity, it will be destroyed when use to measure square wave, output of inverter and correction sine wave.
Ik wilde eigenlijk ook een lampdimmer testen met faseaansnijding en een switch voeding, maar vraag me af of dat wel kan/mag...
1000 Watt Philips gloeilamp (hele dikke fitting)
Cosinus phi, kWh ((Chinezen zijn goed in afkortingen, not) kilo is altijd k en Watt (eigennaam) met een hoofdletter. Puh.
Leuk ding!
Willie W
Golden Member
@ RAAF12, Dat ziet er inderdaad leuk uit.
Kun je misschien ook een link plaatsen van de meter of de site waar je hem gekocht hebt?
Tidak Ada
Die komt van eBay #222042479282 (Verkoer: nativsh)
Er zijn momenteel verkopers, die hem voor minder verkopen.
LET OP: die zijn ietsje anders, o.a. geen groen display en de functies zijn iets anders geordend.
Ik heb hem hier weg:
https://www.aliexpress.com/item/AC-80-300V-0-100-0A-ammeter-voltmeter-…
Ik denk dat U4 als data converter wordt gebruikt. Zit tussen datalijnen van beide ic's
Inmiddels denk ik dat U4 de controller van de meter is.
edit: Link aangepast
[Bericht gewijzigd door BenI2C op (15%)]
Tidak Ada
De link naar AliExpress werkt niet
Via zoeken in op AliE op AC-80-300V-0-100-0A-ammeter wordt niets gevonden.
Mogelijk moeten de .... vervangen worden door een ontbrekend deel van de string.
Hoe kom jij trouwens op www.aliexpress.com? Als ik dat intyp wordt ik onverwijld doorgestuurd naar nl.aliexpress.com 
't Zelfde heb ik trouwens Google.nl....
De meter is kaduuk, er was enig geknetter hoorbaar na het aansluiten van een TL loupe lamp en de meter op de WCD. De weerstand R11 meet oneindig. De serie C en bruggelijkrichter zijn goed. Maar de waarde van de R kan ik niet lezen want het derde symbol is weg. Weet iemand wat de waarde is?
]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 23 februari 2017 13:31:36 schreef Jinny:
R11 is 10 Ohm.
Functioneert waarschijnlijk als fuse.edit
Nu ik het ding toch open heb liggen denk ik dat ik de grote bruine C en de dikke weerstand eruit haal en vervang door een klein trafotje.
Iets meer vertrouwen in.
Btw, apparaatje heeft de vakanties tijdeloos gewerkt, uitermate tevreden over.
Geeft het verbruik voldoende accuraat aan.
Bij iedere keer walstroom insteken even de actuele stand noteren.
Weet je gelijk hoeveel verlies de betreffende jachthaven heeft in de bekabeling..
Er was een jachthaven waar ik iets van 160V meette.
De acculader (Victron) begon ook fors meer stroom te trekken.
Tijd voor een andere aansluitpaal met meer prik dus...
Handig ding.
[Bericht gewijzigd door Jinny op (42%)]
Tidak Ada
@Jinny:
Als je lang op het knopje drukt worden de vastgelegde waarden gereset. Dat is misschien handig in jouw situatie. Je hoeft dan niets te noteren.
@RAAF:
Dat was precies wat de mijne ook deed. Het kán zijn dat je de aansluitingen niet exact volgens schema hebt gemaakt. Je mag de voeding van het ding niet ná de stroomtrafo afnemen volgens de nieuwe handleiding.ot
Jinny heeft er een trafo'tje in gefrot om de voeding niet via de C te laten lopen. Helaas heb ik nog niet zo'n klein trafo'tje kunnen vinden.
Jinny
Golden Member
Thks voor de tip TA, die wist ik nog niet...
Btw, ik heb het starre pijpje vervangen door een stukje soepele mantel van een stukje 5x2.5, hou je meer ruimte...
[Bericht gewijzigd door Jinny op (57%)]
Tidak Ada
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Als je die stroomtrafo extern wilt hebben dan kun je beter gewoon de versie kopen met .. externe stroomtrafo!
Tidak Ada
Die hebben voor zover ik weet geen DIN-Rail behuizing.
Bovendien blijf je dan met die voeding via een C. En nu niet zeggen dat je die trafovoeding buiten de behuizing kan zetten
Dat geeft extra bedrading.
@Jochem hieronder: URL?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Jawel hoor, gewoon in DIN-rail behuizing.
En professionele meters hebben ook gewoon een serievoeding via een C. Of je Siemens Logo 230, etc etc.
Dus zolang het ontwerp deugt (en de gebruikte C ook) is daar an sich niet veel op tegen.
edit:
URL van willekeurig voorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/Din-rail-LED-AC-200-450V-0-100-0A-volt…
Bij deze lijkt het op de foto alsof de stroomtrafo hard-wired vast zit. Ik heb ze ook gezien die aan de bovenkant netjes aansluitschroefjes voor die stroomtrafo hebben.
edit2:
zoals deze op ebay.
[Bericht gewijzigd door Jochem op (12%)]
Jinny
Golden Member
Dat van die stroomtrafo extern plaatsen heb ik ook overwogen.
Voornamelijk vanwege het aflezen/controleren.
Dat vergt nu elke keer een duik in de achterkajuit/slaapkamer.
Aan de andere kant, nu is in de nacht wakker worden van de klik van het walstroomrelais ook duidelijk of dat ook echt afschakelen was.
Dan is de kWh meter ook uit.
Om elders te controleren of er 230V is heb ik inmiddels een andere oplossing verzonnen.
Tidak Ada
Bedankt Jochem 
Banggood heeft er -zonder DIN-rail- nu ook met LCD en met andere (extra?) parametrs en een stuk goedkoper en geen porto!
AliE: https://nl.aliexpress.com/item/AC-80-300V-0-100-0A-Din-rail-LED-voltme… €13,34; Gratis verzending!
En nog vele andere modellen: https://nl.aliexpress.com/popular/voltmeter-ammeter-power-energy.html?… 
Jinny
Golden Member
Op 30 januari 2018 13:06:29 schreef Jinny:
Handig ding.
Dat vind ik ook, erg handig om even wat dingen te meten, bedankt voor het opzoeken, ik zal er een nieuwe 10Ω inzetten. Tidak ook bedankt, maar idd. het ding lag los en niet de fase gelet heeft een jaar gewerkt maar had laatst niet de fase gechecked...
Tis hier wel ellende, net is de webcam overleden zowel LAN als Wifi doen het niet meer.
Jinny
Golden Member
Gezien de vaak matige Chinese kwaliteit en het C gevoed zijn had ik dus direct voor een klein trafotje uit de junkbox geopteerd.
Dat werkt uitstekend.
Ik was wat minder gecharmeerd van de C voeding op mijn boot met geregeld in en uit schakelen, als bij insteken van de CEE steker, de muntenteller voor de elektra, de tijdschakelaar van de elektra, verzin het. (heb al eens midden in de nacht in mijn nachtpon buiten gestaan om de walstroom te resetten die iedere 8 uur afschakelde, heerlijk)
Ik kon me zomaar voorstellen dat een C daar eerder problemen mee had dan een trafo...