Kan ik de toonregeling veranderen zodat ik wat minder bass heb. Bijvoorbeeld een extra condensatortje of een weerstandje.
Verder zag ik dat een elco gescheurd is van 8 uf 400v dus die eerst maar vervangen
Heb je al wat geprobeerd met hoge en lage tonen filters die op de radio zitten om het geluid goed te krijgen?
De regelingen bestaan uit al dan niet overbrugde/kortgesloten high en low pass filters met vaste condensatoren en weerstanden.
Bijv. knop 12 (hoge tonen regeling in het schema) overbrugt al dan niet C80a en C81a
Op 8 juni 2017 11:59:43 schreef Elektroboy21:
Kan ik de toonregeling veranderen zodat ik wat minder bass heb. Bijvoorbeeld een extra condensatortje of een weerstandje.
Ik heb dat ook al met enkele radio's gedaan en zet hiervoor eenvoudig een extra condensatortje in de signaalleiding van de FM:
Groeten...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als bij bas de boel vervormt is meestal de ophanging van de speakers naar de knoppen. De randen zijn dan zo dun geworden dat ze weinig meer doen...
('t is ook een hele opgave voor een stukje papier om meer als 50 jaar heen en weer gebogen te worden...
)
[Bericht gewijzigd door Arco op (27%)]
De toonregeling, daar hoef je in eerste instantie NIETS mee te doen. Behalve de rij toonknoppen boven op stand 'uit' te zetten, en aan de toonregelaar te draaien. De toonregelaars werken zeer sterk.
Hoe werkt dat dus? Zo: https://youtu.be/emEmzzsaZKc
Voorbeeld is van de grammofooningang, ik heb geen FM antenne aangesloten.
B5x toestellen hebben de toonregelaars alleen als knoppen, en dan kan zo'n modificatie wel handig zijn.
Daarnaast inderdaad de speakers controleren. Hang 'm aan een dun koordje op, neem een toongeneratortje met een weerstand in serie van ongeveer de halve speakerimpedantie, en meet de spanning over de spreekspoel. De spanning piekt op de resonantiefrequentie en die hoort bij een AD3800AM 75hz te zijn. Als die minder dan 15hz afwijkt, zou ik er met m'n vingers van afblijven.
Je kan de Fres niet meten als de speakers in een kast of op een werkblad liggen, hij moet in vrije lucht hangen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De B5x hebben de kleinere AD3700AM, die heeft 90Hz resonantie...
Vaak zijn de randen zo versleten, dat je er met een zaklantaarn zo doorheen schijnt (alsof er helemaal niets is...)
Ik heb ook wel eens (als test) een paar versleten AD3800AM's voorzien van foamranden, werkte verrassend goed. (resonantie was zelfs iets lager als de originele opgave)

[Bericht gewijzigd door Arco op (41%)]
Maar, alhoewel er b5x04a in de topictitel vermeld is, gaat het hier om een B6x43a.
Misschien kan een mod dat even aanpassen?
Op 8 juni 2017 13:09:17 schreef Arco:
De B5x hebben de kleinere AD3700AM, die heeft 90Hz resonantie...
Vaak zijn de randen zo versleten, dat je er met een zaklantaarn zo doorheen schijnt (alsof er helemaal niets is...)Ik heb ook wel eens (als test) een paar versleten AD3800AM's voorzien van foamranden, werkte verrassend goed. (resonantie was zelfs iets lager als de originele opgave)
Gegevens van Plano en andere speakers van ome Flip.mss nuttig voor plano fans.
Op 8 juni 2017 12:46:23 schreef murphy:
[...]Ik heb dat ook al met enkele radio's gedaan en zet hiervoor eenvoudig een extra condensatortje in de signaalleiding van de FM:
[bijlage]
Groeten...
Waar kan ik deze plaatsen?
Ik heb alleen nog een 2.7 uf condensator
Verder heb ik ff een foto van de defecte elco bijgevoegd.
Arco
Special Member
Condensator komt op plaats zoals eerder in schema aangegeven.
Niet dat het een goede oplossing is. Ik heb nog nooit een plano met teveel bas gehad, eerder te weinig. Controleer eerst de speakers eens.
Een goede AD3700/3800 kan heel veel hebben voordat 'ie gaat vervormen.
Die "defecte" elco kan je voorlopig laten zitten, die heeft niets te maken met de bassen en kan zeker geen kwaad.
Jouw foto van de "uitgang FM" is niet de signaalleiding waar ik het over had.
Die extra condensator waar ik het over had moet 2200 pF of iets in die grootorde zijn, maar zeker geen 2.7 uF !
Hij moet geplaatst worden tussen de draad die komt vanaf het knooppunt R17 - C47 en de aansluiting 19 van de derde druktoets.
Dus de draad losmaken aan aansluiing 19 van die schakelaar en daar een C van 2200 pF tussen zetten:
Foto van speakerrand .
Mag ik ook houtlijm heel erg verdunnen en met een kwastje uitsmeren op de randen.
Of de speakers vervangen voor moderne
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Vervangen DOOR moderne schiet niet op bij deze. Het gaat hier om 800 ohm speakers en die zijn vrij zeldzaam. Repareren of ergens hetzelfde type tweedehands vinden zijn je enige opties. Ik denk dat houtlijm verdunnen en uitkwasten wel zou werken, maar heb zelf geen ervaring. Er is hier vast wel iemand die kan vertellen hoe en hoe dun precies.
@ledlover: De radio van Elektroboy21 is wel degelijk een B5X04A, ik raakte in de war omdat Ex-Fietser een B6X43A heeft. Ben wel nog steeds benieuwd wat hij voor condensatoren gebruikte.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
Arco
Special Member
Gewone witte houtlijm heel goed verdunnen met water en er voorzichtig dun opsmeren met kwastje kan ook.
Je kunt met een of twee laagjes beginnen, kan altijd later wat meer op.
Kijk wel eerst of het echt nodig is, of de ophanging zwak en dun is geworden...
Op 8 juni 2017 20:54:28 schreef murphy:
Die "defecte" elco kan je voorlopig laten zitten, die heeft niets te maken met de bassen en kan zeker geen kwaad.
Jouw foto van de "uitgang FM" is niet de signaalleiding waar ik het over had.
Die extra condensator waar ik het over had moet 2200 pF of iets in die grootorde zijn, maar zeker geen 2.7 uF !
Hij moet geplaatst worden tussen de draad die komt vanaf het knooppunt R17 - C47 en de aansluiting 19 van de derde druktoets.
Dus de draad losmaken aan aansluiing 19 van die schakelaar en daar een C van 2200 pF tussen zetten:[bijlage]
Wat voor soort condensator moet ik hebben?
Hoeveel volt en met wel of geen polariteit?
Geen polariteit.
Spanning op die plek in het schema weet ik zo niet maar met een van deze opties zit je wel goed.
https://www.eoo-bv.nl/mkp-beste/2863-mkp-w-2-2n-630v.html
https://www.eoo-bv.nl/mkt-tot-100nf/9883-2n2-400v-blauw.html
https://www.eoo-bv.nl/keramisch-500v/9262-2n2-500v-vishay.html
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
MKT of MKP zal goed zijn, ceramisch liever niet in de signaalweg (Philips deed dat zelf ook wel, maar niet alle soorten zijn even geschikt en folie is altijd beter).
Arco
Special Member
Als je er maar tevreden mee bent... 
('t Is niet mijn idee van oplossen. Ik repareer liever de speakers om het probleem zelf op te lossen, dan heb je weer fatsoenlijk geluid met bas...)
Op 21 juni 2017 22:21:28 schreef Arco:
Als je er maar tevreden mee bent...
('t Is niet mijn idee van oplossen. Ik repareer liever de speakers om het probleem zelf op te lossen, dan heb je weer fatsoenlijk geluid met bas...)
Hoi Arco ... ik weet dat je denkt dat het aan de luidsprekers ligt maar leg me dan eens uit waarom de radio wel goed speelt bij het aansluiten van een grammofoon.
Groeten