Beste allemaal,
Dit is het eerste forum waar ik me voor inschrijf, dus neem me de on-professionaliteit niet kwalijk!
Mijn vraag:
Voor mijn stageproject moet ik product maken dat ongeveer hetzelfde doet als een loopwiel: zoals deze
https://www.zamro.nl/product/A7AF3/digitaal-meetwiel-artnr-1-77-176?gc…
Mijn eerste gedachte was, hiervoor heb ik een display nodig en een incremental rotary encoder. Dus met dit goede idee was ik gaan zoeken en heb ik vervolgen contact gezocht met een leverancier. Na telefonisch contact bleken we toch niet helemaal op een lijn te zitten want alleen het display zou mij al 320,- gaan kosten. Helaas heb ik maar heel weinig verstand van elektronica en gaat het eindeloos duren totdat ik een oplossing vindt. Vandaar vraag ik de professionals om raad,
De opstelling die ik in gedachten had ziet er als volgt uit.
- De encoder komt in een as met een diameter tussen de 20 en de 30 mm vermenigvuldigd met pie kom ik dan op een getal groter dan 60. Per omwenteling dus 60 mm, omdat ik graag een nauwkeurigheid wil hebben kleiner dan één millimeter, kom ik logischerwijs op een encoder met meer dan 60 pulsen per 360 graden. Deze encoder moet verschillende draairichting kunnen onderscheiden zodat er op of afgeteld wordt. verbeter me als ik wartaal spreek.
- Daarnaast heb ik een display nodig die ik kan programmeren zodat ik hem kan vertellen dat er per puls bijvoorbeeld 0,5 mm voorbij is gekomen.Die dat getal dan vervolgens ook weergeeft op het display.
- Een knop waarmee ik het display op elk gewenst moment kan resetten voor een nieuwe afstand.
- Een oplaadbare batterij die de hele boel van stroom voorziet en daarnaast ook elektriciteitsdraden die het met elkaar verbindt.
Als laatst natuurlijk de vraag hoe ik dit allemaal werkend kan gaan maken.
Alvast bedankt voor jullie hulp en als alles tot een goed einde komt en ik kan mijn stageproduct verkopen, kunnen jullie een donatie verwachten op dit forum.
Geerten van Dam.