Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Beide Switchen zijn managed, de bovenste is uit een andere serie.
Dat was eigenlijk een bestelfoutje, die is 24 poort 100mbit en 4 poort Gigabit.
Dit maakt voor mijn werkbank niet uit, 100mbit is snel genoeg voor de meetapparatuur.
Mijn meetcomputer kan gewoon op een van de 4 Gigabit poorten.
Beide Switchen zijn "Fanless" en laag in stroomverbruik en hebben een ingebouwde voeding.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Mijn eerste meetapparaat welke een elektronen buis bevat heb ik sinds gisteren erbij. Het is een HP 410C VTVM (made in USA) dus de voorloper van de moderne DMM.

Ik was verbaast hoe snel de settle tijd was van de draaispoel meter (helaas geen spiegelschaal). De wijzer vliegt echt meteen naar de juiste meetwaarde. De meter ziet er nog goed uit maar er zijn op de schaalverdeling 2 waardes (.5 en 1.5 AC Only) verbleekt door de ouderdom die in rode kleur waren gedrukt. Ook van die schaal is de rood gekleurde boog op de schaalverdeling verbleekt. Het laagste stroom bereik is 1.5µA en het hoogste spanning bereik 1500V, echt waarden uit de buizentijd !

De meetsnoeren zitten vast aan de meter inclusief vaste kroko klemmen en voor de DC V een test probe
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03851_cleaned.jpg

Bij mijn exemplaar zat ook de HP 11036A AC probe, die AC kan meten tot 500MHz en die ook een klein buisje bevat.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03854_cleaned.jpg

Naast deze VTVM heb ik er ook een AC Voltmeter bij. Het is een HP 400EL (made in USA) welke hetzelfde is als een 400E maar dan met een lineaire dB schaal en een logaritmische Volt schaal.

De 'nul' op de draaispoel meter is bijzonder, omdat het een dB meter ontbreekt de 0V en gaat de wijzer helemaal naar links. Het ziet er een beetje raar uit en ook een nul stelling schroef ontbreekt, maar de meter geef heel nauwkeurig de juiste waarde weer.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03852_cleaned.jpg

Ik heb de HP 3400A (made in USA), die ik in Rosmalen dit jaar kocht, ook maar op de foto gezet. Het is tenslotte familie. Die kocht ik omdat Blackdog er zo lovend over was, en ik ben het met hem eens. Een enorme bandbreedte en hoge crest factor is soms wel eens handig.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03853_cleaned.jpg

Hieronder nog een overzicht foto
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03862_cleaned.jpg

Het is een mooi platform de HP 400 series en een HP 427A erbij zou nog wel leuk zijn. Ook andere probes voor mijn HP 410C, zoals de HP 11043A.

Weet iemand of de HP 11043A ook zelf te maken is maar dan met BNC connector i.p.v. N ?

Alle HP logo's van dit trio zijn verschillend. Hoe kom ik achter de leeftijd van deze meters ?

Ik ben blij met dit trio en zal tijdens de schoonmaak van de HP 410C ook nog wat extra foto's maken.

Beste flash2b,

de leeftijd van HP apparatuur, is eenvoudig te bepalen. De eerste 2 cijfers van het S/N optellen bij 60 en dan weet je het fabricagejaar.

Gr. N.

PS Ik heb hier ook de HP410C staan, inclusief probe. Ook de T-connector HP455A en Type N Connector HP11043A

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
flash2b

Special Member

Zit er in die Type N Connector HP11043A nog iets, of is het alleen een plug adapter ?

Is bij jou de rode schaal verdeling ook verbleekt ?

Het is alleen een adapter. De grijze dop met spits vooraan je probe wordt er afgeschroefd en dat steek je in de adapter, waar de voorkant verbinding maakt met een andere spits. Met een kwartslag wordt de probe vergrendeld.

In de adapter zit verder niets.

Bij mij is het rood ook verbleekt, maar nog wel goed als rood afleesbaar. Mijn exemplaar is van 1969 (09) en werkt nog verbazingwekkend nauwkeurig. Ik heb nog relatief veel buizenapparatuur en dan is zoiets heel waardevol.

Veel plezier er mee!

N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
rbeckers

Overleden

flash2b

Special Member

Daar heb ik wel interesse voor, zal je een PM sturen.

blackdog

Golden Member

Hi flash2b,

Mooi zetje heb je daar, ik heb er nog een uit de "oudere" serie.
Een buizen "chopper" multimeter.
Net nog een beetje de schakelaars gereinigt en hem gekalibreerd :-)
Zie hier het resultaat bij 10V, niet perfect op 10V, dat gaat ook niet lukken door de overblijfselen van de chopper frequentie (~8Hz rimpel)
http://www.bramcam.nl/Diversen/HP412a-01.png

Dan nog even over het gedrag van één van je meetinstrumenten, in 1x naar de goede waarde, geen overshoot, er niet naartoe kruipen enz.
Kijk zo hoort het, de ontwerper heeft er over nagedacht!
Een draaispoel meter kan je het beste met een lage impedantie aansturen, dan kijg je dit gewenste gedrag.
De meeste draaispoel instrumenten zijn "wapper" meters, net als de VU meters uit de 70 en 80 jaren audio apparatuur.

Je mond valt echt open als je een goede draaispoelmeter (Philips, HP ed.) laag Ohmig aanstuurd, BAM! in 1x op de goede waarde.
Nix geen weerstand in serie met de meter voor het bereik in te stellen, dat kan wel maar dan wel op de goede manier,
zodat de EMK van het meetinstrument nog steeds goed gedempt wordt.

Voor de gene die dit intressant vinden, hieronder een stukje out een ontwerp van mij en dat gaat om een uV meter.
Hier zie je dat de 100-0-100uA meter uit een "stevig" trapje wordt gestuurd met een chopper opamp en hierachter twee transistoren.
Dit trapje genereert +-100mV en d.m.v. een laag Ohmige weerstand wordt de meter aangestuurd,
ja ik gebruik hier wel wat middeling, daar dit nodig is bij dit meetinstrument, dit wordt voor een deel gedaan door C23 en C24.
De bescherming van de meter bestaat uit de Quad comparator de LP339, op de chopper uitgang word gemeten of er meer dan +-105mV staat.
Is dit zo, dan schakelt het mute relais in die de draaispoel meter kortsluit voor een bepaalde periode.
Dit lijkt onzinning maar dat is het niet, ik heb nu een mooie aansturing en bescherm mijn meter optimaal tijdens bereik omschakeling en overload situaties.
De oplettende kijker ziet dat bij het inschakelen deze beveiliging ook actief is.
http://www.bramcam.nl/Diversen/HP412a-02.png

Maar flash2b, is je werkbank ondertussen wel lang genoeg ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Peter_dtn

Golden Member

De ~0,4S RC met de 500uF cap maakt de meter ook rustig lijkt me..

Bijzondere methode om de meter kort te sluiten igv overload, niet eerder gezien, effectief lijkt me.

fatbeard

Honourable Member

Ik had voor mijn eerste universeelmeter een kortsluitbeugel gemaakt om hem te beschermen bij transport...

Parallel aan R47 zou ik nog een diode plaatsen (kathode aan V+), dat geeft een ontlaadpad voor C16 als je de boel uitschakelt (nu moet C16 zich ontladen via de ESD-beveiligingen van de LP339).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
flash2b

Special Member

@blackdog
Mijn werkbank niet, jouw planken wel ? :-)

Voor het werken met dB's voor de HP 400EL heb ik wel wat hulp nodig. Het zal handig werken om versterking/verzwakking te bepalen maar het is wel voor 600Ω dus voor 50Ω zal ik het moeten omrekenen. In de vakantie of zo zal ik me hier zelf op inlezen, maar een goede link/start zou handig zijn.

rbeckers

Overleden

Bram, zijn voor die paar honderd µA Q1 en Q2 nodig?
Ik heb zo'n gesplitste verzwakker ook wel eend gebruikt maar dan met reedrelais.

blackdog

Golden Member

Hi flash2b,

Als ik je ergens mee kan helpen dan hoor ik het wel :-)

Even over het stukje schema, er mist een doorverbindings puntje aan de rechterzijde van R54.
De transitoren zijn niet nodig voor de stroom, maar ter voorkoming van generatie verschijnselen van de chopper opamp.
Deze kunnen slecht omgaan met capacitieve belastingen.
Door de stroom die nu beschikbaar is kan ik nog steeds de eloc's snel laden die over het meetinstrument staan.
Er zijn een hoop afwegingen gedaan bij dit ontwerp :-)

Groet,
Blackdog

PS
fatbeard

Ik heb de diode in het schema aangebracht, dank voor de tip

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bert_Camper

Golden Member

blackdog, in het schema ontbreekt een bolletje bij de emitors van Q1 en Q2.

PS: Eigenlijk ben ik licht allergisch voor schema's waarin de bolletjes noodzakelijke verbindingen aangeven. In het schema van blackdog zou ik het lijntje van een van de emitors van de transistoren iets hebben opgeschoven, zodat het bolletje niet nodig is en ook geen verwarring kan geven.
Einde allergie :)

Edit: blackdog was net iets sneller...

blackdog

Golden Member

Hi Bert_Camper,

Ik had al aangegeven dat dit knooppunt de verbinding nog miste, maar toch bedankt :-)
Het is nu ook even snel anagepast, ik heb de voorkeur het schema tekenen zo te doen, zoals je het hier ziet.

Ondanks mijn precisie gaat het wel eens mis, ik ben net een mens.
Het voordeel van mijn tekenwijze is, dat iedereen het meestal in één blik begrijpt en dat is ook mijn doel.
Een schema moet geen puzzle zijn.

Dit schema is trouwens al weer 6 jaar oud en mijn werkwijze is al weer een beetje aangepast,
maar de zwarte knooppuntjes blijven nog steeds :-)

Dat je als tekenaar iets kan vergeten moet in mijn ogen geen rede zijn voor het verkleinen van hget eerste blik begrip.
Zie het analoge deel, beveiliging en de +-4V voeding, hier ontbreekt de relais sturing.
Ja, ik zou het nu nog een beetje aanpassen door voortschrijdend inzicht...
http://www.bramcam.nl/Diversen/uV-Meter-13.png

Maar terug naar je mooiste meetapapratuur, dit is niet je mooiste schema topic ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Aangezien wij nu toch bezig zijn met al het Hewlett Packard geweld :).
Een projectje wat een hele tijd in test staat maar nu echt functioneel is bevonden, nu alleen nog kalibreren. Een Hewlett Packard 419A DC Null Voltmeter:

Hij was kapot toen ik hem kocht. Ik zag aan de onderkant al witte korstjes van de lekkende nicad accu en kwik batterij. Helaas heb ik niet zoveel fotos van het gehele restauratie proces. Hij is helemaal uit elkaar gegaan, alle aluminium onderdelen in een ultrasoon cleaner geplaatst met wat water en een scheutje ammonia. Het geheel een uurtje laten "sudderen", en daarna nog na gepoetst met een tandenborstel.
Toen begon het elektronica werk. Eerst de irritante powerplug vervangen door iets couranter, bij heel veel hp apparatuur wordt de ovale 3 pens plug gebruikt waar je bijna geen kabels voor kan vinden.

Nu kwam het grootste probleem, batterij pack en charger. Na veel meten en proberen (AAA batterijen passen hier niet, te lang en te dik als je ze per 2 stapelt), kwam ik op 2.4V nicad packs die worden gebruikt in draadloze telefoons. 10 cellen per rail, 20 cellen totaal verdeelt over 10 packs.

Eerste tests lieten zien dat het pack werd geladen, maar niet helemaal met de correcte laadstroom, wat nog veel zorgwekkender was, er werd stroom getrokken terwijl hij uit staat!
Na wat meten scheen de lader een flinke oplawaai heeft gehad. Onderdelen besteld en paar onderdelen vervangen, waaronder 2 transistoren, 1 diode en een zener.
Ik had een van mijn eigen regels verbroken, ga niet hobbyen aan elektronica na 22:00, grote kans dat je wat stuk maakt. En ja hoor, wat draden verkeerd om aangesloten, 2 transistoren kapot, gelukkig genoeg reserve besteld om dat ook weer te verhelpen. Toen ging het laden volgens de correcte stroom in normale stand en snellaad stand.

Toen kwam de grootste zorg, na alles te hebben aangesloten, de 3uV zero die helemaal niet meer klopt door problemen met de fotochopper waar deze apparaten berucht om zijn. Na alles te alles in elkaar te hebben gezet ging ik een poging doen tot zeroen.

Spot on! En de wijzer wiebelt een klein beetje, binnen de specificatie van 0.3uV. Goed dit is "tryentific" gemeten op het oog, na een uurtje zit te wijzer nog steeds rond de nul te wiebelen met max uitschieters van 0.2uV. Al met al een mooi resultaat! Ik wil nog een duurtest meting doen over een langere periode.
Nu resteert het kalibreren nog, helaas heb ik nog geen geschikte DC source, dan maar met een 10V referentie en een paar weerstand decade banken en een 6.5 digit meter (keithley 2000).

Nog wat observaties:
Je ziet dat ik de PCB met de cellen richting de behuizing heb, initieel was ik bang voor sluiting bij het plaatsen en stond het PCB andersom met de cellen richting de voorkant, ik had toen last van veel meer ruis. Meer dan toen het pack compleet buiten de behuizing hing. Dit dus verholpen door de PCB richting de voorkant te monteren.

Een functie heb ik nog niet kunnen herstellen, de zogenaamde bucking voltage cell is namelijk een 1.35V kwik cel, dit is om hogere spanningen te nullen. Maar niet echt nodig om de null functie te gebruiken.

Ik moest ook wat powerline ethernet adapters testen voor mijn ouders. Toen ik deze gebruikte ging de meter offscale en kon ik deze niet meer nullen. Op een of andere manier injecteert het powerline signaal voldoende ruis in de voeding om deze meter van slag te brengen.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Beste Squant,

als liefhebber van HP apparatuur, vooral ook die met wijzerinstrumenten: chapeau!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
flash2b

Special Member

Mooie restauratie en een mooie meter. Kwa formaat alleen een iets bredere behuizing als mijn HP410C denk ik zo. Mooie stijl.

Staat deze 491A nou altijd onder spanning als het netsnoer aan de 230V hangt of kan hij ook helemaal uit. Ik zie nl. een OFF button op de voorkant, maar dat zal alleen om hem te forceren naar de batterij denk ik toch?

Hopelijk mag een labvoeding ook in dit topic, al zou ik het strict genomen eerder onder 'testapparatuur' scharen.

Het gaat om dit lieve kleine voedinkje van Philips:

joopv

Golden Member

Zo'n Philips minivoedinkje heb ik ook, in de 30V / 350mA versie.

/schaamteloze plug:
Voor liefhebbers van HP apparatuur heb ik net iets in V&A gezet (al zit er geen meter in).

Op 11 juli 2017 08:55:09 schreef flash2b:

Staat deze 491A nou altijd onder spanning als het netsnoer aan de 230V hangt of kan hij ook helemaal uit. Ik zie nl. een OFF button op de voorkant, maar dat zal alleen om hem te forceren naar de batterij denk ik toch?

Off is alles uit. Hij laadt langzaam bij in voltmeter modus. Op fast charge staat de voltmeter uit en is de laadstroom het dubbele. Als je in VM mode de stekker eruit haalt dan draait hij op batterijen. De nicads worden gebruikt als een soort afvlak condensator.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
blackdog

Golden Member

Hi!

Deze meter heb ik vorige week weer werkbaar gemaakt, de Philips PM2434.
http://www.bramcam.nl/Diversen/PM2434-01.png

Ook hier is net als in vele uV meetinstrumenten uit de 60 jaren is er een optische chopper en een synchroonmoter gebruikt.

Mij ervaring is dat de lamp positie nogal kritisch is en het hele systeem niet echt mooi lineair is.
Dit gedrag kwam ik bij de HP multimeter die ik hier boven liet zien, kwam is dus ook tegen bij deze PM2434.

Dit resulteerd in het volgende, volle schaal regel je hem af op bijna 1 schaaldeel te hoog (1%) en dan klopt de 75% en 50% van de schaal het best.

Het rammelen van de naald door de chopper frequentie is ongeveer 1 wijzerdikte bij deze PM2434.
De "0" blijft uren achtereen goed staan maar er is wel wat drift over één dag tijdsbestek.

necessaryevil
Leuk voedinkje, 15V bij max 700mA is voor veel van mijn experimenten ruim voldoende.
De opbouw is als die van de oude HP/Harrison voedingen vandaar de goede eigenschappen :-)
Heb je al de documentatie voor deze voeding, ik heb hem beschikbaar als het nodig is.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha necessaryevil,

Wat een leuk klein voedinkje! En de foto demonstreert dat goed.

Je foto inspireerde me om ook een foto te maken:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/IMG_0448-Kleine-Deltas-naast-bierflesje-600pix.jpg

De kleine Delta's zijn groter als de kleine Philips :-). Toch levert het voedinkje ongeveer hetzelfde vermogen. De Philips heeft ook stroominstelling, Delta heeft dat bij de kleinste versie weggelaten.

De stroombron rechts is redelijk nieuw hier. Flash2b zag hem op Marktplaats, en gaf een tip. Dankzij de altijd behulpzame Delta support zitten er nieuwe uitgangsklemmen op. (van een originele was een stuk afgebroken)

@ Blackdog: goed te zien dat je die microVolt meter geserviced hebt!

groet, Gertjan.

mel

Golden Member

De middelste op die foto vind ik het mooiste :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Mijn RCA vtvm uit eerdere post is (na 61 jaar) nog steeds nauwkeurig (100k weerstand op x10k bereik):
Haalt ook > 1000MΩ; dat halen de meeste nieuwere meters niet (meer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten