Aangezien wij nu toch bezig zijn met al het Hewlett Packard geweld .
Een projectje wat een hele tijd in test staat maar nu echt functioneel is bevonden, nu alleen nog kalibreren. Een Hewlett Packard 419A DC Null Voltmeter:
Hij was kapot toen ik hem kocht. Ik zag aan de onderkant al witte korstjes van de lekkende nicad accu en kwik batterij. Helaas heb ik niet zoveel fotos van het gehele restauratie proces. Hij is helemaal uit elkaar gegaan, alle aluminium onderdelen in een ultrasoon cleaner geplaatst met wat water en een scheutje ammonia. Het geheel een uurtje laten "sudderen", en daarna nog na gepoetst met een tandenborstel.
Toen begon het elektronica werk. Eerst de irritante powerplug vervangen door iets couranter, bij heel veel hp apparatuur wordt de ovale 3 pens plug gebruikt waar je bijna geen kabels voor kan vinden.
Nu kwam het grootste probleem, batterij pack en charger. Na veel meten en proberen (AAA batterijen passen hier niet, te lang en te dik als je ze per 2 stapelt), kwam ik op 2.4V nicad packs die worden gebruikt in draadloze telefoons. 10 cellen per rail, 20 cellen totaal verdeelt over 10 packs.
Eerste tests lieten zien dat het pack werd geladen, maar niet helemaal met de correcte laadstroom, wat nog veel zorgwekkender was, er werd stroom getrokken terwijl hij uit staat!
Na wat meten scheen de lader een flinke oplawaai heeft gehad. Onderdelen besteld en paar onderdelen vervangen, waaronder 2 transistoren, 1 diode en een zener.
Ik had een van mijn eigen regels verbroken, ga niet hobbyen aan elektronica na 22:00, grote kans dat je wat stuk maakt. En ja hoor, wat draden verkeerd om aangesloten, 2 transistoren kapot, gelukkig genoeg reserve besteld om dat ook weer te verhelpen. Toen ging het laden volgens de correcte stroom in normale stand en snellaad stand.
Toen kwam de grootste zorg, na alles te hebben aangesloten, de 3uV zero die helemaal niet meer klopt door problemen met de fotochopper waar deze apparaten berucht om zijn. Na alles te alles in elkaar te hebben gezet ging ik een poging doen tot zeroen.
Spot on! En de wijzer wiebelt een klein beetje, binnen de specificatie van 0.3uV. Goed dit is "tryentific" gemeten op het oog, na een uurtje zit te wijzer nog steeds rond de nul te wiebelen met max uitschieters van 0.2uV. Al met al een mooi resultaat! Ik wil nog een duurtest meting doen over een langere periode.
Nu resteert het kalibreren nog, helaas heb ik nog geen geschikte DC source, dan maar met een 10V referentie en een paar weerstand decade banken en een 6.5 digit meter (keithley 2000).
Nog wat observaties:
Je ziet dat ik de PCB met de cellen richting de behuizing heb, initieel was ik bang voor sluiting bij het plaatsen en stond het PCB andersom met de cellen richting de voorkant, ik had toen last van veel meer ruis. Meer dan toen het pack compleet buiten de behuizing hing. Dit dus verholpen door de PCB richting de voorkant te monteren.
Een functie heb ik nog niet kunnen herstellen, de zogenaamde bucking voltage cell is namelijk een 1.35V kwik cel, dit is om hogere spanningen te nullen. Maar niet echt nodig om de null functie te gebruiken.
Ik moest ook wat powerline ethernet adapters testen voor mijn ouders. Toen ik deze gebruikte ging de meter offscale en kon ik deze niet meer nullen. Op een of andere manier injecteert het powerline signaal voldoende ruis in de voeding om deze meter van slag te brengen.