regelbare lab voeding met de lm317

Hoi Remco,

Ik heb zowat alles liggen om een mooie labvoeding mee te bouwen, Als je wilt kan ik wel even meedenken en wat onderdelen voor jou apart houden. Natuurlijk onder de voorwaarde dat je eventuele vorderingen van het project op het forum plaatst. Op die manier kunnen we hier een keer over iets anders lezen dan: Help mijn koelkast is kapot

Mijn email staat in mijn profiel.

Met Vriendelijke groet,

Florick

expert in percussive maintenance

dat zou super zijn maar voor wat voor circuit heeft u onderdelen?

wand ik kan namelijk een printje ontvangen van iemand.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/93073

[Bericht gewijzigd door remco_blom op vrijdag 1 september 2017 16:36:28 (45%)

altijd druk met de verkeerde dingen

Ik heb het voornamelijk over een koelprofiel, wat knoppen Rubber voetjes, paneelmetertjes, Aan/uit Schakelaar, 4mm banaanbussen, dat soort werk. Dat zijn de onderdelen waar normaliter een groot deel van je budget in gaat zitten. En het zijn van die standaard benodigdheden waar het niet voor uitmaakt welke voeding je uiteindelijk gaat bouwen.

Ik leid een beetje aan verzamelwoede (Zoals wel meer mensen op dit forum. En als ik aan iemand blij kan maken met onderdelen die bij mij maar stof liggen te happen dan maakt het me niet zoveel uit dat het voor een appel en een Ei weggaat.

Qua behuizing kan ik je het volgende aanbevelen: maak een behuizing uit blank aluminium, daarvoor kan je het beste een metaalbewerkingsbedrijf in de buurt zoeken, opbellen of vragen en laat hun het op maat knippen en eventueel zetten. De kast kan je dan altijd later nog verven als je tevreden bent over het resultaat.

Aluminium Boren kan je met een accuboormachine en wat goedkope boortjes van bijvoorbeeld de action. voor het monteren van transistoren op het koelblok is een tappenset wel handig(Liggen welleens bij de ALDI)

Voor een mooi voorbeeld van hoe een behuizing in elkaar kan zitten zou ik eens kijken naar Delta elektronica, Die bouwen behuizingen van aluminium wat op vierkant messing profiel geschroefd wordt. Je maakt dan bijvoorbeeld een kastje met 2.5mm aluminium plaat voor de voor en achterkant, en je laat een 1.5mm U vormige plaat zetten bij een metaalbewerkingsbedrijf voor de zijkanten en bovenkant.

Schroefjes, moertjes en dat soort werk kan je goedkoop bij een bouwmaterialen zaak in de buurt halen, of gelijk mee bestellen bij bijvoorbeeld EEO

Met vriendelijke groet,
Florick

expert in percussive maintenance

Op 31 augustus 2017 21:07:02 schreef remco_blom:
ik zou graag 1 van die printjes in hande krijgen maar voor hoeveel ?

Ik wil er toch minimaal wel een reep chocola van cote d'or voor hebben. (kost 1,99 euro bij ah)

Ik heb even gezocht en ik heb dit voor je liggen:
Het uploadarchief doet het momenteel niet, een foto plaats ik later.

  • Koelblok
  • 2 stuks 1K 10 slag potmeter+ Dialers
  • Twee 200mV paneelmetertjes
  • 3 stuks Hirschmann aparaatklemmen rood zwart grijs
  • diodes BY550-400 (Voor over de uitgang en over de transistor)
  • brugcel 4A 200V
  • Aan/uitschakelaar en drukschakelaar om de uitgang kort te sluiten.
  • Netentree :IEC
  • Bufferelco 2200uF 50V
  • 2x zekeringhouder voor 20mm glaszekering
  • twee handgrepen voor op het frontje van de voeding

Kosten: een kilo Jonagold appels en een 10 pak biologische eieren. ~€5

De trafo is Geschikt om een 20V 1.5A versie van de labvoedingsprint te bouwen. (Dan moet je twee weerstanden veranderen) Ik moet ergens nog een zwaardere trafo hebben liggen, maar dan zou ik even verder moeten zoeken.

Gr,
Florick

expert in percussive maintenance
Kruimel

Golden Member

Weinigen zullen kunnen zeggen dat ze een goede voeding konden bouwen voor letterlijk een appel en een ei. :-P Je hebt hier een goede deal voor ogen, zou ik niet laten liggen.

Dratsabylgu ik geef er 5 euro voor.

maar ik moet het eerst even overleggen.

en florick

ik ben daar wel geïnteresseerd in dus zeg maar wat u er voor wilt hebben inc. verzend kosten tenzij u dichtbij Barneveld woont

en wat betreft het maken van de behuizing.
het zal geen groot probleem worden wand mijn vader heeft zelf een metaal bedrijf dus daar heb ik genoeg materiaal en gereedschap om een hele luxe behuizing te maken.

en wat de trafo betreft:
ik wil er sowieso 12 volt uit halen maar 24v is ook wel handig

altijd druk met de verkeerde dingen
vergeten

Golden Member

Voor een goedkope Trafo oplossing kun je 2 halogeen-trafo's gebruiken.
Let op dat ze gewicht hebben anders heb je een elektronisch schakelende halogeen voeding te pakken en die zijn ongeschikt.

Ze zijn meestal 11,5 of 12 volt, je zet ze dan secundair in serie en primair beide op de netspanning.
Goede 50 "watt" exemplaren vindt je vaak goedkoop bij bijvoorbeeld een kringloopwinkel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

deze jongens zijn bij mij in de buurt te koop is dit wat?

altijd druk met de verkeerde dingen
vergeten

Golden Member

Dat zijn dus elektronische schakelende halogeen voedingen en die kan je niet gebruiken voor deze toepassing.
Ze werken namelijk op een hoge schakelfrequenties, in de kilohertzen, en ze snijden de sinus aan dus er komt geen sinusvorminge spanning uit.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 1 september 2017 19:51:10 (53%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

ben ik even blij dat ik ze nog niet gekocht heb.

ik kan ook een koppel beltrafos krijgen van 24v acis dat mischien wat?
het is van het merk abb.

altijd druk met de verkeerde dingen
vergeten

Golden Member

Je startpost was:

Op 31 augustus 2017 15:24:38 schreef remco_blom:
hallo ik heb een vraag ik ben van plan om de regelbare labvoeding {geupdate versie} te gaan maken.
Maar ik heb geen 24v 2a transformator en nu is mijn vraag.

Een beltrafo levert vermoedelijk te weinig stroom, ze zijn meestal maar 1Amp.
En zal ook meer inzakken bij belasting en dan haalt je voeding de max uitgangsspanning niet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

oke dat is jammer ik kon ze voor erg weinig halen.

maar er is morgen een markt met van alles en nog wat misschien kan ik daar iets halen waar zon trafo in zit hebben jullie misschien suggesties waar ik dan naar zou moeten zoeken ?

altijd druk met de verkeerde dingen

Ik heb hier nog een complete kit van de CO2016 voeding liggen.
Print en alle onderdelen (OP DE TRAFO en paneelmeters na)
Af te halen in Amersfoort voor een pakje zware shag.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

super mooi aanbod maar hoeveel kost zon pakje ?

is dat de kit waar deze tekening bij hoort ?

[Bericht gewijzigd door remco_blom op vrijdag 1 september 2017 20:06:46 (58%)

altijd druk met de verkeerde dingen

Die is uit 2011 ik heb de 2016 variant.
inclusief beschrijving.
Pakje shag kost je 8 euro.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 1 september 2017 20:13:17 schreef Gadget_inc:
Die is uit 2011 ik heb de 2016 variant.
inclusief beschrijving.
Pakje shag kost je 8 euro.

heeft u toevallig ook een foto van de beschrijving ?

en de afmetingen van het printplaatje zodat ik al voor een behuizing kan gaan kijken.

ik heb hem opgezocht en zie dat er nog veel veranderd moet worden en ik weet niet of ik daar helemaal blij van wordt.

[Bericht gewijzigd door remco_blom op vrijdag 1 september 2017 20:28:21 (15%)

altijd druk met de verkeerde dingen
vergeten

Golden Member

Op 1 september 2017 19:59:31 schreef remco_blom:
oke dat is jammer ik kon ze voor erg weinig halen.

maar er is morgen een markt met van alles en nog wat misschien kan ik daar iets halen waar zon trafo in zit hebben jullie misschien suggesties waar ik dan naar zou moeten zoeken ?

Je kan kijken naar een oude diaprojector, daar zit vaak een geschikte trafo in maar dan moet hij wel 24 volt zijn. Dus kijk of de lamp die erin zit 24 volt is, hij zit meestal onder een makkelijk te openen klepje.

Eventueel heb ik dit nog voor je, ze meten 8,5x6,5x7cm en zitten (nu nog :) ) in een kunststof behuizing, met snoeraansluiting.
Als ik een trafo belast met 3,6 ampere is er nog 11,94v beschikbaar.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Vooruitgang noemen ze dat :)
Moet ff zoeken of ik ergens een digitaal plaatje heb.
Een maagdelijk aluminium behuizing kun je erbij krijgen (lees is nog niet in gefreesd op geboord).

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

een foto zou ik erg waarderen maar een behuizing hoeft niet ik ben van plan om er zelf 1 te maken.

heb ik weer wat te doen in het weekend :p

en wat die trafo s betreffen.
ik zou ze graag in ontvangst nemen maar ik geloof dat het duurder is met verzenden dan dat ik zelf wat opzoek in de buurt.

[Bericht gewijzigd door remco_blom op vrijdag 1 september 2017 21:09:59 (35%)

altijd druk met de verkeerde dingen
vergeten

Golden Member

In jouw buurt, waar is dat?
Misschien is daar wat op te vinden.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 1 september 2017 21:13:56 (53%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
altijd druk met de verkeerde dingen
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
vergeten

Golden Member

Op 1 september 2017 21:13:26 schreef remco_blom:
barneveld

ai dat is dus zo ongeveer 75 km.
Als je geen haast hebt (waarschijnlijk wel :) ), kan ik ze met een collega meegeven dan kan je ze ten oosten van Amersfoort halen.
Maar dat kan niet eerder dan a.s. donderdag of volgende week maandag.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.