Ik ga zoveel mogelijk fotos maken over
Het progres met het bouwen en laat me ook graag informeren als ik wat fout doe.

Ik begrijp goed dat je op jonge leeftijd dingen moet overleggen dus daar heb ik geen enkel probleem mee.
Maar koop dan wel zo goed mogelijk spul.

@remco mooi dat je goed naar ons geluisterd hebt. Soms moet je wat meer investeren dan wat je in eerste instantie van plan was en dat blijft helaas zo met deze hobby.

Je hebt nu goed spul en ook nog eens een goed ontwerp met de 2016CO voeding.

Blijf ook altijd vragen stellen als je iets niet begrijpt. Op het net staan duizenden schema waarvan verre weg de meeste helaas niet goed zijn in ontwerp. Dus ook bij deze als je het zelf niet kan inschatten of het was is gewoon vragen.

En daarvoor is natuurlijk een forum :)

En florick vraagje ik vind het knap dat je op 21 jarige leeftijd hier al zoveel van af weet heb jij toevalig een bepaalde opleiding gedaan?

Ik moet namelijk aan het eind van dit jaar een keuze maken wat voor opleiding ik ga doen en het is mooi als je van je hobby werk kan maken.

En gister had je gevraagd of ik updates zou plaatsen zodat er een keer iets anders is dan 'help mijn koelkast is kapot' en nu zie ik de forum tracker en begrijp ik wat je bedoelt.

[Bericht gewijzigd door remco_blom op (22%)]

Op 2 september 2017 18:17:21 schreef remco_blom:
De trafo uit de radio heb ik gemeten maar komt uitijndelijk 10vac uit en dat is toch te weinig ik wil minstens 12V uit de voeding krijgen

Dat is wel mager inderdaad, dan moet je op zoek naar iets nieuws. Zoals ik al eerder zei, mocht je toevallig een oude audio versterker tegen komen kan je die vaak nog wel openen voor dergelijke onderdelen. Daar zitten sowieso een transformator, brugcel en een koellichaam in.

En bedoeld u de trafo die ik eerder deze dag heb gepost?

Ja, die halogeentransformator waar die drie spotjes bij op de foto stonden. Ik vind de wat kleinere transformatoren vaak wat handiger voor beginnersprojecten omdat ze geen absurde stromen kunnen leveren als je per ongeluk kortsluiting maakt. Begrijp me goed, een transistor is vrij snel stuk, maar een brugcel vaak niet, en activeert niet meteen het brandalarm. Bij een grote trafo gaat echt alles meteen stuk. Tegen de tijd dat je kan reageren zijn er al kabels gesmolten.

Of die met de link naar marktplaats ?

Nee, die zijn niet geschikt. In dit filmpje van mikeselectricstuff toont hij de golfvorm die daar uit komt rond 2:20. Deze elektronische transformatoren zijn eigenlijk voor niets anders dan halogeenlampjes aansturen geschikt. Je kunt ze wel met een dimmer gebruiken. Ze zijn overigens helemaal niet slecht, maar voor een hobbyist is er in deze dingen zo goed als niets te halen.

Op 2 september 2017 19:12:08 schreef remco_blom:
Ik ben tot een conclusie gekomen

Ik ga met de co2016 kit van gadet_inc
En de andere onderdelen van florick de voeding bouwen.

Ik ga zelf de behuizing bouwen en bestel 2 heatsinks die florick mij heeft laten zien.

Verder laat ik in de behuizing veel ruimte over voor uitbereidingen zoals constant 12vdc voeding / 5vdc en een (overcurrent protection circuit
Zoek maar op bij youtube video van great scott)

maar dat komt later

Klinkt goed! Had florick in zijn collectie niet een koellichaam aangeboden? Dat zag er best fatsoenlijk uit, imho beter dan die Baco gevallen, dus ik zou me die investering besparen. Ze zijn ook iets makkelijker in gebruik omdat de ribben verticaal staan, met horizontale ribben heb je snel een ventilator nodig omdat warme lucht naar boven gaat en niet opzij. Wees voorzichtig met die potmetertjes trouwens, het zou jammer zijn als je deze dingen zou opblazen, de vervangingswaarde is vrij hoog.

Op 2 september 2017 19:13:36 schreef florick:
Hoi Kruimel, Die twee grote trafo's zijn +-180VA blikpakketen, er zat een briefje bij waar opstond dat je onder belasting 10VDC kan verwachten, als je de twee wikkelingen in serie zet houd je waarschijnlijk rond de 20-22V belast over als je ze primair op 220V zet. Ze zijn dan goed voor 12-15A

Ow, wacht, er stond DC... Dat had ik niet gelezen. Je ging dus uit van een voeding met deze dingen in serie, en dan 18VDC uit. Je hebt helemaal gelijk, soms heb je iets in je hoofd en dan wil de conclusie dat je het initiëel niet goed hebt gelezen maar niet goed doorkomen.

Schakelen met een relais vind ik zelf niet zo'n heel elegante oplossing, je introduceert weer iets wat voor behoorlijk hoge pieken aan de ingang van de regulator over.

Is het ook niet, daarin heb je zeker gelijk. Een snubber (paar Ω, paar µF) doet wonderen trouwens, kan ik sowieso aanraden als je een trafo belast met een brugcel en elco. Als je echter met deze vermogens te maken hebt is het domweg blijven toevoegen van koellichamen ook niet elegant. Daar heb ik nu wel oplossingen voor gevonden, maar de bijbehorende complexiteit leent zich weer wat minder voor een eerste voeding.

En tsja, ik heb 13 regelbare voedingen staan, Ik denk dat ik maar het een en het ander bij V&A ga zetten. Het is momenteel zo erg dat ik de kratten met trafo's in mijn slaapkamer heb staan. Ik ben vroeger ook begonnen met een LM317 voeding, maar toen had ik niet de onderdelen om dit mooi op te bouwen, intussen veel verzameld Incl. Ongeveer 11 Delta's. Dus is de drang om zelf iets te bouwen wat minder.

Haha, hoe herkenbaar. O-) Op één of andere manier is het niet hebben van een voeding als kind aanleiding om de rest van je leven het gevoel te houden er tekort aan te hebben.

Ik had het idee om te proberen een relatief goedkope Labvoeding te ontwerpen en te bouwen. Persoonlijk houd ik erg van de opbouw met discrete componenten, Dus een labo puur bestaand uit een handvol BC550/560 en wat goede Toshiba/Sanken vermogenstransistoren echter is het bijna onmogelijk met discrete componenten de performance van bijvoorbeeld een NE5332 te evenaren, hetgeen het wel een leuk project maakt maar niet erg nuttig.

Helemaal discreet is wel een uitdaging, maar je kunt best aardige resultaten halen. Je kunt alleen geen transistortjes matchen, wat best belemmerend kan werken om (bijvoorbeeld) drift en offset te beperken.

[...] en mijn ouders laten me maar lekker heen doen met de hobby, als het hun maar niet in de weg staat.

Dus de kratten trafo's en stapels voedingen staan nu aan het voeteneinde van je bed? :P

Op 2 september 2017 21:50:59 schreef remco_blom:
En daarvoor is natuurlijk een forum :)

En florick vraagje ik vind het knap dat je op 21 jarige leeftijd hier al zoveel van af weet heb jij toevalig een bepaalde opleiding gedaan?

Ik moet namelijk aan het eind van dit jaar een keuze maken wat voor opleiding ik ga doen en het is mooi als je van je hobby werk kan maken.

En gister had je gevraagd of ik updates zou plaatsen zodat er een keer iets anders is dan 'help mijn koelkast is kapot' en nu zie ik de forum tracker en begrijp ik wat je bedoelt.

Hoi Remco,

Ik heb een hoop geleerd door erover te lezen op het web, Ik heb een tijd elektronica aan de uni gedaan.

Wat betreft Elektronica, als je uiteindelijk de keuze maakt om iets in de hoek van de techniek te gaan doen ICT/Werktuigbouwkunde/Elektronica hoef je eigenlijk nooit zonder werk te zitten, daar is gewoon enorm veel vraag naar. Ik weet niet of je mavo/havo/VWO doet, maar op elk niveau is gewoon veel vraag naar technisch personeel.

De trafo die ik in de aanbieding heb kan je de voeding mee bouwen, houd er wel rekening mee dat er een thermische zekering in de trafo gewikkeld zit, dus als je de trafo laat oververhitten kan je op zoek naar een nieuwe.

Op 2 september 2017 22:10:50 schreef florick:
[...]

Hoi Remco,

Ik heb een hoop geleerd door erover te lezen op het web, Ik heb een tijd elektronica aan de uni gedaan.

Wat betreft Elektronica, als je uiteindelijk de keuze maakt om iets in de hoek van de techniek te gaan doen ICT/Werktuigbouwkunde/Elektronica hoef je eigenlijk nooit zonder werk te zitten, daar is gewoon enorm veel vraag naar. Ik weet niet of je mavo/havo/VWO doet, maar op elk niveau is gewoon veel vraag naar technisch personeel.

De trafo die ik in de aanbieding heb kan je de voeding mee bouwen, houd er wel rekening mee dat er een thermische zekering in de trafo gewikkeld zit, dus als je de trafo laat oververhitten kan je op zoek naar een nieuwe.

En hoe zou ik dit oververhitten kunnen vermijden ?

De trafo voor de gelijkrichter en aan de primaire afzekeren (Vroeger ook wel smeltveiligheid (Oude radio trafo's gebruiken een tinnen ringetje wat smelt als er teveel stroom doorheen loopt)

Ik zou een 3.15A traag zekering pakken voor voor de brugcel, De primaire zou ik afzekeren met 315mA traag

Overigens is voor de brugcel of na de elco's zekeren een keuze die je maakt, Als je een flinke kortluiting maakt bij het aansluiten dan heb je kans dat de brugcel ook kortgesloten raakt en dan gaat de trafo ook mee. Alhoewel vaak de primaire zekering door brand voordat de trafo beschadigd raakt echter zie je vaak dat mensen er gewoon maar wat induwen.

Daarentegen kan je bij het gebruik van een grote bufferelco >5000uF+ grote piekstromen uit de trafo vragen, daar kan de zekering ook van springen, nu zal dat met deze trafo wel meevallen, omdat kleinere trafo's met lagere stromen wat meer draadweerstand hebben. Deze trafo heeft bijvoobeeld een draadweerstand van ongeveer 0.4 Ohm hetgeen de piekstroom bij het opstarten flink begrensd.

Hier een redelijk nauwkeurige simulatie van deze piekstroom

https://thumb.ibb.co/d7Ap4F/Labvoeding_simulatie_inschakelstroom_Elko.png

En hoe zou ik dit oververhitten kunnen vermijden ?

Dat doe je door de achterliggende schakeling goed af te stellen.
Als alles goed is ontworpen is een zekering eigenlijk niet eens nodig. Maar wel doen uiteraard want er kunnen ook onvoorziene zaken voordoen.

Als je transformator hebt van zeg 21V en 2,5A
Dan heeft dat een vermogen van 52.5W
Dit is allemaal nog wisselspanning

Voor gelijkspanning geld.
Zie ook deze pdf https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=…

De spanning van transformator word door het gebruik een gelijkrichter en buffer elco 1,4x hoger minus de diode verliezen.
De stroom word lager omdat spanning al hoger word. De stroom is 0,62x.

21V x 1.4 = 30V (diode verliezen nog niet meegerekend)
2.5 x 0.62 = 1.55A
Vermogen = 46.5V

Het nuttig bruikbare vermogen is dus iets lager vanwege de verliezen in de transformator.

JE kan hiermee dus een voeding maken van 0 - 25V en 0 - 1.5A
Als je de schakeling zo afstelt dat deze nooit boven de 1.5A uitkomt dan kan je de transformator dus nooit kapot maken.

Kortom een goed en doordacht ontwerp met goed rekenwerk zorgt ervoor dat alles heel blijft.

Daarentegen kan je bij het gebruik van een grote bufferelco >5000uF+ grote piekstromen uit de trafo vragen

Klein of groot maakt niet eens zo heel veel uit. enkel voor de eerste keer opladen van de elco. In principe zijn de stromen door de brugcel altijd erg groot. Dit omdat de buffer elco maar enkel op de toppen van de sinus geladen word. Maar dit gaat te ver ver voor TS

Hier dient wel aan opgemerkt worden dat dit een 21V trafo is, en niet al te ruim bemeten, wanneer je de volledige 1.5A stroom probeert te krijgen zal je maar 20V eruit kunnen krijgen. Een iets zwaardere 24V trafo lost dit probleem op. Ik zou nog een keer een rondje kunnen maken maar alles wat ik in jouw spanningsklasse heb liggen is 180-500VA

@ Kruimel, gelukkig heb ik een redelijk grote kamer 14m^2 dus het is verbazend wat je daar allemaal in kwijt kunt, Ik had op een moment 7 of 8 500 serie Tek mainframes staan, maar dat werdt me toch iets te gortig. Nu staan er nog 4.

[Bericht gewijzigd door florick op (43%)]

Florick die krimpkouzen kun je wel houden,want ik ga morgen kijken bij de nieuwe winkel in ons dorp.
Op de site hebben ze een asortimenten bak met veel krimpkouzen.

En aangezien ik ze nog meer nodig heb koop ik wel gewoon een bak.

Maar toch bedankt voor het aanbod

[Bericht gewijzigd door remco_blom op (13%)]

Op 2 september 2017 23:12:39 schreef florick:
Hier dient wel aan opgemerkt worden dat dit een 21V trafo is, en niet al te ruim bemeten, wanneer je de volledige 1.5A stroom probeert te krijgen zal je maar 20V eruit kunnen krijgen.

Mij is verteld dat een trafo z'n nominale spanning levert tegen de tijd dat je de nominale stroom trekt. Tja, omdat je piekstromen in de toppen trekt zou het kunnen dat je die wat afzwakt.

Wil je weten wat je echt kan gebruiken in zo'n situatie moet je ook de brugcel, de condensatoren en de dropout van de schakeling gaan meerekenen. Als ik piekspanning (20V) = 28.2 uitreken en dan 2*diodedrop (2*0.6=1.2) uitreken, dan zit ik op 28.2V -1.2V = 27V. Als je schakeling een dropout heeft van 3V, dan is er nog 4V over voor de buffer elko. Lijkt me haalbaar: I = C dU/dt -> C = I dt/dU = 1.5A . 10ms / 4V = 3750uF. Kennelijk schiet het nattevinger regeltje 1000uF per ampere wat te kort. Maar dat geeft niet: je kan het makkelijk uitrekenen.

Krimpkous goedkoper dan in China zal je niet snel vinden.

https://nl.aliexpress.com/wholesale?minPrice=1&maxPrice=&isBigSale=n&i…

En je kunt nooit genoeg voorraad hebben van alles dat je kan krijgen. :)

Op 3 september 2017 11:37:34 schreef Dratsabylgu:
Krimpkous goedkoper dan in China zal je niet snel vinden.

https://nl.aliexpress.com/wholesale?minPrice=1&maxPrice=&isBigSale=n&i…

En je kunt nooit genoeg voorraad hebben van alles dat je kan krijgen. :)

Ik ben eigenlijk niet zon fan van ali expres maar ik zou straks even kijken.

Op 3 september 2017 11:58:18 schreef remco_blom:
[...]

Ik ben eigenlijk niet zon fan van ali expres maar ik zou straks even kijken.

Waarom niet, vertrouw je ze niet?

Ik heb er ondertussen denk ik wel 200 keer iets besteld en maar 1 keer dat iets niet aankwam maar daar had ik na melding dat ik het nog niet ontvangen had na een paar dagen mijn geld weer terug.

Maar ik bestel er b.v. geen grote elco's van een A merk want dan is de kans aanwezig dat ze nep zijn. Maar zaken als metaalfilm weerstanden, keramische condensatoren, diodes, krimpkous, tapes, IC voetjes, breadboards en leds bestel ik er wel. En er zitten als je goed zoekt hele leuke dingen tussen zoals b.v. een referentie spanningsbron weliswaar met een gebruikte referentie maar tegen een prijs waar je ook geen echt risico mee loopt.

Paar tips voor als je er toch eens wilt zoeken en bestellen:

Vink direct aan: gratis bezorging en stel een max bedrag in van 22 zodat er geen invoerrechten en btw bijkomt.

Als je bij 1 leverancier meerdere spullen besteld dan zorg je ervoor dat het totaal niet boven de 22 euro komt.
Wil je toch meer bestellen dan doe je dat gewoon verdelen over een paar dagen.

Op 3 september 2017 11:34:55 schreef rew:
[...]Mij is verteld dat een trafo z'n nominale spanning levert tegen de tijd dat je de nominale stroom trekt. Tja, omdat je piekstromen in de toppen trekt zou het kunnen dat je die wat afzwakt.

Wil je weten wat je echt kan gebruiken in zo'n situatie moet je ook de brugcel, de condensatoren en de dropout van de schakeling gaan meerekenen. Als ik piekspanning (20V) = 28.2 uitreken en dan 2*diodedrop (2*0.6=1.2) uitreken, dan zit ik op 28.2V -1.2V = 27V. Als je schakeling een dropout heeft van 3V, dan is er nog 4V over voor de buffer elko. Lijkt me haalbaar: I = C dU/dt -> C = I dt/dU = 1.5A . 10ms / 4V = 3750uF. Kennelijk schiet het nattevinger regeltje 1000uF per ampere wat te kort. Maar dat geeft niet: je kan het makkelijk uitrekenen.

Hoi Rew, ik heb het circuit gesimuleerd in PSUD2, er van uitgaande dat je een trafo weerstand hebt van pakweg 400mOhm en een ESR+ draadweerstand van 400mOhm zit je met 3300uF aan 3-4VPP rimpel en ongeveer 22V gelijkspanning

Het liefste heb je nog een beetje marge wat betreft de spanning uit de trafo. Een goede lineaire voeding is ontworpen om op +-10% netspanningsvariatie nog steeds te blijven reguleren bij vollast/maximale uitgangsstroom. Persoonlijk zou ik een 25-0-25 2.5A per wikkeling trafo zoeken en deze met twee diodes gelijkrichten. Je hebt dan het voordeel dat je maar een enkele diode verlies hebt

Oke dan zal ik zeker een keer op allie expres kijken met de tips in mijn hoofd.

Op 3 september 2017 12:36:46 schreef Dratsabylgu:
Maar ik bestel er b.v. geen grote elco's van een A merk want dan is de kans aanwezig dat ze nep zijn.

Net als multiturns, audiotransistoren, HRC zekeringen, eigenlijk alles waar het lastig om de performance of duurzaamheid te testen zonder het ding stuk te maken. Het vereist de nodige ervaring om te weten wat je er wel en niet moet kopen, want je komt snel met frustraties te zitten dat iets toch net niet hetgeen is wat je verwacht. Alleen als het spotgoedkoop is en je tijd hebt moet je je wagen aan aliexpress/banggood/ebay. Ok, met krimpkousen heb je inderdaad weinig te verliezen...

Op 3 september 2017 12:37:41 schreef florick:
Persoonlijk zou ik een 25-0-25 2.5A per wikkeling trafo zoeken en deze met twee diodes gelijkrichten. Je hebt dan het voordeel dat je maar een enkele diode verlies hebt

Maar weer meer ohmse verliezen in de secundaire... (Ok, ik ben aan het zeiken). ;)

Wat betreft Krimpkous, ik zou op zoek gaan naar krimpkous die 1:3 krimpt, met een lijmlaag aan de binnenkant, zonder lijm is goedkoper maar daar ben ik niet zo'n fan van.

Je gaat ongeveer een halve meter nodig hebben voor dit project. 18mm buitendiameter is handig om over de zekeringhouders te krimpen. 8-10mm buitendiameter voor over de aansluitingen van de aan/uitschakelaar en IEC connector. Ik zou dit gewoon mee bestellen als je de onderdelen voor op de print gaat bestellen, (EEO is echt aan te raden, eigenlijk alleen maar goede ervaringen mee.

Wat betreft het isoleren van de transistoren, ik zou twee transistoren gebruiken in plaats van een en deze met Silpad isolators op het koelblok plakken, als het dan een keer los moet zit je handen niet helemaal vol koelpasta.

Op 3 september 2017 13:10:17 schreef florick:
Wat betreft Krimpkous, ik zou op zoek gaan naar krimpkous die 1:3 krimpt, met een lijmlaag aan de binnenkant, zonder lijm is goedkoper maar daar ben ik niet zo'n fan van.

Je gaat ongeveer een halve meter nodig hebben voor dit project. 18mm buitendiameter is handig om over de zekeringhouders te krimpen. 8-10mm buitendiameter voor over de aansluitingen van de aan/uitschakelaar en IEC connector. Ik zou dit gewoon mee bestellen als je de onderdelen voor op de print gaat bestellen, (EEO is echt aan te raden, eigenlijk alleen maar goede ervaringen mee.

Wat betreft het isoleren van de transistoren, ik zou twee transistoren gebruiken in plaats van een en deze met Silpad isolators op het koelblok plakken, als het dan een keer los moet zit je handen niet helemaal vol koelpasta.

2 transistors?

Ik denk niet dat ik het helemaal begrijp.

In de CO 2016 voeding zitten 2 parallel geschakelde transistors op de koelplaat. Vastzetten kan op twee manieren, met een bout en moer of met een clip. Dat laatste is verreweg de beste manier bij TO220 ect behuizingen. Dan wordt de transistor op de plek waar de warmte ontstaat tegen de koelplaat aangedrukt. Bij eengatsmontage zit er een luchtlek op de plaats waar de warmte vandaan komt. Hier staat het wat uitgebreider beschreven
https://www.fairchildsemi.com/application-notes/AN/AN-4166.pdf
Daar staat ook een grafiekje dat mica met twee kanten pasta beter werkt dan droge silpads.

Hoi Remco,

De chip van een transistor mag maximaal 100-150 graden warm worden, daarom koel je vermogenstransistoren vaak op een koelblok. Door meerdere transistoren te nemen spreid je het vermogen en blijft de chip onder deze temperatuur.

Hier een foto van wat chips (Dies genoemd) gemonteerd op hun koelplaatje.

https://thumb.ibb.co/hK6DWv/2017_09_03_17_25_14.jpg

Een transistor heeft thermische weerstand uitgedrukt in graden C/W ,per watt, met andere woorden als ik 1 watt op mijn transistor chip verstook. dan wordt de chip van de transistor bijvoorbeeld 0,2 graad warmer dan het metaal waar de chip op bevestigd zit. De overgang van transistor naar koelblok heeft ook een thermisch weerstand, vaak rond de 0.3 graden per celcius.

jouw koelblok heeft ook een thermische weerstand naar de lucht, stel je koelblok heeft een thermische weerstand van 0,5C/W en je verstookt 20 Watt, dan wordt het koelblok 20*0,5= 10 graden celcius warmer dan de omringende lucht. stel de temperatuur binnen is 25 graden, dan wordt het koelblok 35 graden. de overgang van de transistor naar koelblok zorgt er dan voor dat de transistor 20*0.3= 6 graden warmer. Dus de transistor is dan 35+6=41 graden.

De chip van de transistor is dan 41+(20*0,2) = 45 graden.
deze wil je onder de 100 graden celcius houden.

De thermische weerstanden kan je vinden in het datablad van de tranistor. de weerstand van transistor naar koelblok is vaak iets gokwerk omdat het afhangt van hoe strak je de schroefjes aandraaid en de gebruikte isolatie.

De exacte gegevens heb ik niet maar ik geloof dat dat koelblok van mij rond de 0.75C/W zal zijn. als je er dan 25V 1.5A op verstookt wordt het koelblok (0,75*25*1.5 = ongeveer 30 graden warmer dan de omringende lucht)

Oke dus je bedoelde dat ik alle 2 moest koelen of alle 2 een appart blok ?

En zou ik nu dan de transistors met een beugel vastmaken of schroeven of ?

Of met die plak silpads?

Hoi Remco,

Silpads( Isolatie gebruik je sowieso tussen transistor en heatsink( Dit om de transistor elektrisch te isoleren van het koelblok.

Ik zou beide transistoren van de labovoedingsunit op een koelblok zetten.

De transistoren, die kan je met een M3 boutje op het koelblok vastzetten, daarvoor zit vaak al een gaatje in de transistor. Ik geloof dat je TO220 transistors hebt, die hebben een isolatienippel nodig om de schroef te isoleren tov het metalen plaatje (Tab in het engels).

Op 3 september 2017 18:10:52 schreef florick:
Hoi Remco,

Silpads( Isolatie gebruik je sowieso tussen transistor en heatsink( Dit om de transistor elektrisch te isoleren van het koelblok.

Ik zou beide transistoren van de labovoedingsunit op een koelblok zetten.

De transistoren, die kan je met een M3 boutje op het koelblok vastzetten, daarvoor zit vaak al een gaatje in de transistor. Ik geloof dat je TO220 transistors hebt, die hebben een isolatienippel nodig om de schroef te isoleren tov het metalen plaatje (Tab in het engels).

Heb jij mischien nog wat silpads voor me.

Genoeg voor dot project zoja zou je die mischien ook bij het pakket willen doen ?

Over heatshrink (krimpkous): banggood heeft een mooi beginners setje. Eigenlijk moet je zo'n setje kopen en als er 1 maat op begint te raken, moet je nieuwe van die maat bestellen. Of een heel nieuw setje.