Buizenpraat Deel 4

Sonytech

Overleden

Als 'ie op de iPod aangesloten is en je hoort de brom, verdwijnt die als je de volumepotmeter op minimum zet?

Gebruik je de iPod dan los of aangesloten op een lader?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
evdweele

Overleden

@TS:
Lees het boek Het ontwerpen van versterkers (13MB) eens door.
Het zal je meer inzicht geven in de opbouw van buizenversterkers.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hallo,

De brom blijft bestaan als ik de volumeknop naar de 0 draai. Ik heb zelf ook wat onderzocht. Als ik de voeding uitschakel is het weg. De buis gloeit nog wat na en de condensator is ook niet meteen leeg.

Ik ga eens beginnen om alles aan de 0V te koppelen en de ingang af te schermen.

PE2BAS
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 november 2013 16:21:26 schreef Tidak Ada:
@hardbass:
komt die UGT soms hier vandaan ?

[afbeelding]

;)

Hiermee :P

@hieronder,
Ik heb geen idee, zou best kunnen.
De voedingstrafo komt vanaf de ingang helemaal achteraan beetje links, en de uitgangstrafo komt helemaal achteraan helemaal rechts. Ze hebben me in ieder geval goed geholpen met het zoeken van de juiste spullen.

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 5 november 2013 20:40:06 (34%)

PE2BAS
Tidak Ada

Golden Member

Ik ben daar meermaals geweest en ze hadden er een stel van liggen, ook met die stickers er op en een vergelijkbaar handschrift, vandaar mijn vraag. Ook voedingstrafo's, maar die heb ik gekocht.

Maxwellstichting is een groep zendamateurs van de TUe. Die verkopen soms wat materiaal dat van onderzoek op de TU is overgebleven. Daarmee financieren ze zichzelf.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 november 2013 05:01:37 schreef evdweele:
@TS:
Lees het boek Het ontwerpen van versterkers (13MB) eens door.
Het zal je meer inzicht geven in de opbouw van buizenversterkers.

Bedankt voor de link; leuk boek en helder uitgelegd.
Hoewel ik alleen maar buizen-gitaaramps heb, vind ik het toch interessant.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Voor de geïnteresseerden heb ik een documentje van RCA met daarin beschreven de maten van tops en voeten. Ik heb hem zo te zien niet helemaal, maar tot en met 7 pins.
Staan ook verschillende soorten seals in beschreven, lijkt bedoelt te zijn voor fabrikanten ofzo. Ik gebruikte het om een juiste cap te vinden voor m'n mica windowed Geiger Muller buis.
Weet iemand waar de aanduidingen MCV, MCX, MCD en MCZ vandaan komen? (Er zullen er vast meer zijn, maar die heeft baco in de aanbieding).
Ik had uiteindelijk dus in eerste instantie niet zoveel aan het documentje, maar met beetje googlen op de jetec benaming kwam ik achter de juiste (al ben ik nu alweer kwijt welke dat was). Helaas in de winkel juist precies 1 slechte gepakt. Blijft apart, het is heel mooi keramiek maar toch leek het crap.. Was wel wat werk om de binnenkant juist te buigen zodat het metaal bleef hangen én genoeg klemde om de connector.
Welke de anode is en welke de kathode ga ik denk ik gewoon aangeven door de draadkleur.
Gaat overigens om dit buisje:
http://www.pocketmagic.net/2011/11/tube-mct-17si-3b-??-3&#…
Die 'vertaling' klopt overigens niet. Ik heb zelf maar deels met veel werk in google translate eea vertaald. Kwamen soms wel leuke resultaten uit.

Tidak Ada

Golden Member

De aanduiding MCT, etc is geen JEDEC (Niet JETEC!) code, maar een Russsche code Je moet het dus lezen als MST, MSD of MSH (of MSZh, als er eeen verticale streep door die 'X' staat))
De 'C' in het cyrillisch alfabet is bij ons een S

Veel gegevens van die buisvoeten en aasluitingen kun je vinden op de site van Frank Philipse. Plus > 40.000 datasheets!

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/vs.html

Waar vind ik die buisjes op de site van BACO? Niet bij de aanbiedingen of bij de buizen, in ieder gval...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het buisje niet, de topjes ging het om ;) Buisje heb ik van ebay.

Tidak Ada

Golden Member

Ik zou met deze beginnen (Eimac 8974 [X2159]):

http://n6jv.com/museum/tubes/x2159.jpg

http://n6jv.com/museum/tubes/baby.jpg

1,5 MW anode dissipatie, daar krijg je een mooie sound uit!

Alleen is hij niet van glas.

Een gedeeltelijk glazen type als deze is een alternatief, maar je boet wel wat in aan output (E-3056).

https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/watergekoelde_zendbuis.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/f6041-e.3056-68.jpg

Alles water gekoeld.

Gewoon op eBay zoeken: (elektronen)Buizen - (Electron)Tubes - (Electron)Valves

@Arco:
Een 6L6 is een veel gebruikte eindpenthode met een stalen envelop :)
Verdeer heb je nog katkins, maar daar staat de volle prik op de buitenkant....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

maar daar staat de volle prik op de buitenkant....

Dat leert ze van de techniek af te blijven..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Aan welk vermogen had je gedacht?

Eindpitten van 2 tot 90 Watt anodedissipatie, goed voor uitgangsvermogen van een luttele 2W. tot 200W.

Wie herkent alle buizen?

Mvg, Eleen

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat zou voor de gevordenderdenkwis zijn als het niet leesbaar gedrukt stond op een flink deel. Voor de ene die vooraan plat ligt gok ik op EL34?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De middelste, ELL80 + E55L toevallig? de rechtse PE1/100 de rest is prima leesbaar

De voorste is een Philips/Valvo EL34 gemaakt tussen 52-54 zoiets? Een telefunken had ook gekund maar dan is anode net iets anders qua stapling

[Bericht gewijzigd door florick op dinsdag 5 september 2017 19:47:02 (20%)

expert in percussive maintenance

Hier de gevorderdenkwis

[Bericht gewijzigd door florick op dinsdag 5 september 2017 22:06:29 (58%)

expert in percussive maintenance
eSe

Honourable Member

Vacuumtube_girl, ik ben verliefd op U(w buizen) :-)

Die buizen zijn zo mooi. Ik had lang geleden 2 Geloso eindversterkers met EL34, prachtig licht. En met wat bassen die mooie blauwe gloed die op en neer gaat. Ik heb nu echt spijt dat ik die dingen van de hand heb gedaan. Domme toch 8)7

groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
expert in percussive maintenance

Op 5 september 2017 19:51:36 schreef florick:
Hier de gevorderdenkwis

[afbeelding]

Enkel de meest linker buis is me niet bekend. Aan de sokkel te zien vermoedelijk een Post-buis
Daarnaast moet ik even denken, al gezien, het typenr ontgaat me even
Verder een RL12P35, een EL51 en een TB3/1000
Eleen

Tidak Ada

Golden Member

Dat is geen hout, dat is bamboe, een grassoort Bovendien zitten er allemaal schotjes in :P

Je bebt natuurlijk wel PVC buizen :D

Overigens denk ik dat de eerste buis op de foto van @florik een Engelse buis met een 7-pens voet (Cossor?) in ovale configuratie is.

[edit] Nee, toch een postbuis, hij heeft dezelfde voet als die E22a, hieronder.[/edit]

De tweede zou van Russische komaf kunnen zijn. De rest is al bekend.

@Eleen:
Weet jij meer van een Siemens E22a dan dat het een dubbele tetrode is en vermoedelijk een postbuis (of iets van de spoorwegen)? Mocht je gegevens en toepassingsgebied kennen, dan maak je drie man gelukkig.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 september 2017 21:31:42 schreef Tidak Ada:
Overigens denk ik dat de eerste buis op de foto van @florik een Engelse buis met een 7-pens voet (Cossor?) in ovale configuratie is. De tweede zou van Russische komaf kunnen zijn. De rest is al bekend.

Die tweede is idd een Rus, alleen schiet me het type nr niet te binnen

@Eleen:
Weet jij meer van een Siemens E22a dan dat het een dubbele tetrode is en vermoedelijk een postbuis? Mocht je gegevens en toepassingsgebied kennen, dan maak je drie man gelukkig.

Ik zal straks enkele dikke turven van Siemens doorspitten. Als ik resultaat heb, lees je het in een mail.

Groetjes, Eleen

Tidak Ada

Golden Member

De Russen gebruiken dezelfde septar voet, vandaar.
Er is o.a. een bekende en gezochte Russische buis voor audio met die septar voet. Ik weet zo gauw het typenummer niet uit mijn hoofd, maar kenmerkend zijn de drie(3!) evacuatietips boven op.

[edit]6S33S (= 6C33C cyrillisch)[/edit]

Kan jij mij kopieën van die Philips trafo datasheets door mailen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hoi Tidak, geen probleem, zet maarten ook wel gelijk CC.

Je bedoelt de 6c33? Dat is een Lage Ri triode met Ri~200 ohm en iets van 42mA/V. Heb het kleine broertje daarvan liggen, de 6C41

expert in percussive maintenance

@ Tidak, Eleen, Verder in https://www.circuitsonline.net/forum/view/91329/last
?

Achja, Voor dit soort discussies is dat topic toen bedoeld, en als we daar niet verdergaan verlies je de continuïteit..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 21 september 2017 20:41:59 (44%)

expert in percussive maintenance
eSe

Honourable Member

Je bedoeld de DCG1/250?

@florick was dat voor mij bedoeld? Ik weet echt het typenr niet, te lang geleden. Wat ik wel weet was dat er knoerten van trafo's op zaten, het geheel metaalgrijs was, en er een omkasting van metaalgaas omheen zat. Wogen een paar kilo naar beneden :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..