Op 14 februari 2021 12:12:13 schreef florick:
Goedemiddag heren.Ik ben tegenwoordig niet zo van fora, maar doe wel veel met buizen.
Ik heb wat besloten telegram groepen opgezet om hobbyisten bij elkaar te brengen.
Dit is de overzichtspagina voor Nederlandstalige buizenhobbyisten. https://t.me/joinchat/RMtqBibzahg9C7W5
Ik kan iedereen afraden om technische zaken naar een telegram, facebook of whatsappgroep te trekken.
Waarom?
Die platforms kennen geen goede thread-overzichten. Dit betekent dat je geen kennisdatabase hebt, die je wel op forums hebt. De groepen hebben wel een zoekfunctie, maar mijn ervaring is dat het ongelooflijk lastig is om een prachtige stap voor stap instructiethread terug te vinden in dergelijke groepen. Je kan als beheerder ook geen link naar een dergelijke thread maken, meestal.
Stap je naar google om informatie te vinden over het vervangen voor onderdeel X of Y, dan kom je nog altijd op forums terecht. Zou je belangrijke, voor meer mensen nuttige info op Telegram opslaan, dan weet A. niemand dat die informatie bestaat buiten de groepsleden, en B. kan niemand uberhaupt vinden wat daar gepost wordt.
Een groot drama is het verloren gaan van Photobucket, waardoor oude threads soms geen afbeeldingen meer hebben van instructiestappen, schema's e.d. - maar Circuitsonline heeft een enorm goede upgrade gedaan (uploads op eigen webruimte) waardoor nu alle informatie persistent is, en blijft staan tot heel CO opgedoekt wordt.
Ik gebruik zelf volop telegram, maar ieder gebruik op technisch gebied moet worden ontmoedigd. Telegram is een sociaal platform, ongeschikt voor technisch advies.
Schoenmaker blijf bij je leest. Forums voor technische zaken, chats voor sociale zaken.