Buizenpraat Deel 4

Hoi, Ese. Ik wist toevallig dat er op sommige geloso's de combinatie DCG1/250(Kwikdampgelijkrichter) en EL34 voorkomt.

Die buisjes zijn overigens nog wel aan te komen als je daar ooit mee zou willen knutselen.

expert in percussive maintenance

Op 5 september 2017 19:51:36 schreef florick:
Hier de gevorderdenkwis
[bijlage]

Volgens mij is die meest linkse een Siemens Bi die zijn zilveren coating mist :)

EL51 en RL12P35 kon ik ook zonder te zoeken herinneren.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
mel

Golden Member

Even, niet geheel offtopic:
Ik had een heel mooie buis, QQE 06/40, deed er niks mee, heb m op de schoorsteenmantel gezet , met gloeidraad aangesloten, ter decoratie..
Brandde leuk..Maar mn vrouw vond het maar niks, en heeft het ding weggegooid... :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nou lekker dan, als je elkaars spullen zomaar weggooit zonder het te vragen...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

De tweede van links is dus toch geen Rus, maar een Raytheon 4D32!
Ik las ergens op internet dat deze buis alleen door Raytheon zou zijn gemaakt, maar toch vond ik ook een datasheet van EEV.

Die meest linkse buis is ook door mij als een Bi gedetermineerd.
Ter verduidelijking: met de zilveren coating wordt niet de getter bedoeld, maar een zilvergrijze afscherming. Mogelijk heeft iemand die verwijderd om de binnenkant te kunnen zien. De buis is dus feitelijk vernacheld.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Voor de experimenteerders: http://www.ebay.nl/itm/EL34-Klasse-A-Rohrenverstarker-Hi-Fi-Single-End…?

https://icdn1.pushauction.com/0/0/a0e33258-4283-401f-a9c9-cfdc68581dd2…

Ik heb voor de gein dit setje gekocht na wat reviews gelezen te hebben (bijv http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/268969-boyuu-el34-a9-tube-… ). En het valt idd niet tegen, goede onderdelen (incl de trafo's) en constructie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi Henry S. :-)

Ik wou je net om een schema gaan vragen en nu staat het er...
Bijna geen tegenkoppeling, behalve het schermrooster van de eindbuis.

Hoef je ook niet bang te zijn voor instabiliteit en gratis hogere vervorming en ongecontroleerd bassen (hoenk) *grin*
Dempingsfactor, daar doen we niet aan!
Maar, voor bepaalde luidsprekers kan dit redelijk uitpakken.

Maar wat mij het meest bevreemd is de 500Ω kathode weerstand, klopt dit?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Bram,

Die katodeweerstand kan natuurlijk als een vorm van tegenkoppeling zijn bedoeld....

Gr.,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada, :-)

Dat bedoelde ik eigenlijk niet met de 500 Ohm in de kathode. ( je opmerking gaat hier niet op daar er een 220uF elco overheen staat.

Het is de nogal vreemde DC instelling van de EL34 buis.

Trouwens je hebt wel gelijk voor de stuurtrap, hier heb je wel tegenkoppeling van de 2K kathode weerstand.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
KGE

Golden Member

Die C301 (22uF 400V) is ook wat krap bemeten qua werkspanning volgens mij...

315 * 1,414 = 453 Volt...

blackdog

Golden Member

Hi KGE,

Ja het is hopen dat de EL34's sneller op temperatuur zijn dan de 5Z3PJ :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

En een kant van de triode gloeidraden aan de massa verbinden. Minder brom!

Tidak Ada

Golden Member

@KGE
Wel minus 60à 70V spanningsval over de 5Z3PJ. Maar het blijft krap.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

En op de trafo staat 220V.. wordt het nog krapper tis hier nu 232V...

Henry S.

Moderator

Hallo Bram, het ontwerp van de Chinezen is idd wat magertjes.

Bij het bouwen ga ik direkt een paar onmisbare dingen toevoegen (ontbrom-weerstanden aan de gloeidraden - en indirekt aan de massa, wat stuurroosterweerstanden tegen oscilleren en HF op de ingang). C302 mag ook wel een stapje groter.

De kathodeweerstand van de EL34's is idd 500Ω.
En op C301 moet ik idd het spanningsverloop even meten!

En de rest... bouwen, luisteren, verbouwen, luisteren... Alleen de voeding zit op een printje, de rest zweeft, dat maakt ombouwen gemakkelijk.

Menno verwoordt het mooi op zijn website:

https://mennovanderveen.nl/cms/images/onderzoek-ontwikkeling/projecten_tubesociety/project2012/mable1.jpg

Ik heb ook nog geen idee of m'n speakers (ik meerdere setjes) het 'lekker doen' zonder demping :P

We gaan het horen en beleven. De eerste indruk is goed, geen slappe hap, hoge kwaliteit/prijs verhouding als je nagaat dat een redelijk vergelijkbare kant en klare Yarland (wel wat zwaarder in gewicht) met luxe blokje hout meer dan 4x zoveel kost.

Btw, ook vergelijkbaar is de Sansui FV-34A (lijken wel heel erg veel op de Yarland).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Even een update na een jaar luisterplezier.

Eerst even de situatie na de bouw vorig jaar:

Op de anodes van de triodes staat 184V, op de kathodes 2V.
Op de anodes van de penthodes staat 302V, op het schermrooster 307V en op de kathodes een kleine 22V. De ul-tap zit op 46%. Ik=44mA.

De gloeidraden van triodes ontbromd, maar die van de EL34's niet. Het resultaat was een licht, niet storend, hoorbaar brommetje op de uitgangen.

Bij het inschakelen schoot de spanning over C301 (33uF ipv 22uF meegeleverd) over de 400V, maar zakte snel terug naar 319V. B1 en B2 waren 312V en 284V.

Na bijna een jaar dagelijks gebruik werd het ineens stil... wikkelsluiting in de primair van de voedingstrafo...

Ik vond op Fleebay een passende trafo met 2x 330V/200mA, 1x 5V/3A en 3x 6.3V/3A, een gokje waard.

Dus dit is de nieuwe situatie:

2x 330V ipv 2x 315V, ik heb alle 400V elco's maar verwijderd... C301 is 2x 22uF gworden (daar was ruimte voor op de print), C303 is ook 22uF geworden.

Op de anodes van de triodes staat 208V, op de kathodes 2.4V.
Op de anodes van de penthodes staat 349V, op het schermrooster 355V en op de kathodes 25V. Ik=50mA.

Dit keer ook de gloeidraden van de EL34's ontbromd, nu meet ik nog maar 6mV(tt) over 4Ω. Dat hoor je alleen met je oor in de bass speaker.

Bij het inschakelen staat kort ruim 450V over C301, dit zakt af naar 359V. B1 en B2 zijn 359V en 328V. R301 is voor bescherming van de gelijkrichter verhoogd naar 47Ω (volgens datasheet ;)).

Het klinkt heel goed ondanks een hele lage dempingfactor, met een kleine bult in het laag , en de nieuwe versie klinkt net weer even anders. Mijn luidspreakers kunnen er prima mee overweg, en zijn ook nog eens redelijk gevoelig (92dB).

Wat sfeerfoto's:

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ff een vraagje...

Ik heb ook deze Boyuu versterker gebouwd.
Heeft ruim een jaar prima gewerkt.

Nu was er een 6N9P buisje kapot gegaan.
Deze beiden vervangen door JJ 6sl7.

Nu begon de gelijkrichtbuis erg veel geluid te maken.

Buis eruit gehaald en inderdaad rammelt er wat in.

Deze vervangen door een JJ 5u4.

Probleem is dat de versterker nu weer prima werkt, maar het sissende geluid is er nog steeds.
Is niet te horen in het geluid,maar is vrij hinderlijk.

Heb ook de eindbuizen even vervangen, maar dat maakt niets uit.

Rare is,zodra ik de versterker uitzet,stopt ook het bijgeluid (en speelt dd muziek nog ff door).

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Uitgangstrafo's lijkt me niet,voedingstrafo zou nog kunnen

Buizen kunnen hees fluitende bijgeluiden maken. Vaak hoor je dat niet door de speakers. Ik heb er geen oplossing voor. Ik hoor het vooral bij eindbuizen, heb het nog niet gehoord bij een gelijkrichter.
Het lijkt geen kwaad te kunnen.

Uiteraard wel even checken of de stroom die door de buis loopt niet te groot is he!

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 14 november 2018 21:55:29 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Zou ook iets met hf oscilleren te maken kunnen hebben> Hang er eens een scoop aan.
Hoor je het ook als er geen signaal aanwezig is?
Het is toch geen ruis in en ingangsweerstand?
Stuurroosters één voor één aan de massa leggen, maar niet van de eindbuizen en de fasedraaier als die op een hoger potentiaal dan de massa liggen. Eventueel wel met een dikke folie C voor AC aan massa.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 14 november 2018 21:36:52 schreef fordrwd4ever:
Rare is,zodra ik de versterker uitzet,stopt ook het bijgeluid (en speelt dd muziek nog ff door).
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Lijkt me dat de tip van TA een goeie is. Een vaag suizend bijgeluid duidt op een oscillatie boven de gehoorgrens.
Dat kan bijvoorbeeld optreden als er onderdelen in waarde zijn verlopen, of dat er een 'moeilijke' belasting aan hangt. Complex wisselfilter ed. Meten is weten. Om de luidspreker te sparen kan er een 8Ω weerstand worden gebruikt tijdens de meting. Of tijdelijk een andere luidspreker aansluiten en horen of de fout dan weg is.

Heb even wat getest.

Het bijgeluid blijft aanwezig ,zelfs met alleen de gelijkrichtbuis erin.

Dan moet het dus of de buis zelf zijn, of toch de voedingstrafo.

Kan natuurlijk de gelijkrichtbuis vervangen door diodes.
Of een losse trafo gebruiken voor de gloeispanning van de gelijkrichtbuis.

Vermoed toch de voedingstrafo,want die is voor 220V bedoeld en heb hier bijna 240V netspanning.

6,3V trafo kost niet zoveel, dus zet ik die er gewoon bij.
Met een 6A versie moet het makkelijk kunnen voor de gelijkrichtbuis.

[Bericht gewijzigd door fordrwd4ever op zaterdag 17 november 2018 12:31:14 (14%)

Tidak Ada

Golden Member

Als je de gelijkrichtbuis gaat vervangen door diodes zul je serieweerstanden tussen gelijkrichter en elco's moeten zetten. Ten eerste wordt je gelijkgerichte spanning hoger omdat de Ri van de buis veel hoger is dan van de dioden en ten tweede omdat de ingangselco dat niet lekker vindt. Bij een buis komt de spanning namelijk langzaam op tot de kathode op temperatuur is.
Gewoon die buis vervangen als hij de boosdoener blijkt te zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is niet de buis..

Als ik de gelijkrichtbuis eruit haal(dus geen b+ meer) heb ik nog steeds dat metalige geluid.

Lijkt haast wel of de voedingstrafo ineens de gloeispanning niet meer goed kan leveren.

Heb een 6,3V / 6A trafo besteld, ga ik daarmee de gelijkrichtbuis van gloeispanning voorzien.

Hoop wel dat dat helpt,want een vervangende voedingstrafo vinden is niet zo gemakkelijk..

Hugo Welther

Moderator

Ik zou die 5U4 maar op 5V gloei zetten. Dat vindt ie vast een stuk prettiger.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Daar staat ie al op.

De voedingstrafo heeft een 5V wikkeling voor de gelijkrichtbuis.

En 2 x 6,3 V voor de rest.

Wordt van de week gewoon ff uitproberen met de losse trafo.

Kan altijd nog voor diodes gaan, maar vind de buis veel leuker staan.