ik ben wat testen aan het doen met diverse chinese zonnepanelen om een 3S li-ion pakket op te laden. en hierbij heb ik een aantal problemen
1) de output van de zonnepanelen is niet stabiel
2) de laadchip staat meestal op een vaste laadstroom en trekt de zonnepanelen onderuit
3) ik vind geen 3S li-ion lader die op variabele input kan werken.
wat heb ik al gevonden?
ik heb 2 zonnepanelen
nr1: een monokristalijen paneel van 3,5W van 6V, die een output zou hebben van 5V 1A (waarschijnlijk chinese output watts)
nr2: een monokristalijne silicium paneel (ik vermoed amorphe) van 6W die 5V 1,1A zou leveren.
gemeten resultaten:
paneel1:
-vol in de zon, vlak gemonteerd: 3,91V 0,33A
-loodrecht op de zonnestralen gemonteerd: 5,12V 0,45A
-met een balpen een schaduwvlek gemaakt: 3,05V 0,26A
-onbelaste spanning: 6,88V
-powerbank mee opladen: 4,49V 0,38-0,43A
paneel2:
-vol in de zon, vlak gemonteerd: 4,90V 0,42A
-loodrecht op de zonnestralen gemonteerd: 4,82V 0,41A
-met een balpen een schaduwvlek gemaakt: 3,85V 0,42A
-onbelaste spanning: 5,10V (interne schakeling???)
-powerbank mee opladen: 4,62V 0,70A STABIEL
daarnet een rondrit gedaan met de auto, en beide de powerbank laten opladen. er werd 52mAh en 72mAh bijgeladen op een 15tal minuten.
nu is die powerbank een beetje zelfregelend. als de voeding 0,5A kan leveren, laadt die op met 0,5A. kan je 1A leveren, dan neemt die 1A.
ik vermoed dat die gewoon stroom trekt tot de spanning onder de 4,65V ofzo komt.
nu zoek ik dus iets dat de aanwezige stroom gebruikt om batterijen op te laden. ik ben niet verder geraakt dan met de zonnepanelen mijn powerbank op te laden (intern genoeg beveiligd) om dan met de powerbank al rijdende de internet 12V accu bij te laden.
een DC/DC converter steken om van 5V -> 12V te gaan zal niet lukken, want die zal de zonnepanelen naar 0V trekken.
ik zou iets moeten hebben die van 'wisselende input' naar een stabiele stroom gaan secundair en hierbij niet boven de 12,6V gaat (3x 4,20V van li-ion)