De elektronica vlooienmarkt te ,,de Lichtmis"

miedema

Golden Member

Ha electron920,

Dat had ik wel gedacht. Maar.... nu heb je een afsluiter die voor lage frequenties 50Ω is, en dan, zodra de afstand tussen de BNC's een rol gaat spelen, een afsluitimpedantie richting 100Ω....
Het is maar waar je blij van wordt :-).

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Dat zie je goed nu is 100Ω iets overdreven maar er zit dan wel een L tussen.
De poort welke je gebruikt als pick off is voor bijvoorbeeld de scope en heeft een hoge impedantie.
Maar de afsluiter is tot 30 MHz bruikbaar op deze manier deden we het op 27 MHz ;)
Als je boven de 30 MHz werkt kan je het niet meer op deze manier opbouwen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Mijn belangrijkste aanschaf is een LPFRS-01 Rubidium oscillator. Meteen aan het begin van de dag al gevonden tussen een stel OCXO’s voor Eur 20,-. Verkoper wist niet precies wat het was, en ik was ook niet zeker. Natuurlijk ook een gok of het ding werkt....
Inmiddels heb ik hem aan de pruttel, en lijkt goed te werken, de processor geeft “lock”signaal.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/IMG_1121_LPFRS-01_Rubidium_1e_test-600pix.jpg
klik foto voor grote versie

Wel is de frequentie nog zo’n 183Hz te laag. (wel zeer stabiel)
Maar er is een RS-232 interface, waarmee van alles uitgelezen, en de frequentie getuned kan worden. (alles weliswaar in HEX...) Dus de volgende stap is dat aan de pruttel krijgen.....

Verder links op de foto nog een paar gescoorde HF bakjes zichtbaar.
Van die helemaal links boven heb ik er een heel stel, ook met 2xBNC en kleintjes met 1xBNC. Erg mooi gemaakt, alleen aan de maatstreepjes is te zien dat het handwerk is. Ook van binnen mooi opgebouwd, maar wederom geen idee wat het is :-) (tot nu toe alleen dit 4x BNC bakje open gehad)

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Gertjan,

Zou het frequentieverschil iets met deze opmerking te maken kunnen hebben?

Grtz.,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha heer miedema,

Ik weet niet of u al een data sheet heeft hierbij

iSource_LPFRS Spec.pdf

ik heb deze ook (een aantal) en je kunt hem via internet updaten op frequentie zetten.
Maar ik zal dit opzoeken en password ik moet ook een stand alone programma hebben ik doe dit wel via de PM.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Henk,

Documentatie heb ik. Bij de fabrikant is veel eenvoudig te vinden.

Maar software heb ik niet gevonden. Ik had me er al op voorbereid om gewoon met een terminalprogramma ASCII karakters te sturen, en de geretourneerde HEX te ontcijferen.... Beetje ouderwets modem programmeren :-)

Dus als je me daar verder mee kunt helpen, graag!

@Tidak:
Ik ben bang dat je post te cryptisch voor me is......

groet! Gertjan.

mel

Golden Member

Op 25 september 2017 15:25:48 schreef Rd12tf:
Wie weet meer over deze noodradio voor gebruik in een reddingsboot?
[bijlage]

Nee, heb het niet gekocht, gewoon nieuwsgierig.
[bijlage]

Wat wil je erover weten? meestal zijn die dingen 500 kHz.Er zal een morsesleutel inzitten, en een of andere baken oscillator.Waarschijnlijk batterijen of een accu, hoewel een noodslinger ook kan.
Als je er echt interesse in heb zal ik eens door mn documentatie gaan bladeren )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 25 september 2017 15:25:48 schreef Rd12tf:
Wie weet meer over deze noodradio voor gebruik in een reddingsboot?
[bijlage]

Nee, heb het niet gekocht, gewoon nieuwsgierig.
[bijlage]

Bij http://www.seefunknetz.de/homepage.htm
staat de complete beschrijving.

Edit\Is toch een iets ander model zie ik nu.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Gertjan, kan ik inkomen!

Gezien het 'voedertijd' was, was ik de foto vergeten. :o Alsnog geplaatst.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

Op 25 september 2017 17:29:37 schreef miedema:
Mijn belangrijkste aanschaf is een LPFRS-01 Rubidium oscillator

Mooi ding, zeker gezien de opties. Maar ben benieuwd of je deze nog goed krijgt. Als ik deze keer (..) goed reken, kan de afwijking max 1.2Hz zijn (Cxx). De andere twee (Fxx / analoog) laat ik dan even buiten beschouwing (factor 100 kleiner).

Dan is 183Hz wel heel erg veel.

miedema

Golden Member

Ha Tidak Ada,

Met foto een stuk duidelijker :-).
Het antwoord is zichtbaar in mijn foto: de draaiende fan achter de oscillator. Volgens de specs moet de behuizing onder de 65° blijven, met fan wordt hij niet meer dan handwarm.

@ Guidob
Ben ik ook benieuwd naar :-)
Volgens de datasheet zit ik inderdaad ver buiten het regelbereik....
Maar als de processor het “lock” signaal geeft, dan zijn allerlei waarden rond de Rubidiumbuis nog binnen spec. Dat geeft hoop, maar mogelijk moet er wel nog wat gerepareerd worden.....
Uitlezen via RS-232 laat meer parameters zien, dus hopelijk levert dat meer inzicht op....

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Moet die fan dan niet juist op de bodem van de behuizing gericht zijn, of is er een andere plaats gemarkeerd?

Ben je er zeker van dat je referentie en/of counter correct zijn?
Misschien een stomme gedachte (brain fart), maar gelinkt aan het correct(?) locken....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 25 september 2017 22:01:00 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha Tidak Ada,

M'n referenties zijn m'n 10MHz MasterClock en m'n GPSDO. Die zijn het beiden binnen 0,02Hz eens.....

groet, Gertjan.

Anoniem

Is dit niet gewoon analoog? 0/5 Volt/volgens het manual?

miedema

Golden Member

Ha intake,

Inderdaad kun je de frequentie ook analoog bijregelen. Maar heb je in dat manual ook het regelbereik gezien? Dat is 5x10-9, oftewel 0,05Hz.... (optie O)

Guidob heeft het goed gezien. Er zijn verschillende correctie mogelijkheden, maar alle drie hebben ze een veel te klein regelbereik om 183Hz te corrigeren.

Ik kreeg de oscillator in originele verpakking. Dat doet vermoeden dat de mijne is uitgewisseld voor een nieuwe. (En de oude dus daarna in de door van de vervanger is gedaan).
Dan is de volgende vraag: werd die oscillator vervangen op een onderhoudsschema, na zoveel draaiuren, of omdat hij defect was.

Ik denk nu het laatste. Maar omdat het Rubidiumdeel OK lijkt te zijn zie ik nog wel reparatie mogelijkheden. Denk aan uitgedroogde elco's in dat warme doosje, of een verlopen VXO.
Maar dat is alweer een paar stappen vooruit. Eerst maar eens zorgen dat ik kan communiceren met dit ding, voor meer info.

groet, Gertjan.

@Mel,
Ik ben bekend met scheepszenders :-)
Als je meer info hebt over deze BPQ1, graag!
@Hubie,
De BPQ2 is inderdaad anders, maar toch bedankt, in ieder geval een beschrijving van de knoppen en aansluitingen.

Ha heer miedema,

Ik kijk op de oude floppy's voor het programma maar is voor de afwijking niet van belang.
Heb omtrent je opmerking even niet stil gestaan :+ maar dat is een heldere constatering de afwijking kan je niet tunnen is veel te groot.
Misschien zinvol om even naar de ruis te kijken indien mogelijk het kan zijn dat de synthesizer wel in lock is maar dat er op de voedingsspanning iets rammelt.

De frequentie standaard bestaat uit twee werelden optisch en elektrisch.
Dus dat zal even zoeken worden maar zal ongetwijfeld lukken.
Heb je al wel geprobeerd met 5V en potmeter of er reactie is?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 september 2017 10:56:33 schreef electron920:
[....] De frequentie standaard bestaat uit twee werelden optisch en elektrisch.
[....]
Groet Henk.

Ha Henk,

Kan je dat even uitleggen? Ja, het is en lamp, maar het haat toch om de elektromagnetische frequentie van het aangeslagen rubidium en niet die van het uitgestraalde licht.
Ik weet even niet of het om energie van het terugvallen van de elektronen naar een lager energieniveau gaat, of om de kernspin. Help me even ;)

Grtz.,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

Het was bedoeld als hint naar @heer miedema dat er twee disciplines in zo'n klokje aanwezig zijn.
Eigenlijk wilde ik wel iets meer uitleggen maar omdat dit topic over de lichtmis gaat dacht ik dat het uitweiden over een rubidium standaard hier niet op zijn plaats was.

Het is inderdaad een terechte conclusie dat het neven effect (het terug vallen van een elektron een rood foton opwekt.
Het is het wel zo dat er dus ook fouten kunnen optreden in het fysische gedeelte.

Voor de precisie hoe het werkt de verhitting van alkali metaal (gloeidraad) weet ik niet of dit het juiste topic is.
Maar misschien als @heer miedema een reparatie/onderzoek verslag wil maken zou ik als inleiding willen proberen om in begrijpbare taal de werking van de alkali metalen uit te leggen en het opwekken van in dit geval rubidium maar het zelfde geldt voor cesium, lithium, sodium en potassium.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pietplof

Golden Member

Als ,,topic starter" ben ik het met Henk eens dat een apart topic beter zal zijn dan verdere uitwijding over het rubidiumding in dit topic.
Ik heb wis- en natuurkunde gestudeerd maar een lange blik in mijn oude boeken en dictaten is erg noodzakelijk om de juiste werking te begrijpen.

festina lente
miedema

Golden Member

Heren,

Het was niet mijn bedoeling een Rubidium reparatie topic te openen....
Alleen aankoop laten zien, maar kennelijk is "rubidium" voor COers een woord dat de tongen los maakt :-)
Ik ga in rust verder puzzelen, maar zal laten weten wat de resultaten zijn. (tijd is op het moment ook enigszins beperkt)

Overigens had ik niet veel moeite met het rubidium gepruttel in dit topic.... De Lichtmis ligt al weer een tijdje achter ons, en het showen van aankopen lijkt ook wel voorbij. Niet ongebruikelijk op CO als een afgerond topic nog een tijdje semi OT blijft na pruttelen :-).

groet! Gertjan.

Schimanski

Golden Member

in het manual wordt ook e.e.a. uitgelegd.

The LPFRS essentially consists of a voltage-controlled crystal oscillator (VCXO) which is locked to a highly
stable atomic transition in the ground state of the Rb87 isotope. While the frequency of the VCXO is at the
convenient standard frequency of 10 MHz, the Rb clock frequency is at 6.834XXX GHz in the microwave range.
The link between the two frequencies is done through a phase-stabilized frequency multiplication scheme
whereby a synthesized frequency is admixed to enable exact matching.
The Rb atoms are confined in a vapor cell at an elevated temperature. The cell is placed in a microwave
resonator to which the microwave power derived from the VCXO is coupled. The Rb87 atoms in the cell occur
with equal probability in the two hyperfine energy levels of the ground state (F=1 and F=2).
In order to detect the clock transition between these two levels, the atoms need to be manipulated in such a
way that most of them occur in only one level. This is done by optical pumping via a higher lying state...

The pump light comes from a Rb resonance lamp which emits the light of Rb87 atoms. This light, which
intersects the absorption cell, is filtered in such a way that mainly one optical frequency, which corresponds to a
transition out of one of the two ground state levels (line A), enters the principal absorption region.
The pump light excites Rb87 atoms which are in the lower hyperfine level (F=1) to the short-lived excited state
P from which they decay to the two ground state levels (F=1,2) with equal probability. Since pumping occurs
continuously out of the F=1 level, after some time, almost all atoms are found in the F=2 level and no further
absorption occurs.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Alex P

Golden Member

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
miedema

Golden Member

Rubidium update

Voor de mensen die nieuwsgierig zij naar mijn vorderingen met m'n LPFRS-01 Rubidium oscillator: hij doet het weer!

Eerst de RS-232 communicatie aan de pruttel geholpen, en status uitgelezen. Alle waarden rond de buis zagen er hoopvol uit.
Maar, zoals verwacht was het trimbereik voor frequentie véél te klein.

Ding opengemaakt:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/rb/IMG_1123_Rb-intern-binnenkanten-600pix.jpg
klik foto voor grote versie

Op de print zitten 4 alu elco's. Die bleken alle 4 slecht. Eentje zelfs 0µF / ESR oneindig hoog. Niet zo raar als ze vlakbij een loeihete Rb buis zitten.....
Alle 4 elco's vervangen door 125° typen, en de oscillator draait weer keurig op 10MHz.

Met een toefje trimmen zweeft hij nu met 1mHz rond m'n GPSDO. Daar komt nu het echte werk :-)
Komt die zweving van Rb of GPSDO? Rb faseruis? Rb Alan deviation?

Als ik meer weet komt er wel tzt een post in "je mooiste meetapparatuur"

Overigens, kijk helemaal rechts-onder op de foto. Boven de uitgang (SMA) zit een kristal filter voor de 10MHz uit. Sjiek!

groet, Gertjan.

Op 28 september 2017 17:14:05 schreef miedema:
Met een toefje trimmen zweeft hij nu met 1mHz rond m'n GPSDO. Daar komt nu het echte werk :-)
Komt die zweving van Rb of GPSDO? Rb faseruis? Rb Alan deviation?

Dus wordt tijd voor een cesium primary frequency standard.

http://www.ebay.com/itm/HP-AGILENT-KETSIGHT-5061A-CESIUM-BEAM-FREQUENC…