Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Ziet er weer strak uit Frans. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Leuk om de stapsgewijze vooruitgang te zien.

De IR moduleer je neem ik aan wel al? Was het een sluis, of op basis van reflectie? Je zou zeggen dat dat met de juiste IR-diode toch ongevoelig genoeg voor zonlicht moet kunnen zijn. De winkelpoortjes zaten er vroeger vol mee (en zo kan ik nog tig voorbeelden noemen) en de afstand die jij moet overbruggen is maar een paar centimeter.

Ik snap dat de sensor met magneet bedrijfszeker is, maar ik zou me voor kunnen stellen dat een detector zonder verplicht wip-mechanisme ook z'n voordelen kan hebben.

Als ik het internet mag geloven is IR boven 900nm in omgevings(zon)licht niet in grote mate aanwezig, door atmosfeer etc. Dan zou je kunnen zorgen dat je een fototransistor-/diode hebt die daarboven pas gevoelig wordt (evt. met stukje filter) en een IR-LED die (mede) boven de 900nm licht maakt.

Andere veelgebruikte insteek: fotodiode achterin een buisje om hem richtingsgevoelig te maken. Je kunt hem immers vrij dicht op de knikker krijgen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb ook nog deze drie detectors getest:

https://farm5.staticflickr.com/4174/34491056785_89a3eba21a_c.jpg
Fischertechnik 3 detector types P5077007 by Frans, on Flickr

- De sharp optical detector, ir zender, ir ontvanger maar die zijn niet gemoduleerd. Als de ontvanger ervan met zijn rug naar de zon gekeerd staat blijven ze werken. De afstand is 10 mm maar voor mijn kogelbaan moeten ze op 15mm staan. Ik was van plan ze tussendoor te zagen en op een printje op de juiste afstand te plaatsen. Deze zijn in beperkte mate wel geschikt voor eindschakelaar. Boven de geleidingen van de stalen kogels zijn ze niet geschikt. Vergeet ook niet dat eens het werkt en de kleinkinderen aan het spelen zijn dat er graag een foto genomen wordt. En ja die flits is ruim voldoende om een impuls af te geven op de detector zelfs met je mooie afscherming...

- Dan die QTR-1RC is een reflectie detector, ook gewoon met IR licht. Je moet eerst een reset puls geven van 50 usec, dan een tijdje wachten (ontlaadtijd) en daarna inlezen. Met integratietijden tussen 200 en 1000 usec werkt het zeer goed tenzij weer er teveel omgevingslicht is. Ook de kogel die rond is weerkaatst heel slecht het licht, het zou omgekeerd een parabool moeten zijn, nu wordt het licht langs alle kanten verstrooid weerkaatst. Een vlak stukje papier geef veel betere resultaten. Ik had al printjes voorzien en de SPI serial detector box maar dit gaat nu niet meer door. DE detectors liggen hier te liggen.. zonder verder doel.

- De derde is de hall sensor met een oude SAS251 en die werken perfect. Voor nieuwe heb ik nu die AH3144 met dezelfde resultaten.

Mijn afstands IR bediening is wel gemoduleerd (38 KHz) en die blijft wel werken met de zon er bovenop. Soms moet je iets beter richten met de bediening terwijl normaal iedere richting blijft werken.

Die sharp detector met een buisje uitrusten zou wel moeten werken. Zo een buisje moet wel IR dicht zijn want door de kunstof plaatjes van 2mm gaat het IR licht gewoon door. De constructie is dus ook niet zo eenvoudig te realiseren als er weinig plaats is. Vandaar dat ik dan maar liever die hall sensors zal gebruiken. Ze mogen dan foto's nemen en flitsen zonder dat de controller verstoord wordt.

update:
Oeps, die flits zou ik er zeer eenvoudig kunnen uitfilteren. Nu wordt om de 4 msec gelezen van de SPI. Ik neem nu detectie indien een nul-een overgang van de 2 opeenvolgende samples. Als ik er 3 opeenvolgende samples neem zou dit probleem niet kunnen voorkomen, dus een 0-1-1 overgang. Is vrij eenvoudig uit te filteren in de FPGA.

Voor mijn knikkerbaan heb ik enkele nieuwe modules samengesteld. Ik moet de modules eerst afzonderlijk maken om later te passen in het gehele project. De 2 nieuwe modules zijn servo gestuurd.
Eerst een 2 wegs selector zodat de stalen knikkers of links of rechts verder kunnen. Er komt nog een aanduiding via een kleur neoled zodat je kan zien welke richting de knikker zal nemen:

https://farm5.staticflickr.com/4505/37390080711_f977086678_c.jpg
Two way selector module for the steel balls P9307306 by Frans, on Flickr

De volgende is een module met 2 stops servo bestuurd. Zo kan het verloop van de stalen knikker centraal gedaan worden of kunnen de kleinkinderen via de IR bediening zelf het verloop regelen. Zo kunnen ze actief mee spelen. In totaal heb ik 32 servo's beschikbaar.

https://farm5.staticflickr.com/4340/37342429856_85b8ae62e2_c.jpg
Dual stop servo controlled P9307316 by Frans, on Flickr

Door deze modules eerst eens te maken weet ik beter hoeveel Fischertechnik blokjes ik van iedere soort nodig zal hebben. Hoewel ik een zeer grote voorraad heb ( intussen meer dan 6200 blokjes) zijn er enkele blokjes extra nodig. Die ga ik binnenkort afzonderlijk bestellen. Ik moet nu nog een oplossing vinden om de knikkers al lopend te detecteren zonder aan te raken of te hinderen.

Zoals reeds voorgaand getoond werkt een magnetische detector uitstekend maar ik wens ook nog IR detectors te gebruiken. Toch is het moeilijk om ze klein te houden waarbij ze geen last hebben van het omgevings licht. Vooral directe zon blijft een probleem en afschermen is niet zo eenvoudig als het klein moet zijn. Voor de aansluiting moet het max met 3 draden werken (-,+ en output). Een fischertechnik raster is 15x15 mm.

Blue Sky

Cableguy

Tjonge, prachtig gemaakt fotoopa, mijn complimenten !

Waar rook is, is stroom
StijnN

Golden Member

Is het niet een optie om de stalen knikkers door middel van een benaderingsschakelaar te detecteren?
Deze zijn er tegenwoordig ook in klein formaat.

A person who never made a mistake never tried anything new.
Lambiek

Special Member

Op 1 oktober 2017 11:16:23 schreef StijnN:
Is het niet een optie om de stalen knikkers door middel van een benaderingsschakelaar te detecteren?
Deze zijn er tegenwoordig ook in klein formaat.

Ik denk dat fotoopa het leuker vindt om zelf iets te maken. En dit is allemaal standaard Fischertechnik waar het op gemonteerd zit. En ik denk dat het iets goedkoper is op deze manier. Ik zou het ook zo gedaan hebben. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@stijnN je avatar is hetzelfde als die van hewlett, maar dan op z'n kop :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hewlett

Honourable Member

Avatar van StijN is het logo van Dymec wat inderdaad het omgekeerd HP logo was. Dymec was een spinoff van HP van 1956 - 19?? welke special purpose apparatuur maakte.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
StijnN

Golden Member

Is helemaal correct! Ik ben ook een redelijk Hewlett Packard fan en helaas had Hewlett het logo al als avatar. Toen heb ik maar voor het Dymec logo gekozen.

A person who never made a mistake never tried anything new.

Op 1 oktober 2017 11:16:23 schreef StijnN:
Is het niet een optie om de stalen knikkers door middel van een benaderingsschakelaar te detecteren?
Deze zijn er tegenwoordig ook in klein formaat.

Prijs, afmetingen, aansluitingen, aansturing spelen een grote rol. Vandaar dat ik gekozen had voor verschillende detectors die allemaal op dezelfde spi interface aangesloten worden. De reflectie detector van Pololu QTR-1RC was betaalbaar en zeer klein zodat die op een Fischer blokje past. Enkel het omgevingslicht was nog een probleem maar ik heb nu toch een opstelling waarbij er 4 detectors op een rij zitten om de knikkers te detecteren. De detectors kijken naar beneden en ik kan ze met enkele Fischer plaatjes afschermen. Ik heb net een prototype gebouwd als testopstelling:

https://farm5.staticflickr.com/4477/37381609916_8dc324f5b4_c.jpg
4 way selector fischertechnik module PA027325 by Frans, on Flickr

De reflectie detector zitten onderaan de neoleds vandaar dat ze niet op de foto te zien zijn. Er is een 9V motor met reductie en wormwiel voor de verplaatsing. Op het wormwiel zit een blokje die de flexstrook verplaatst. Op het uiteinde van de as zit een encoder. Omdat een raster 15mm is en het wormwiel M 1.5 heeft moet er iets meer dan 3 toeren verdraaid worden (1.5*3.14= 4.71 mm). Er zijn 2 eindschakelaars met hall sensors gemonteerd zodat de grenzen vast liggen. Bij poweron wordt 1x een calib gedaan. De kleur van de neoleds geven aan welke baan gebruikt wordt. Op de foto is de kleur hier overbelicht waardoor niet herkenbaar maar in de field is dit enorm mooi groen en rood. De neoleds string is nu voorzien voor 128 leds aan te sturen.

Ik kan ook origineele sensors kopen van Fischertechnik zowel IR als naderings schakelaars. Ze hebben dit ook in hun sturing maar zijn mij veel te duur (€16.95, €35.95). Ik heb 16 reflectie detectors voorzien in het ganse project. Zelfde voor hun servo's die kosten daar €24.95 terwijl ik ze bij Conrad €6.00 betaal. Ik heb er 32 stuks nodig!

fred101

Golden Member

Als je stalen knikker gebruikt kun je twee metalen stripjes of stafmateriaal als rails monteren. Als de knikker daar over rolt verbindt deze de rails met elkaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 1 oktober 2017 15:52:11 schreef fred101:
Als je stalen knikker gebruikt kun je twee metalen stripjes of stafmateriaal als rails monteren. Als de knikker daar over rolt verbindt deze de rails met elkaar.

Ja dat klopt! Dit heb ik al getest. Het zijn 4mm silver stalen assen die ik hiervoor gebruik omdat ze zeer goed passen in de Fischerblokken. In het design zijn er enkele loopwegen voorzien van de ene kant naar de andere kant. Een servo kan gebruikt worden om de knikkers daar op te houden. Soms gebruik ik die asjes ook voor de tandwielen samen met RC lagertjes van D8xD4, B3mm. Als de krachten groter zijn loopt dit soepeler. De lagertjes kunnen met een kleine aanpassing in een 15x15mm Fischer blokje.
Op de as met worm van de 4 way selector zitten daar ook 2 van die kogellagertjes

Tidak Ada

Golden Member

Op 1 oktober 2017 14:36:44 schreef StijnN:
Is helemaal correct! Ik ben ook een redelijk Hewlett Packard fan en helaas had Hewlett het logo al als avatar. Toen heb ik maar voor het Dymec logo gekozen.

Heeft Dymec daarvoor nooit een law suit gehad? Verbazingwekkend voor de VS!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 1 oktober 2017 16:08:02 schreef fotoopa:
[...]Ja dat klopt! Dit heb ik al getest. Het zijn 4mm silver stalen assen die ik hiervoor gebruik omdat ze zeer goed passen in de Fischerblokken. In het design zijn er enkele loopwegen voorzien van de ene kant naar de andere kant. Een servo kan gebruikt worden om de knikkers daar op te houden. Soms gebruik ik die asjes ook voor de tandwielen samen met RC lagertjes van D8xD4, B3mm. Als de krachten groter zijn loopt dit soepeler. De lagertjes kunnen met een kleine aanpassing in een 15x15mm Fischer blokje.
Op de as met worm van de 4 way selector zitten daar ook 2 van die kogellagertjes

Kan je niet een eigen topic hier aanmaken 'Knikkerbaan' of zo? Vind het erg interessant om te volgen. Heb zelf nog een berg fishertechnik en heb al wat ideeen opgepikt van je. Voor sensoren & zo kijk eens op de diverse Chinese verkoopsites zoals alieexpress. Inductiesensoren voor nog geen €2,- inclusief verzendkosten b.v.

Kan je niet een eigen topic hier aanmaken 'Knikkerbaan' of zo? Vind het erg interessant om te volgen. Heb zelf nog een berg fishertechnik en heb al wat ideeen opgepikt van je. Voor sensoren & zo kijk eens op de diverse Chinese verkoopsites zoals alieexpress. Inductiesensoren voor nog geen €2,- inclusief verzendkosten b.v.

Ja dat komt heel binnenkort. Ik dacht eerst nog te wachten tot het geheel met alle modules klaar was, maar dat zal nog te lang duren. Ik kan zeker ook tips van anderen gebruiken. Daar kan ik dan ook mijn doelstellingen beter uiteen doen, hoe ik werk en waarom.

Over die Chinese verkoopsites, daar wil ik niet kopen. ik heb dit al in een andere topic aangegeven waarom. Ik kan geen weken wachten op een levering, enkel goede betrouwbare leverancier met correcte BTW zijn hier aan de orde.

StijnN

Golden Member

Op 1 oktober 2017 18:25:18 schreef Tidak Ada:
[...] Heeft Dymec daarvoor nooit een law suit gehad? Verbazingwekkend voor de VS!

Nope, Dymec=Hewlett Packard

A person who never made a mistake never tried anything new.

Ik heb twee fotomulipliers gekregen, echter zonder voeding en versterker. Dus zelf maar een stabiele omschakelbare hoogspanningsvoedig (-560V, -790V en -1110V) gebouwd waarmee ik een gain van 2*10^5, 2*10^6 of 2*10^7 kan instellen.

https://meettechniek.info/extern/pmc_hardware.jpg

Nu kan ik eindelijk fotonen bekijken :)

https://meettechniek.info/extern/pmc_puls.png

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 1 oktober 2017 20:04:59 schreef fotoopa:
[...]
...
Over die Chinese verkoopsites, daar wil ik niet kopen. ik heb dit al in een andere topic aangegeven waarom. Ik kan geen weken wachten op een levering, enkel goede betrouwbare leverancier met correcte BTW zijn hier aan de orde.

Met pensioen? Dan heb je idd geen tijd om te wachten, ken dat van mijn ouders. (Niet slecht bedoelt)

Terwijl je op de levering wacht doe je gewoon verder met wat anders. 15€ voor 5 NC/NO inductieve sensoren. Daar heb je hier niet veel voor.

Gelukkig is er nog iemand die hier besteld. Krijgt de staat toch nog wat BTW en taksen binnen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fred101

Golden Member

Freddy, ik heb ook zo'n ding maar ik gebruik een regelbare voeding. Je kunt hem hier op mijn youtube kanaal in actie zien (2e helft, de eerste gaat over een fotodiode.
Maar de mijne gooit er een forse gelijkspanning uit bij een compleet afgeschermde buis met alleen een speldeprik gaatje in de lichtspleet.
En dan is de voeding spanning niet eens ver opgedraaid.

Ik zou net als jij fotonen op de scoop willen zien.

Jou fotomultiplier ligt ook nog eens open en bloot en je gebruikt een versterker.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Vond bij grof vuil een XBOX voeding, kabels waren er al afgeknipt.

Doet ruim 14A bij 12V, na een test bleek dat de voeding "aan" ging na het verbinden van de dunne rode en blauwe kabel. Vervolgens na wat vijlwerk er dubbele banaanstekker bussen in gelijmd.

Eindresultaat:

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@ fred, Dat hij hier open en bloot ligt is omdat hij op de foto moest. De voeding is hier uitgeschakeld. Normaliter zit de buis opgesloten in een flink aluminium blok met een ronde opening aan een zijde. Het scoopplaatje is geschoten toen hij met z'n ronde opening naar beneden op tafel lag met een klein kiertje om wat licht naar binnen te laten sijpelen.

Je kunt individuele fotonen alleen registreren als de foton-energie voldoende versterkt word. In mijn geval krijg ik voldoende uitgangssignaal bij 1110 volt (gain 2*10^7). Bij 790 volt (gain 2*10^6) komen nog slechts sporadisch enkele pulsjes boven de ruis uit. Er is dan wat meer licht nodig om een uitgangssignaal te verkrijgen. Dit is dan al een grillig verlopende spanning (fotonen komen niet netjes gespatieeerd binnen).

Versterker is een groot woord. Het is een transimpedantie versterker met een 10k terugkoppelweerstand. Het uitgangssignaal is dus 1V/100μA.

Ik zag jou in het filmpje met een lamp in de photomuliplier schijnen. Hierdoor bestaat de kans dat de stroom door de hogere dynodes te groot word en de emiterende laag wegbrand.
De buis die ik hier gebruik is een Hamamatsu R928-14. De maximum gemiddelde anode stroom is 100 μA. De voeding bevat dan ook een beveiliging en verlaagt de katodespanning als de anodestroom te groot word.

Het is hier wat stil de laatste tijd. Of zou dat komen door de indrukwekkende bijdrages van fotoopa? Als zelfbouwer word ik daar wel stil van....

Maar goed, deze opa knutselt ook rustig verder. Het thema is "Opa goes Arduino".

Recent kwam vanuit de groep "Meetlab PA0RYL & Company" het aanbod om in te tekenen op een zending aan Trimble verwante GPSDO boards. De bijzonderheid was, dat voor het startcommando "Survey" en het uitlezen van de satellietdata, gebruikt wordt gemaakt van een Arduino, in mijn geval een Uno. Het LCD display is met een I2C bus verbonden met de Arduino.

Ik had (nog) geen ervaring met dit soort systemen en dus leek het me een goede aanleiding om me er in te verdiepen. Ik heb er een boel van geleerd. En ook mijn kennis over seriele communicatie is weer up to date, want een en ander is ook via RS-232C te bedienen.

De inbouw is inmiddels voltooid en het werkt prima.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Lucky Luke

Golden Member

Op 1 oktober 2017 20:04:59 schreef fotoopa:
[...]
Ja dat komt heel binnenkort.

* Lucky Luke wacht stilletjes af.

of niet zo stilletjes... Maar ik vind het mooi.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
leime

Golden Member

@NKHteB Mooi project zeg! Heb zelf een tijdje terug een gps printje besteld om ook een 10MHz referentie te maken. Komt het ook voor dat iemand eens een 10MHz sinus nodig is? Plak je dat tijdelijk een filter aan het ding? Loopt de externe rs232 via de arduino? Of heb je die rechtstreeks op het referentiebordje aangesloten?

Emiel

Dit topic is gesloten