florick
expert in percussive maintenance
Daarbij komt nog dat je wel een enkele winding van de trafo kan gebruiken, maar dat door beide windingen te gebruiken de trafo een stuk minder warm wordt.
De 100nF condensatortjes over de brugcel staan daar om storing te voorkomen, maar als je eerste elco goed is dan zie je daar op de uitgang toch niet heel veel van terug.
Voor je buffercondensator moet je ongeveer 2200uF per ampere uitgangsstroom als minimum rekenen. Meer mag altijd (Binnen grenzen) een grotere elco heeft als voordeel dat hij meer oppervlakte heeft. en dus minder warm wordt (Meer oppervlakte betekend dat de elco de warmte beter kwijt kan) Om diezelfde reden worden er welleens meer kleinere elco's gebruikt in plaats van een grote, maar dat speelt meer een rol bij schakelvoedingen.
remco_blom
altijd druk met de verkeerde dingen
Op 29 september 2017 19:19:12 schreef florick:
Daarbij komt nog dat je wel een enkele winding van de trafo kan gebruiken, maar dat door beide windingen te gebruiken de trafo een stuk minder warm wordt.
bedoel je de 2 wikkelingen parallel of in serie?
en markce:
wat betreft 'bovenste van de stapel'
ik heb nog geen stapel dus dat is geen enkel probleem.
en dit is mijn eerste uitdagende werkstuk dus die ga ik niet als oud vuil gebruiken. 
[Bericht gewijzigd door remco_blom op (24%)]
florick
Als je ruimte in de kast hebt, dan kan je het koelblok plat op wat montagebussen monteren, een ventilator in de voorkant of de achterkant van de voeding kan dan lucht naar binnen duwen, zodat er altijd een luchtstroom over het koelprofiel is.
Je kan de transistors dan dichtbij de printplaat monteren, en de printplaat dichtbij de uitgang van de voeding.
om eventuele storing te voorkomen kan je de linkerkant van de kast reserveren voor de nettrafo+ netschakelaar + bufferelco. en de boel scheiden door een dun stukje aluminium. Met gaten erin zodat de plus en min van de elco naar de andere kant gaat.
Zie bijgevoegd mijn schetsen..
remco_blom
Op 29 september 2017 19:26:26 schreef florick:
Als je ruimte in de kast hebt, dan kan je het koelblok plat op wat montagebussen monteren, een ventilator in de voorkant of de achterkant van de voeding kan dan lucht naar binnen duwen, zodat er altijd een luchtstroom over het koelprofiel is.Je kan de transistors dan dichtbij de printplaat monteren, en de printplaat dichtbij de uitgang van de voeding.
om eventuele storing te voorkomen kan je de linkerkant van de kast reserveren voor de nettrafo+ netschakelaar + bufferelco. en de boel scheiden door een dun stukje aluminium. Met gaten erin zodat de plus en min van de elco naar de andere kant gaat.
alles is precies pas dus ruimte voor een schot is er wel maar voor een koelvin in de kast niet helaas.
en ik gebruik die zwarte koelvin die ik van jou heb gekregen.
ps. ik zal morgen middag een paar foto's maken over hoe het geheel er uit moet zien
edit:
florick ik heb de kast gemaakt naar deze tekening.
het zou heel heel heel jammer zijn als er wat verschoven moet worden ik heb alle gaten al geboord/gemaakt behalve voor de fan.
het is nader inzien wel een beetje stom van me om te beginnen zonder jullie te raadplegen.
florick
Je moet maximaal rond de 30x1,5= 45W aan warmte kwijt, je zou eens kunnen kijken naar een oude processorkoeler.
Gr,
Florick
remco_blom
Op 29 september 2017 19:52:03 schreef florick:
Je moet maximaal rond de 30x1,5= 45W aan warmte kwijt, je zou eens kunnen kijken naar een oude processorkoeler.Gr,
Florick
dus ik kan jouw koelblok niet gebruiken of?
ik raak een beetje verward.
het zou echt heel vervelend vinden als ik het gat voor niks heb gemaakt.
ik kan het wel weer afdekken maar het is toch zunt van het materiaal.
maar wat moet dat moet ik kan hem ook op de zetten als dat beter is want ik kan niet echt een processor koeler krijgen/kopen
[Bericht gewijzigd door remco_blom op (13%)]
florick
Dat koelblok van mij is voldoende om 45W mee weg te stoken, De ribben moeten dan wel verticaal staan. Als je het koelblok boven op de behuizing monteert kan je er echter niks meer op zetten.. en ik denk dat het dan horizontaal komt te liggen, waardoor een groot deel van het koelvermogen verloren gaat..
Het gat wat je al gezaagd hebt kan je afdekken met een stuk geperforeerde plaat, je hebt dan tenminste al een goede manier om warme lucht uit de kast te krijgen.
Ervaring leert dat je het liefst al je apparatuur stapelbaar maakt. Ik heb een aantal apparaten weggedaan omdat ik er door de vorm niks op kon zetten. Als jij dadelijk de ingeving krijgt dat je nog een apparaat wilt bouwen kan je daarvoor een kastje met dezelfde maten maken.
Een processorkoeler, gewoon eens rondvragen wie er nog een oude PC heeft staan, of gewoon eens vriendelijk vragen aan iemand die PC's repareert.
[Bericht gewijzigd door florick op (18%)]
remco_blom
Op 29 september 2017 20:00:04 schreef florick:
Dat koelblok van mij is voldoende om 45W mee weg te stoken, De ribben moeten dan wel verticaal staan. Als je het koelblok boven op de behuizing monteert kan je er echter niks meer op zetten.. en ik denk dat het dan horizontaal komt te liggen, waardoor een groot deel van het koelvermogen verloren gaat..Het gat wat je al gezaagd hebt kan je afdekken met een stuk geperforeerde plaat, je hebt dan tenminste al een goede manier om warme lucht uit de kast te krijgen.
Ervaring leert dat je het liefst al je apparatuur stapelbaar maakt. Ik heb een aantal apparaten weggedaan omdat ik er door de vorm niks op kon zetten.
ik ben blij om te horen dat ik verder kan met de spullen die ik heb.
dan monteer ik wel de koelvin op de achter kant en zal de bovenkant afdekken met een custom made plaat met daar onder een fan als dat helpt met het koelen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Ik denk dat florick het koelprofiel dmv afstandsbussen in de behuizing wit plaatsen, en dan een stukje perfo aluminium (heb ik voor je liggen) het gat in je behuizing wilt afdichten.
Zo blift hij stapelbaar 
remco_blom
Op 29 september 2017 20:16:11 schreef Gadget_inc:
Ik denk dat florick het koelprofiel dmv afstandsbussen in de behuizing wit plaatsen, en dan een stukje perfo aluminium (heb ik voor je liggen) het gat in je behuizing wilt afdichten.
Zo blift hij stapelbaar
zoals ik al eerder gepost had.
ik heb de behuizing gemaakt zodat er genoeg ruimte is voor de componenten maar een koelvin gaat niet passen en nu zei florick dat het op de achterkant ook kan.
en dat lijkt me wel wat dan maak ik plaats in de koelvin waar de 230v ingang zit en dan dek ik het gat met een stuk aluminium met een patroon er in af.
en stapelbaar hoeft in mijn geval niet echt.
florick
Mocht dat koelprofiel niet passen, dan kan je hem altijd nog in de afkortzaag passend maken, met voldoende luchtstroming heb je alsnog genoeg koelvermogen. Daarbij is de warmteontwikkeling het hoogst wanneer je een lage uitgangsspanning van bijvoorbeeld 1A 5V nodig hebt. Je zou eventueel een thermische beveiliging van 70-75 graden op het koelprofiel kunnen monteren die de spanning van de voeding afhaalt wanneer
Als je het koelprofiel geïsoleerd kan monteren kan je de torren zonder silpads maar met alleen een beetje koelpasta monteren.
Je kan natuurlijk het koelprofiel aan de achterkant monteren, maar dan wordt je bedrading te lang, je wil het liefst de bedrading zo kort mogelijk houden. De redes hiervoor zijn tamelijk complex, maar het komt er op neer dat de voeding hier iets beter van wordt.
[Bericht gewijzigd door florick op (34%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 29 september 2017 20:19:49 schreef remco_blom:
[...]zoals ik al eerder gepost had.
ik heb de behuizing gemaakt zodat er genoeg ruimte is voor de componenten maar een koelvin gaat niet passen en nu zei florick dat het op de achterkant ook kan.
.
Ik denk dat we langs elkaar heen schrijven.
Koelfan en koelprofiel zijn 2 verschillende zaken.
remco_blom
Op 29 september 2017 20:23:43 schreef Gadget_inc:
[...]Ik denk dat we langs elkaar heen schrijven.
Koelfan en koelprofiel zijn 2 verschillende zaken.
met koelfan bedoel ik een ventilator uit een pc en met koelvin een koelblok
Gadget_inc
remco_blom
Oke ik heb wat bedacht morgen ga ik weer naar de werkplaats van mijn vader.
Daar zal ik kijken hoeveel ruimte er overblijft voor een interne koelblok.
remco_blom
Op 29 september 2017 20:34:52 schreef Gadget_inc:
Ik had al geopteerd het KOELBLOK op de achterkant te plaatsen
Ow dan heb ik het verkeerd begrepen of slecht gelezen.
Sorry
Gadget_inc
remco_blom
Ik heb 2 opties ik kan het koelblok achterop plaatsen
of intern
Dus wat is wijsheid?
[Bericht gewijzigd door remco_blom op (36%)]
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Achterop is altijd beter, bovendien kun je er dan makkelijker bij om te controleren hoe warm de koelplaat is.
remco_blom
Op 30 september 2017 13:19:18 schreef Martin V:
Achterop is altijd beter, bovendien kun je er dan makkelijker bij om te controleren hoe warm de koelplaat is.
Dat is waar maar volgens florick is het beter dat je de draden zo kort mogelijk houd.
Daarom wacht ik even op meer andwoorden
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Dat is toch geen enkel probleem om de bedrading zo kort mogelijk te houden? Direct achter de koelplaat monteer je de printplaat. Wellicht moet de transformator dan verhuizen naar de voorkant maar een korte bedrading moet altijd mogelijk zijn. Vooral wanneer je de pcb verticaal direct achter de koelplaat achterop monteert.
remco_blom
Op 30 september 2017 16:37:28 schreef Martin V:
Dat is toch geen enkel probleem om de bedrading zo kort mogelijk te houden? Direct achter de koelplaat monteer je de printplaat. Wellicht moet de transformator dan verhuizen naar de voorkant maar een korte bedrading moet altijd mogelijk zijn. Vooral wanneer je de pcb verticaal direct achter de koelplaat achterop monteert.
ha Martin geweldig idee alleen een paar nadelen.
Ik heb de gaten al geboord voor waar de pcb zou moeten komen en de pcb moet ook zo dicht mogelijk bij de aansluitbussen zitten dus dat word hem ook niet.
Deze foto is voor degenen die mijn soldeer kunsten willen zien.
{Gadget_inc}
en nu even ter zaken komen
ik heb Florick nog even gebeld in de middag en zo zijn we er over eens geworden dat het koelblok binnenin komt te zitten.
ik kan het printje verticaal plaatsen en zo genoeg ruimte over houden en een aardig groot koelblok gebruiken.
en dan kan ik ook nog een goed gelijkrichter circuit gebruiken, en een plaat in het midden plaatsen die de co2016 voeding en de trafo's scheiden.
wat wel nodig is
anders moet ik het koelblok verkleinen wat voor mij geen probleem is maar wel voor de componenten die gekoeld moeten worden.
hier een foto hoe het er dan uit komt te zien.
zoals je ziet is het een aardig groot koelblok wat veel ruimte in neemt.
dus daarom lijkt het me een goed idee om het co2016 printje verticaal te plaatsen.
hebben jullie hier een andere mening over laat het me horen.
even over de gelijk richter.
florick heeft me vanmiddag even bijgepraat en eerder heeft hij al gezecht dat je een bufferelco van 2200uF, en aangezien deze trafo max 2.5A kan leveren lijkt mij dat ik een 4700uF elco moet gebruiken.
maar zoals altijd weet ik het niet zeker.
ik zit nu ook op conrad te kijken voor 4700uF elco maar wat voor tolerantie heeft hij nodig of wat is het gunstichts
dus wat denken jullie?
ps de zwarte potmeters heb ik er af gehaald, en er komt een pc fan achter in de behuizing die de warme lucht weg zuigt.
en hou er rekening mee dat er in de voorkant nog 2 paneel meters komen
edit:
is het wat om het koelblok verticaal te plaatsen in plaats van plat, dat scheelt ook weer aardig wat ruimte
Op 29 september 2017 18:58:55 schreef remco_blom:
[...]2.
ik gebruik maar 1 wikkeling en nu heb ik geen 104 caps meer {100nF}.
zou ik het volgende circuit kunnen gebruiken als gelijkrichter.?[bijlage]
Hier hadden we het toch al eerder over gehad? Hier bijvoorbeeld. Bekijk het schema even, want ik heb er indertijd dingen op getekend om aan te geven hoe het aangesloten moet worden. Je gebruikt hier maar twee diodes van je brugcel, maar omdat die al in een handige behuizing zitten is het waarschijnlijk makkelijker om daarmee te werken. De 100nF condensatoren zijn niet heel belangrijk voor de meeste toepassingen.
remco_blom
Op 30 september 2017 18:33:15 schreef Kruimel:
[...]Hier hadden we het toch al eerder over gehad? Hier bijvoorbeeld. Bekijk het schema even, want ik heb er indertijd dingen op getekend om aan te geven hoe het aangesloten moet worden. Je gebruikt hier maar twee diodes van je brugcel, maar omdat die al in een handige behuizing zitten is het waarschijnlijk makkelijker om daarmee te werken. De 100nF condensatoren zijn niet heel belangrijk voor de meeste toepassingen.
ja klopt maar ik heb graag altijd een bevestiging daar op en heb ook antwoord gekregen van Florick, met een tekening van een circuit.
en aangezien die van jou het zelfde is heb ik een bevestiging.