Review Aneng AN8002 DMM

Oh, bij mijn weten doet de mijne dat wel goed. Ik zal eens wat kleine condensatortjes meten. Ik ga dat wel doen met de normale snoeren er aan. Gewoon lompe lange meetsnoeren.

Net even geprobeerd, met de originele meetsnoeren en wat capaciteit standaards, 80pF geeft hij grofweg 60 tot 200pF aan afhankelijk van hoe de snoeren liggen en de condensator wordt vast gehouden. Een 30 pF geeft hij soms als 28 of 29 aan maar ook als 8 of 9 pF

Met twee bananen met opgesoldeerde krokodillen die ik voor bruggen gebruik (4 pF parallel op deze afstand) klopt er helemaal geen hol van. Meestal blijft het 0pF.

Ik heb beide manieren niet boven de 100pF geprobeerd maar eronder is het in ieder geval gokken. Kan ik wel maar voor lage pF waarden ontkom je eigenlijk niet aan variabele meetfrequentie en meerdraads metingen met guarding. Ik heb het niet gemeten maar waarschijnlijk meet het ding met DC de op- en ontlaad tijd

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
blackdog

Golden Member

Hi,

Even wat plaatjes met een "groffe" vergelijking betreffende het display contrast van een aantal multimeters.
Er zijn zeer grote verschillen zichtbaar, twee meetinstrumenten zit nog het folie op het scherm.
De foto's zijn buiten in het zonlicht genomen.

Vrijwel recht op de meters.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-01.png

Normale kijkhoek.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-02.png

Van boven.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-03.png

Van links waar ook de zon vandaan komt.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-04.png

Van rechts.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-05.png

De Elro meter, die rond de 15€ koste in de bouwmarkt is zondermeer het beste.
Hij verslaat meters die 700€ kosten en waarvan ik al een lang mijn bedenkingen bij heb betreffende de displays...
De Philips is trouwens ook niet slecht ;-)

Ik meet bij het testen niet met meetsnoeren in het laagste bereik van de Aneng 8002, maar op deze manier:
Hier laat ik de verschillen zien in een tiental foto's betreffende het laagste capaciteit berijk van een aantal meters.

Aneng 33pF, deze mag geen waarde hebben van de ontwerpers...
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-06.png

Agilent 33pF, kruipt echt heel langzaam naar deze waarde...
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-07.png

Fluke 33pF, de meter eerst nullen en dan gaan meten, beetje te hoog.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-08.png

Aneng 82pF, tja, 44pF weet je het zeker? @#$@#$@%@#
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-09.png

Agilent 82pF, nog idioter dan de Aneng!
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-12.png

Fluke 82pF, Vrij netjes.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-13.png

Aneng 327,8pF, tja, zeg maar 20pF te weinig.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-14.png

Agilent 327,8pF, tja, 63,8pF te weinig, weet je het zeker Agilent! @#$@#$@%@#
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-15.png

Fluke 327,8pF, Geen klachten.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-16.png

Aneng 1809pF, Geen probleem.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-21.png

Agilent 1809pF, 3,7% te weinig, volgens mij valt dit binnen de specs.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-22.png

Fluke 1809pF, 4,5% te hoog, tja...
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-23.png

Aneng 27,16nF, tja, Net niet perfect :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-24.png

Agilent 27,16nF, 0,33% te laag, is gewoon goed.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-25.png

Fluke 27,2nF, tja, Net niet perfect :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-26.png

Een korte conclusie, in de lage bereiken is wat er wordt aangegeven op de meeste meters zoiets als: zoals de wind waait, waait mijn jassie... *grin*

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Net heb ik ook het één en ander geëxperimenteerd met een aantal condensatortjes en ik moet mijn eerdere woorden terugnemen. Ik heb waarden in de 4 a 5 pF gezien (wat het 'blanken' van waarden onder een grenswaarde erg onwaarschijnlijk maakt), en de getallen zijn zeer afhankelijk van de stand van de zon, maan en sterren, zoals jullie ook al constateerden. Ik heb wel een keer 47pF gezien bij een 47pF keramisch condensatortje, maar ook 12 en 50pF. Geen idee wat hier allemaal achter zit, maar voor een betrouwbare meting hebben we inderdaad meer nodig dan dit metertje... X-D

Ik heb ook zo'n blauwe, maar dan de "ZOTEK VC15B+TRMS". Dat is een "normaal formaat" multimeter niet zo'n kleintje als die aneng van jou.

De mijne geeft op een 7pF condensator gewoon 6pF aan. Iets wat ik gezien wat er gemeten moet worden een heel acceptabele waarde vind. (Hij moet de lompe draden compenseren dus trekt wat van de gemeten waarde af. En een iets andere positie van de draden kan zomaar 20pF schelen.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi,

Wat ik liet zien is dat ik op een manier meet, die geen draden betreft.
Kleine capaciteiten meten met twee draden van een half tot 1 meter is vragen om groffe meetfouten.
Je weet nooit of je "nul" nog klopt bij de kleinere capaciteiten en ook nog meetfouten door het oppikken van stoorvelden.

En wat ik heb laten zien met een aantal metingen dat ook een duur instrument als de Agilent 1272A er met zijn pet naar gooit,
vooral beneden de 100pF, en dit heeft niets met bedrading te maken.
Ga je van 33 naar 56 pF, dan gaat de meter soms naar een lagere waarde op het display...
Volledig onbetrouwbaar in de lage waarden, net als de Aneng.

Ik kan doordat er hier meerdere instrumenten aanwezig zijn vergelijkende metingen doen, maar de beginner heeft dit meestal niet.
Vanmiddag heb ik de metingen ook nog uitgevoerd met de moderne Agilent U1282A, hiermee worden de lage capaciteitswaarde correct aangegeven.
Wel zie je ook in de hele lage waarden, zeg beneden de 47pF dat de integratie tijd langer wordt.
Dus dat resulteerd b.v. bij 10pF tot wel 5 seconde meettijd.

Groet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Wat ik gemeten heb is dat de chinese familie aannames doet over hoe je de meting uitvoert. En als je metingen doet die conform de aannames zijn, dan krijg je heel aardige meetresultaten.

Als jij als PRO vind dat je het anders moet doen en dan veel onnauwkeurigere resultaten krijgt, dan vind ik dat je dat een beetje zelf hebt uitgelokt.

Ik rapporteer dat als ik de mijne conform de gebruiksverwachting gebruik ik heel geloofwaardige resultaten krijg: Een meting van 6pF bij een condensator die als 7pF verkocht wordt. En een meting van (ook 1 of 2 pF er naast) bij de 18pF. Of de meter onjuist aangeeft, danwel dat de test-condensator er iets naast zit, dat weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi rew, :-)

Deze "professional" heeft nog wat extra metingen gedaan om het een en ander duidelijker te maken.
Als eerste heb ik de meetsnoeren gemeten die bij de Aneng AN8002 waren gelevert, de capaciteit varieerd tussen 6 en 18 pF
Dit gemeten met vier meetinstrumenten met de meetsnoeren op verschillende manieren neergelegt, of anders gezegt "gedrappeerd" *grin*

Metingen aan de Aneng AN8002, referentie is de Philips PM6303 meetbrug, waarvan ik vanuit ga dat deze correct is door de verschil metingen die ik er aan gedaan heb t.o.v. mijn andere meetinstrumenten .

De eerste waarde is de waarde van de professionele Philips die ik op de meetklem heb gemonteerd.
Ik heb de waarde ingesteld op de Philips enven gewacht en dan voorzichtig omgeprikt naar de Aneng meter.
De tweede waarde is wat de Aneng meter aangeeft op het laagste capaciteits bereik.

Philips Aneng
12,5pF == 0,000nF
20,4pF == 0,000nF
26,8pF == 0,000nF
32,9pF == 0,000nF
39,1pF == 0,000nF
47,1pF == 0,000nF
54,9pF == 0,009nF < er komt beweging in.
66,0pF == 0,022nF Delta = 44,0pF
72,0pF == 0,029nF Delta = 43,0pF
81,0pf == 0,042nF Delta = 39,0pF
90,1pF == 0,052nF Delta = 38,1pF
100pF == 0,064nF Delta = 36,0pF
117pF == 0,083nF Delta = 34,0pF

Wat je hierboven ziet in de meetgegevens heeft weinig te maken met het wel of niet gebruiken van de wel of niet gebruiken van de meegeleverde meetsnoeren.
Ik had al aangegeven dat het misschien in mijn meetinstrument zit.
Verder is de meter op andere bereiken gewoon goed.

De trimmer afgesteld op maximale capaciteit van 117pF.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-27.png

En dit maakt de Aneng er van.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-28.png

Ik hoop dat dit wat meer inzicht verschaft.
De Agilent op het laatste capaciteits bereik is nog gestoorder :-)

Gegroet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Ik vind het wel een mooi overzicht van Blackdog. Erg verrassend om te zien dat ook de duurdere meters niet altijd betrouwbaar zijn. Blijkbaar moet je goed weten wat de beperkingen van je instrumenten zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik wel blij ben met mij Aneng. Vooral het mV bereik is heel fijn om stroom te meten (mV over shunt weerstanden).
Maar voor kleine condensatortjes zoek ik wel andere methode.

Op 6 oktober 2017 20:18:15 schreef blackdog:
66,0pF == 0,022nF Delta = 44,0pF
72,0pF == 0,029nF Delta = 43,0pF
81,0pf == 0,042nF Delta = 39,0pF
90,1pF == 0,052nF Delta = 38,1pF
100pF == 0,064nF Delta = 36,0pF
117pF == 0,083nF Delta = 34,0pF

Kortom, je hebt een offset van ongeveer 39+/- 5 pF.

Ik vind het aannemelijk dat een deel van de "onvoorspelbare" afwijking veroorzaakt wordt door drappeer-verschillen in de meetsnoeren.

Anderzijds, het verschil is behoorlijk lineair. Met de hand heb ik een lijn gefit en ik kom op 17% te veel aangegeven met een offset van -54.

Maar jou meetresultaten komen geheel niet overeen met de mijne. Dan kan je gaan zeuren dat een van ons niet goed gemeten heeft, of je kan je realiseren dat we verschillende dingen gemeten hebben.

Jij meet, met jou meetmethode een forse offset en ook nog eens een forse procentuele afwijking. ALS mijn condensatoren in m'n "overgenomen overstock" bakjes ongeveer de juiste waardes hebben is mijn aneng gewoon veel beter afgesteld dan de jouwe. De conclusie kan zijn dat jij pech hebt gehad, of dat er toch verschillen zitten in de verschillende meters.

Mijn broertje was z'n meet-ding kwijt en vroeg mij of ie de mijne mocht lenen, evt. permanent. Hij heeft als vervanger voor het ding wat ie mij heeft afgepakt zo'n blauw ding gekocht. Wel heeft ie rond de 2 tientjes betaald. En dat kan verschil maken. Voor een hoop artikelen krijg je in china marginaal spul dat maximaal uitgemolken is voor de allerlaagste prijs. Geef je ze 50 of 100% meer geld, kan je kwalitatief VEEL beter spul krijgen: In het goedkoopste ding zit voor 50% of meer aan "overhead". Het onderdeel waar je het voor koopt is maar een klein deel van de totaalprijs. Betaal je het dubbele is er ineens VEEL meer budget voor de echte essentiele onderdelen van je product. Anderzijds, meer betalen is geen garantie, ze verkopen natuurlijk ook graag de goedkope exemplaren voor het dubbele van de gangbare prijs.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi rew,

Ik begrijp niet waar die negatieve ondertoon toch steeds vandaan komt...
Ik laat hier zien waar je als gebruiker tegenaan kan lopen, ik laat dit bij verschillende meetinstrumenten zien, ook bij flink duurdere modellen.
Wat voor probleem heb je hier nu mee, ik presenteer dit hier als informatief met vrij uitgebreide metingen betreffende kleine capaciteten gemeten met multimeters.

Ik geef al aan dat dit misschien een probleem van mijn meetinstrumentje is, en ik heb gemeten hoeveel variatie er is met de meegeleverde meetsnoeren op verschillende type meters.
De uitkomst van deze meetsnoer metingen is tussen de 6 en 18 pF afhankelijk in hoeverre deze in elkaar gedraaid zitten en/of hoe deze op de werkbank liggen.
Ja, als ze meer in elkaar gedraaid zijn is de capaciteit nog hoger en verder uit elkaar wordt de capaciteit niet echt lager dan de 5 a 6pF daar de meetsnoeren
ook t.o.v. de meettafel capaciteiten hebben.

Stel nu dat je bezig met een HF schakeling en je hebt een condensator nodig van 10pF en je kan het opschift niet lezen, en je pakt de Aneng 8002.
Hoeveel zekerheid heb je dan bij jou meter die waarschijnlijk beter is dan de mijne, alleen al door variatie van de meetsnoeren bij deze lage capaciteiten?
Dan mag je daarna ook nog de onzekerheid van het meetinstrument er bij optellen...

Zoals ik wel meer in mijn leven duidelijk probeer te maken: "Dont Shoot The Messenger"
En nee, ik ben niet gefrusteerd dat mijn 13 Euro Aneng in het hierboven besproken onderdeel van de meter niet zo goed presteerd.
Kan ik mooi weer de mensen die het willen weten, uitleggen wat voor meetfouten er allemaal kunnen optreden in of extern van de meters :-)

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

REW schreef: is mijn aneng gewoon veel beter afgesteld dan de jouwe. De conclusie kan zijn dat jij pech hebt gehad, of dat er toch verschillen zitten in de verschillende meters.

Dat is denk ik de kern van het "probleem" Bij dit soort dingen is het geluk hebben. Waarschijnlijk worden ze niet eens echt gecalibreerd. Mijn 8002 is spot-on, OK, niet NIST tracable maar tov mijn calibrators en standaards en die zijn meer dan goed genoeg voor de resolutie van de Aneng. Maar capaciteit en zeker onder 100pF is gewoon onbruikbaar, Daar moet je LCR meters met mererdraads en guarding gebruiken. Je gaat ook geen micro ohm met een 2 draads multimeter meten.

Een probleem van reviews en discussies op internet is dat je geen referentie weet. Vaak is iemand helemaal super positief over calibratie van een meter met als enig vergelijk een andere Chinese meter en de opdruk op Chinese onderdelen. Leuk als hij 10k geeft voor een 1% metaalfilm die in werkelijkheid een 12k 10% composiet blijkt te zijn met een tempco van 1000000ppm/cC >:-) .

Als Bram wat meet is dat geen garantie dat het altijd klopt, iedereen kan fouten maken en weet niet evenveel van alles, maar voor mij is hij een betrouwbare bron voor zoiets als dit.

REW, jou vertrouw ik mbt theorie, daar ben je beter in dan ik en zeker als er wiskunde bij komt maar jij lijkt een voorliefde voor goedkope apparatuur en Chinese onderdelen te hebben. Dus ik kan jou resultaten niet inschatten want ik vertrouw jou hardware (meters en onderdelen) minder

Mijn Aneng werkt voor condensators beter met de snoeren dan zonder. Die van Bram beter zonder, die van REW met. Hangt waarschijnlijk van de stand van de maan af.

Van mijn Brymen en Agilent weet ik niet hoe ze kloppen qua capaciteit want ik gebruik ze nooit daarvoor. Mijn dagelijks gebruik meter is een IET DE-5000, mijn werkstandaard bij twijfel een 0,01% GR1608 en mijn moeder standaard een GR-1620, de 3458 onder de bruggen en de mijne was GR's standards lab eigen standaard (volgens Henry Hall die hem herkende) Ik denk dat ik aardig weet wat er bij C metingen komt kijken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Is het jullie nog niet opgevallen dat Blackdog een andere (nieuwe) versie van de Aneng An8002 heeft?
Vergelijk de foto's maar eens met die van Fred en Kruimel op de eerste pagina van dit draadje.
Misschien ligt daar de oorzaak van de verschillen in meting.

Groeten,
Chris

rob040

Golden Member

Het enige verschil wat mij opgevallen was is de tekst "SEL" bij de oranje drukker...
Dat komt omdat mijn exemplaar dat ook heeft. Dat is een Bside ZT102 die ik een paar dagen terug binnen kreeg. Die had ik besteld n.a.v. een tip in het aanbiedingen topic.

Maar ik verwacht niet dat er inwendig een verschil is.

Nog eens kijken Rob ;-).
C° en F° in andere kleur, Ω in het wit en extra functie naast de V positie.

Groeten,
Chris

Niet alleen de opdruk is anders. Blackdogs meter heeft bij de V functie meer dubbel functies: % en Hz

[Bericht gewijzigd door fred101 op 7 oktober 2017 23:39:30 (15%)]

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Mijn oude Unigor 6e doet 't ook nog redelijk... :) (geeft 490 pf bij een 470pF c'tje...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Scherp gezien, Chris. Ik heb even gekeken en mijn meter komt overeen met de uitvoering van Bram.

Wellicht aardig om te weten of de 'oude' meters dezelfde functionaliteit hebben in de "V" stand.

Bij kleine condensatoren wordt de meettijd ook erg kort.
Net even gemeten; bij 22pF is dat al <10µS op de Aneng. (meetfrequentie is afhankelijk van capaciteit, bij 1µF al in de seconden)
Wellicht heeft de processor gewoon niet genoeg power om de benodigde berekeningen te doen tussen 2 metingen...
Mijn DER doet 't prima op een 22pF... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Arco,

Dat ziet er goed uit, hieronder mijn versie van de "DER EE" meter een V&A 520B die ik dacht, de zelfde chipset heeft.
Hier een 27pF condensator op de VA 520B en de Philips meetbrug.

Hier bij 1KHz op de V&A
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-30.png

En dan bij 100KHz gemeten op de V&A
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-31.png

En als laatste op de Philips bij 1KHz.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Aneng/Multimeters-32.png

De verschillen zijn nihil, beide meters staan op 0,00 zonder meetobject.
De V&A 520B was toen ik hem kocht de goedkoopste die 100KHZ als meetfrequentie had.
Zover ik weet is het een meter van Mastech.

Groet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
rob040

Golden Member

Op 23 oktober 2017 15:38:40 schreef blackdog:
Hier een 22pF condensator op de VA 520B en de Philips meetbrug.

Bram, is het een 22pF of een 27pF condensator? Als het een 22pF exemplaar is, dan wijkt die nogal af...

blackdog

Golden Member

Hi die Rob040,

Ik heb het aangepast, sorry voor de typo, het is een 27pF condensator.

Dank en groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
rob040

Golden Member

Ha Bram, dat hoopte ik al. Want nou zijn zowel het C'tje als de meters te vertrouwen.
Mooie meters trouwens, zowel de DER EE als ook de V&A. Ik ben al even aan het rondneuzen waar die te koop zijn voor een leuke prijs.
Ik heb nog een oude PM6302...

Zowel de V&A 520 (=Mastech) als de DER EE DE-5000 gebruiken de Cyrustek LCR ES51919 chipset.

De V&A van Blackdog is ook onder diverse andere merken uitgebracht waaronder de Voltcraft LCR-300. Onder de motorkap is het Mastech. V&A heeft ook LCR meters uitgebracht die door Tonghui werden gemaakt (V&A 511, 512, 513). V&A is dus puur een 'brand'.

De DER DE DE-5000 is ook door IET uitgebracht als IET DE-5000. Onder de motorkap is het DER EE.

Er zijn andere fabrikanten die dezelfde Cyrustek chipset gebruiken in hun meters, maar de DER EE DE-5000 is het meest populair op internet.

En voila, er is ook een AN8009 uitgekomen, voor wat extra geld zelfs in een nieuw kleurtje:

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1qlIim6uhSKJjSspdq6A11XXaB.jpg?hash=3956e8a6daec33224b6380a462d9837f

Ik las op EEVBlog dat de settling time van een AN8008 aanzienlijk verbeterd kon worden door ontkoppel-C's op de print te vervangen/plaatsen, zoals hier beschreven.