Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Voldoet deze?: http://www.chinapogopinsupplier.com/nl/products/Conical-head-test-prob…
Ze hebben ook de -B versie, even navragen.

https://is.alicdn.com/img/pb/866/157/864/864157866_990.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 7 oktober 2017 10:37:35 (35%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik had nog niet doorgelezen totaan dat je de PF-75 nodig had, maar als ik echt grotere aantallen nodig heb, dan gaat het de moeite lonen om op alibaba te gaan kijken.

https://www.alibaba.com/product-detail/P160-Series-Sleeve-pin-connecto…
(maar als dit niet goed is, P75, pogo intypen en je krijgt relevante resultaten).

(Mijn ervaringen zijn ondertussen daar positief: aardige mensen, doen je best voor je. Doosjes op maat gemaakt: Perfect! En verder heb ik 10 connectoren gekocht waarbij de minimale bestelhoeveelheid 100 was. Sample. 10 connectoren met DHL uit china (*): 20% goedkoper dan Farnell)

(*) Dus de kosten worden gedomineerd door de verzendkosten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Op 6 oktober 2017 09:22:06 schreef bobbes1:
Het probleem met die schakelaars is de ze worden aangesloten met van die AMP schuifstekkertjes. Doordat de aansluiting nogal erg warm wordt verdwijnt de veerkracht en gaan de stekkertjes slecht contact maken. Uiteindelijk verbrand de aansluiting. Een betere oplossing is om de draden op de aansluitingen te solderen.

Volgens mij haal je oorzaak en gevolg door elkaar. Als die stekertjes hun veerkracht verliezen doordat ze warm worden is er sowieso vanaf het begin af aan al teveel stroom doorheen gegaan. Die dingen kunnen best een hoop stroom hebben voor ze zelf warm worden. Op basis van hetgeen ik nog wel in magnetrons zie (waar de microswitches nog wel eens defect willen raken) heb ik het idee dat het probleem is dat het contact in de schakelaar slecht wordt en dan door opwarming de connector erbuiten defect raakt. Vaak raakt er ook gesmolten plastic tussen.

@Henri62 :
Dan heb ik goed nieuws voor je. De prijzen liggen inmiddels veel lager. Tenminste, via eBay 50 stuks P75-B1 voor $0.99.

@ Arco :
Ja, dat ziet er veelbelovend uit ! Ik heb even rondgestruind en het lijkt erop dat ze ze hebben.

@ rew :
Deze "dingen" ken ik. Sterker nog, dit waren de pinnen die ik de eerste keer had besteld (ruim een jaar terug). Toen ik de pinnen ontving, kreeg ik een bijzonder teleurstellende ervaring. Het zijn helemaal geen pogo-pinnen. Het zijn buisjes met een klein pinnetje erin "gecrimped". Die inkepingen zijn dus om het pennetje vast te klemmen. Niks verend mechanisme..

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

ik zoek 2+ vervangers voor mijn gesneuvelde PG208H pec3476 diodes.
Ik kan wel een vervangende vinden voor de PG208 maar niet voor de PG208H en deze staan ook niet in lijsten.
men heeft het over 1N4007 om te gebruiken als vervanger, die zijn wel te vinden, maar zijn maar 1A ipv 2.5A.
m.a.w. ik vind het wel erg lastig zo iets te vinden wat goed is.
Zitten in een voeding van een beeldscherm.

pa3gws

Golden Member

Is dan de 1n5408 een oplossing?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@bastian433:
En anders heb ik hier de RG3J ( 600V 3A ) op de plank liggen. Om hoeveel gaat het precies?
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Kruimel

Golden Member

De datasheet (die om geen verwarring te scheppen in de adresbalk de titel "1N5400 - 1N5408" toont) geeft aan dat het 'fast recovery' types zijn met een junction capacitance van 18pF, dus vervangen met een 1N5408 lijkt me niet meteen verstandig. Wat is de functie in de voeding? Als ze in de brugcel zitten is het niet kritisch en kan je ze (bijvoorbeeld) vervangen met de UF5408 (er zal wel een reden zijn dat ze snelle gekozen hebben). Als het de PFC diode is wordt het crucialer dat de capaciteit klein is. Wellicht is vervangen met een 600V SiC diode dan raadzaam.

Op 9 oktober 2017 16:16:54 schreef Kruimel:
De datasheet (die om geen verwarring te scheppen in de adresbalk de titel "1N5400 - 1N5408" toont) geeft aan dat het 'fast recovery' types zijn met een junction capacitance van 18pF, dus vervangen met een 1N5408 lijkt me niet meteen verstandig. Wat is de functie in de voeding. Als ze in de brugcel zitten is het niet kritisch en kan je ze (bijvoorbeeld) vervangen met de UF5408 (er zal wel een reden zijn dat ze snelle gekozen hebben). Als het de PFC diode is wordt het crucialer dat de capaciteit klein is. Wellicht is vervangen met een 600V SiC diode dan raadzaam.

De WYO heeft weer andere specs als de Panjit met hetzelfde modelnummer
http://www.datasheets360.com/part/detail/pg208/-3574938756745296707/?a…
Dat maakt het ook zo verwarrend.
Ik weet niet of het uit maakt dat ze bv. hogere specs hebben.
Er worden er 4 van gebruikt waarvan 2 niet meer werken.

Kruimel

Golden Member

Als het er vier zijn is het waarschijnlijk gewoon een brugcel. (Die gaan trouwens gewoonlijk niet zomaar stuk, dus er is een kans dat je na de reparatie nog steeds een probleem heb). Ik zou er gewoon 1N5408 in drukken en kijken wat er gebeurt. Die zijn praktisch gratis en als ze dan de geest geven heb je er weinig aan verloren. Een veelgebruikte methode is een gloeilamp in serie zetten met het DUT om explosies te voorkomen.

de zekering is ontploft T3.15A, die waren makkelijk te vinden
Er was een 103M condensator ontploft. die heb ik vervangen met een 103.
Toen geprobeerd, zekering gelijk weer door. Toen diodes gemeten, die laten stroom door aan beide kanten, het is net alsof er een draadje tussen zit zoals die meet.
Mospec SRF1060C heeft ook kortsluiting lijkt het, heb ik nieuwe voor gevonden op ebay. Dat is ook een diode voor zover ik begrijp die niet naar 2 kanten stroom zou moeten doorlaten.

Ik heb nog een onderdeel op een heatsink zitten waar niks op staat, enkel "Q803" staat erbij, daarvan weet ik niet wat het is, of hoe ik het moet meten, laat staan waar ik het kan vinden...

Edit: FR207 dan ipv de PG208 ?

Kruimel

Golden Member

Klinkt als een hoop kapot, dan zal je 'control ic' ook wel stuk zijn denk ik. Het heeft er een beetje de schijn van dat dit aan de secundaire kant is begonnen omdat de SRF1060 (datasheet) een laagspanningsdiode is (60V). Dan gaat na een tijdje je schakeltransistor ook kapot (een Q-nummer is 99,9% zeker een transistor) en die smelt aan elkaar en zet hoogspanning op een pin van je 'control ic' die ook smelt. Die sluit ook kort en gezamenlijk smelten ze de zekering/brugcel. Ik denk dat hier geen redden aan is.

Op 9 oktober 2017 18:43:52 schreef Kruimel:
Klinkt als een hoop kapot, dan zal je 'control ic' ook wel stuk zijn denk ik. Het heeft er een beetje de schijn van dat dit aan de secundaire kant is begonnen omdat de SRF1060 (datasheet) een laagspanningsdiode is (60V). Dan gaat na een tijdje je schakeltransistor ook kapot (een Q-nummer is 99,9% zeker een transistor) en die smelt aan elkaar en zet hoogspanning op een pin van je 'control ic' die ook smelt. Die sluit ook kort en gezamenlijk smelten ze de zekering/brugcel. Ik denk dat hier geen redden aan is.

hmm da's minder
Ik heb nog een optocoupler of zoiets er tussen zitten, die zijn 80 cent per 20 stuks (el317)

IC is ook te koop GB98ADN maar die is 14 euro (dat is dan het punt dat het wel echt wat duur gaat worden zeg maar)

Het Q geval zit in het hoogspanningsdeel

Kruimel

Golden Member

Zoals gezegd zou ik dit soort dingen niet snel repareren. De kortsluiting is blijkbaar vrij hevig geweest en het is lastig te zeggen welke componenten een tik hebben gehad. Meer dan één in elk geval en genoeg om een zekering te doen ploffen, dat baart zorgen. Verder wordt het lastig als je niet weet wat voor transistor er stuk is. Mocht je het toch willen doen helpt de simpliciteit van het (zo te zien) zelfresonerende systeem, dus geen IC (of aan de onderkant, dan zou ik geen reparatie pogen). In principe kan je eens kijken of je de transistor kan vervangen met een ander TO-220F exemplaar zoals de BUF405AF (hier te krijgen), maar dan moeten alle andere onderdelen ook goed zijn. Als je pech hebt is de trafo stuk, en daar ga je geen vervanger voor vinden. Controleer ook even of alle printbanen er nog zijn. Als de zekering is geëxplodeerd zouden er ook printbanen kunnen zijn beschadigd. Check ook voor losse verbindingen. De moderne loodvrij soldeer is kwetsbaarder voor stressfracturen en kan de oorzaak zijn van het disfunctioneren van deelschakelingen en via die weg ook voor het falen van een apparaat.

Nogmaals: ik geef geen garanties, maar als je het risico wil nemen geld in zo een ding te steken zou ik in deze richting denken. Het IC zit aan de secundaire kant en zal waarschijnlijk niet beschadigd zijn.

maartenbakker

Golden Member

Een FET vervangen door een gewone transistor is sowieso een slecht idee. Misschien handiger om hier een reparatietopic over te maken inclusief fatsoenlijke startpost.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 oktober 2017 22:31:46 schreef maartenbakker:
Een FET vervangen door een gewone transistor is sowieso een slecht idee. Misschien handiger om hier een reparatietopic over te maken inclusief fatsoenlijke startpost.

zal kijken of ik dat morgen eens kan doen.
Als de print ergens te koop was geweest had ik dat gedaan... al is dit leerzamer.
Als ik hem uiteindelijk verpest ofzo is het ook niet zo erg; stuk is ie toch al.

Diamon

Golden Member

Op 9 oktober 2017 15:57:03 schreef bastian433:
ik zoek 2+ vervangers voor mijn gesneuvelde PG208H pec3476 diodes.
Ik kan wel een vervangende vinden voor de PG208 maar niet voor de PG208H en deze staan ook niet in lijsten.
men heeft het over 1N4007 om te gebruiken als vervanger, die zijn wel te vinden, maar zijn maar 1A ipv 2.5A.
m.a.w. ik vind het wel erg lastig zo iets te vinden wat goed is.
Zitten in een voeding van een beeldscherm.

Wat is het merk en model van het beeldscherm. Geef ook gelijk even de gegevens van de voeding. Heb ik aardig wat sloop voedingen liggen.

Kruimel

Golden Member

Op 9 oktober 2017 22:31:46 schreef maartenbakker:
Een FET vervangen door een gewone transistor is sowieso een slecht idee. [...]

Hoe kom je aan de informatie dat het een FET is?

maartenbakker

Golden Member

Op 10 oktober 2017 11:18:22 schreef Kruimel:
[...]Hoe kom je aan de informatie dat het een FET is?

Ik houd een kleine slag om de arm door alleen maar te melden dat je een FET niet moet vervangen door een bipolaire transistor, maar ik bedoelde inderdaad dat het zonder tegenbericht vrijwel zeker een FET is. Op voedingen zoals deze is dat al jaren de meest economische keus voor de fabrikant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 10 oktober 2017 13:20:31 schreef maartenbakker:
[...]Ik houd een kleine slag om de arm door alleen maar te melden dat je een FET niet moet vervangen door een bipolaire transistor, maar ik bedoelde inderdaad dat het zonder tegenbericht vrijwel zeker een FET is. Op voedingen zoals deze is dat al jaren de meest economische keus voor de fabrikant.

Het tegenbericht dat ik hier waarnam is dat het waarschijnlijk een zelfoscillerend circuit is en die zijn het grootste deel van de gevallen met een BJT uitgevoerd (ik heb er nog nooit een gezien met een MOSFET, waarschijnlijk omdat er dan weer beschermingscomponenten bij moeten). Als er een controllerchip was had ik je gelijk gegeven, want een MOSFET kan kleiner worden uitgevoerd omdat er veelal minder schakelverliezen in optreden. Een MOSFET is echter niet per definitie goedkoper dan een BJT. Het bovenstaande was niettemin slechts een 'educated guess' bij gebrek aan meer informatie.

maartenbakker

Golden Member

Ik snap je guess. Tegenvoorbeeld: Philips GR1AX, alreeds uit 1988. SOPS met een MOSFET en twee bipolaire torren in de sturing. Toen was dat inderdaad wel wat bijzonders. Overigens kan op de getoonde voeding een SMD IC gebruikt zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 10 oktober 2017 23:47:36 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 9 oktober 2017 22:41:03 schreef bastian433:
[...]

zal kijken of ik dat morgen eens kan doen.
Als de print ergens te koop was geweest had ik dat gedaan... al is dit leerzamer.

Afgaande op het nummer van de print staat er hier wat te koop https://nl.aliexpress.com/e59670-power-board_reviews.html

edit

hieronder, I stand corrected!

maartenbakker

Golden Member

Op 11 oktober 2017 04:33:06 schreef RAAF12:
[...]

Afgaande op het nummer van de print staat er hier wat te koop https://nl.aliexpress.com/e59670-power-board_reviews.html

Dat is het UL file-nummer van de fabrikant. Heb je niets aan want dan krijg je alles van dezelfde fabrikant, kijk maar naar de foto's. We kunnen het beste wachten tot de TS zin heeft om een reparatietopic te starten met vermelding van merk en type monitor en scherpe foto's van beide zijden van de print waarop de andere nummers ook goed zichtbaar zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een gedeeltelijk defecte draadloze microfoonontvanger merk LD systems type Win42RS. Deze unit bestaat uit twee gelijke delen. De linker print start gewoon op bij zo'n 15 volt. De rechter moet tenminste 20 volt hebben anders start de unit niet. Doordat er twee gelijke units in zitten kan ik e.e.a.vergelijken. Beide units hebben een component met de codering 075 tussen voeding en de 7805. Ik dacht eerst aan een kleine zekering maar bij de goede print meet ik 4,7 Ohm en bij de andere maar O ohm. Wat is dit voor een component. Met een Atlas LCR40 krijg ik geen zinvol antwoord. Heeft iemand een goede suggestie.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten