Siemens wasmachine WM14S442NL04 foutmelding S47

Hallo,

Er is al een eerdere topic over deze foutmelding F57 geweest (borstelloze wasmachine motor kapot? (Siemens) dd. 15 juli 2015). Het gaat hier om een borstelloge motor en waarschijnlijk zijn er IGBT`s doorgefikt (zoals te lezen op eerdere topic. Nu wil ik de unit verwijderen waar de prints in zitten maar die lijkt met 2 pennen in een soort rubber op de bodemplaat vast te zitten. Voordat ik ergens aan ga trekken / forceren zou ik graag weten of dat ook zo is. Ik kan nergens iets ontdekken of de plastic doos met prints vastgeschroefd zit o.i.d. Kan iemand mij vertellen hoe de unit te verwijderen zodat ik deze kan inspecteren. Ben leek, dus hou het aub simpel.. :-)
NB: de aardlek lag eruit bij thuiskomst en de boosdoener bleek dus de wasmachine te zijn. Na inschakelen de foutmelding F57

Alvast dank!

Van achteraf gezien zit er recht in de doos een pal die je in kan drukken en dan de doos naar boven toe schuiven.
Maak even de schokdemper los dan kan je er makkelijker bij.

Er zit aan de zijkant van de doos een "drukkertje" waardoor je een klep kan openen. Maar ik zie geen pal die je in kan drukken waardoor je de doos naar boven kunt schuiven. Op de 2de foto heb ik een poging gedaan om te laten zien waar de doos vast zit. Er zitten 2 metalen plaatjes vast aan de achterkant van de doos (waar je niet bij kunt) en deze zitten weer vast in 2 rubbers op de bodem. Het geheel kan je wel een beetje heen en weer bewegen, maar dat is dan ook alles. Het ziet er niet naar uit dat de 2 metalen pennen los te maken zijn van de plastic doos. Dan zou als enige optie overblijven dat de pennen in de rubbers los moeten kunnen door ze eruit te wrikken. Graag info of dat ook zo is... en zo niet, hoe gaat het geheel er dan wel uit...

Alvast dank!

Aan de onderzijde van de doos zit een lip die moet je omhoog bewegen en dan tegelijk de gehele doos omhoog schuiven. Vermoedelijk dat IGBT hybride IC "geploft"is en de LNK 304 meegenomen heeft tevens zijn er printsporen defect en meet weerstanden van 0,5 Ohm.9 vd 10x is processor erop ook naar de haaien! Dikke 100 Euro en hij doet het weer. Is een mega ontwerpfout fout van Siemens

Hebbes! :-) Hierbij de foto`s van de print. Er is dus inderdaad hier en daar wat uitgebrand. Hoe nu verder? Wat kan ik nog meten om uit te vinden wat goed is en wat kapot? Eerst proberen met jullie hulp dit uit te vogelen....

hier is vocht de oorzaak van zo te zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alles is brandschoon en droog, geen roest of wat dan ook te zien in de kast...

Zal je de cyclus van defect even uitleggen: Trommel is te zwaar beladen geweest die groene R050 weerstanden is eentje van geknald daarna gaat IGBT module defect en raakt in volle sluiting.Grote knal en printsporen fakkelen weg. Inductie is zo groot dat LNK304 IC meegaat en in meeste gevallen processor meeneemt. Er is een methode om processor te meten: Boven 8 potig IC tje (schuin onder processor zit een zwart tantaal condensatortje met 10/10V er op. Meet met een multimeter Ohms hoe dat meet.is het lager dan 1,2 K Ohm is processor bedankt en einde oefening dus nieuwe print. Misschien dat je mazzel heb maar evengoed is de reparatiekosten vrij hoog gezien IGBT blok duur is. En er moeten speciale SMD R050F weerstandjes op gemonteerd worden!!

Vocht is zeker niet de oorzaak er van. Is een algemene fout helaas. Heb er al een aardige studie van gemaakt.

Sorry voor de late reactie, maar multimeter was zoek... Vanmorgen weer gevonden! Heb de volgende metingen verricht zoals SMD voorstelde: Het zwarte condensatortje met 10/10V erop meet 500 Ohm. Verder heb ik ook nog even het stekkertje wat van de print naar de motor loopt gemeten. Op de 3 uitgangen onderling meet ik steeds iets onder de 6 Ohm.
Betekend dit dat een nieuwe print de enige optie is? Heb die print gevonden op internet voor € 202,-- Best wat centjes aangezien in eerdere topics werd gesproken over 130 en 170 euri.....
Weet iemand nog een iets minder duur adres?
Alvast dank!

500 Ohm = einde processor. De printen worden IDD steeds duurder, schaarste misschien?? Sorry, is enigste oplossing....

Stand van zaken: Heb via marktplaats voor 100 euro een 1 jaar oude print kunnen bemachtigen. Deze gemonteerd en foutmelding is verdwenen. Maar nu gebeurd er niets als de wasmachine wordt aangezet. Dus programma kiezen ed. gaat volgens het boekje, alleen bij indrukken van de START gebeurd er niets (wel hoor je de deurvergrendeling in werking treden). Wat kan ik doormeten om uit te zoeken wat er nu nog aan scheelt?
Alvast dank!

Controleer deurslot opwerking,misschien schakelt deze niet door. Blijft start knipperen dan??

Start blijft niet knipperen. Als ik de machine op "centrifugeren" zet, of andere programma`s gebeurt er ook niets. Gisteren bij het uitproberen werd er nog wel water getapt bij een programma, maar lijkt erop dat de motor gewoon niet wil starten. Daarna schakelde ik centrifugeren in en werd het water weg gepompt. Daar bleef het dan ook bij...

Motor module goed aangesloten?? 1 stekkertje kan op meerdere plaatsen dacht ik. Motor meet OK??

Heb foto's gemaakt voor het uitnemen van de print. Op zelfde wijze weer aangesloten (Inderdaad kan een bruin stekkertje op meerere plaatsen). Heb in`t begin het stekkertje, wat van de motor naar de print gaat doorgemeten. Is wel "pielwerk" omdat pinnetjes van multimeter wat lastig contact maken. Meting schommelt daarom in begin enorm, maar als die goed contact maakt meet ik onderling 3x iets minder dan 6 Ohm.

Pennetjes niet te wijd gemaakt van motor stekker?? meet eens aan achterzijde print. Als dat OK is is deze print gewoon defect.

Wil je me aub even verder helpen. Wat en waar moet ik aan achterzijde van de print meten? en weet eigenlijk ook niet wat voor en achterzijde van de print is :-( Neem aan de print die ik vervangen heb.

Heb je de nieuwe print ook goed bekeken of er niet aan gesoldeerd is?
Ik heb er 1 proberen te herstellen door het grote ic te vervangen maar dit is niet gelukt en de zelfde storing kwam er uit voort die je nu beschrijft.

Als je de motor stekker er in heb aan de ene zijde van de print, meet aan andere zijde van de print op de sporen zijde of je ook de 3x 6 Ohm meet.

Er is m.i. niet aan gesoldeerd. De print is er een jaar geleden nieuw ingegaan bij een andere gebruiker, maar die kreeg weer een storing. Diegene heeft toen onderdelen eruit gehaald en vertelde dat de print goed is. Heb foto erbij van de print.

smd, dank voor je inzet en hulp!! Heb de stekker van de motor op de print gezet en aan de andere zijde gemeten. Meter geeft 3x exact 5,7 Ohm aan, wel telkens met een piepsignaal (weet niet of dat goed of fout is....).

Vraag aan ad12345, heb je nadat je poging mislukt is een nieuwe print geplaatst en was de storing toen opgelost? Overweeg om bij Siemens een nieuwe te bestellen à € 205,-- Of wellicht heeft sms nog een geniale truc in huis? Of weet iemand nog een andere optie??

Je kan nog meten of er 230V op de print komt. indien dat niet het geval is, kan er in de hoofdmodule nog een printspoor defect zijn. je kan ook nog in bedrijf meten over het zwarte blokje waarop 10 10V op staat. Zou 5V overheen moeten staan.Ik zie het wel somber in voor deze print...

Je kan nog meten of er 230V op de print komt. indien dat niet het geval is, kan er in de hoofdmodule nog een printspoor defect zijn. je kan ook nog in bedrijf meten over het zwarte blokje waarop 10 10V op staat. Zou 5V overheen moeten staan.Ik zie het wel somber in voor deze print...

Ik heb een andere print genomen en hier het grote ic op overgezet en deze werkte wel.
Ik heb er wel verschillende vervangen bij klanten (nieuwe)en dit gaat altijd goed.
Als je machine perfect is dan kan je het overwegen om een nieuwe te plaatsen

Oké. Het doormeten of 230V aankomt, gaat dat op dezelfde manier als doormeten van de motor? Dus meten aan de achterkant van de print waar de (witte) stekker met 2 bruine draden en een plat stekkertje contact maakt? En dan natuurlijk de stekker in het stopcontact..