Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Dag Emiel,

dank voor je reactie.

Van het GPSDO board komt een keurig 10 MHz sinussignaal. Dat is overigens gebruikelijk bij dit soort boards. Ook bij HP/Symmetricom en bij mijn Rubidium Frequentiestandaards type LPRO-1 is dat het geval.

Wat je vraag over RS-232 betreft. Dit GPSDO board kent 2 separate aansluitingen voor de communicatie naar buiten. Een op TTL-level en een met de gebruikelijke RS-232C levels. De TTL-uitgang gaat naar de Arduino Uno voor verwerking van de data en voor het ontvangen van commando's vanuit de Arduino.

De RS-232 is rechtstreeks beschikbaar voor data verwerking en/of commando's via de PC. Bij deze laatste situatie is er geen datastroom naar de Arduino respectievelijk naar het display. Vandaar het schakelaartje op het front.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Op 6 oktober 2017 20:04:31 schreef Roland van Leusden:
Vond bij grof vuil een XBOX voeding, kabels waren er al afgeknipt.

Ik heb er ook welleens een paar goedkoop op de kop getikt met het idee die dingen als 12v voeding te gebruiken. Lekker compact. Ik vind alleen dat de fan veel lawaai maakt en ik ben ook niet echt onder de indruk van de bouwkwaliteit.

Ik zal eens gaan testen of ik er een autoradio of een transceiver (VHF/UHF) mee kan voeden zonder al te veel storing.

@necessaryevil, idd voor gevoelige electronica heb ik wel betere voedingen. Deze was gratis, dus ik klaag niet ;-)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hier nog een klein projectje van mijn kant: Een prototype voor een voedingskaart voor een meetsysteem wat ik nog eens wil bouwen. Min of meer een excuus om even met de nieuwe etsbak te spelen.

+-15V geregeld met 7815/7915 en een REF02 (5V referentie) welke een inverterende en niet inverterende NE5332 aanstuurt met versterking 2x om +-10V referentiespanning op te wekken. Ik heb voor een DIP package gekozen.

De ontkoppeling voor de 7815 en 7915 zijn 15uF 35V axiale tantaaltjes. Met 10n 100V X7R 1206 caps parallel.

De uiteindelijke print wordt waarschijnlijk een dubbelzijdige eurokaart, voor in het rack, de 317 heeft een betere ruisonderdrukking, die ga ik waarschijnlijk voor de +15V gebruiken in plaats van een 7815. Of een 723 met een NPN tor eroverheen.

expert in percussive maintenance

sw/hw debugging; ATtiny861 -> groot 16x100/2x20/1x20 grafisch/karakter OLED display.(RS0010)

RES

Die oled dingen lijken me fantastische dingen, zeker als het niet op een batterij gevoed hoeft te worden. Wat kost zo'n ding? Ik hoop dat er in de toekomst goedkope varianten komen, eventueel met HD44780 controller.

bprosman

Golden Member

Mensen die mij kennen weten dat ik vaak met meerdere dingen tegelijk bezig ben. Hier een EPROM emulator waarvan het I/O deel nu klaar is. Gebaseerd op een Elektuur ontwerp. In eerste instantie gebaseerd op een AT89C2051 maar dat is toch wel erg beperkt.

Er moet nog een "Pod" aan , het spul in een kastje, seriele poort er aan.

Daarom gekozen om de AT89C2051 te vervangen door een Arduino.

In eerste instantie dacht ik een Arduino Mini te gebruiken maar omdat er zoveel functies in die ATMEGA328 gepropt worden heb je op die mini niet eens een volledige digitale 8-Bit poort tot je beschikking. Dan maar gaan vervangen door een (overkill) ATMEGA2560.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Dat is een heel klusje geweest denk Bram, ziet er goed uit. :)

Waar ga je het voor gebruiken straks?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Diamon

Golden Member

Op 15 oktober 2017 23:15:09 schreef necessaryevil:
[...]
Ik heb er ook welleens een paar goedkoop op de kop getikt met het idee die dingen als 12v voeding te gebruiken. Lekker compact. Ik vind alleen dat de fan veel lawaai maakt en ik ben ook niet echt onder de indruk van de bouwkwaliteit.

Ik zal eens gaan testen of ik er een autoradio of een transceiver (VHF/UHF) mee kan voeden zonder al te veel storing.

Gebruik zelf een HP server voeding als standalone 12V, wanneer ik "iets" meer stroom (max 47A) nodig heb.

bprosman

Golden Member

@Lambiek, mijn 8-bit processor experimenten. Er is ook nog een ICE in de maak in navolging van "Hoglet" op het stardot.org forum.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Bram, dat ziet er superstrak uit, mooi hoe je al die draadjes "vastgebonden" hebt.
8 bittertjes beginnen populair te worden :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

@Fred, Lambiek, dit is daarvoor een hele leuke site :
http://searle.hostei.com/grant/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Wasluis1971

Golden Member

Ooit vond ik ergens in de krochten van het internet een schakelschema van een elektronische drum waarin gebruik werd gemaakt van de aloude functiegeneratorchip XR2206.

Ik was wel nieuwsgierig naar het geluid dat zo'n schakeling zou kunnen voortbrengen. Met wat aanpassingen is het me dan toch eindelijk gelukt om deze schakeling (enigszins) te laten werken, maar ik denk dat ik m'n enige(!) XR2206 toch maar ga inzetten voor de bouw van een functiegenerator...

Afijn, hier is het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=JYvnvvI3v6Y

Leve het transistortijdperk!
Lambiek

Special Member

@ Bram,

Leuke site, dat ga ik eens op mijn gemak door lezen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
KGE

Golden Member

Op 12 november 2017 09:39:42 schreef Wasluis1971:
maar ik denk dat ik m'n enige(!) XR2206 toch maar ga inzetten voor de bouw van een functiegenerator...

De XR2206 staat nog steeds voor weinig te koop op eBay, er worden ook complete bouwpakketjes voor signaalgenerators aangeboden, kastje knopjes etc.

Lucky Luke

Golden Member

Geen project, wel show :P

@ wasluis: wat doen de potjes waar je in het filmpje niet aan draait, eigenlijk?

Edit: Ze zijn 0805

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Jij bent aan het oefenen voor het WK micro-dominostenen omgooien ? :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Op 12 november 2017 09:39:42 schreef Wasluis1971:
Ooit vond ik ergens in de krochten van het internet een schakelschema van een elektronische drum waarin gebruik werd gemaakt van de aloude functiegeneratorchip XR2206.

Die zijn inderdaad niet onvindbaar, net als de ICL8038

https://www.banggood.com/DIY-XR2206-Function-Signal-Generator-Kit-Sine…

https://www.banggood.com/DIY-ICL8038-Function-Signal-Generator-Module-…

Met een beetje zoeken zijn ze vast nog wel ergens uit te halen.

Niet dat je echt een funcgen wilt bouwen met een 2206, zo geweldig is het ding niet :P

Op 15 november 2017 17:04:26 schreef Lucky Luke:
Geen project, wel show :P

10K 0603 weerstanden, heb ik er ook nog genoeg van hoor...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Wasluis1971

Golden Member

Ik had wel weer eens zin om een tellertje te maken rondom een 74LS90 en een 74LS47. TTL-schakelingen blijven bij mij toch favoriet...

https://www.youtube.com/watch?v=CTPw_GkxGH0

Behalve het getal op de zevensegmentdisplay geeft deze teller ook de bijbehorende binaire code (groene leds) en de zevensegmentdisplaycode weer (rode leds, van links naar rechts: a t/m g).

Leve het transistortijdperk!
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik heb een resistor decadebox gemaakt. Gebaseerd op het idee van Stynus.
https://www.elektronicastynus.be/category/projecten/meetapperatuur/wee…
Ik heb er echter één printplaat van gemaakt en die dubbel uitgevoerd zodat je ook een weerstandsdeler van kan maken. Dus heeft deze box 64 relays plus de relays voor de serie/parallelschakeling.
Ook heeft deze een voeding van 5V zodat je een min of meer 'precieze' spanning kan maken.
De LED's voor deze functie zijn minder fel als op de foto. Wat deze ook kan is automatisch op en aftellen.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Op 12 november 2017 09:39:42 schreef Wasluis1971:
Ooit vond ik ergens in de krochten van het internet een schakelschema van een elektronische drum waarin gebruik werd gemaakt van de aloude functiegeneratorchip XR2206.

Ik was wel nieuwsgierig naar het geluid dat zo'n schakeling zou kunnen voortbrengen. Met wat aanpassingen is het me dan toch eindelijk gelukt om deze schakeling (enigszins) te laten werken, maar ik denk dat ik m'n enige(!) XR2206 toch maar ga inzetten voor de bouw van een functiegenerator...

Afijn, hier is het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=JYvnvvI3v6Y

Indrukwekkend leuk!

flash2b

Special Member

Op 19 november 2017 22:36:27 schreef Sjoerd Kreyns:
Ik heb een resistor decadebox gemaakt. Gebaseerd op het idee van Stynus.[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]

Cool project!

Mooi project, die decadebox! Netjes afgewerkt ook. Wat voor weerstanden heb je gebruikt?

Tidak Ada

Golden Member

Mooi werk!!!
Ik heb alleen één vraagje: Gooit de contactweerstand van de relais geen roet in het eten bij lage weerstandwaarden?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten