Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

De btw-vrijstelling voor geïmporteerde producten van buiten de EU met een waarde tot 22 euro wordt vanaf 2021 afgeschaft.

Bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/1394106/eu-loket-btw-voor-online-b…

Niet duidelijk uit het artikel is of dit ook voor particulieren geldt, anders word straks je Ali Express meuk wel heel duur met elke keer 15€ aan behandelkosten naast de invoerrechten, btw en andere heffingen (accijns) .

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

veranderd niets aan die leveringen die vanuit een depot in Europa gebeuren

De vrijstellingsregeling voor de invoer van goederen met een geringe waarde en de impact op de btw-neutraliteit.

Het is niet onbelangrijk op te merken dat lidstaten vandaag eveneens een competitief nadeel ondervinden ten aanzien van ondernemingen die gevestigd zijn buiten de EU. Dit probleem manifesteert zich op twee vlakken, waarvan het ene het gevolg is van het andere. Niet-EU ondernemingen kunnen op basis van de artikelen 143(b) en (c) van de btw-richtlijn, btw-vrij verkopen aan EU-consumenten indien de verkoop een geringe waarde heeft. Ze hebben daarbij geen enkele administratieve verplichting binnen de EU wat dus de facto betekent dat ze ook op geen enkel vlak geconfronteerd worden met enige vorm van compliance kosten, wat dus een bijkomend voordeel oplevert. Deze commerciële zendingen die in het vrije verkeer worden gebracht zijn vrijgesteld van btw indien de waarde van deze goederen zich bevindt tussen de 10 en 22 euro. De specifieke grens wordt bepaald door elke lidstaat afzonderlijk, in België is dit het maximum van 22 euro.72 De volumes van deze zendingen worden alsmaar groter en zijn het logische gevolg van de toenemende populariteit van e-commerce in het algemeen. Een recente uitgebreide studie
in opdracht van de Europese Commissie had tot doel de precieze impact van deze vrijstellingsregeling na te gaan op fiscaal en economisch vlak.73 De studie bracht aan het licht dat in de periode 1999 tot 2013, het totaal volume in de EU toenam van 29,78 tot 114,85 miljoen zendingen of een stijging van 286% over de hele periode. Dat deze trend zich de komende jaren zich nog zal verderzetten, lijkt voor de hand te liggen.

De populariteit van grote niet-EU B2C verkoopplatformen zoals het Chinese AliExpress, bevestigen dit alleen maar. Dat niet alleen ondernemingen baat hebben bij de hervorming of afschaffing van deze vrijstellingsregeling, blijkt ook uit het feit dat overheden vandaag heel wat btw-inkomsten mislopen. In 2013 werd het verlies aan inkomsten voor de EU-lidstaten gezamenlijk, geraamd op 530,75 miljoen euro inclusief correcties voor invoerfraude, foutieve declaratie en abstractie van het aandeel vrijgestelde ondernemingen/organisaties (B2B).Dit maakt opnieuw duidelijk, dat de vrijstellingsregeling in de toekomst niet meer houdbaar blijft en de praktische overwegingen die aanleiding gaven tot invoering ervan niet meer opwegen tegenover de nadelen die het vandaag veroorzaakt. De Europese Commissie erkent deze problematiek en opteert voor een volledige afschaffing van de vrijstellingsregeling.

Bron: https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/350/605/RUG01-002350605_2017_00… Pagina 17

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@kombucha, waar maar juist Ali Express bestaat uit veel individuele verkopers , HobbyKing heeft al magzijnen in de EU. Het laten maken van PCB's in China word zo ook een stuk duurder. Ik heb niets tegen de accijns maar wel tegen de hoge behandelingskosten van de vervoersbedrijven.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
buckfast_beekeeper

Golden Member

@kombucha: Die zijn nog niet echt veel te vinden op ali. Zal wel komen.

Dat zal ook een aantal 'wederverkopers' in de EU een stuk duurder maken.

Ondanks de 'kosten' is het nu nog heel vaak de moeite en dat gaat heus niet veranderen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@Roland van Leusden: Helemaal mee eens. Ik doe productontwikkeling en koop ook veel in China en geef de BTW keurig op bij mijn belastingaangifte en trek het vervolgens weer af. Importheffingen hoeven meestal niet omdat de individuele bestellingen onder de €22,- blijven. Ik mijd DHL en de andere grote vervoerders als de pest want die trakteren je gelijk op minimaal €15,- administratiekosten omdat ze kennelijk voor de overheid voorheffingen doen voor BTW en importheffingen. De BTW kun je als ondernemer gewoon weer aftrekken en de importheffingen zijn laag, vaak maar een paar euro. Alleen die administratiekosten voor een dienst waar ik helemaal niet om gevraagd heb is buitensporig hoog voor kleine zendingen.

flash2b

Special Member

Als ik het lees geld dit niet voor particulieren. Het staat er echter niet expliciet, maar bedrijven worden wel expliciet genoemd.

Weet iemand de bron van deze wijziging en een link ?

@flash2b: B2C betekent Business to Consumer, dus direct naar de eindgebruiker. Voor bedrijven heb je al een aangifteplicht, dus als je het netjes doet geef je het gewoon op en verrekent het in de prijs van je product.

tegen die tijd inkoopacties.net weer ff oppoetsen. ;)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
flash2b

Special Member

Ik werk al jaaaaren in de IT, dus ik weet wat B2B, B2C, M2M en O2C betekent.

Echter als ik het gelinkte artikel lees op telegraaf dan is de eerste zin "Het wordt eenvoudiger voor online-bedrijven om hun btw af te dragen.". Een particulier is geen bedrijf.

De gelinkte passages uit die PDF geven een analyse, maar ik lees geen besluit. Volgens mij is er ook nog helemaal niks besloten, er zijn voorstellen gedaan.

Dat er iets gaat veranderen met lage waarde artikelen vanuit buiten de EU lijkt me groot. Het is een onhaalbaar systeem dat bezorgers uitgeknepen worden omdat er niks te verdienen is. Het lijkt misschien leuk voor de ontvanger, maar mensen moeten wel betaald worden.

Maar ik wil best wel online belasting betalen over mijn 100 ledjes voor €1. Ik wil echter geen €15 admi kosten betalen, maar gewoon €0,21.

dat lijkt mij een degelijk standpunt, als iedereen stopt met bestellen verdient de staat er ook geen drol meer aan.

Patrick de Zeester

Golden Member

Aan het kleine grut dat via eBay, AliExpress...etc. direct bij de Chinees besteld wordt verdient de staat nu ook niets. Als het niet meer interessant is om dingen direct uit China te halen dan kom je al snel uit bij een winkel in de EU waar de staat wel wat aan kan verdienen.

Hoewel ik regelmatig dingen voor een habbekrats uit direct China bestelt (onder het motto geniet er van zolang het duurt), is het voor mij altijd duidelijk geweest dat dit op de lange termijn geen houdbare situatie is en dat linksom of rechtsom er iets zal veranderen.

Ik dacht van ergens gelezen te hebben, een paar jaren geleden, dat de grote internetwinkels verdeelcentra in EU gingen opstarten als dit erdoor komt en dat in het land met de goedkoopste afhandeling.
Ze kunnen in de EU onderling weer opbieden. We zullen zien.

Ik vraag mij af of de postbode telkens gaat stoppen om geld te innen bij die pakjes of hoe ze dat gaan regelen.

Er zullen aanzienlijk minder pakjes besteld worden maar het zal goedkoper blijven en er zal minder afval onze richting komen denk ik.

Hoe zal China daarop reageren, dreigen met importbeperkingen?

LDmicro user.

Dealextreme heeft al een EU vestiging.

Ik verwacht dat er een constructie komt zodat de verkoper de btw al kan afdragen. Anders krijg je dat je eerst bij de bezorger moet pinnen om je pakje te krijgen.

Wel pech voor postNL, die hebben recent een Chinese pakjestak gestart om ook sneller pakjes hierheen te kunnen halen.

[Bericht gewijzigd door MAH op dinsdag 5 december 2017 18:08:43 (23%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 5 december 2017 16:29:43 schreef flash2b:
Maar ik wil best wel online belasting betalen over mijn 100 ledjes voor €1. Ik wil echter geen €15 admi kosten betalen, maar gewoon €0,21.

Niet piepen. een ledje kost dan nog maar 16 cent. De eerste transistor die ik kocht kostte 6 gulden. En toen was een gulden nog een daalder waard.

Op 5 december 2017 18:12:43 schreef ohm pi:
[...]Niet piepen. een ledje kost dan nog maar 16 cent. De eerste transistor die ik kocht kostte 6 gulden. En toen was een gulden nog een daalder waard.

En een huis kostte 140 duizend gulden en nu 250 duizend euro, sorry hoor maar dit is echt een drogreden.

Have you debounced your buttons today?

een woonhuis wat je kocht in de 70's is intussen een factor 12-18 in prijs gestegen. niet gek als je kijkt wat een jaarsalaris toen was..

goedkoop spul uit china halen mag best een rem op, veel troep zit bij dat spul wat in europa alleen de afvalbergen vult.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Testman, mee eens maar dan over de hele linie, dus ook Action, Big Bazar, Primark en al die andere meuk verkopers aan pakken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

zekers, dat spul is niks als ellende. gaat niet lang mee en vaak nog gevaarlijk ook, of staat stijf van in de eu verboden chemische troep.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 6 december 2017 06:18:33 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 december 2017 18:30:34 schreef meetlint:
[...]

En een huis kostte 140 duizend gulden en nu 250 duizend euro, sorry hoor maar dit is echt een drogreden.

Nee hoor. Een kwestie van vraag en aanbod. Voor 6 gulden kon ik niet zelf een transistor maken en ik wou 'm wel hebben. Ik denk niet dat flash2b een ledje kan maken voor minder dan 16 cent.

Vergaderjaar 2015-2016
Kamerstuk 31066 nr. 294
Gepubliceerd op 11 juli 2016 13:30

Mevrouw De Vries heeft mij gevraagd naar de gevolgen voor het bedrijfsleven bij het afschaffen van de btw-vrijstelling voor de invoer van kleine zendingen. De Commissie kondigt in het btw-actieplan een wetgevingsvoorstel aan, dat het btw-stelsel minder complex en duur maakt voor lidstaten en bedrijven. Naar verwachting zal de Commissie het voorstel eind 2016 presenteren. Eén van die maatregelen in het voorstel is volgens het btw-actieplan het afschaffen van de btw-vrijstelling bij de invoer van kleine zendingen van niet EU-leveranciers. Deze vrijstelling werkt momenteel concurrentieverstorend. Niet EU-leveranciers kunnen namelijk, in tegenstelling tot bedrijven in de lidstaten, goederen met een waarde van maximaal 22 euro btw vrij leveren aan Europese consumenten. Het afschaffen van de vrijstelling zou een einde moeten maken aan het concurrentienadeel.

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31066-294.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
High met Henk

Special Member

die BTW is niet erg, maar die handelingskosten zijn BIZAR...

die 21% is proportioneel met de waarde. maar die handelingskosten nekken je.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 5 december 2017 16:15:56 schreef flash2b:
Als ik het lees geld dit niet voor particulieren.

Neem als voorbeeld: ikke. Ik heb een ding van 10 euro wat ik wil verkopen. Verkoop ik het aan jou, dan moet jij 12.10 betalen. Mijn chinese concurrent echter levert het jou voor 10 euro! Dat zijn de bedrijven die er last van hebben. Anderzijds, die chinees kan het voor 5 euro aanbieden, dus ik kan toch niet concurreren (op sommige dingen dan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 december 2017 20:17:17 schreef ohm pi:
[...]Nee hoor. Een kwestie van vraag en aanbod. Voor 6 gulden kon ik niet zelf een transistor maken en ik wou 'm wel hebben. Ik denk niet dat flash2b een ledje kan maken voor minder dan 16 cent.

De eerste leds kostte ook een aantal gulden, helemaal blauwe leds in de jaren 90 en die wilden ook maar wat mensen graag hebben. Je koopt vandaag de dag betere transistors voor 10 cent dan waar jij je toen 6 hard verdiende guldens voor neerlegde. dus toch drogreden.

Have you debounced your buttons today?

Op 5 december 2017 22:10:07 schreef meetlint:
[...]

De eerste leds kostte ook een aantal gulden, helemaal blauwe leds in de jaren 90 en die wilden ook maar wat mensen graag hebben.

Ik heb nog twee blauwe liggen van Conrad, 2,95 gulden per stuk, en vanwege hoe duur ze waren heb ik ze altijd angstvallig bewaart. Zal over 10 jaar nog steeds zo zijn. De blauwe die ik sinds toen gebruikt heb zijn meestal ergens anders vanaf gesloopt...