Ik heb het topic voor zeker gevolgd nadat het weer heropend was. Daarna heb ik het nog eens teruggelezen, maar als je nu aan mij zou vragen waar het internetmodem bij ts (het kastje tussen telefoonlijn en computer) nu werkelijk staat, ik weet 't niet (meer).
En dat is al een paar keer gesuggereerd, dat ding moet zo kort mogelijk bij het ISRA punt staan. Met 5 meter eigen binnenkabel eraan zal het ook nog wel werken, maar meer word afgeraden.
En om daar nu 16 pagina's voor door te lezen, dat is me een beetje teveel.

Edit: waar staat SDF en MDF voor? Ik vind alleen Syrian Democratic Forces en
Medium-Density Fibreboard

Op 27 november 2017 20:42:09 schreef mvdk:
Ik heb het topic voor zeker gevolgd nadat het weer heropend was. Daarna heb ik het nog eens teruggelezen, maar als je nu aan mij zou vragen waar het internetmodem bij ts (het kastje tussen telefoonlijn en computer) nu werkelijk staat, ik weet 't niet (meer).
En dat is al een paar keer gesuggereerd, dat ding moet zo kort mogelijk bij het ISRA punt staan. Met 5 meter eigen binnenkabel eraan zal het ook nog wel werken, maar meer word afgeraden.
En om daar nu 16 pagina's voor door te lezen, dat is me een beetje teveel.

Zoals ik eerder heb vermeld : alle monteurs (inclusief de mannen van Volker Wessels) die hier in huis / op straat bezig zijn geweest hebben de ongeveer 6 meter kabel van ISRA tot aan modem doorgemeten en goed bevonden en zagen daar geen oorzaak in van de problemen die ik had. (ik durf bijna niet in verleden tijd te spreken....)

En zoals eerder vermeld : er werden steeds problemen buitenshuis / op straat en in centrale gevonden en vastgesteld en aangepakt.

De aanpak van de laatste monteur en zijn inzichten betreffende de werking van en de problemen met de modem en het omruilen van de V10 voor de V9 zijn van de laatste 2 weken.

Ik dacht dat steeds een (korte)update wel handig zou zijn (en ook wel zo netjes) maar als het te vermoeiend en lastig is om te volgen / lezen dan is het wellicht zonde van m'n moeite.

Nogmaals aan iedereen mijn dank voor de zinnige tips en het goede advies en meedenken, mochten er toch nog belangrijke ontwikkelingen zich voordoen dan zal ik dat (kort) melden.

Op 27 november 2017 20:41:34 schreef Max1966:
Hogere snelheden : daar houden blijkbaar sommige modems niet zo van. ;-)

Ach, ik heb geen problemen met de Experiabox V10 op glasvezel, fourstack:

@mvdk Die afkortingen zijn voor de centrale en wijkkast
Bij DSL is de afstand belangrijk voor de te verwachten snelheid.

Op 27 november 2017 20:42:09 schreef mvdk:
Edit: waar staat SDF en MDF voor? Ik vind alleen Syrian Democratic Forces en
Medium-Density Fibreboard

Google eens SDF adsl en MDF adsl.
Zoeken is een kunst... :)

Op 27 november 2017 20:41:34 schreef Max1966:
[...]
Toen hij me vrijdag melde dat er blijkbaar problemen werden gevonden met adapters leek het me goed dat hier te melden.

Dat doet me er aan denken dat ik jaren geleden ook ooit problemen had met de adapter van een kabelmodem van Chello of UPC. Het modem kwam niet meer online, en met een andere 12V adapter was het opgelost.

Ik denk dat het SMPS adaptertje te veel rommel op de 12V zette, na een paar jaar uptime.

t was vandaag nog in het nieuws dat de ACM per volgend jaar wil dat de providers geen internet snelheden meer beloven in reclames die maximaal haalbaar zijn als je pal naast de centrale woont en dus quasi nooit haalbaar is.

Update :

Sinds 26 november was de snelheid een aantal dagen in orde en verbinding stabiel.

Op 30 november is er een enkele resync geweest en ik heb dat de monteur gemeld en we hebben toen afgesproken het een week nog aan te zien.

Op donderdag j.l (7 december) heb ik gesprek gehad met monteur die de lijn rustig en stabiel vond en ik kon hem hetzelfde zeggen.

De hele week geen resyncs.

We hebben afgesproken dat hij de zaak voor nu ging afmelden bij het service team.

Hij bevestigde wederom het verhaal dat de adapter verdacht wordt van het veroorzaken van rare storingen en dat medio midden 2018 in mijn wijk de snelheid serieus omhoog zal gaan door werkzaamheden en aanpassingen.

Gisteren heb ik de Wifi versterker op de modem aangesloten, dat heeft het bereik verbeterd.

Vandaag (9 december) is er kort achter elkaar twee maal een resync geweest.

Binnen 10 secondes was de verbinding weer goed.

Of dat met de Wifi versterker te maken heeft weet ik niet.

Conclusie voor nu is : lijn is veel stabieler, veel minder (3) resyncs in langere periode.

Als dit een lange periode zo blijft kan ik daar mee leven, gaan de resyncs weer omhoog dan ga ik KPN opnieuw benaderen.

Ook zal ik een aanvang maken met het opstellen van een soort van schadeclaim / vergoeding.

Ik heb ontdekt dat ze sinds juni j.l.me 5 euro snelheids korting geven, maar de maandelijkse termijn is met 4 euro verhoogd dus veel schiet ik daar niet mee op. ;-)

Op 9 december 2017 20:33:29 schreef Max1966:
Op donderdag j.l (7 december) heb ik gesprek gehad met monteur die de lijn rustig en stabiel vond en ik kon hem hetzelfde zeggen.

Volgens de Ziggo reclame krijg je tegenwoordig geen monteur maar een engineer.

tja, een engineer noemen ze het bij ziggo. overgrotendeels wat ze hebben aan huis monteurs is niet bepaald een ingenieur ( IR of ING ). maarja, het moederbedrijf libertymedia is amerikaans dus wil men graag functienamen geven die als ruim gekwalificeerd klinken.

In de VS is een vuilnisman een Sanitation Engineer, dus ik zou me als personeel hier behoorlijk beledigd voelen (hoewel ik niet weet of het niveau veel hoger is).

die ik heb gezien beginnen als er klachten zijn eerst over de kabels in huis die niet goed aangelegd of slecht van kwaliteit zouden zijn, na veel zeuren over die kabels vervangt men dan toch wat kabels, en uiteindelijk blijkt dan toch op de EV een stekker geoxideerd te zijn. dit alles wordt zonder enige vorm van metingen uitvoeren bepaald.

[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]

Op 10 december 2017 00:25:38 schreef testman:
die ik heb gezien beginnen als er klachten zijn eerst over de kabels in huis die niet goed aangelegd of slecht van kwaliteit zouden zijn, na veel zeuren over die kabels vervangt men dan toch wat kabels, en uiteindelijk blijkt dan toch op de EV een stekker geoxideerd te zijn. dit alles wordt zonder enige vorm van metingen uitvoeren bepaald.

hier bij mij ook van ziggo , zonder enige form van meting gelijk zeiken over de kabels .
voor ik het in de gaten had knipte hij mijn dure krimp coax pluggen van de kabel .
ik heb hem gelijk duidelijk gemaakt dat hij zijn spullen kon pakken en weg kon gaan .
z`n baas gebeld en geklaagd over dit .
pluggen werden vergoed , en een andere monteur is gekomen en heeft eerst metingen verricht .
uiteindelijk bleek de splitter die het internet signaal van het tv signaal moet scheiden defect .

Het is allemaal wat offtopic, maar Ziggo huurt mensen in die per opdracht betaald worden.
En dat is niet vet.
Ze krijgen 4 weken training, zelf te bekostigen (2000 euro of meer), en daarna lijstjes met adressen waar ze langs moeten.
Dat levert dan 35 euro per adres op.
Waarvan dan ook bekostigd moet worden, het materiaal, de kosten om op plek bestemming te komen, en al je sociale lasten.
Je bent een zzp'r in slavendienst.
Uitgerekend wat ik per uur over zou houden, ik kon beter vakken gaan vullen bij de AH.

Oja, materiaal wordt verplicht geleverd via de tussenpersoon tegen prijzen.......

Ik moet nog wat pagina's terug om nu de clou te vinden... Wat een soap is dit... ;)

Zelf al jaren UPC (TV/internet/telefoon). Kwaliteit analoog kabelsignaal was ondermaats. Geklaagd, aangegeven dat in 3en splitsen met goede splitter (f conn) echt niet teveel gevraagd is. Probleem lag toch echt bij mij want signaal (zegt miep aan de andere kant telefoonlijn) is in orde. Kan een monteur laten komen, maar dan zijn de kosten voor mij...
Dure Hirschmann versterker gekocht (100euro) en zo acceptabel signaal gekregen. Jaar later wordt er in de wijkkast geklust (o.a. nieuwe stekkers op coax) en overstuurd de versterker opeens. Versterker ertussenuit gehaald en alles werkt prima...

Dus ik heb 100euro uitgegeven omdat zij te belazerd zijn om een fatsoenlijk product te leveren. Wanneer dit boven water komt, interesseert hen dit uiteraard geen fluit.

ik merk het elk jaar weer, tussen september en half oktober valt overdag de radio/tv uit omdat men weer bezig met interlinks verwisselen in de diverse EV kasten, vaak omdat ze van plan zijn om de snelheden weer omhoog te gaan gooien, of algehele vervanging vanwege klachten.

echt je kunt beter zorgen dat je kabels zeker werken, testen bij buren oid en dan pas hun bellen want als ze de engineer sturen kost het geld.

de kabels die men bij het ziggo pretpakket levert zijn pas rommel, vallen onder de categorie muk van die dunne witte met aangegoten stekkers van de bouwmarkt. kabels voor op F connectoren die je erop steekt ipv draait, maar de kabel zo stug dat die ie zichzelf eraf trekt na verloop van tijd.

nieuwe aansluitingen hebben ook een erg dunne coax viel me op, hier is het nog dikker als coax12, maar die nieuwe aansluiting was bouwmarktcoax dik, de groene binnenkomende kabel op het AOP dus..

Op 15 december 2017 17:46:29 schreef r-p:
Wat een soap is dit... ;)

Zelf al jaren UPC (TV/internet/telefoon). Kwaliteit analoog kabelsignaal was ondermaats.

Gelijksoortige ervaringen had ik met de voorloper van Ziggo, Casema.
In plaats van de storingen op te lossen stuurde men foutieve rekeningen met een veelvoud van het abonnementsbedrag, onterechte rekeningen voor niet-uitgevoerde werkzaamheden en, omdat ik die uiteraard weigerde te betalen rekeningen van incassobureaus en deurwaarders.
Na de derde door Casema verloren rechtszaak (dankzij mijn rechtsbijstandsverzekering) gaven ze het op. Er volgde nog 1 rekening, voor het modem dat ik zogenaamd niet terug had gestuurd. Nadat mijn rechtsbijstandverzekering ook daarvan onomstotelijk bewijs had geleverd bleef het stil.

Het abonnement bij die bende heb ik uiteraard direct opgezegd.
Tot nu toe ben ik al een jaar of 12 zeer tevreden over de dienstverlening van KPN/XS4ALL voor internet en telefoon en Canal Digitaal voor tv- en radio.

toen ik van upc af ging dik 10 jaar terug, heb ik de laatste afboeking tegengehouden, om zeker te zijn dat ze niet nog die maand extra afboekten met het abonnement, je betaalt vooruit tenslotte.

[Bericht gewijzigd door testman op (34%)]

Op 9 december 2017 20:33:29 schreef Max1966:
...... en dat medio midden 2018 in mijn wijk de snelheid serieus omhoog zal gaan door werkzaamheden en aanpassingen. .....

Als je je gegevens hier invoert kun je een idee krijgen van de afstand tot aan je kabelverdeler, oftewel wat je kabellengte gaat worden na die werkzaamheden.
https://pqcc.soap.dslorder.nl/pqcc/v7.0/pqcc.aspx

Voor meer details zie het grote xDSL topic op GoT:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648101/0

[Bericht gewijzigd door joopv op (12%)]

UPDATE :

Na een aantal maanden een (laatste?) update dan maar. Zo kort mogelijk samengevoegd ook nog.

Snelheid bleef wisselen en heel af en toe viel de verbinding weg.

Zaak is toen opgepakt door andere monteur. Met zijn ervaring en de resultaten van actueel onderzoek kwam naar voren dat vele van dit soort storingen werden veroorzaakt door de software van de V9 en V10 modems.

Dit alles werd nog eens verergerd door de beveiligingsmaatregelen die fabrikanten namen waardoor o.a de WIFI slechter ging werken. Dat verhaal is bij jullie vast bekend door berichten in de media waarin KPN de schuld van alles kreeg. Terwijl me later bleek dat dat wel erg kort door de bocht was.

De grote hausse aan klachten nam vervolgens toe / werd veroorzaakt door het vele aan en uitzetten van de V9 en V10 modems van al die de klanten die (WIFI)problemen hadden.

Hij legde het simpel uit : elke modem die opnieuw opstart gaat heel hard schreeuwen op de lijn om maar verbinding te maken.

Gebeurt dat in een wijk bij meerdere klanten dan krijg je een sneeuwbaleffect.

Hij kon ook duidelijk zien dat om mij heen mensen elkaar in de weg zaten en elkaar stoorden.

Ze hebben toen op afstand de software van duizenden modems bijgewerkt in de hoop dat dat de oplossing zou zijn.

Dat lukte maar gedeeltelijk.

Hij erkende dat het niet zo moet zijn dat een modem in de war raakt door dit soort storingen maar het is zoals het is en ze werken er aan om het probleem definitief te verhelpen.

Ik heb de laatste maanden een goede snelheid, eigenlijk alleen nog maar de maximaal haalbare snelheid in mijn wijk.

Die is nu 13-15 MB en die snelheid werkt meer dan prima voor mij nu.

Ik heb de mazzel dat er een minicentrale is neergezet (nog niet actief) op een paar honderd meter dus als die werkt zal de snelheid en verdere stabiliteit flink toenemen.

Verder blijft de korting van 5 euro per maand definitief staan en krijg ik 2 maandafrekeningen volledig vergoed.

Ik blijf KPN klant en ben uiteindelijk tevreden. En afgezien van de overlast en ergernis die ik zeker ervaren heb , heb ik ook een inkijk gekregen in hoe KPN en hun techniek werkt / zou moeten werken.

Alle schuld meteen afschuiven en alleen maar gaan lopen kankeren op een bedrijf is niet altijd terecht, de communicatie op gang blijven houden, uitleg aanhoren en een kans blijven geven is een betere optie.

Althans voor mij.

Alle schuld meteen afschuiven en alleen maar gaan lopen kankeren op een bedrijf is niet altijd terecht, de communicatie op gang blijven houden, uitleg aanhoren en een kans blijven geven is een betere optie.

Althans voor mij.

Iets wat ik overigens helemaal met je eens ben

In ieder geval goed te horen dat het nu beter werkt. En ik hoop voor je dat het nog beter wordt als die minicentrale actief is straks.

die minicentrales worden op de glasvezel aangesloten. als je koperkabel niet rot is tussen de centrale en je huis gaat de snelheid er wel op vooruit. 50-80mbit is zeker haalbaar.

Leuk hoor, dat aansluiten van die minicentrale, maar ts heeft waarschijnlijk nooit een brief van KPN gekregen dat de dienst 1 of meermalen zal/zou worden onderbroken om die werkzaamheden uit te voeren. Daarin verschilt KPN van de Lianders en de Stedins, die bij vergelijkbare werkzaamheden de klanten 5 werkdagen tevoren in kennis stellen dat de levering voor enige tijd zal worden onderbroken. Hoe je het ook wend of keert, als je zo'n telefoonkabel onderbreekt, en je zou beide eindjes onmiddellijk aan het klemmenblok, LSA blok, of wat voor een naam het ook mag hebben, aansluiten: enige onderbreking van de dienst is onvermijdelijk. Meestal gebeurt het meerdere keren. In het verhaal van ts heb ik op een paar plaatsen patronen ontdekt die daar op wezen, in de post van 11:29 vandaag word dat bevestigd.
En waarschijnlijk is er op meerdere tijdstippen aan die kabel gewerkt, iedere keer leid dat tot onderbreking. Ga je er over navragen, in mijn geval bij xs4all, ze sturen je met een kluitje in het riet. xs4all is een dienstverlener via KPN en bovendien een volle dochter. Als ze een beetje moeite zouden doen zouden ze erachter kunnen komen. Doen ze niet, ze sturen je een splittertje, houden je zoet, en ondertussen zijn de mannen klaar met de draadjes overzetten.

Onderhoud, daar horen nou eenmaal onderbrekingen bij.Of je het leuk vind of niet.

kpn en al die andere internet aanbieders zijn veel sneller om storingen op te lossen als je een zakelijk abo hebt. gewoon omdat er dan meer te verliezen valt als bij partacilieren. tevens wil een bedrijf dan nog weleens overstappen met naar later bleek 20 locaties en dat zien ze al helemaal liever niet, omdat er een adapter stuk was van een modem oid..