UPDATE :
Na een aantal maanden een (laatste?) update dan maar. Zo kort mogelijk samengevoegd ook nog.
Snelheid bleef wisselen en heel af en toe viel de verbinding weg.
Zaak is toen opgepakt door andere monteur. Met zijn ervaring en de resultaten van actueel onderzoek kwam naar voren dat vele van dit soort storingen werden veroorzaakt door de software van de V9 en V10 modems.
Dit alles werd nog eens verergerd door de beveiligingsmaatregelen die fabrikanten namen waardoor o.a de WIFI slechter ging werken. Dat verhaal is bij jullie vast bekend door berichten in de media waarin KPN de schuld van alles kreeg. Terwijl me later bleek dat dat wel erg kort door de bocht was.
De grote hausse aan klachten nam vervolgens toe / werd veroorzaakt door het vele aan en uitzetten van de V9 en V10 modems van al die de klanten die (WIFI)problemen hadden.
Hij legde het simpel uit : elke modem die opnieuw opstart gaat heel hard schreeuwen op de lijn om maar verbinding te maken.
Gebeurt dat in een wijk bij meerdere klanten dan krijg je een sneeuwbaleffect.
Hij kon ook duidelijk zien dat om mij heen mensen elkaar in de weg zaten en elkaar stoorden.
Ze hebben toen op afstand de software van duizenden modems bijgewerkt in de hoop dat dat de oplossing zou zijn.
Dat lukte maar gedeeltelijk.
Hij erkende dat het niet zo moet zijn dat een modem in de war raakt door dit soort storingen maar het is zoals het is en ze werken er aan om het probleem definitief te verhelpen.
Ik heb de laatste maanden een goede snelheid, eigenlijk alleen nog maar de maximaal haalbare snelheid in mijn wijk.
Die is nu 13-15 MB en die snelheid werkt meer dan prima voor mij nu.
Ik heb de mazzel dat er een minicentrale is neergezet (nog niet actief) op een paar honderd meter dus als die werkt zal de snelheid en verdere stabiliteit flink toenemen.
Verder blijft de korting van 5 euro per maand definitief staan en krijg ik 2 maandafrekeningen volledig vergoed.
Ik blijf KPN klant en ben uiteindelijk tevreden. En afgezien van de overlast en ergernis die ik zeker ervaren heb , heb ik ook een inkijk gekregen in hoe KPN en hun techniek werkt / zou moeten werken.
Alle schuld meteen afschuiven en alleen maar gaan lopen kankeren op een bedrijf is niet altijd terecht, de communicatie op gang blijven houden, uitleg aanhoren en een kans blijven geven is een betere optie.
Althans voor mij.