Ben vandaag bezig geweest met mijn eerste echte project.
Het schema wat ik heb bedacht komt van verschillende site's en is dan ook een samengesteld schema.
Mijn bedoeling is om een WIFI dimmer te maken die in een inbouwdoos zou moeten passen.
In de bijlage's het schema, 3d model van zowel de top layer als de bottom layer.
Tevens de pcb top en bottom.
Ik hoor graag jullie mening, voor het programmeren is er voor zowel de ESP-12 een serial connector aanwezig, als voor de attiny een jtag aansluiting.
Verder 3 extra ingangen via een header zodat in de toekomst hier externe toetsen of wat anders op aangesloten kan worden.
Inderdaad was mij nog niet opgevallen, de viaas ga ik aanpassen.
Wat is een reselijk standaard maat voor een via.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een via van 0.5mm gat diameter (restring 0.3, dus 1.1mm totaal) kan iedere goedkope fabrikant zonder problemen maken; als je naar 0.3mm gaat, en een restring van 0.2mm (dus 0.7mm totaal), wordt het al wat lastiger; de goede fabrikanten kunnen dat, maar niet iedereen, en het wordt vaak iets duurder.
Met wel programma heb je dat gemaakt, welke design rules heb je gebruikt, en komt hij door de design rule check?
Als ik het goed zie, ga je vanaf een ESP-12 naar een I2C DAC en vervolgens weer analoog de Atmel in. Waarom in vredesnaam?!?
Je kunt de Atmel gewoon I2C laten babbelen met de ESP, en dan gebruik je al 2 microcontrollers, wat m.i. totaal overbodig is, want die ESP is volledig programmeerbaar en ik verwacht dat die snel genoeg is om zo'n taakje te kunnen doen. Met twee controllers blijft de software misschien wel simpel, de Atmel hoeft dan niets anders te doen dan naar de I2C bus te luisteren en de Triac aan te sturen.
Draai je print kroonsteen 180° , op de manier zo ze nu staan krijg je langs de rand geen draad er in, als je ze draait kan de draad met voldoende lengte over de print weglopen!
Godemorgen,
Goede ideeën inzake het ontwerp, deze ga ik zeker verwerken.
Iemand een idee hoe ik binnen Kicad alle via's in 1x kan aanpassen.
Voor de opmerking van Sparky inzake de extra gebruikt microcontrollers, hier zit een reden achter.
aangezien de dimmer werkt met zero cross detection en daarmee wordt er gestuurd.
Aangezien je vanuit de ESP veel meer zaken regelt die tijde gestuurd zijn, krijg je last van hickups en zal de te dimmen lamp gaan flikkeren.
Dit is absolute niet wat ik wil.
Daarom is er een DAC aangesloten die je middels I2C kan programmeren.
Deze DAC is vervolgens aangesloten op de analoge ingang van de ATTiny deze controleert de ingang en past de uitgang hierop aan.
Aangezien de Tiny geeft hardware I2C aan boord heeft, kan ik die niet gebruiken, een software oplossing gaat weer ten kosten van het dimmen, wat interrupt en tijd gestuurd is.
Dat is zeker creatief, maar voelt wel heel erg onelegant. Ik zou eens proberen een netsynchrone SPI-achtige verbinding op te zetten vanuit de 'Tiny. Het mag immer heel traag zijn 
[edit]
Tevens; heb je hiervan wel een werkend prototype gemaakt ?
Je doet nu niets aan GPIO0, 2, GPIO15, EN en RESET - als hij al loopt is het in ieder geval niet mogelijk de ESP in-circuit te programmeren.
Vertrouwen op OTA is geen aanrader, het gaat altijd een keer mis.
Ik zou even goed kijken naar een standaard ESP breakout (Wemos D1 of wat ook) en de pullups / rc voor booten / EN / RESET overnemen. En dus pinnen voor GPIO0 en RESET naar buiten voeren. Je kunt dan bijvoorbeeld programmren met een gesloopte D1 of een FT321 / ch2102 breakout met de torretjes er bij.
Onderschat dit niet, ik zou het prototypen.
Tevens; als je de boel niet galvanisch scheidt scheelt dat enorm op de BOM. Maar dat is een keuze, voor een schoolproject is scheiden allicht wel gepast. Aan weer een andere kant haal je nu niet echt realistische isolatie-afstanden.
Ik vind R1 op 3v3 vrij groot.
[edit2]
Ik zie nu ook geen enkele ontkoppeling. De ESP hecht daar behoorlijk aan, b.v. 100n / 10 uF direct op de pin en op het groundplane. Lees de datasheets van de rest van de IC's voor hun behoeften.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Volgens de datasheet heeft de Attiny85 wel I2C, en hij heeft pinnen wat SDA en SCL bij staat in je schema.
Zelfs zonder hardware I2C zou je vrij eenvoudig een I2C master kunnen implementeren in software, daar heb je geen interrupts voor nodig. Aangezien de I2C bus clock stretching ondersteunt kan een slave ook in software (je dwingt dan alsnog de clock op aan de master), maar dan is start/stop detectie wellicht iets lastiger.
Ik denk dat je wel erg rooms bent als je geen interrupts wel; om te beginnen kun je de triggering van de triac met een hardware timer doen, en de nuldoorgangsdetectie met een input capture, en daarnaast kun je bekijken welke vertraging je kunt veroorloven voordat je het ziet. De periode van een halve sinus is 10ms, en ik kan me niet voorstellen dat je een eenmalig verschil van 1% daarvan kunt zien. Dat geeft je alsnog 1600 cycles (bij 16MHz op de Attiny). Als jouw interrupt service routines zo lang zijn, wordt het tijd je eens goed achter de oren te krabben.
Ik ben maar een amateur op dit gebied en de meeste informatie is wat ik lees op het internet.
Daar geven ze aan dat je moet uitkijken.
Ga wel eens eerst een test opstelling maken waarbij ik de tiny middels I2C aan de esp hang.
Kijken hoe zich dat allemaal houd.
Zijn jullie bekend met nog compactere voedingen, degene die ik nu heb neemt voor mijn gevoel wel heel veel ruimte in beslag.
net nog even lopen zoeken, maar ga de attiny rechtstreeks hangen aan de esp8266 middels i2c, precies wat jullie zeggen, het gaat allemaal zo snel dat een hele korte pauze waarschijnlijk niet merkbaar gaat zijn.
Tevens ga ik de serial interface voor de esp weglaten, middels ESPeasy kan ik over the air flashen.
Nu alleen nog wat verzinnen om de ATtiny makkelijker te kunnen programmeren, scheelt ook weer een grote header.
Ideeën zijn welkom 
Pas op, zoals opgemerkt, OTA (Over The Air) werkt niet altijd / gaat niet altijd goed en je moet nog altijd zorgen dat hij de eerste keer geprogrammeerd kan worden, reset, enabled is en boot.
Misschien is voor het programmeren iets te improviseren met pogo-pins op de aansluitingen van de ESP, maar ik zou het liever meenemen in het ontwerp. Bij een niet-productiekntusel integreer ik zelf de USB interface gewoonlijk ook. Kost weinig en maakt het veel aaibaarder.
[edit]
Wat grotere pogopins werken ook goed op een layout gemaakt voor een gewone 1/10" header.
[Bericht gewijzigd door Aart op (14%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Programmeerconnector vervangen door pogo pennen. Zoals deze.
SparkyGSX
Ze vergelijken die connector met een RJ12, als je zo'n voorbeeld nodig hebt, ga ik toch aan je product twijfelen.
Ik ben wel benieuwd naar de vergelijking met een standaard 1.27mm pitch 5x2 IDC JTAG connector, wat board space betreft. Nu is het zeker zo dat het handig is om in productie geen connector meer nodig te hebben op het board, maar je kunt ook programmeren met een flying probe of custom bed of nails, die je in sommige gevallen toch al nodig hebt voor je factory end test.
Voor kleine runs van professionele boards kan het alsnog wel een interessante optie zijn, ik zal hem eens goed bekijken, bedankt!
Rechtstreeks dimmen met de ESP is wat tricky inderdaad, maar met een 555-je in plaats van een uC gaat het ook.
kijk hier eens naar :
http://esp8266-projects.com/2016/04/mpdmv4-mains-dimmerswitch-html/
Ze vergelijken die connector met een RJ12
Hey, ik kan er ook niets aan doen dat microchip die als icp connector gebruikt.
Die had ik ook gevonden een deel van het schema komt daar weg, echter van die mdpm v4 is geen schema van te vinden.
Zal eens gaan zoeken op dimmen middels een 555
SparkyGSX
Met een 555 zit je alsnog aan een analoge uitgang voor de aansturing, denk ik.
De zekering en TVS (MOV, varistor, wat het ook is) zijn op zich ook geen slecht idee. Een zekering hoeft echt niet zo groot te zijn als die 5*20mm glaszekering, maar kleinere zijn gewoonlijk niet vervangbaar.
Maar eh... zie ik daar nou een groen-gele draad naar de lamp gaan?!?
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (41%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Mijn ontwerp wat aangepast, eerst even gekeken wat de print fabrikanten aan minimale eisen hebben.
Voor zover ik het kan zien, alle op en aanmerkingen die jullie hebben meegegeven verwerkt.
Na een proefdruk op papier tot de ontdekking gekomen dat de print iets anders vorm gegeven kan worden, hierdoor waren de componenten wat makkelijker te plaatsen.
De print is nu zo opgezet dat er geen SMD componenten nodig zijn. Scheelt een hoop gedoe met zolderen.
verder ga ik nu de attinty rechtstreeks met i2c aansturen vanuit de ESP8266.
Hopen dat dit geen vervelende problemen geeft.
Graag nogmaals jullie mening.
Ik zelf ben wel blij met het resultaat.
Thevel
Golden Member
SparkyGSX
Nogmaals, wat zijn je design rules, en komt hij door de design rule check?
Als je een account hebt bij Eurocircuits kun je hem daar altijd even uploaden om te kijken wat ze ervan vinden (ze doen een goede automatische design rule check).
Sparky,
Hierbij de design rules, als ik hier een check op doe dan zijn er geen problemen.
Tevens de print met aangepaste via's
hennep
reading can seriously damage your ignorance
Arnold,
Ik heb niet alle reacties gelezen, misschien is het al behandeld, maar...
Ik zie een connector genaamd: PWR_out1
Is dat de lampaansluiting?
parallel aan de triac, zonder een "neut" in de buurt.
hoe gaat jouw lamp branden?
EDIT:
Of is dit weer zo'n gratis energie topic 
Klopt, dit had ik ook al gezien, in de laatste print is dit aangepast.
Heb nu de Nul naar de print gebracht, als het goed is zie je ook de tekst N en dim bij de klemmen staan.
Ik heb gisteren de printen in productie gezet, nu naar afwachten of mijn ontwerp klopt