vuurtorenlicht van de Brandaris op Terschelling

GJ_

Moderator

Op 3 januari 2018 12:27:45 schreef Paulussie: Want anno 2018 kun je moeilijk volhouden dat die vuurtorens essentieel zijn voor de navigatie. Net als de sextant, de pelorus, radiobakens, Decca en Loran zijn vuurtorens overbodig geworden in een wereld waar je voor de prijs van twee blikken antifouling een uitstekende, nauwkeurige, waterdichte GPS ontvanger kunt kopen die je dag en nacht, in mist, regen en bij windkracht 8 niet alleen vertelt waar je bent maar ook waarheen je gaat en hoe snel.

Onzin. De belangrijkste navigatie word nog altijd gedaan met de ogen. Dan de papieren kaart en vuurtorens enz enz. Alleen op GPS en andere elektronica vertrouwen mag niet.

Daarbij zitten de officiële zeekaarten nog altijd niet recht op de GPS wereldbol geplakt. Probleem is vooral dat de wereld niet bepaald rond is. Ik heb zelf al afwijkingen van bijna 1NM mogen constateren op de officiële elektronische kaarten van de UKHO.

Op 2 januari 2018 22:19:29 schreef ohm pi:
[...]Ze kunnen die lampen gewoon weglaten. Iedereen heeft toch een GPS-ontvanger. Dan weet je op een paar meter nauwkeurig waar je zit.

Dus niet ;-)

edit:
nm toch maar in NM veranderd

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat ga je dan doen met de testen met autonoom varende schepen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 3 januari 2018 14:58:54 schreef GJ_:
[...] Probleem is vooral dat de wereld niet bepaald rond is. Ik heb zelf al afwijkingen van bijna 1nm mogen constateren op de officiële elektronische kaarten van de UKHO.

Één nanometer!! Waar hebben we het over? Dat is ongeveer de afmeting van een atoom! En alleen omdat de aarde niet helemaal rond is?
Toch knap dat je zulke afwijkingen kunt constateren. ;-)

1 nautical mile =
1.85200 kilometers

Anoniem

Op 3 januari 2018 14:58:54 schreef GJ_:
[...]Onzin. De belangrijkste navigatie word nog altijd gedaan met de ogen. afwijkingen van bijna 1nm mogen constateren op de officiële elektronische kaarten van de UKHO.

.... antwoord reeds gededateerd door snelle reacties.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 3 januari 2018 16:46:37 (13%)

evdweele

Overleden

Op 3 januari 2018 14:39:10 schreef testman:
die kwam men dan brengen met paard en kar, dus koud was ie toch al :P

Langs de kust van het Franse Bretagne staan heel veel vuurtorens op een kleine rots in zee. Alleen bereikbaar met een boot of helikopter.

Als je de verhalen daarover moet geloven werd de bemanning eens in de 2 weken afgelost.
Automatische en op afstand bediende vuurtorens zijn dan toch wat gebruiksvriendelijker :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
GJ_

Moderator

Op 3 januari 2018 15:22:19 schreef ohm pi:
[...]Één nanometer!! Waar hebben we het over?

HAHAHA, knap he?

Onzin. De belangrijkste navigatie word nog altijd gedaan met de ogen.

Eens.

Dan de papieren kaart en vuurtorens enz enz. Alleen op GPS en andere elektronica vertrouwen mag niet.

Flauwekul. Alleen op GPS vertrouwen mag best. Alleen op een elektronische kaart vertrouwen mag ook. Zolang je daar maar een backup voor hebt. En die mag best elektronisch mag zijn.

Daarbij zitten de officiële zeekaarten nog altijd niet recht op de GPS wereldbol geplakt. Probleem is vooral dat de wereld niet bepaald rond is. Ik heb zelf al afwijkingen van bijna 1nm mogen constateren op de officiële elektronische kaarten van de UKHO.

Misschien is het probleem hier dat je GPS een ander geodetisch referentiesysteem hanteert als waarmee die kaart is gemaakt. Maar dat kun je gelukkig instellen :-) De afwijking bij een foute instelling hiervan is hooguit een paar honderd meter; een kruispeiling vanaf het dek van een zeilboot op een paar vuurtorens gaat die afwijking echt niet verbeteren.

GJ_

Moderator

Op 3 januari 2018 17:21:52 schreef Paulussie:
Misschien is het probleem hier dat je GPS een ander geodetisch referentiesysteem hanteert als waarmee die kaart is gemaakt. Maar dat kun je gelukkig instellen :-) De afwijking bij een foute instelling hiervan is hooguit een paar honderd meter;

Met de juiste instelling bijna een mijl zei ik toch? Dat is meer dan een paar honderd meter hoor.

IK HEB MET NOORD KOREA EN IRAN afgesproken om onze nieuwe geheime neutronenkanon niet te gebruiken om de satellieten uit te schakelen , omdat het met scheepvaart navigatie dan verkeerd gaat .

of hebben ze een hacker tegenwoordig .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
pa3gws

Golden Member

Op 3 januari 2018 10:01:18 schreef buckfast_beekeeper:
Bij mist ging er ook vaak een misthoorn aan met dezelfde frequentie als het licht.

Bij mijn laatste overtocht naar de Grote Britten was het overdag dichte mist en werd de misthoorn zeker gebruikt.
Dus zal ook de vuurtoren voor sommige scheepvaart zeker nog belangrijk zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Op 3 januari 2018 16:50:02 schreef evdweele:
[...]Langs de kust van het Franse Bretagne staan heel veel vuurtorens op een kleine rots in zee. Alleen bereikbaar met een boot of helikopter.

Als je de verhalen daarover moet geloven werd de bemanning eens in de 2 weken afgelost.
Automatische en op afstand bediende vuurtorens zijn dan toch wat gebruiksvriendelijker :-)

Mag je gerust geloven. Tot een 25tal jaar geleden lag voor de Belgische kust bij een gelijknamige zandbank een zgn lichtsschip. die had een vuurtoren en een radiobaken aan boord. De bemanning bleef 2 weken aan boord waar ze de tijd doodden met onderhoud,zeewateronderzoek, tv kijken vissen, en vieze boekjes ;-) en werden dan afgelost. Het schip zelf werd elk jaar vervangen door een zusterschip dat een jaar aan de wal lag en ondertussen het nodige onderhoud kreeg. Nu is het een bezienswaardigheid in zeebrugge.

Men verving begin jaren 90 de lichtschepen door onbemande platforms.
Een lichtschip kostte vooral door de permanente bemanning omgerekend meer dan een miljoen Euro per jaar en een onbemand station één tiende.

buckfast_beekeeper

Golden Member

En als ze pech hadden met een storm zoals afgelopen dagen, mochten ze nog wat langer blijven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

niet zwammen: ik zat vandaag (aan de steiger) op het ijsselmeer en zag toch verschillende schepen...
1 kwam eerst vooruit en daarna achteruit terug...

en het collega schip was gewoon aan het tenderen in zeeland (vlissingen)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Vreemd genoeg was er vandaag heel ander brandaris "nieuws" :
https://www.nporadio1.nl/trending/7567-steun-op-twitter-voor-gezicht-v…
va. 1:50
(blijkbaar weinig radio1 luisteraars hier ?)

Hubie

Special Member

OT\Ze ziet er anders goed uit. ;-)
Rechts onderin zie ik een Icom marifoon.
Ze hebben BTW ook kortegolf,er hangt een langdraad schuin naar beneden.
Edit\Daar heb ik nog een foto van gemaakt maar dat is alweer 5 jaar geleden zie ik.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 4 januari 2018 17:20:29 (22%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 3 januari 2018 17:46:14 schreef Franssel:
IK HEB MET NOORD KOREA EN IRAN afgesproken om onze nieuwe geheime neutronenkanon niet te gebruiken om de satellieten uit te schakelen , omdat het met scheepvaart navigatie dan verkeerd gaat .

of hebben ze een hacker tegenwoordig .

NOS

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 3 januari 2018 22:54:40 schreef Kees frees:
Vreemd genoeg was er vandaag heel ander brandaris "nieuws" :
https://www.nporadio1.nl/trending/7567-steun-op-twitter-voor-gezicht-v…
va. 1:50

(blijkbaar weinig radio1 luisteraars hier ?)

Kees, dit is een techniekforum.
Vragen over waarom zo'n defect niet direct kan opgelost worden kunnen, maar dat soort geroddel over gefrustreerde werknemers en sexisme op het werk horen hier echt niet thuis.

Op 4 januari 2018 00:02:13 schreef grotedikken:
[...]
Kees, dit is een techniekforum.

We mogen toch wel de oorzaak weten, misschien zitten er meer draadjes los dan nodig waren, wellicht om dit bericht in het nieuws te krijgen.
Het een valt vaak samen met het ander.

Ook ik kom moedwillige stroringen tegen die ook van technische aard zijn veroorzaakt door de mens die gefrustreerd of geen zin heeft.

Nb; ik wil niet insinueren of beweren dat dat zo zou kunnen zijn in dit geval bij de Brandaris, begrijp me niet verkeerd.

[Bericht gewijzigd door fikkie op donderdag 4 januari 2018 00:12:57 (28%)

maartenbakker

Golden Member

Op 4 januari 2018 00:02:13 schreef grotedikken:
[...]
Kees, dit is een techniekforum.
Vragen over waarom zo'n defect niet direct kan opgelost worden kunnen, maar dat soort geroddel over gefrustreerde werknemers en sexisme op het werk horen hier echt niet thuis.

Dit is een techniekforum, maar om goed te kunnen troubleshooten moet je alles dat direct aan de techniek raakt, meenemen of er op zijn minst voor openstaan. Herinner je je nog de vrijwel perfecte moord door electrocutie die hier op het forum beschreven werd? Althans, ik was 1 van de 2 mensen bij wie die gedachte kennelijk opkwam. Het zijn toch de techneuten die zo'n installatie achteraf onderzoeken en moeten herstellen. Als die het verband niet leggen zal niemand het doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 3 januari 2018 23:30:53 schreef Hubie:
OT\Ze ziet er anders goed uit. ;-)
Rechts onderin zie ik een Icom marifoon.
Ze hebben BTW ook kortegolf,er hangt een langdraad schuin naar beneden.

Dat is nou eens een verkeersleiderin.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 4 januari 2018 00:07:23 schreef fikkie:
[...]

We mogen toch wel de oorzaak weten, misschien zitten er meer draadjes los dan nodig waren, wellicht om dit bericht in het nieuws te krijgen.
Het een valt vaak samen met het ander.

Een beetje ver gezocht niet? Dat artikeltje dat in de Flair thuishoort en de radioboodschap legt geen enkele link tussen de wrijvingen onder het personeel en het defect. Er wordt zelfs niet over gesproken.
Alleen enkele ouwe geilaards hier die bij het lezen van het woord blond al helemaal uit de bol gaan vinden het wél relevant. :-)
Een lamp van een vuurtoren die enkele uren buiten bedrijf is, is op zich al een non-event.

Tidak Ada

Golden Member

.....zegt iemand uit het land van Goedele Liefkens en Bo Coolsaet

Verder is de Brandaris niet zo maar een vuurtoren (waar komt die naam 'vuurtoren' toch van daan'?), maar een historisch monument met een grote geschiedenis. Er is zelfs een shag merk naar vernoemd!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 4 januari 2018 14:05:46 (61%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 4 januari 2018 13:45:41 schreef grotedikken:
[...]
is op zich al een non-event.

Dan is alles wat hier ter tafel komt een non-event en kun je beter niet meer lezen of schrijven, maar dat zal moeilijk worden toch?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Vuurtoren, was vroeger een licht baken in het oude Griekenland(ik meen Pireus), waar voor de navigatie een groot vuur bovenin brandde.
Was een van de 7 wereldwonderen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..