Francisco
Special Member
Hallo
het is zover, de LG koelkast binnen verlichting is stuk.
Het is een Osram 40 watt gloeilamp
Alles in mijn huis is ondertussen Led.
Maar is het aan te raden om de koelkast lamp te vervangen door Led??
Een Led lamp is meestal niet hermetisch gesloten (hoeft ook niet)
Een gloeilamp is wel gesloten!
Kan het kwaad om een ledlamp in de koelkast te zetten?
Ik denk daarbij aan eventueel vocht , condens bij temperatuur veranderingen.
Wie geeft raad?
Groeten
Frank
[Bericht gewijzigd door Francisco op (11%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik heb er al tijden een (zoals de chinees hem noemt) "Corn" LED in zitten.
Die zijn compleet ingegoten, dus van vocht heb je dan geen last.
Bijvoorbeeld:
https://www.banggood.com/G4G9E11E12E14E17BA15D-Dimmable-LED-Bulb-4W-80…
https://www.banggood.com/E14-5W-Silica-72-3014-SMD-LED-Corn-Lamp-Dimma…
Waarom een LED er in? Dat geeft een bak meer licht (ik geloof dat er max 15 in mijn koelkast mocht) en het gloeilampje was stuk, dus je moet wat.
Voor die paar seconden dat het ding brand ga je het aan energiebesparing niet merken.
Francisco
Special Member
Op 4 februari 2018 10:11:19 schreef pa3gws:
40 Watt in een koelkast?
Meestal zit daar een 15 Watt lampje in.
is toch echt de orginele lamp en 40 watt (geen kleine koelkast)
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Bij koelkasten met enkele compressor werkt die gloeilamp soms als extra bijverwarming in het koelgedeelte. De lamp blijft dan op halve kracht aan als de deur dicht is. Als je dan LED gebruikt breng je dat mechanisme om zeep. En de besparing is ook 0 natuurlijk.
Wat moet je met bijverwarmen in een koelkast, het enige wat ik kan bedenken is dat het voor het automatisch ontdooien kan zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de oude gloeilamp in de koelkast heeft het hier 10 jaar volgehouden. op t werk bleef ik dat ding vervangen 3 of 4x per jaar, een spaarlamp werkt echt niet en nu zit er al 2 jaar een ledlamp in. wel een dicht model nemen idd.
hier ging de deurschakelaar van het koelkastlicht steeds stuk, heb het 230V deel maar gelaten voor wat het was. met een reedswitch en 30cm 12V ledstrip gemaakt, veel betere lichtverdeling nu.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 4 februari 2018 11:36:12 schreef Lambiek:
Wat moet je met bijverwarmen in een koelkast, het enige wat ik kan bedenken is dat het voor het automatisch ontdooien kan zijn.
Fout
Als je wilt vriezen naar -20C moet de compressor soms een tijd lopen. Als "bijproduct" koel je ook de koelkast. Als dat te lang duurt wordt de laatste veel te koud, en dat compenseren ze dan met de lamp.
(althans, zo begreep ik het altijd, er was ook nog iets met kampertemperatuur, maar daarvan zie ik zo de relatie niet meer).
[edit] Juistem. Zie onder, het dus is ietsje anders met toch die kamertemp erbij.
Op 4 februari 2018 11:36:12 schreef Lambiek:
Dat kan nodig zijn in de winter, als de kast op een koude plaats staat, bijv in een schuur of garage. Dit geldt dan wel voor combikasten met maar een compressor.
Zodra de buitentemperatuur beneden een graad of zeven komt, is het buiten kouder als (normaal) in de kast en de thermostaat zal de motor niet meer inschakelen. Daardoor wordt het vriesgedeelte ook niet meer gekoeld en zal de inhoud daarvan ontdooien.
Het zal niet de eerste goed werkende koelkast zijn die afgedankt wordt voor een nieuwe, omdat men dit fenomeen niet kent!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Er zijn ook koelkasten waarbij de achterwand gekoeld wordt met het koelmiddel, maar zodra de compressor uit gaat meteen verwarmd word om condens/ijsaanzetting weer te ontdooien en naar beneden te laten lopen (meestal via een buisje op een bakje boven op de compressor).
Of dit op oudere/andere koelkasten op het lampje zou kunnen werken weet ik niet. Ik kan het niet uitsluiten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het lampje heeft alleen een extra functie bij combi koelkasten, middels een diode brandt het ding op halve kracht om bij een koude omgeving nog aan te slaan. veel meer kun je ook niet met dat lampje.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
flipflop
Waarom brandt mijn lampje hier dan op halve kracht soms? En wat buzzy en ik hierboven schrijven klopt niet volgens jou?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Gaaf, heb je een kijkraampje in je koelkastdeur ? 
Ik zeg niet dat het onzin is, maar ik ben het nog nooit tegen gekomen.
Mijn huidige Bosch koel/vries combinatie van bijna 20 jaar heeft 1 compressor en twee thermostaten.
Als ik de vriezer op superfrost zet, gaat deze tot -36graden, standaard staat deze ingesteld op -26graden.
Dit heeft totaal geen invloed op het koel gedeelte.
Als ik de mijne op 'snel invriezen' schakel gaat het lampje op halve kracht branden met de deur dicht.
Het is niet zo moeilijk hoor om met open deur het deurschakelaartje met je vinger in te drukken 
Op 4 februari 2018 16:28:56 schreef Gadget_inc:
Als ik de vriezer op superfrost zet, gaat deze tot -36graden, standaard staat deze ingesteld op -26graden.
Dit heeft totaal geen invloed op het koel gedeelte.
Het gaat hier waarschijnlijk om een combi waar de kou overloopt van het vriesgedeelte naar het koel gedeelte, is dus een ander systeem als bij jou.
Gadget_inc
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik kan bevestigen dat het lampje in sommige koelkasten wordt gebruikt in combinatie met de omschakelaar voor omgevingstemperatuur. Bij een klant staat een Liebherr met enkele compressor en normaal driesterrenvriesvak en als je die op het lage omgevingstemperatuursbereik zet, brandt het lampje op halve kracht. Vermoedelijk om de thermostaat te verwarmen.
Op 4 februari 2018 17:22:05 schreef maartenbakker:
Ik kan bevestigen dat het lampje in sommige koelkasten wordt gebruikt in combinatie met de omschakelaar voor omgevingstemperatuur. Bij een klant staat een Liebherr met enkele compressor en normaal driesterrenvriesvak en als je die op het lage omgevingstemperatuursbereik zet, brandt het lampje op halve kracht. Vermoedelijk om de thermostaat te verwarmen.
Dat klinkt toch niet echt logisch, als de thermostaat wordt verwarmt, dan slaat de compressor weer aan en dan toch een hoger stroomverbruik?
Vreemd.
gisteren net nieuwe diepvries laten leveren, bij de zoektocht daarnaar is het mij opgevallen dat die combi kasten een stuk meer verbruiken dan je volgens de inhoud zou verwachten
Het is niet verstandig om een koelkast lampje te vervangen door een LED lampje. Het brand eenvoudig te kort en als je het lampje wel lang laat branden ( dus deur lang open), kost het ook meer energie om kast weer koud te krijgen. Wat scheelt het?? niets
Overigens: Vind het enorm tegenvallen al die LED lampen. 3x LED Calex lampen gekocht, alle 3 defect. Philips gekocht defect. Allen na 1 a 2 jaar. ( 2 Philipsen doen het al weer even) Met de kerst bij Lidl een LED lichtslang gekocht voor buiten: 2 dagen gedaan.Volle sluiting. Energie zuiniger als ik ze weer weg moet pleuren en duur aanschaffen? Momenteel weer CFL spaarlampen: goedkoper en branden ook langer.
Logisch dat combi kasten meer verbruiken: Koelkast te warm en vriezer moet ook weer opnieuw gekoeld worden. Andersom gebeurt niet want thermostaat loopt alleen via Koel gedeelte.
[Bericht gewijzigd door smd op (12%)]
Ik had hierop geklikt vanwege de titel: "Koelkast vervangen door Led"
Teleurgesteld is een groot woord, maar 't is toch een andere discussie dan ik hoopte. 
flipflop
Op 4 februari 2018 18:02:24 schreef hbh:
als de thermostaat wordt verwarmt, dan slaat de compressor weer aan en dan toch een hoger stroomverbruik?
Toch is dat de bedoeling, want als de thermostaat de koeling nooit inschakelt, heb je wel een koele koelkast, maar een ontdooide vriezer. Dan kun je beter een wat minder efficiënte koeling hebben.
@Gadget: dat jij het nog nooit bent tegengekomen zegt niks. Je zult wel meer dingen nog nooit zijn tegengekomen (of uberhaupt weet van hebben) die toch bestaan.
@FET: hehe, ja de plasma-kasten worden langszamerhand alweer vervangen door LED. Er zijn er nog die CRT hebben maar die sterven snel uit nu.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (11%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zou zo'n koelvriescombinatie werken doordat het element in het vriesdeel zo koud is dat de werkvloeistof nauwelijks verdampt en daarna in het koelgedeelte wel? Als het vriesdeel te warm dreigt te worden, dan gaat de compressor draaien (kennelijk op aanwijzing van de thermostaat in het koeldeel), maar door de hoge temp in het vriesdeel haalt dat weinig uit totdat het daar ook koud genoeg is?
Maar dan kan je het vriesdeel eigenlijk maar op 1 temperatuur instellen, lijkt me.