Op 24 februari 2018 18:45:58 schreef testman:
een C20 mag in nl ook niet op een algemene groep in een woonhuis, dat is doorgaans wel waar je hobbyruimte opzit.

Dus al het geen algemene groep is, maar een groep waarop bijvoorbeeld alleen dat lasapparaat van TS of een kooktoestel is of kan worden aangesloten, zou het wel mogen?

als de kabeldiameter klopt wel ja, hoewel de hoofdzekering er dan wel dichtbij zit, 25A voor 3 fasen voeding of oude enkelfase aansluiting..

je zit dan nog met het wcd, dat zou dan een ceeform oid moeten zijn die 20A aankan. een trage 16A GG zekering zou weleens makkelijker kunnen zijn, kwestie van een houder voor dinrail inbouwen ipv de automaat.

Op 25 februari 2018 13:01:17 schreef testman:
als de kabeldiameter klopt wel ja,

Uiteraard.

hoewel de hoofdzekering er dan wel dichtbij zit, 25A voor 3 fasen voeding of oude enkelfase aansluiting..

Bij een enkelfase 35A hoofdzekering lijkt me 20A geen probleem. 25A moet ook nog wel kunnen zou ik zeggen.

Als er een 25A drie fasen aansluiting is zou ik bij een kooktoestel kiezen voor iets dat op twee of drie fasen aangesloten kan worden. Bij lassen voor een 400 Volt trafo..

je zit dan nog met het wcd, dat zou dan een ceeform oid moeten zijn die 20A aankan.

of dit:
https://static.gamma.be/dam/45446/123

ik zou een gangbare stekker kiezen die hier goed bekombaar is. een blauwe ceeform kan, maar de DII houder met trage zekering plaatsen is simpeler en werkt vrij zeker ook prima, en mag op een gewoon 16A wcd gebruikt worden.

Op 25 februari 2018 16:14:09 schreef testman:
ik zou een gangbare stekker kiezen die hier goed bekombaar is. een blauwe ceeform kan, maar de DII houder met trage zekering plaatsen is simpeler en werkt vrij zeker ook prima, en mag op een gewoon 16A wcd gebruikt worden.

Dat Vynckier contactmateriaal is in België gangbaar voor kooktoestellen en veel Belgische on-line winkels leveren zonder probleem naar Nederland.

Voor het lasapparaat van TS is een 16A trage smeltzekering mogelijk de eenvoudigste oplossing. Ik dacht aan een meer algemene oplossing voor enkelfase toestellen die meer dan 16A en minder dan 25A nodig hebben. Een blauwe 32A CEEform kan dan ook natuurlijk, maar voor een kooktoestel in de keuken zie ik dan toch liever die haakse Vynckier stekker met bijbehorende inbouw WCD.

Op 24 februari 2018 18:42:02 schreef benleentje:
Eigenlijk hoort er een dikke spoel voor de transformator. De spoel doet eigenlijk hetzelfde als je verlengkabel zorgen voor wat extra weerstand. Een spoel werkt het (heel) snel veranderen van de stroom tegen. En dat is precies wat je wilt.[...]

Volgens mij klopt je redenering niet helemaal. Bij gelijkspanning zou je theorie wel kunnen kloppen (maar een absurd grote spoel vereisen). De ironie wil dat de oorzaak van het probleem waarschijnlijk wel zit in een te kleine zelfinductie van de interne trafo.

Op 25 februari 2018 13:01:17 schreef testman:
[...]

een trage 16A GG zekering zou weleens makkelijker kunnen zijn, kwestie van een houder voor dinrail inbouwen ipv de automaat.

Dat raadde ik eerder ook al aan. Een 16A schroefzekering heeft geen versnelde snelheidskarateristiek (als in: hij reageert als een automaat zonder de extra bescherming tegen snelle overbelastingen), en zal dus alleen reageren op serieuze overbelastingen of zeer lange. Als dat ook niet werkt vreet het apparaat domweg teveel stroom, want dit ding is duidelijk gedimensioneerd op industriële stroomvoorzieningen.

Op 25 februari 2018 16:48:47 schreef Roetzen:
[...]voor een kooktoestel in de keuken zie ik dan toch liever die haakse Vinckier stekker met bijbehorende inbouw WCD.

Altijd beter dan die rare Perilex die hier in NL courant is geraakt.

bwek, die vyncier stekkers is ook niet veel, dat doosje met die vaste aansluiting al helemaal niet..

nadeel is dat je voor een perilex wel een grotere inbouwdoos nodig hebt.

wat voor een zekering zit er eigenlijk in het apparaat zelf?

Op 25 februari 2018 21:54:44 schreef Kruimel:
Altijd beter dan die rare Perilex die hier in NL courant is geraakt.

Perilex is zo gek nog niet. Men had het alleen nooit voor zowel drie fasen als voor de enkelfase 2x16A kookgroep moeten gebruiken. Met had voor die eigengereide typisch Nederlandse 2x16A enkelfase kookgroep iets anders moeten kiezen. Iets wat niet onderling verwisselbaar is met wat voor drie fasen gebruikt wordt.

Of... Men zou voor kooktoestellen een 7 polige stekker en WCD moeten gebruiken. Waarbij de aderparen van alle drie (of 2) secties apart naar het WCD worden geleid en de bedrading in het WCD bepaalt of het een 230 Volt enkelfase aansluiting, een drie fasen 400 Volt met nul aansluiting, of een 3x230 Volt in driehoek aansluiting is. Dan is het kooktoestel universeel, het past altijd en de discussie over hoe een kooktoestel aan te sluiten kan worden afgesloten. :)

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (99%)]

als je nu vanuit de buren voeding krijgt, zal er een nieuwe voeding worden gelegd naar de straatkabel. opnieuw aftakken van de buren doen ze niet meer, dat was iets van de 50's tot de 70's.

de buren hebben een 4x 6mm2 voedingskabel, je zult een eigen 4x6 of 4x 10 kabel krijgen.

in t verleden heb ik deze situatie ivm elektrisch koken gezien, de eigenaar moest daar wel een mantelbuis aanbrengen naar buiten, 70mm pvc in die speciale uit 1 geheel gebogen bocht voor netaansluitingen.

De vraag is opgelost, we gaan natuurlijk niet in een antiek topic nog even een hele discussie over stopcontacten beginnen.