Op 8 februari 2018 12:57:01 schreef Jochem:
3.4 volt op die reset pin? Als ik die datasheet van IC85 goed begrijp zou dat 5V moeten zijn.
IC85 Heeft 3 pinnen, 1 en 2 hebben 3.2/3.4volt en pin 3 0volt ik heb ook de werkende AVR gemeten en dat komt overeen. Beide kasten meet ik dus hetzelfde. Ik mag dan denk ik wel aannemen dat die voltage klopt
Ik heb het front panel van de defecte AVR overgezet op de werkende AVR en probleem is hetzelfde. Dan moet het probleem toch in de front panel zitten
Wat bedoel je met hetzelfde:
Doet het paneel van de defecte avr niet op de goed werkende of werkt het paneel wel op de goed werkende avr.
Als het probleem mee verhuist dan moet het in het paneel zitten en daar zit ook de processor op.
In dit ic zitten meerdere reset signalen, vergelijk dat eens met de werkende avr.
[Bericht gewijzigd door hbh op (15%)]
Op 12 februari 2018 16:50:34 schreef hbh:
Wat bedoel je met hetzelfde:
Doet het paneel van de defecte avr niet op de goed werkende of werkt het paneel wel op de goed werkende avr.
Als het probleem mee verhuist dan moet het in het paneel zitten en daar zit ook de processor op.
In dit ic zitten meerdere reset signalen, vergelijk dat eens met de werkende avr.
Het probleem verhuist mee inderdaad, oftewel front panel werkt niet op de werkende AVR. Alle verbindingen meten dezelfde waardes tussen de goede en de defecte front panel. En dus ook het signaal dat gestuurd word vanaf de standby button naar IC72. Behalve het signaal vanaf IC72 pin96 daar komt geen signaal vanaf op de defecte panel, maar wel op het werkende paneel. Dat signaal zorgt ervoor dat de relay ingeschakeld moet worden. Die vervolgens de grote Transformator moet inschakelen. Hieronder een lijstje met alle waardes die ik gemeten heb tussen beide AVRs
DEFECTIVE UNIT (SILVER)
BN80 PIN4 = 0v , PIN 5 = 0v
BN88 PIN4 = 3.4v if standby pressed = 0v
BN81 PIN6 = 5v , PIN8 = 3.4v (reset)
L702 = 5v
D761 = 3.4v one side, other side 4.3v
IC72 - > PIN96 - > Q726 = 0v pin1&3
IC72 - > PIN96 - > Q743 = 5v pin1&3
J804 = 0v
IC85 PIN1 =3.4v, PIN2 = 3.4v, PIN3 =0v
J706 = 3.4v
J700 = 0v
IC87 PIN1 =0v, PIN2 =3v, PIN3 =3v
Working UNIT (BLACK)
BN80 PIN4 = 0v , PIN 5 = 0v
BN88 PIN4 = 3.4v if standby pressed = 0v
BN81 PIN6 = 5v , PIN8 = 3.4v (reset)
L702 = 5v
D761 = 3.4v one side, other side 4.3v
IC72 - > PIN96 - > Q726 = 0v pin1&3
IC72 - > PIN96 - > Q743 = 5v pin1&3
J804 = 0v
IC85 PIN1 =3.4v, PIN2 = 3.4v, PIN3 =0v
J706 = 3.4v
J700 = 0v
IC87 PIN1 =0v, PIN2 =3v, PIN3 =3v
Dan ben ik bang dat de microprocessor een fout heeft op de pen 96.
of te wel pootje 96 doet het niet meer.
in je 2 lijstjes van de defecte en het goeie paneel staat exact het zelfde, bij pen 96 en in het schrijven staat dat die pen het niet doet.
wat is waar?
Zo na 2 weken eindelijk tijd gehad, de nieuwe batterij terug te plaatsen. heb hem er zo lang mogelijk uit gehouden in de hoop dat het systeem zich zou gaan resetten.
Na het terug solderen van de batterij, deed het apparaat helaas niets. en uit frustratie gaf ik een tik op 3 pennen van het display. deze 3 pinnen rechts en 4 pinnen links waren los toen ik het apparaat open maakte. Daarna gesoldeerd, maar de kast deed nog steeds niet. toen weer los gemaakt. Vreemd genoeg ging het apparaat nu wel aan, standby en volume werden blauw. geen display (logisch die was los) vervolgens terug gesoldeerd. En het apparaat werkt weer en perfect.
Ik wil dus iedereen bedanken voor het meedenken! bedankt!
Ergens tussen trots en frustratie. Da's meestal mijn gevoel als ik veel heb onderzocht, de fout niet (met zekerheid) heb kunnen vinden maar alles toch weer werkt naderhand...
(Zo hier nog een 60" Plasma staan die na zo'n 'reparatie' maandenlang feilloos heeft gewerkt... kan er nu geen afscheid van nemen: de uitleg op internet van de storing kan nooit verklaren dat hij het een poos wel goed gedaan heeft
)
Nog een heel wild schot voor de boeg voor het geval het probleem ooit terugkeert: mijn JVC versterker (AX-T1010) heeft ooit een defect kristal (was geen kristal volgens mij maar verzorgde wel de klok voor de uprocessor) gehad waardoor hij niet op wilde starten. Zodra ik er een meetpen van de scoop opzette, startte hij weel op. Vervangen door fatsoenlijk kristal en werkt weer prima.
Haha inderdaad, altijd lastig om hem dan weg te doen. Wel leuk dat hij nu goed blijft werken. Heel goed zelfs.