Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Thevel

Golden Member

Op 16 januari 2018 23:34:53 schreef henri62:
Zoek de fout: Dit is een voedingkje van een ikea ledlamp met IR sensor voor in een kast te monteren.

Maakte ik open en zag tot mijn verwondering dit:

Heeft de voeding het overleefd?

rechts op de print zie ik precies toch ook een eiland dus loskomt van de print

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
PE9SMS

Special Member

En dat veertje zit vast in het soldeer?

This signature is intentionally left blank.

Ik kan me herinneren dat ik wel eens een ding uit mekaar heb gehaald waarbij met veertjes de 230V connectie werd gedaan. Het idee was dat als je hem uit mekaar haalt de 230V er dan altijd vanzelf af is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het veertje hoort nergens bij. Is waarschijnlijk bij de assemblage in de fabriek ertussen gekomen en zat klem tussen de pootjes. Volle sluiting tussen de 4 (losse) diodes van de gelijkrichter-brug.
P.S. dat veertje is maar 1.5-2 mm diameter trouwens.

En nee, de voedig heeft het niet overleeft: een 2.1 Ohm safety resistor primair eruit. Er zit trouwens ook nog een zekering met krimpkous primair in serie, die heeft het miraculeus overleefd.

-edit- Na vervangen weerstandje deed het ding het weer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hoeveel ampere kan een TO247 pootje hebben?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

>100 Amp.
Kijk bijvoorbeeld eens in de datasheet van een IRFP064NPBF.

Lambiek

Special Member

Dat is nog niets, een IRF1405 kan 169A hebben volgens de datasheet. En dat is een TO220 behuizing. Of de pootjes dat daadwerkelijk aan kunnen is de vraag.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je de pootjes op 250C houdt is er niks aan het handje ;-)

PS
Waar is mijn vat met vloeibare stikstof?

Ik heb een apart gevoel voor humor. Nadat je "zeker 100A volgens het datasheet" hebt gezegd moet je even nadenken over de naam van het topic......

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 maart 2018 18:07:05 schreef Thevel:
>100 Amp.
Kijk bijvoorbeeld eens in de datasheet van een IRFP064NPBF.

jaja, en de opmerking ook gelezen die bij dat punt hoort: CALCULATED based on maximum junction temperature. om de maximum stroom te vinden, moet je Tip#93-4 lezen om de specs van de behuizing (en poortjes) na te kijken

dat is net hetzelfde als zeggen: die 2pk kan 210km/h aan want zijn banden hebben speed index H

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

De SOA van de eend wordt ter rechterzijde begrensd door de lijn 210km/h ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Laat me raden, het schroefje was wat erg licht en is los getrild.

fetje in sluiting, het Source pootje is tevens 180A zekering :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 maart 2018 18:38:24 schreef Lambiek:
Dat is nog niets, een IRF1405 kan 169A hebben volgens de datasheet. En dat is een TO220 behuizing. Of de pootjes dat daadwerkelijk aan kunnen is de vraag.

IRF specifically states that the TO220 package has a 75 A limit.

Daarboven kan het wel mits je de boel koel houdt of slechts voor korte duur de max. stroom door t arme ding laat lopen.

Stel een pin is 0.5mm2 en heeft een weerstand van 0.5 mOhm, dan wordt er door 2 pins samen zo'n 169^2*0.001W = 29W verstookt. Lekker warm! :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Lambiek

Special Member

IRF specifically states that the TO220 package has a 75 A limit

Daarom deel ik de max waarde altijd door drie, dan zit je meestal wel goed.

Op 8 maart 2018 12:51:56 schreef rew:
bericht.

Mooi weggesmolten rond het pootje rew.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Echt... "wegsmelten" was het niet. BANG! Er liep zoveel stroom dat de kring op drie plekken onderbroken-geploft is. Twee van deze pootjes (z'n complementaire fetje mist ook een poot). En een kabel die waarschijnlijk niet 100% goed gesoldeerd was. Maar 100A ging gewoon goed. De fets zijn rated 130A met TC=25 graden. Van een pulsje 0.5kA gaat ie niet kapot.... Dat is dus met "veilige marge" in het datasheet.

Bij de "topside" fet loopt de stroom maar door 1 pootje. De rest gaat via de DRAIN-power-rail-balk.

Echt, hier heeft VEEL meer dan 1-2 kA gelopen.

De domme fout die hier tot "veel extra werk" heeft geleid is trouwens: vergeten de stroomsensors aan te sluiten.

De motor stond stil en was een beetje belast (rond de 5Nm als er niemand aangezeten heeft). De motor controller bepaalt dan op basis van de hall sensoren welke fets er aan moeten. De ingestelde stroom was waarschijnlijk rond de 5-10A tegen de tijd dat eea boem deed.

De current-feedback loop gaat dan snel het PWM percentage opvoeren, om de gewenste stroom te bereiken. Aangezien de gemeten stroom gelijk blijft moet dat dus meer en meer. Tegen de tijd dat er 520A loopt, verlaat ik de SOA van de FET. Ergens bij 600-1000A gaat ie er aan. Tot dit punt gaat het langzaam: De feedback loop in de software doet iets van iedere 50 microseconden een update van de PID lus en de ingestelde PWM waarden. Miliseconden werk.... Maar... ergens bij 600-1000A gaat de eerste fet er aan. DAN gaat het ineens snel (microseconden werk): de volgende halve PWM periode staat de overliggende fet aan. Tja, Dan is het snel over en uit.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 8 maart 2018 15:45:32 (48%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Is dit van je regelaar rew?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Jep. Ik weet dat ik een hekel heb aan het loshalen van alle kabeltjes, want eens in de zoveel keer vergeet ik een keer een kabeltje weer vast te zetten. Meestal is dat een "en dan werkt het niet" kabeltje. Maar soms gebeurt er meer. :-(

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 8 maart 2018 15:46:40 (97%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik zou denken dat dergelijke kabels vergeten normaal een foutmelding of geheel niet werken op zou leveren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De boel calibreert de offset in de current-sense meting door gewoon nul stroom te sturen en dan de current sense input uit te lezen. Dat hoort normaliter een waarde van VCC/2 oftewel 2048 op de ADC op te leveren. Natuurlijk kan er wat aan offset zijn. Maar ik verwacht dat in deze situatie er zeker iets in de buurt van de 0V of 3.3V geweest moet zijn. Dan kan ie beslissen: Dat kan niet kloppen. Ik heb een "issue" in de bugtracker geschoten. Voorlopig zelf maar een vervanger bouwen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat soort simpele plausibiliteitschecks schrijf ik er altijd meteen is, juist om dit soort dingen te voorkomen. Als je sensor een grote offset heeft, is het meetbereik in één richting opeens kleiner, en mogelijk valt je setpoint dan ook buiten je meetbereik. De andere check die ik daar standaard doe is de som van de stromen; die moet ongeveer 0 zijn, anders is er iets goed mis.

Ik weet niet wat voor motor eraan zit, maar 600-1000A gaat waarschijnlijk niet langzaam meer, omdat de motor dan al zwaar verzadigd is, en dus inductie dus veel kleiner is geworden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Ik dus met mn stomme kop "ff" een 24 volt aangesloten met een Kleps30 en een testsnoer...
IK zag opeens die Kleps smelten...er liep 10 A.. |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten