Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Een keer eentje op een weerstand gezet om te meten, die weerstrand werd flink heet en die kleps doet het ook niet lekker meer.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 maart 2018 15:53:10 schreef testman:
ik zou denken dat dergelijke kabels vergeten normaal een foutmelding of geheel niet werken op zou leveren.

Faillure mode is een beetje vergelijkbaar met sommige schakelende voedingen. Secundaire diode in sluiting, daardoor feedback weg, controller voert PWM op om feedback te krijgen, trafo gaat in verzadiging, BOEM!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 8 maart 2018 20:50:33 schreef RAAF12:
Handige hulpjes!

Ze zijn zelfs te zien in de Sciencefiction serie Blake's 7.
Zelfs 700 jaar in de toekomst worden ze nog gebruikt! :)

@rew: met een simpel motor model had je ook de benodigde spanning kunnen bepalen, en de PID regelaar binnen een kleine bandbreedte daarvan laten regelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
eSe

Honourable Member

IK zag opeens die Kleps smelten...

Enkele weken geleden 2 paar (zwarte en rode) extra Kleps30 besteld. Handige dingen, heb er al enkele jaren veel plezier/gemak van en een stel meer is altijd handig.

1 heb ik na een week al een beetje gemolesteerd, aan een vermogensweerstand gehangen die echt wel lekker warm werd. Plastiek isolatie is wat gekrompen, maar hij doet het verder nog goed.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 8 maart 2018 19:40:09 schreef mel:
Ik dus met mn stomme kop "ff" een 24 volt aangesloten met een Kleps30 en een testsnoer...
IK zag opeens die Kleps smelten...er liep 10 A.. |:(

Ik ben dus niet de enige stomkop... ik heb er zo eentje (Kleps 250) gesloopt die ik al 20 jaar had (accu met >10A stromen...).

Sine

Moderator

Ik vind dat zo'n gruwelijk onhandige dingen. Ik heb *ergens* nog een setje rondslingeren maar ik gebruik ze werkelijk nooit.

evdweele

Overleden

KLEPS30 gebruik ik al een jaar of 40, erg handig.
Voor het kleine spul heb ik de KLEPS2 en bijpassende 2mm prikpennen en krokodillebekjes.

Maar ook die zijn niet bestand tegen 5 ampère.
In een chaotische opstelling op de werkbank sloot ik de plus en de min van de voeding op dezelfde draad van 1mm2 aan 8)7
De draad gaf geen krimp, maar de KLEPS2 was binnen een paar seconden gesmolten.

http://www.hirschmann-multimedia.nl/Portals/0/Productdatabase/931467101/Images/931467101_KLEPS%202%20red.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

@ Sine,

Ik wil ze wel overnemen als je er niets mee doet !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 8 maart 2018 21:26:11 schreef SparkyGSX:
@rew: met een simpel motor model had je ook de benodigde spanning kunnen bepalen, en de PID regelaar binnen een kleine bandbreedte daarvan laten regelen.

Het schrijven van FOC firmware die goed werkt is lastiger dan je denkt. Als je de demo-modules van TI en ST vergelijkt, zie je duidelijk dat ze verschillende dingen niet goed werkend kregen en andere workarounds hebben verzonnen.

Mijn hardware is voldoende compatible om VESC-firmware te draaien. Benjamin Vedder heeft de firmware gemaakt en maakt ook mooie GUI software om de boel te configureren. Daar zit echt heel veel werk in.

De motor heeft een inductie van 117uH. Dan kost 0-1000A met 150V in theorie dus bijna 0.1 sec. Dat is veel langer dan ik had verwacht. Daar gaat dan nog wat van af omdat de boel inderdaad vast verzadigd als je boven de nominale stroom komt (~ 100A).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 8 maart 2018 19:45:14 schreef rwk:
Een keer eentje op een weerstand gezet om te meten, die weerstrand werd flink heet en die kleps doet het ook niet lekker meer.

Bekend probleem. :)

Wat je daar tegen kunt doen is de oude isolatie eraf snijden "tot het dikke gedeelte" en twee laagjes krimpkous eroverheen doen. Werkt bij mij al jaren goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 maart 2018 08:41:42 schreef rew:
[...]Het schrijven van FOC firmware die goed werkt is lastiger dan je denkt.

Uiteraard, FOC is absoluut niet eenvoudig, en al helemaal niet voor BLDC's, maar dat zei ik ook niet. Gebruik je geen Hall sensors voor de motorpositie?

Wat ik bedoelde was dat je een schatting maakt van pulsbreedte met de tegen-EMK, inductie, weerstand, rotorsnelheid, en busspanning, en ingrijpt als je regelaar een grote afwijking krijgt ten opzichte van die verwachtte waarde.

Een plausibiliteitscheck op de gemeten offset had natuurlijk ook geholpen hier; de volgende keer dat één van de sensors stuk is, of de voedingsspanning daarvan inzakt, of je de instellingen van je analoge referentie hebt veranderd, of per ongeluk één van die analoge pinnen ergens anders opnieuw initialiseert, is het weer raak...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
pietplof

Golden Member

Sine: je kunt ze verloten onder Gadget-inc en ondergetekende.
Volgende week staat ,,de aanschaf van twee nieuwe kleps "op het programma.

festina lente
Thevel

Golden Member

Was een beetje schakelingen aan het bekijken op EEWeb.
Er staan veel foutjes in de schakelingen maar deze simpele schakeling is toch wel een leuke blunder. :)

Ik zie het niet...

Een beetje raar dat je een interieur lampje hebt dat alleen aan gaat als je koplampen aan staan, bedoel je dat?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 22 maart 2018 00:15:22 (76%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Deur dicht = interieurlicht aan + buzzer werkt
Deur open = interieurlicht uit + buzzer uit

in mijn auto zijn het toch verbreekschakelaars:
deur open, contact sluit en buzzer gaat.
deur dicht, contact gaat open en buzzer stopt.

die schakeling toon enkel de werking van die condensator zodat de buzzer niet continue lawaai maken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Thevel

Golden Member

Op 22 maart 2018 00:14:17 schreef SparkyGSX:
Een beetje raar dat je een interieur lampje hebt dat alleen aan gaat als je koplampen aan staan, bedoel je dat?

Normaal is het in een auto niet op deze manier aangesloten, lijkt me een beetje onhandig....

High met Henk

Special Member

idd schakelaars in deuren zijn NC, maar de deur dicht is schakelaar open netto geen stroomkring....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
guidob

Overleden

Ooit twee HP3456A 6.5 digit meters gekocht van een universiteit hier in NL. Bij beide de voedingscaps vervangen en van één de ROMs. Verder kreeg ik bij één meter de zaak helemaal niet goed werkend, daar heb ik de PCB vervangen van het analoge gedeelte en de ADC.

De andere werkte, maar was wel erg 'noisy'. De uitlezing was nooit echt stabiel. Een aantal keren zitten troubleshooten met de andere meter in het analoge deel, maar kon nooit echt wat vinden. Maar weer aan de kant geschoven.

Tot ik een keer ergens iets las van een kristal, wat afhankelijk van 50 of 60Hz mains een andere waarde heeft. Dat deel van de manual had ik blijkbaar gemist. En warempel, de niet stabiele meter had een kristal aan boord voor 60Hz. Hoe dat ding ooit goed heeft gewerkt op de Uni???

In Tsjechië een kristal laten maken, kosten waren 14.5 euro. En jawel hoor, nummer twee is nu ook stabiel...

Nu alleen nog een keer opnieuw afregelen, één van de twee zit er wat naast. En ik weet nog niet welke ;)

Op 23 april 2018 23:21:44 schreef guidob:
In Tsjechië een kristal laten maken, kosten waren 14.5 euro. En jawel hoor, nummer twee is nu ook stabiel...

Waar heb je dat kristal laten maken?

miedema

Golden Member

Ha guidob,

Ik had onlangs precies dezelfde ervaring :-)

Op de afgelopen Jutberg had ik een Data Precision op de kop getikt.
Meter werkte prima, maar uitlezing was toch wat onrustig (ruiserig)

Compleet manual zat erbij, met uitleg van werking en schema. Dus dat kon niet moeilijk zijn :-)

Alle voedingsspanningen bleken keurig schoon. Die antieke elco's nog prima! Verder leek alles eigenlijk ook gewoon goed te werken. En met een meter met alleen 1e kwaliteit componenten, en redelijk wat analoge voodoo is het makkelijk achteruit repareren.....

Tot dat ik zag dat er 2 versies van de clock oscillator zijn, apart voor 50Hz en 60Hz lichtnet, en ik had de 600kHz versie... Het zal toch niet zo zijn dat ik naar interferenties tussen clock en lichtnet zit te kijken?....

http://www.miedema.dyndns.org/co/2018/IMG_3623__Data_Precision_met_nieuw_kristal-600pix.jpg

Voor de zekerheid toch maar proberen met een 500kHz kristal. Maar dat bleek niet zo makkelijk... Die zitten niet meer in de leveringsprogramma's. Mede COer Camino1 zette een vraag uit in een Ham netwerk, en met een weekje kwam er een envelopje met een kristal, van een amateur uit Duitsland!

500kHz kristal er in, oscillator getuned, en meter weer stabiel :-)

http://www.miedema.dyndns.org/co/2018/IMG_3614_nieuw_500kHz_kristal_in_Data_Precision-600pix.jpg

groet, Gertjan.

fatbeard

Honourable Member

Mogelijk is dit mosterd na de maaltijd, maar toch...

Op 8 maart 2018 15:45:42 schreef rew:
Jep. Ik weet dat ik een hekel heb aan het loshalen van alle kabeltjes, want eens in de zoveel keer vergeet ik een keer een kabeltje weer vast te zetten. Meestal is dat een "en dan werkt het niet" kabeltje. Maar soms gebeurt er meer. :-(

Één pennetje extra in het kabeltje geeft de CPU de mogelijkheid om vast te stellen of het kabeltje is ingeplugd, een passende foutafhandeling doet de rest.
"Kleine moeite, groot plezier".

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dit topic is gesloten