Sony PS-4300 platenspeler, return lampje blijft niet branden

Hallo,

Ik heb wat hulp nodig, na een flink aantal uur zitten tobben of het nu wel of niet hoort, en wat het probleem kan zijn vraag ik jullie om advies.

In het schema (rechts) zie je een lampje van 6v 100ma ( PL201 )
Dit lampje brand soms, maar naar mijn idee moet hij continu branden.
Meestal gaat hij ongeveer 17 seconden branden en vervolgens bijna 1 minuut uit. Als de platenspeler even uit is geweest brand het lampje langer om vervolgens weer uit te gaan en korter te gaan branden. Lijkt wel of er iets opwarmt.Als mijn LP op het einde is blijft hij soms wel eens langer dan een minuut draaien in de laatste groef, dit komt omdat op dit moment het lampje niet brand en de sensor dus niet werkt.
Als ik er met een zaklamp op schijn gaat hij direct afschakelen. Dat werkt gelukkig.

De voeding van c.a. 22V DC naar Q222 en Q223 blijft continu.
Wat wel opvalt is dat als het lampje brand en ik meet de weerstand over de weerstand dan is deze een behoorlijk stuk lager R253, R255 RV201.( weet niet of dat correct is )

Het lampje krijgt 2.85V aangeboden als deze in werking is. Kan niet vinden wat het hoort te zijn.

pa3gws

Golden Member

Op 9 maart 2018 18:01:52 schreef Dynamo:
Het lampje krijgt 2.85V aangeboden als deze in werking is. Kan niet vinden wat het hoort te zijn.

Het lampje is 6 volt dus op 2,85 volt zal hij te weinig licht geven.
Er zal toch wel een volt of 5 op moeten staan voor de goede werking.
Of de transistor die de lamp stuurt is stuk of hij wordt niet goed aangestuurd.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Misschien een los kontakt.
Ik heb ook een SONY platenspeler.Soms gaat het stroboscoop lichtje branden, soms niet.De aansturing blijft bestaan..Ik zelf denk een draadbreuk of zo iets, misschien bij jou ook zo.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

RV201 instelpotje van 47k kan slecht zijn. Loper maakt geen goed contact?

vergeten

Golden Member

Op de emitter van Q223 hoort 8 volt te staan, het lampje wordt daaruit gevoed via R255 100Ω 2watt en zal dus nu te zwak branden.

Zie bijgaande uitsnede.

De zener D221 is 6 volt 500mW general purpose
Ook andere spanningen staan erop en zijn na te meten.

[attachment=1]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Lees gewoon de documentatie. Daar wordt met RV201 de spanning op het lampje ingesteld, om een bepaalde helderheid te verkrijgen als de shutter de CDS cel donker maakt. Deze wordt gemeten op de collector van Q220. Vervolgens wordt een schroef op de arm ingesteld.
Niet raden, gewoon lezen in de doc.
Het lampje moet in elk geval constant branden als de plaat draait, om de afslag te laten werken.
Als ik goed kijk brandt het altijd. Als het uitvalt kan dat gewoon gemeten worden. De schakeling laat het lampje altijd branden, maar het kan zijn dat de voeding voor de lampschakeling wordt uitgezet.

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 9 maart 2018 20:39:05 (33%)

Ik kan hem wel regelen naar 5v, dat is geen probleem.
Echter hoe weet ik welke spanning hij moet hebben?
Met 2.85v werkt de sensor ook, dus daar hoeft het niet voor.
En als ik het lampje op 5V zet, maakt het helaas geen verschil.
Hij blijft aan en uitgaan.

Thevel

Golden Member

Hij blijft aan en uitgaan.

Mogelijk is een van de transistors welke het lampje aanstuurt niet helemaal lekker meer.
Je kan eens met een föhn het gedeelte rond T221-T223 een beetje verwarmen en kijken of het de knippersnelheid beïnvloed.

vergeten

Golden Member

Op 9 maart 2018 20:31:03 schreef Dynamo:
Ik kan hem wel regelen naar 5v, dat is geen probleem.
Echter hoe weet ik welke spanning hij moet hebben?

Het lampje PL201 is 6 volt 100mA

Hier kan je de servicemanual dowwnloaden van de Sony PS-4300 als je die nog niet hebt.
In fig 2-7, pagina 12 - 13, staat met rood gehighlight hoe de stroom/signaalloop is bij het drukken op de repeat (sensor)toets.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 9 maart 2018 21:22:48 (29%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Top! Daar kan ik wat meer mee.
Ik heb een andere servicemanual waar deze voltages niet bij staan, dan is het behoorlijk lastig.

@Buzzy, blijkbaar was mijn documentatie niet volledig, dit wordt er niet vermeld.

Maar nu met de andere service manual kan ik beter uit de voeten.
To be continued...

Thevel

Golden Member

Denk ook nog eens aan mijn laatste antwoord, als er een thermisch probleem is met de transistor(s) dan is het met een (haar)föhn vaak snel gevonden.

Zal ik zeker doen! Heb vrouwlief al vriendelijk verzocht om de fohn. :)

Thevel

Golden Member

https://cdn2.rexel.nl/medias/sys_Rexelnl/images/images/h91/h54/8835556769822/2850001316-jpg-300Wx300H.jpg

Afkoelen met vriesspray kan ook, maar dat moet je natuurlijk wel hebben....

Wat bedoel je hier precies mee, en wat meet je dan?

Wat wel opvalt is dat als het lampje brand en ik meet de weerstand over de weerstand dan is deze een behoorlijk stuk lager R253, R255 RV201.( weet niet of dat correct is )

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 10 maart 2018 00:27:30 schreef Hunter:
Wat bedoel je hier precies mee, en wat meet je dan?

[...]

Nou, als ik bijvoorbeeld weerstand meet over de RV201. Tussen R256 en Q221 in. Dan meet ik 15K en als het lampje brand meet ik 8K.

Ik heb gisteren nog niet kunnen fohnen omdat het te laat werd, echter heb ik wel kunnen meten n.a.v. de service manual:

De voltages kloppen allemaal die op de tekening staan, echter blijft van de 8V die R255 komt maar 2.6V over dat naar het lampje gaat ( R255 vervangen, geen verschil). De massa van het lampje is goed, lampje verbruikt op Labvoeding op 6V 0.088A.

Zou de Q223 rustpauzes nemen? Heb helaas geen vervanger.
Ik ga zometeen Fohnen, en een keer een busje freeze halen. Denk dat het hier wel goed van te pas kon komen.

Weerstand meet je niet onder spanning!

Nooit!

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Thevel

Golden Member

Op 10 maart 2018 08:37:29 schreef Dynamo:
Zou de Q223 rustpauzes nemen? Heb helaas geen vervanger.

Wat een forse tor om een 100mA lampje te laten branden.
Je zal een BD243C o.i.d kunnen proberen maar ook een BC639 zal best wel eens kunnen werken.

Heb je die 8V op de emitter van Q223?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Klopt 8V op de emitter van Q223, en na de r255 weerstand nog maar 2.6V.

@Thevel, ik heb naar vervangers gezocht maar ook die helaas niet in mijn bezit.
Ik denk dat ik de reeks ( van licht aansturing ) componenten ga bestellen en die vervangen.

Ik heb nu als tijdelijke oplossing een regelbare dc-dc converter er tussen gedaan en dit werkt perfect!
De verdachte componenten zijn er uit en het circuit is ( onklaar ) gemaakt. De converter op de 23V lijn aangesloten en met de eigen potmeter netjes afgesteld volgens de manual.

Echter is het niet origineel, en dat is niet de bedoeling.

RAAF12

Golden Member

Origineel is die lamp switch transistor nog wel te koop https://www.reichelt.nl/Transistors-2SC-/SC-1173/3/index.html?ACTION=3…
De stuurtor 2SC633A is wat moeilijker verkrijgbaar en indien kapot te vervangen door een BC548.

Dit lampje brand soms, maar naar mijn idee moet hij continu branden.

De lamp brand als de motor draait.

vergeten

Golden Member

@Dynamo

Uitgaande van originele onderdelen, en:
8 volt op de emittor Q223 (gemeten of uit het schema gehaald!)
R255 = 100Ω
lampje van 6v 100mA.

Als er op de emittor 8 volt staat gaat er 5,4 volt "verloren" over R255 (100Ω) (is die ook echt 100 Ω ?) dan loopt er maar 54mA door het 100 mA lampje.
Hij brandt dus ongeveer op halve kracht, en dat kan te weinig zijn om de lichtsluis te goed laten werken.

Dit is gewoon de wet van ohm.

Je hebt een minuut om de spanningen te meten als het lampje uit is wat meet je dan?
Meet dan dezelfde punten als het lampje brand.
Vergelijk dat met de "lamp uit spanningen" (4 "uit" metingen en 4 aan.)

Dus wat je hier doorgeeft klopt niet, je meet niet goed.
Of wat anders, Maar wat?

Ik haak af.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Hierboven:
Het probleem is dat het lampje knippert.