Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Volgens mij staat daar toch echt een overblijfsel van een 'M'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 24 maart 2018 14:05:56 schreef Arco:
Volgens mij staat daar toch echt een overblijfsel van een 'M'... ;)

Vervaagde restanten van een logo?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
evdweele

Overleden

Een foto met daglicht in plaats van met de flitser.
Volgens mij staat er toch echt niets voor de E en heeft er ook nooit iets gestaan.
De verwijzing naar "Medilight" klopt ook niet want er staat duidelijk een S op het eind.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

En volgens mij staat er daar toch echt een M. (als in heeft er duidelijker gestaan, maar is nu nog maar vaag zichtbaar).

Edit: (mogelijk heeft ie in een andere kleur gedrukt gestaan en dat die kleur sneller verouderd).

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 24 maart 2018 14:30:56 (30%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik weet het wel zeker... :)
https://www.prewarcar.com/233574-yellow-6-8v-35-35w-bulb-bosch-20-mm

https://assets.catawiki.nl/assets/2018/1/5/f/c/e/fce7a3ea-dbcc-422e-aa63-efcb61d800ec.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 24 maart 2018 15:02:08 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Jullie hebben gelijk, met de microscoop is heel vaag een letter M te onderscheiden.

Nu blijft nog de vraag waar de lamp voor heeft gediend.
Uit een medisch apparaat kan ik me niet voorstellen, onze familie had geen contacten met artsen of ziekenhuizen.

Hij zou via mijn (overleden) oudere broer bij mij terecht gekomen kunnen zijn. Mijn broer sleutelde graag aan bromfietsen en ruilde regelmatig van bromfiets.
Ik herinner me een motortje dat op de bagagedrager van een gewone fiets was gemonteerd, een Berini eitje op het voorwiel, een Ducati met een versnellingspook rechts naast de benzinetank en een DKW motorfiets uit WO II. Maar er waren er nog meer.
Zelf heb ik twee bromfietsen gehad; een Kaptein Mobylette zonder koppeling die je bij elke stop moest aanfietsen en een Tomos.

Het zou kunnen dat uit een van die brommers de lamp afkomstig is, maar dan nog vind ik de spanning van 4 volt vreemd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Op de foto staat op het doosje 'dimlamp', en een afbeelding van een auto.
Blijkbaar werd er naast medische toepassingen nog wat bijgeschnabbeld... ;)

https://www.antiekenrestauratie.nl/afb/arg_foto1_2922.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Voor mijn imposant reukorgaan staat een uitermate bejaarde bauknecht magnetron.
'T ding werkt niet meer.
De ventilator blaast keurig, het plateau draait zijn/ haar rondjes, alle drie deurschakelaars functioneren, alle clixons zijn in orde.
Dat is dan ook het enige.
De trafo krijgt geen spanning.
Op de print trof ik een , op een transistor gelijkend onderdeel aan die volgens mijn tester niet in orde is.
Het type nummer is Y1104. Fabrikaat Texas instruments. Ook Malaysia staat er nog op.
Overigens is het tegen een stevige koelplaat gemonteerd.

Mijn personal computer vertelde dat hij nog nooit van dat typenummer had gehoord althans niet voor het doel in een magnetron.
Wie heeft meer informatie?

festina lente

Je moet het typenummer van de magnetron vermelden. Dat kan soms helpen. We kunnen beginnen met gokken... Is het een Philips AVM 742/PH/BB ?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Foto van het onderdeel en/of behuizing vermelden is ook wel makkelijk. Vaak staat er meer/iets anders op dan hier vermeld wordt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Oeps, en dan te bedenken dat ik een ander graag mag wijzen op deze tekortkoming.
Het is een Bauknecht type mccd 1825 duo.
Er zit overigens een heuse philips magnetron in (2m167b-m14).

Inmiddels heb ik de print nog eens nauwkeurig bekeken en daar trof ik nog een mini zekering aan ( 63 mA) ;ook stuk.
Verder lopen er naar het ( tot nu toe) onbekende onderdeel twee fors uitgevoerde printsporen en een smal spoortje. In dat smalle spoortje zat de kleine zekering.
Verder leidt dat spportje naar een ic en dat blijkt een 2sime3 te zijn en wel een diac met toebehoren.
Ik mag dus, denk ik, voorzichtig concluderen dat het bewuste onderdeel een triac is?

En nu verder.
Een grote zekering ( 8 A) stuk, een kleintje idem. De triac (?) stuk.
Ik heb de neiging een andere triac op te snorren en gewoon te plaatsen.
De originele kan ik, zoals geschreven, nergens terugvinden.

festina lente
Arco

Special Member

Nogmaals, fotootje van het onderdeel en op zijn minst in wat voor behuizing het zit zou helpen...
(het zou echt niet de eerste keer zijn dat we er na een week zoeken achterkomen dat er heel wat anders op het onderdeeltje stond als vermeld... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 maart 2018 16:09:35 schreef evdweele:
In een bakje met oude gloeilampen vond ik een duplolamp zoals gebruikt wordt voor dim/grootlicht 4V 5W/5W.
Merk EDILIGHTS.
Welk motorvoertuig had een elektrische installatie van 4 volt?

Misschien een cijfer 2 weggevallen, 24 volt?
Die komen bij vrachtwagens wel voor. Vergelijk de dikte van de gloeidraden eens met een andere vijf Watt lamp, of meet de weerstand. Met een regelbare voeding kun je ook de spanning opvoeren en de stroom meten waarbij 5 Watt wordt opgenomen.

pietplof

Golden Member

Nou, nou, je kunt het zien. Zondag, een uurtje minder geslapen; 't wordt er niet beter op.

Twee foto's. Het bewuste onderdeel en de plaats waar het was geplaatst.

festina lente
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

Op 25 maart 2018 13:12:23 schreef buzzy:
[...]Misschien een cijfer 2 weggevallen, 24 volt?

Bij 4 volt trekt de lamp 1,5 ampère.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
flash2b

Special Member

Op 25 maart 2018 13:14:14 schreef pietplof:
Nou, nou, je kunt het zien. Zondag, een uurtje minder geslapen; 't wordt er niet beter op.

Twee foto's. Het bewuste onderdeel en de plaats waar het was geplaatst.

De print wijst inderdaad naar een Triac gezien de aansluitingen G, MT1 en MT2.

Ik heb een onbekende SMD diode, op het internet kom ik niet direct achter het type.

Formaat is een SMA diode
Vf van een werkende is 0,25V dus vermoedelijk een schotky. Zit in een gelijkrichting van een kleine smps.

Tekst: GW of GVV? En op de 2e regel 6K

Een THT 1n4148 lijkt te werken op dezelfde plek, maar ik wil het graag origineel maken.

Heeft iemand de gouden tip?

-
Tidak Ada

Golden Member

Y1104 Opzoeken bij Alldatasheet en Datsheet Archive levert Single color LED's op :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat lijkt hem wel te zijn. Helaas niet echt makkelijk te krijgen, maar gezien de specificaties zal een simpele SS14 of SS16 het ook wel doen.

Hoe heb je hem gevonden?

-
Arco

Special Member

Voor onbekende smd's kijk ik vaak even op deze site: http://www.eric1688.com/product.aspx?id=383438
Ik koop er nooit wat, maar er is heel veel type-info en smd codes (met plaatjes... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of http://www.smdmark.com/en-US/smd-code-gw.html , moet je wel even een account voor aanmaken (tip: www.10minutemail.com) en dan krijg je meer resultaten.

Hallo,

ik heb een Philips Disney Softpal Mickey lamp in de kamer van mijn zoon staan. Maar sinds vorige week gaat die niet meer aan.
Het is een lamp die bestaat uit 2 delen: een laadstation en een siliconen mickey met wat leds. Als je met de mickey schud, dan gaan de leds branden.

Ik heb het circuit uit de Mickey gehaald en proberen te achterhalen hoe het werkt, maar ik vind niks over de main "controller".
tekst op de controller:
GZ U-tek
P38970_SOP14
1FF422A1 1338

de firma U-tek (taiwan) maakt precies geen microcontrollers

De batterijen zijn nog goed opgeladen. De leds werken ook nog, (als ik de + met R11 R12 R13 verbind, dan branden ze)

links naar grotere versie van de foto's:
overzicht
pcb
controller

Hier is wat ik op internet heb gevonden, gerelateerd aan dit circuit:

youtube teardown (destroy), maar niks over het circuit zelf
https://www.youtube.com/watch?v=f1yacWXcrc0

zelfde chip in een philips imageo candleligth, maar ook geen documentatie over de chip
https://wp.josh.com/2015/09/06/inductive-power-on-the-cheap-philips-im…

philips candleligth maar met een andere chip
http://www.repdata.de/wbb2/index.php?page=Thread&postID=512067

Iemand een idee waar ik zou kunnen beginnen zoeken?
Grtz
Joram

*edit* controller opdruk toegevoegd

maartenbakker

Golden Member

Denk dat je beter een reparatietopic kunt openen, een microcontroller is een microcontroller en daar doe je verder weinig aan. Je hebt 1 kant van de print niet op de foto staan. Is S1 het schudcontact? Wat gebeurt er als je dat kort doorverbindt?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 5 april 2018 16:44:31 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten