Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

evdweele

Overleden

Op 30 maart 2018 17:18:42 schreef Rolo:
Artikel-Nr.: ESD ARBEITSMATTE = 900x600 mm <deze heb ik>

Een dergelijke mat heb ik ook, geen idee waar ik hem heb gekocht en wat hij kostte.
Na 12 jaar is de mat wat vuiler geworden met vlekken die er niet van zijn te verwijderen met een doekje met afwasmiddel.
Naast ESD-bescherming dient de mat vooral ter bescherming van het tafeloppervlak. Er zijn na 12 jaar wat krassen op te zien, maar dat is niet verwonderlijk na het grote aantal scherpe chassis en andere voorwerpen die hij heeft moeten weerstaan.

Voor de paar tientjes dat zo'n mat kost heb je er vele jaren plezier van.
Het enige waaraan ik me (heel licht) erger is dat er maar op 3 hoeken drukknopen zitten voor aansluiting van een aardleiding of een polsband. Waarom 3 en geen 4? Zoveel moeite en geld kan dat toch niet kosten?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ha Rolo,

Is zeker een mooie mat hoe diep is jou werkblad?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Flash, mooie meter. Is toch een stukje geschiedenis. Analoge FET meters zijn volgens mij niet lang gemaakt. Het was de halfgeleider versie van de VTVM en raakte obsolete met de opkomst van de DMM, wat eigenlijk een beetje de FET meter met digitale uitlezing was. Ik heb allerlei VTVM's, een aantal analoge meters, 2 "vroege" DMMs maar nog steeds geen FET meter in de collectie.

Henk, wil jij hem kwijt ? (als je hem kan vinden :-) )

Ik heb ook de blauwe van Eleshop. Erg sterke mat, laats was een soldeerbout uit zijn houder op de mat gevallen. Niks aan de hand, nog geen verkleuring.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Kan even duren zoals je begrepen heb ben ik moeten verhuizen i.v.m. renovatie.
Ik heb dus rond de 340 meetapparaten moeten verplaatsen :( |:( maar schrijf hem maar op je lijstje ;)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

@electron920 (Henk)
Het is voor beide, al mijn meters in mijn collectie werken. Sommige gebruik ik ook. Deze FET VOM is leuk omdat hij erg precies is, zeker in de ohm stand waarbij de 0 gewoon links zit.

Verder is de AC stand goed tot 1MHz en er is een ACPeak to Peak schaal. Prima bruikbaar dus.

Heb je precies dezelfde? Er is ook een Eagle uitvoering en één met extra power uitgang.

@fred101
Dit is mijn tweede FET VOM. De andere is een Micronta 22-208. Mijn enige VTVM is een HP 410C.

Kwa looks is de Kyoritsu K-200 nét een VTVM en kwa opbouw (metalen behuizing met draagbeugel en losse standenschakelaars) ouderwets voor zijn leeftijd. Rond die tijd (1973) waren er al modernere multi meters op de markt. Bijvoorbeeld mijn digitale autoranging DMM Takeda Riken TR6354 is uit 1971 !

Ha flash2b,

Ja het is dezelfde en de HP410c moet ik ook nog hebben.
Leuk dat je er nog echt mee meet waarom ook niet.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Ik heb een youtube video gemaakt over een qua bouw vrij byzondere nixie Philips meter en een over een HP-410. Die HP is nieuwer dan de veel modernere Philips maar ziet er veel ouderwetser uit.
Mijn oudste en mooiste VTVM is een GR-1800 uit 1948. Ik heb er 2 van Heathkit, een heel mooie BEM 002, de HP, een enorme militaire AVO, een tech PV33 en verder nog een aantal militaire, deze is gaaf en best byzonder(kan 1 Gohm meter, 7 buizen). Daar moet ik eens een nieuwe pagina en teardown voor maken.

Op een uitzondering na heb ik ze ook allemaal werkend. De analoge staan in de woonkamer en dan pak ik af en toe een om wat mee te
spelen.

Henk, alvast bedankt. Succes met het verhuizen. Ik heb nog niet de helft in aantallen (hoop ik) en ik moet er niet aan denken dat te moeten verhuizen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 30 maart 2018 19:18:37 schreef electron920:
Ha Rolo,

Is zeker een mooie mat hoe diep is jou werkblad?

Groet Henk.

Het blad is 80 cm diep.

flash2b

Special Member

Vandaag mijn HP 6177B (made in USA) die ik gekocht heb op de Rosmalen 2018 beurs ook maar op de foto gezet.

Mijn exemplaar is (bijna) nieuw zelfs de schroeven blinken nog.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05835_cleaned.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05834_cleaned.jpg

Stroom in mA met 5 cijfers achter de komma stabiel en voorzien van een modulatie ingang (aan de achterkant) maken hem het ultieme Blackdog approved speeltje ! :-)

Spanning is ook in te stellen op een gemakkelijkere manier als de Delta CST 100. Hierdoor kan ik hem ook als super zener tester en led tester inzetten. :+

Van de binnenkant heb ik ook nog een foto gemaakt:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc05836_cleaned.jpg

Het lijkt er wel ook dat mijn exemplaar in een clean room of nog in de doos heeft gestaan. Ook het serie nummer is vreemd het heeft een prefix 9C en volgens de manual is het de 10e van de eerste commerciële apparaat dat uitgebracht is. Wie kan hier opheldering opgeven, misschien NKHteB ?

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Inderdaad een erg mooie stroombron! En ziet er nog prachtig uit.
Dat hij ook moduleerbaar is had ik nog niet meegekregen. Handig!

Hier een artikel er over in het HP Journal (september 1969!): http://www.hpl.hp.com/hpjournal/pdfs/IssuePDFs/1969-09.pdf
Complex ding, en toen State of the Art!

groet, Gertjan.

@flash2b e.a.

de opbouw van serienummers bij v/h HP was heel eenvoudig, vanaf de jaren zestig. Eerst 4 numerieke posities, dan 1 of meerdere letters en dan weer 4 of meerdere numerieke posities.
De eerste 2 getallen geven het fabricagejaar aan. 60 er bij optellen, in dit geval dus 69, hetgeen door de informatie van Gertjan wordt bevestigd, gezien het jaar van introductie.
De letter(s) vermelden het land van fabricage. A=USA, U=UK, JP=Japan, MY=Maleisie, G=Germany. In dit geval doet de C Canada vermoeden, hetgeen niet onlogisch lijkt.
Verder, de posities na de letters zijn het feitelijke apparaat-serienummer. Maar ik ben ze ook wel in een andere volgorde tegengekomen, bijvoorbeeld beginnend met JP en dan de reeks getallen.

Verder kan ik er niks aan toevoegen.

Wel weer een mooi apparaat (zeg ik als echte HP-fan).

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
flash2b

Special Member

@miedema
Dank voor de link naar het HP Journal. Veel extra informatie zeg.

@NKHteB
Dank je wel voor je reactie. Het is me toch nog niet helemaal duidelijk. Hieronder een foto van het serie nummer: 9C0200 met daaronder "Made in USA".

Als ik de user manual mag geloven heb ik dus het 10e exemplaar van de eerste serie. Dat vind ik bijna onvoorstelbaar !

Gezien de letter coderingen in de manual de opdruk tegenspreekt lijkt me de C niet Cananda, maar ik ben geen expert. Hoewel...... de laatste serie hebben allemaal een A, maar van de vroege modellen zijn er maar een handje vol in C, B en J gebouwd.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zaterdag 31 maart 2018 13:44:39 (13%)

Beste,

blijkbaar was in die periode de door mij geschetste systematiek nog niet volledig doorgevoerd, want de opbouw van dit serienummer is afwijkend. Dat van die "C" was een gok, omdat ik die tot op heden nog niet was tegengekomen (hi). De andere voorbeelden wel.

Ik denk dat je conclusie juist is, dat het een exemplaar betreft uit de vroege series. Misschien was jouw exemplaar een demonstratiemodel bij de HP verkooporganisatie en is hij (zij?) nooit onder ruwe omstandigheden in gebruik geweest. Dat verklaart de mint conditie.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
fred101

Golden Member

Iets waar ik al lang naar opzoek was. De Philips PM-2412 MI-meter.

Er zijn maar weinig van deze meters gemaakt en dit speelde ten tijde van de koude oorlog toen Amerika over ging naar imperial volts.

Dit om de russen op het verkeerde been te zetten bij gestolen ontwerpen. Het Nederlandse Philips, bezig onderdeel van Fluke geworden, had nu een probleem. Philips personeel dat uitgeleend werd aan Fluke. Je kon wachten op meet/rekenfouten. Daarvoor was deze meter. Was de Philips man in een Fluke vestiging dan kon hij zijn meter op imperial zetten. In zijn eigen lab op metrisch. De rode knop rechts onder verzorgde de omschakeling

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Net mijn Hioki K-228A (Made in Japan), met een gevoeligheid van 30KΩ/V, die ik kocht op de Rosmalen 2018 beurs gerepareerd en afgeregeld.

Deze was door de vorige eigenaar stuk gerepareerd met Philips onderdelen uit de K11 tijd. Een defecte 27Ω weerstand compleet met brand gaten (en die 42Ω meet !) met daarover een reuze draad gewonden 47Ω weerstand zat in het 1Ω bereik. Verder waren de diodes die de AC gelijkrichten vervangen voor BY127 en er was een instel potmeter toegepast met de verkeerde waarde. Om het helemaal bont te maken was er een potmeter over de draaispoel meter gesoldeerd waardoor de uitlezing helemaal niet meer klopte !

Deze zooi heb ik verwijderd:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20180401_121402_resized.jpg

Plaatje voor de herstelling:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20180331_180346_resized.jpg

Plaatje na de herstelling:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20180401_121017_resized.jpg

Het schema en de PCB layout heb ik via een mail naar iemand die een soortgelijke meter op een Oostenrijkse 'marktplaats' site aanbood via de mail gekregen. Hoewel de foto's niet perfect waren, werd het hierdoor veel makkelijker deze meter te repareren.

Nu wist ik ook de waarden van de originele weerstanden en de types van de diodes. Origineel zitten er 2 stuks SD-46 (60V/30mA) germanium diodes in die ik heb vervangen voor 2 stuks AA133 (130V/50mA).

Tenslotte heb ik de meter afgeregeld:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20180401_121714_resized.jpg

Het model is een soort kruising van een bench met handheld model, want het hoort verticaal te staan. Ik schat dat deze rond 1975 is gemaakt maar er zitten geen date codes in. Het bouwjaar is 1972 gevonden door een date code op de rand van de schaalverdeling.

Ben blij dat hij het helemaal weer doet en in spec is, de vorige eigenaar had maar beter geen reparatie kunnen uitvoeren of iig de juiste onderdelen moeten aanschaffen.

Op 1 april 2018 12:42:09 schreef fred101:
Iets waar ik al lang naar opzoek was. De Philips PM-2412 MI-meter.

Mijn Hioki kan 1x per jaar ook Imperial Volts meten! Ik heb het net getest en het werkt echt!

Op 30 maart 2018 19:08:59 schreef evdweele: Waarom 3 en geen 4? Zoveel moeite en geld kan dat toch niet kosten?

Hetzijn dezelfde drukknopen die ook aan kleding zitten. Voor mijn vorige baas heb ik in een fourniturenwinkel een tangetje en de goede maat drukknoopjes gekocht. Het aanknijpen is een fluitje van een cent. De kosten trouwens ook.

Tidak Ada

Golden Member

Hoe zit het met de Rijnlandsche Volt?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Thevel

Golden Member

Rijnland ligt iets beneden NAP, hierdoor stromen elektronen iets lastiger naar boven.
Daarom moet je een klein beetje optellen bij de "gewone" Volt. (ongeveer 0,324%) :) :)

blackdog

Golden Member

Hi flash2b,

Mooi gerepareerd en een leuke meter :-)

Krijg echter wel de kriebels van die 2,5KV aansluiting, dat komt nu door geen enkel norm heen denk ik.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Krijg echter wel de kriebels van die 2,5KV aansluiting, dat komt nu door geen enkel norm heen denk ik.

Zo heb ik nog een oude Kyoritsu K1400* staan (niet mijn meter, foto "geleend" van internet.)
Deze meter kon tot 5kV meten.
Toch wel handig en in het verleden nog wel eens gebruikt voor spanningen >1000V.
Sinds ik een 40kV HSP probe heb gebruik ik de meter niet meer...

Op 30 maart 2018 19:20:03 schreef fred101:
Flash, mooie meter. Is toch een stukje geschiedenis. Analoge FET meters zijn volgens mij niet lang gemaakt. Het was de halfgeleider versie van de VTVM en raakte obsolete met de opkomst van de DMM, wat eigenlijk een beetje de FET meter met digitale uitlezing was.

fred, wat bedoel je met niet lang? FET voltmetes waren er vanaf 1966 tot diep in de jaren 90(en misschien maken de Chinezen ze nog steeds)... Ook Philips maakte er een hele reeks, waarvan de PM2504 de laatste was. (bij mijn weten) De Hioki was begin jaren 70 zeer populair, omdat hij betaalbaar was.

groeten

Kris

Thevel

Golden Member

waarvan de PM2504 de laatste was. (bij mijn weten)

Heb hier nog een PM2505 staan, stamt uit 1993.

dat zal eerder de laatste zijn geweest, gezien philips t&m rond 1994 door fluke werd overgenomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

Op 2 april 2018 00:04:22 schreef blackdog:
Krijg echter wel de kriebels van die 2,5KV aansluiting, dat komt nu door geen enkel norm heen denk ik.

De 2.5KV komt direct via de bus rechts boven (links boven op de print) binnen en gaat dan direct naar 2x 22,5MΩ weerstanden in serie verder. Die weerstanden staan rechtop met de draad naar de kastrand toe en hebben een extra isolatie over de draad. Er is dus wel over de positie van de bus en de weerstand nagedacht.

fred101

Golden Member

Kris, de formulering is wat ongelukkig.
Wat ik denk:
Absolute gezien is 30 jaar idd niet kort maar de eerste jaren waren ze vrij exclusief, het zag er uit als een gewone analoge meter maar dan duurder. Service manuals verwezen naar VTVM of analoge meters. Geen internet dus men moest via verkopers, vakbladen en beursen te weten komen dat ze er waren. Dat gaat lang niet zo snel als nu.

Een "korte" tijd min of meer populair maar volgens mij ook nooit echt doorgebroken. De voordelen van een hoge impedantie zegt nu nog steeds veel mensen niets. Toen nog minder dus dat was geen drijfveer. En ook niet als je al een VTVM had. Ze werkte op destijds "dure" batterijen die je nog eerder moest vervangen als je hem vergat uit te zetten. Sommige als de Philips PM2505 boden in ieder geval extras als auto-polariteit, en maar twee schalen (als je dB even vergeet), 30 en 100, en dus een gewoon afleesbare lineaire schaal voor weerstand. Wat de Hioki van Flash weer niet heeft.

Die extras zouden voor mij in ieder geval de doorslag geven (ipv de meters met 10 schalen)

Dat ze nu nog gemaakt worden klopt maar ook de Simpson 260 wordt blijkbaar nog gemaakt. Bijna niemand weet het en bijna niemand koopt ze.
Toen de analoge meter vervangen werd door digitale uitlezing gingen ze in rap tempo de rekenliniaal en sextant achterna. (En zelfs die worden nu vast nog steeds gemaakt en gebruikt.

Het viel me op dat in sommige takken van electro (de mannen van de hoge stromen en spanningen waar een zekering van 50 kilo niets vreemds is) je nog steeds (passieve) analoge multimeters ziet. (gewoon nu geproduceerde). Geen idee waarom, te hoge EM velden voor een DMM ? )
Merken als G&M, Kyoritsu, Hioki maken nog steeds (passieve) analoge meters Als ik geld te veel zou hebben: KYORITSU KEW1110 (niet echt duur maar te duur voor "ik vind hem wel grappig om er bij te hebben"
Voor 18 euro koop je deze Chinees. Zijn geen fetmeters maar qua functies relatief moderne meters.
G&M heeft ze tot over de 700 euro. Ik heb nu zo snel geen moderne analoge fetmeters gevonden (of met fet-opamp)

Nogmaals, mijn opinie, niet gebaseerd op diepgravend onderzoek of opgravingen in Eindhoven

Flash:
Hioki maakt trouwens nog steeds hele mooie meters, oa een heel mooie 9ppm 7,5 digit benchmeter

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten