Kris, de formulering is wat ongelukkig.
Wat ik denk:
Absolute gezien is 30 jaar idd niet kort maar de eerste jaren waren ze vrij exclusief, het zag er uit als een gewone analoge meter maar dan duurder. Service manuals verwezen naar VTVM of analoge meters. Geen internet dus men moest via verkopers, vakbladen en beursen te weten komen dat ze er waren. Dat gaat lang niet zo snel als nu.
Een "korte" tijd min of meer populair maar volgens mij ook nooit echt doorgebroken. De voordelen van een hoge impedantie zegt nu nog steeds veel mensen niets. Toen nog minder dus dat was geen drijfveer. En ook niet als je al een VTVM had. Ze werkte op destijds "dure" batterijen die je nog eerder moest vervangen als je hem vergat uit te zetten. Sommige als de Philips PM2505 boden in ieder geval extras als auto-polariteit, en maar twee schalen (als je dB even vergeet), 30 en 100, en dus een gewoon afleesbare lineaire schaal voor weerstand. Wat de Hioki van Flash weer niet heeft.
Die extras zouden voor mij in ieder geval de doorslag geven (ipv de meters met 10 schalen)
Dat ze nu nog gemaakt worden klopt maar ook de Simpson 260 wordt blijkbaar nog gemaakt. Bijna niemand weet het en bijna niemand koopt ze.
Toen de analoge meter vervangen werd door digitale uitlezing gingen ze in rap tempo de rekenliniaal en sextant achterna. (En zelfs die worden nu vast nog steeds gemaakt en gebruikt.
Het viel me op dat in sommige takken van electro (de mannen van de hoge stromen en spanningen waar een zekering van 50 kilo niets vreemds is) je nog steeds (passieve) analoge multimeters ziet. (gewoon nu geproduceerde). Geen idee waarom, te hoge EM velden voor een DMM ? )
Merken als G&M, Kyoritsu, Hioki maken nog steeds (passieve) analoge meters Als ik geld te veel zou hebben: KYORITSU KEW1110 (niet echt duur maar te duur voor "ik vind hem wel grappig om er bij te hebben"
Voor 18 euro koop je deze Chinees. Zijn geen fetmeters maar qua functies relatief moderne meters.
G&M heeft ze tot over de 700 euro. Ik heb nu zo snel geen moderne analoge fetmeters gevonden (of met fet-opamp)
Nogmaals, mijn opinie, niet gebaseerd op diepgravend onderzoek of opgravingen in Eindhoven
Flash:
Hioki maakt trouwens nog steeds hele mooie meters, oa een heel mooie 9ppm 7,5 digit benchmeter