Daar gaan we weer... Wettelijke limiet voor straling antennes

Op 31 maart 2018 18:50:40 schreef evdweele:
[...]Het is niet onmogelijk, maar heeft ooit iemand kunnen aantonen dat radiogolven schadelijk zijn?

Feit is: het BARST van de wetenschappelijke publicaties die een effect aantonen (nadelig maar zeker ook voordelig!) van NON THERMAL EMF op tal van biologische processen. Ik hoef maar drie tellen rond te kijken op Scholar Google en ik struikel erover.

Hier bijvoorbeeld een review, de auteurs hebben 100 wetenschappelijke artikelen verzameld waarvan er 93 een effect aantonen van RF op oxydatieve stress (ROS, vrij vertaald: toename van vrije radicalen) zowel in celkweken als in levende dieren. Kijk naar tabel 1,2,en 3.

Laat me weten als de link niet werkt, dan probeer ik het anders.
https://ecfsapi.fcc.gov/file/10907060623722/Oxidative%20mechanisms%20o…

Ik heb een signature dus ik ben

Op 31 maart 2018 20:02:03 schreef flipflop:
[...]
... 30 jaar geleden was roken gezond, nu niet meer....

Ietsje langer terug.
Uit https://nl.wikipedia.org/wiki/Rookbeleid_in_nazi-Duitsland: Dit artikel handelt over het rookbeleid in nazi-Duitsland. Nadat Duitse dokters de eersten waren geweest die de link hadden gelegd tussen rookgedrag en een verhoogde kans op longkanker ontstond er in nazi-Duitsland een antirookbeweging, dat leidde tot de eerste antirookcampagnes- en wetgeving in de geschiedenis.

Anoniem

Flagada,
Je gaat er vanuit dat technici totaal niets van het medische luik snappen, maar dat gaat niet altijd op.
Eigenlijk hoef je de uiterst complexe werking van ons lichaam niet in detail te kennen om conclusies over de schadelijkheid te kunnen trekken.. Als ik je een klap verkoop, hoef ik de weg die de zenuwimpulsen volgen naar de synapsen die de spieren doen samentrekken niet te kennen. Als je auw zegt, weet ik dat het pijn deed.
Onderzoeken naar zulke zaken gebeuren heel anders dan je denkt.
Om het technisch te houden, heb je al eens van een Dirac impuls gehoord? Om de eigenschappen van een circuit te kennen zonder te weten hoe het precies werkt ga je een korte puls in het systeem pompen en aan de uitgang de reactie bestuderen.
Van dat soort artikelen die je aanhaalt ben ik niet onder de indruk.
De titel :"Elektromagnetische biologie" zegt genoeg.
Eerst gaat men de lezer overdonderen met fictieve diepgaande studies en klinkende namen van geleerden waarvan het merendeel niet eens bestaat.
En vervolgens alu hoedjes tegen maxi prijzen aanbieden.
Sorry, maar die artikels hebben mij een te hoog postorderbedrijf gehalte. Al ziet het er zeer professioneel uit. Ook oplichters gaan met hun tijd mee.

Tidak Ada

Golden Member

Op 31 maart 2018 20:02:03 schreef flipflop:
[...]
30 jaar geleden was roken gezond, nu niet meer. Melk was oh, zo gezond, etc etc...

Nee! Roken was niet ongezond; dat wil niet zeggen dat het gezond bevonden was.....

@GD:
Wel eens van psychofysica gehoord? De term lijkt wazig, maar het is echt een zijtak van de fysica. Ik ken toevallig persoonlijk een hoogleraar die daarop is gepromoveerd. Het betreft o.a. de psychologie van de waarneming.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 1 april 2018 00:42:13 (28%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Nu gaan we toch echt de esoterische toer op.

Tijd voor mij om af te haken. Tegen dat soort argumenten is geen verweer mogelijk.

Naar het schijnt kun je na 7 jaar mediteren onder een theestruik door zuiver mentale kracht beginnen zweven.

mel

Golden Member

Op 31 maart 2018 18:50:40 schreef evdweele:

[ironie]
Het is ook niet onmogelijk dat de hele wereldbevolking gecontroleerd en bestuurd wordt door aliens, maar kan iemand dat even aantonen?
[/ironie]

Kijk maar naar Trump en Consorten :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Naar het schijnt kun je na 7 jaar mediteren onder een theestruik door zuiver mentale kracht beginnen zweven.

Grotedikken ik zou daar mee uitkijken je stoot zo je hoofd aan die theestruik.

Tidak Ada

Golden Member

Op 1 april 2018 00:51:01 schreef grotedikken:
Nu gaan we toch echt de esoterische toer op.

Tijd voor mij om af te haken. Tegen dat soort argumenten is geen verweer mogelijk.

Naar het schijnt kun je na 7 jaar mediteren onder een theestruik door zuiver mentale kracht beginnen zweven.

@GD:
NEE, dit is géén aprilvisje. Goed, techneuten willen dit soort dingen niet graag horen, omdat het niet in een formule is te stoppen. Het gaat namelijk om vormen van zinsbechoogeling bij het waarnemen.
Een mooi voorbeeld de bekende twee even even lange parallele lijnen, die eindigen in pijltjes, die naar binnen, respectievelijk naar buiten zijn gericht. Bij waarneming zullen de lijnen niet even lang lijken maar bij meting toch even lang blijken te zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Maar dan val je weer terug op het al veel aangehaalde thema:
placebo-effect en (auto)suggestie.
Ik heb het zelf megemaakt, in opdracht van de arbeidsgeneesheer veldsterkte gaan meten in kantorenwaar de bedienden ziek werden door de nieuwe GSMrepeater, terwijl die nog niet aangesloten was.

Flagrant was de ziekmakende 50Hz velden van een HS kabine die net boven een kantoor gelegen was in een groot administratief gebouw.
De bedienden vielen er als vliegen (nadat iemand hen op het bestaan van die cabine gewezen had.)
Vreemd genoeg was dat bureel de plaats waar de magnetische velden juist het zwakst waren. Ergens logisch, een HS transfo zit in een stalen kuip gevuld met olie. En de hele installatie zit nog eens in een kooi.
De sterkste velden waren te meten aan de liftkokers, waar ook de 230V kabels naar de verschillende verdiepingen liepen.

En het billenmysterie waarbij beeldschermwerksters (enkel vrouwen dus) lelijke diepe putten in de dijen kregen. (Zelf vastgesteld)die vermoedelijk in de straling van de beeldschermen hun oorsprong vonden.
Uiteindelijk werd en de ergonomische stoelen schuldig bevonden, omdat die de bloedtoevoer belemmerden. Mannen hadden er geen last van omdat die relatief minder vet opslaan in de dijen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 april 2018 14:21:32 schreef grotedikken:
(Zelf vastgesteld)

Geweldige beroepen hebben wij toch! :)

(oh nee, ik zou hier niks meer schrijven...)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Dat soort vaststellingen was eigenlijk voorbehouden aan de geneesheer, maar een dame was zo gefrustreerd dat ze dit spontaan toonde.
Ik wil maar zeggen dat niet alle aan EM toegeschreven kwalen meteen verzinsels zijn, maar de oorzaak ligt meestal ergens anders.
Als elektrosensitiviteit echt zou bestaan, dan was het bij een gevoelige proefpersoon toch wel ondubbelzinnig kunnen vastgesteld worden zeker. Tegenwoordig zijn er EMC labo's genoeg over de wereld verspreid waar alle mogelijke veldsterktes op alle gebruikte frequentiedomeinen kunnen gegenereerd worden met een waaier van modulaties.

Bizar is dat alhoewel elektrosensitiviteit nog nooit is aangetoond,het in sommige landen toch erkend wordt als beroepsrisico. Een open deur voor de profiteurs natuurlijk.
Ik heb me indertijd eens laten scannen in een anechoische kamer met de gebruikelijke veldsterktes van 10V/m van 30 MHz tot 4 GHz, gewoon tijdens de middagpauze uit interesse en heb geen enkele zintuigelijke waarneming ondervonden. Los van het feit of het op termijn schadelijk kan zijn, ben ik dus overtuigd dat mensen radiogolven niet bewust kunnen waarnemen, tenzij het om hoge energieen zou gaan die voelbare warmte produceren.
Gezien ik ook geen radiogolven uitstraal voldoe ik aan de EMC richtlijn en had ik een CE label mogen laten tatoeeren. :-)
Alhoewel, De EN 61000-4-5(surge) heb ik niet laten uitvoeren. Beetje schrik vermoedelijk.

Op 1 april 2018 15:34:28 schreef grotedikken:
Los van het feit of het op termijn schadelijk kan zijn, ben ik dus overtuigd dat mensen radiogolven niet bewust kunnen waarnemen, tenzij het om hoge energieen zou gaan die voelbare warmte produceren.

Helemaal mee eens.

Wat voor banden voor mobiel hebben we onderhand wel niet? 2G, 3G. 4 G en straks dus 5G. Naast de wifi op 2.4 en 5 Ghz.

Kunnen ze die oude banden niet opruimen en vervangen door 4G en 5G?

Wat het verhaal met de magnetron betreft, Ik was ooit met een collega een een magnetron aan het sleutelen, ding aan geslingerd zonder de afschermkappen erop. Wij hadden allebei ineens bonkende hoofdpijn, dit kan geen toeval zijn.

Fordman

Nee, vind je het gek. Er is nogal een verschil tussen het vermogen van een mobieltje en het vermogen dat een magnetron uitstoot.

Tidak Ada

Golden Member

@GD en FET:

Zucht....

Het verschil tussen autosuggestie en wat in de psychofysica wordt beschreven, is dat bij auto suggestie het fenomeen door verschillende individuen verschillend wordt 'waargenomen' en meestal niet of nauwelijks herhaalbaar is.
Wat in de psychofysica beschreven wordt, wordt door iedereen op dezelfde wijze waargenomen en is herhaalbaar.
Een en ander komt er dus op neer dat onze sensorische cortex ons verneukt door tekortkomingen aan het system bij input, waar het systeem van nature niet voor ontwikkeld is.

Goochelaars maken overigens ook vaak van psychofysische principes gebruik.
De wetenschap van de psychofysica is overigens ook een gewoon lemma in Wiki (Engels Psychophysics). https://en.wikipedia.org/wiki/Psychophysics

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 1 april 2018 17:31:18 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 1 april 2018 15:34:28 schreef grotedikken:...voldoe ik aan de EMC richtlijn en had ik een CE label mogen laten tatoeeren. :-)

Geen hinderlijke uitstraling? ;-)

evdweele

Overleden

Het begint langzaamaan op een discussie over religie te lijken.
De ene religie tegen de andere en de agnosten en atheïsten doen ook nog een duit in het zakje.
Wat is het ware geloof en wiens waarheid is de enig juiste?

Als overtuigd atheïst onderneem ik pas actie als het RIVM oproept om zo snel mogelijk de nabijheid van radiozenders te verlaten >:)

Laat iedereen vrij in het geloven wat hij/zij goeddunkt, zet een alu-hoed op en scherm je slaapkamer af met verguld zilveren gordijnen als je dat beter lijkt, of ga wonen op een eiland in de Pacifistische (sic) Oceaan zonder GSM, 4G en WiFi en je zal langer leven dan de ongelovigen. Of niet....

Dit is een discussie zonder einde zolang er geen overtuigend bewijs is van de schadelijkheid voor de gezondheid.
We zullen er mee moeten leren leven en misschien gaan we eraan dood, de tijd zal het leren.
Tenslotte zal iedereen érgens aan dood moeten gaan...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Jinny

Golden Member

Uiteindelijk vrij simpel, in een radarhandboek (scholing) uit de jaren '50 '60 stond al dat je ivm de grote vermogens niet in een radarbundel moest gaan staan.
Gezond verstand blijkt inmiddels een uitstervend fenomeen te zijn...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evdweele

Overleden

Op 1 april 2018 18:04:31 schreef Jinny:
Gezond verstand blijkt inmiddels een uitstervend fenomeen te zijn...

Daarvan weet ik de oorzaak.
Nee, ik zeg het niet... ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Op 1 april 2018 17:48:20 schreef evdweele:
[....]
[....], of ga wonen op een eiland in de Pacifistische (sic) Oceaan zonder GSM, 4G en WiFi en je zal langer leven dan de ongelovigen. Of niet....
[....]

Waarvan een aantal naar zeggen nogal ruin bedeeld zijn met α straling ;)

Overigens moetenn we een 'slappe' wetenschap als filosofie ook maar negeren. Die beïnvloedt via de wiskunde (die er op gebaseerd is) de technologie, die de basis vormt van de fysica, die op heftige wijze de technologie beïnvloedt >:)

't Lijkt hier haast een aspergeveld.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ho ho! Wiskunde en natuurkunde bestaan ondanks filosofie, niet erdoor.
Een filosoof zal altijd iedere ontwikkeling in deze velden trachten te blokkeren 'omdat ze niet stroken met gezond verstand'.
Ik herinner me nog heel goed de filosofische idioterie over de al of niet absolute waarneembaarheid van rotatie. Mocht niet van de filosofen.
Feynman had hier altijd plezierige dingen over te zeggen. Voor ons, dan; niet voor de filosofen natuurlijk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Toch hebben de grondleggers van de wis- en natuurkunde zich voornamelijk met filosofie beziggehouden.
Gek ook, dat filosofie nog steeds als basis van de wetenschap wordt gedoseerd.... Het is nog steeds een vast onderdeel van het wis- en natuurkunde curriculum.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

De oude filosofen hebben een beginnetje gemaakt met überhaupt nadenken. Daar kun je rustig naar verwijzen (hoewel ik het in mijn studie niet heb gehad!).
De moderne filosofie heeft over de moderne wetenschap niets. Nada, nop, niente, zilch. De natuur is veel gevarieerder en vooral vreemder dan wat een filosoof ooit maar kan bedenken. Filosofie is over en uit.
Hindert niet, zolang niemand ze serieus neemt. Doe je het wel, dan staat de boel stil.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Moderne filosofie is een oefening tot denken en relativeren. Dat kregen o.a. Oppenheimer en geestverwanten ook door. Je leert om niet zomaar alles aan te nemen.
Probeer maar eens iets zinnigs te vertellen over het woord 'tafel'. Waarom heet een tafel een tafel; waarom is rood rood en ziet iedereen rood wel op dezelfde manier. Ervaar jij rood misschien niet op de manier waarop ik blauw zie....
Of het van belang is? Daar kan ik op dit moment geen antwoord op geven. Ik mis de tijd en behoefte om me er mee bezig te houden. Toch komt zo'n vraag vaak naarboven en ik bedoel dat niet alleen bij mezelf.

Lange tijd stond vast dat de zon om de aarde draaide en dat de wereld zo plat als een pannenkoek zou zijn, totdat Galileï daar rebelse gedachten over poneerde.
Nu zijn het wereldvreemde Ufo-jagers, in de VS, die nog steeds (of opnieuw) overtuigd zijn van de platheid van de aarde. Een heeft zichzelf daarom kortgeleden zelfs met een stoomraket gelanceerd.... Hij wil zich er van overtuigen (of bewijzen?) dat de aarde echt plat is.

Eigenlijk had ik, ondanks dat ik het zelf plaatste, me weinig met dit topic willen bezighouden.
Als je je de oorspronkelijke titel nog herinnert, zat er juist en redelijke mate van cynisme in (en zit er bij mij nog in t.o.v. het NOS item).

Er zijn hier op het forum overigens minstens twee prominente bezoekers, die zich met filosofie bezig houden.... (ik niet, hoor)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †