Het grote interessante aanbiedingen topic deel 5

Dit topic is gesloten

fripster

Golden Member

.. zullen we in het 3D printing topic verdergaan?

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 4 april 2018 13:51:40 schreef kombucha:
gisteren geleverd, volgens site moet het op 20 min kunnen, volgens filmpje op youtube 1 uur. Maar als ik jullie hoor zal het wel halve dag worden lol. Een topic hierover openen mag niet zeker?

Van mij mag het wel Heb zelf al een paar optimalisaties uitgevoerd aan de ender-2. O.a. een z-as stabilisator en een geleider voor de filament ( loopt anders tegen de z-as). Daarnaast ben ik nu een opbergdoosje aan het printen ( filament is van mijn grasstrimmer ;-) ). Kijken hoe dat wordt. Let wel goed op als je die ender-2 in elkaar zet schroef de z-as stappermotor los en maak die weer vast. Geldt ook voor de geleiding. Zaten bij mij muurvast die schroeven en zo te lezen bij anderen ook.

Ik weet het, "klassiek geval" maar ik zag vrijdag bij de action in Nederland dat ze 7 zonnecel lampjes voor 3,77 hadden. Misschien interessant voor iemand die met zonnepaneeltjes iets wil doen. Of "hacken" en verbeteren. Natuurlijk zijn die zonnepanelen niet geweldig maar wie weet.
Ik ben nog op zoek naar kleine nihm 1,2v cellen voor reparatie. Vaak zitten die erin maar weet niet of dat in deze zitten (als iemand ze toevallig al gehaald heeft dan hoor ik het graag)
Ik ben persoonlijk niet zo van om zulke goedkope spullen te kopen maar misschien doe ik het deze keer wel. Losse celletjes zijn duurder in China en hier heb ik er voor 53 cent nog andere onderdelen bij. Ik bouw er dan wel een ander aaa batterijen in die ik nog heb rondslingeren die enig sinds versleten zijn maar nog voldoende capaciteit hebben voor een zonnecel lampje.
Andere tip voor iemand die zonnepaneeltjes zoekt. Nu worden de defecte lampjes massaal vervangen dus eens goed kijken in de wecycle/recupelbakken kan nog wel wat opleveren. De zonnecellen zijn zelden stuk ?

Arco

Special Member

Bij die cellen mag je al heel, heel blij zijn als ze een paar mA leveren...
De leds geven ook vaak bedroevend weinig licht...
Vorige solarlampjes die ik wel eens heb gehad zat een brakke AA cel in. Er stond 600mAh op (al heel weinig), maar dat haalde 'ie bij lange na niet...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 8 april 2018 18:28:11 (37%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is waar. Ik heb diverse solarlampjes uit een bak gevist met diverse soorten batterijen. En dan is aaa 600mah nog veel ;-)
Die met kleine nihm knoopcel formaat is meestal maar iets van 40-60mah. Ik heb er ook met soort van 1/2 cr formaat gehad, ik geloof ong 200mah. En natuurlijk standaard aaa maar daarvan geloof ik inderdaad niet dat de 600mah die er in zat zou kloppen.
Maar ik heb eigenlijk zo'n knoopcelletje nodig (nodig is groot woord, zou graag willen) voor reparatie. En in china zijn ze stuk duurder gek genoeg. De vraag alleen is of ze erin zitten of dat het andere cellen zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Sterker nog dat kleine PV-collectortje is bij lange na niet voldoende om die AA(NiCad)-cel op te laden, zeker niet bij de Nederlandse weer typen.
Ik heb ooit zo'n soort lampje gehad met een enkel hoog-redements LED-je. Dat kon na een zonnige dag hoogstens 2 uur branden....
Accu in de lader gaf voldoende energie om een avond lang een geel lichtschijnsel teweeg te brengen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 8 april 2018 21:58:19 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ooit ergens gewerkt waar ze een partij telefoons hadden verkocht die teruggehaald werden en verschrot werden. De GP AAA's van 550mAh werden eruitgehaald. Daar dus een paar honderd van meegenomen en gebruikt en uitgedeeld aan kennisen en collega's sinds toen.

Dit was ~18 jaar geleden. Ik heb net de laatste drie vorige week in solarlampjes gesoldeerd waar de contacten en schakelaar steeds problemen opleverden (nu dus opgelost door harde soldeerverbinding en eruithalen schakelaar). (de orginele 300mAh of zo had ik er al eerder uitgegooid)

Deze werden door mijn Maha C9000 lader inmiddels uitgespuugd als 'te hoge interne weerstand', maar ze doen het nog uren (>5 uur?) 's avonds ;)

Bij die lampjes zijn inderdaad meestal de pcb/batterij/schakelaar defect door vocht is mijn ervaring. Slimme oplossing van r-p. Ik zat er ook aan te denken om die oplossing toe te passen op degene die ik heb gevonden. Ik mag bij een telefoonwinkel de defecte spullen ophalen en daar zitten ook de versleten batterijen bij. Ik heb dus een klein doosje liggen er mee en dacht om die als vervanging te gebruiken. Dat er nog maar een beetje capaciteit over is is niet erg. Alles is meegenomen ;-)
Voordat sommige mensen zeggen, niet de moeite, koop nieuwe want dat kost toch niets. Ik vindt het leuk om te doen, spullen die anders weg gegooid zijn repareren en of hergebruiken. En bespaar het milieu ook nog.

Contactvlakken van de NiMH's goed schuren. Schijnbaar geldt ook voor NiMH's (en nog veel meer voor Li-Ion/LiPo) dat de capaciteit (blijvend!!!) achteruit holt als je ze te veel verhit (= eraan soldeert).
Slecht geschuurd krijg ik er echt geen tin aan, matig geschuurd 10-20 seconden en goed geschuurd binnen 2-3 seconden met mijn instelbare Weller op 350ºC en loodhoudende soldeertin.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 april 2018 16:57:29 schreef Arco:
Verloopprintjes S(S)OP8 -> DIL8. https://www.banggood.com/40pcs-SOP8-SO8-SOIC8-SMD-To-DIP8-Adapter-PCB-…
Voor 2 euro een flinke voorraad... ;)

Denk dat je ongeveer 1 eurokaart krijgt en die zelf in stukken moet snijden. Ben je mooi klaar meer.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie op de draadjes die op de bovenkant kunnen blijven een via naar de andere kant. Zit er nog een andere footprint op de andere kant?

[edit] @arco, jochem hieronder: Thanks. Dacht ik eigenlijk al. Raar dat ze geen enkele foto met die andere kant hebben. En ik blijf er bij dat er duidelijk staat:

Product Name: SOP8 SO8 SOIC8 SMD to DIP8 adapter PCB board

Geen SSOP. En, zelf niet kunnen vinden, maar de search functie van m'n browser vond hem wel:

SO, SSOP, MSOP, TSSOP, SOIC, SOP8

waarbij opgemerkt moet worden dat SOP, SOIC en SOP8 allemaal dezelfde zijn. Dus als het niet bij de specs staat, hoe weet ik dan dat de enkele vermelding van ssop in de beschrijving "echt" is?

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 13 april 2018 13:10:32 (68%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

1 kant met SOIC (1.27mm), andere met SSOP (0.65mm).
(staat bij de beschrijving)...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 13 april 2018 11:10:53 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze foto staat bij één van de reviews

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Het staat er ook wel bij, hoor... ;)

Description:
The PCB board has two sides. One side for pin pitch size 0.65mm, the other side for pin pitch size 1.27mm.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is zo, en zei je in de post boven mij ook al. Maar de foto van de andere zijde staat niet in de productomschrijving, dus ik dacht die zet ik er even bij zodat rew ook de andere kant van de PCB kan zien.

If you want to succeed, double your failure rate.

Stel een chinese site biedt een voeding aan van 12V 2A, 30W. Dat WEET je dat er iets niet klopt. Dat kan die 12V zijn (moet 15 zijn), die 2A (zou 2.5 kunnen zijn), of het vermogen (had 24W moeten zijn). Maar je weet niet wat.

Als je 12V 2.5A nodig hebt kan je er voor kiezen om de 2A te negeren en te hopen dat de andere twee kloppen. Of je kan pessimistisch zijn en de 30W naar 24W corrigeren.

Als zo'n site nu die 12V 2A in de titel heeft staan en de 30W staat ergens in de omschrijving, dan mag je er m.i. van uitgaan dat die 30W niet klopt of op z'n minst het meest in twijfel getrokken kan worden.

Als mijn voorbeeld-voeding echt 30W had gekund, dan had er toch 2.5A in de titel kunnen staan om hem aan te prijzen?

Zo ook hier. Ze lopen klanten mis die zoeken naar een SSOP8 adapter bordje, want dat staat niet in de titel. Dus mijn eerste aanname is dat de titel klopt en ze oude text ergens vandaan gecopieerd hebben die dat SSOP nog noemt, maar wat niet voor dit ding geldt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Veel Chinezen kunnen geen Engels lezen of schrijven, en gebruiken de verhaspelde kromme teksten die uit Google translate rollen... ;)
(zonder te weten wat er eigenlijk staat)

Zo vertaalt Google bijv. "Country of origin: China" in "Land van herkomst: Porselein" naar het Nederlands...
(op zich wel kloppend maar niet in deze context...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Kan natuurlijk ook zo zijn dat de regelelektronica 6W verbruikt vanwege een slecht ontwerp ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 14 april 2018 14:03:14 schreef rew:
Stel een chinese site biedt een voeding aan van 12V 2A, 30W. Dat WEET je dat er iets niet klopt. Dat kan die 12V zijn (moet 15 zijn), die 2A (zou 2.5 kunnen zijn), of het vermogen (had 24W moeten zijn). Maar je weet niet wat.

Opgenomen vermogen uit lichtnet 30W, afgeleverd vermogen 24W. Ik zeg maar wat.

Tidak Ada

Golden Member

Zei ik dus ook al, zij het met andere woorden ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten