Nummerweergave (CLIP).

Op 11 september 2003 11:20:23 schreef Antonie Vonk:
Heren en Damens,

Ik zojuist een sample aangevraagt van de Zarlink MT8888CE DTMF tranciever.
Hiermee zouden we dus een Caller ID van de buitenlijn kunnen halen en dan ook weer op 1 binnenlijn zetten.
Het enige is dat ik nog een microcontrollertje nodig heb om de data uit de 8888 te halen en op het goede moment weer te sturen naar de binnenlijn.

We wachten af ....

P.S. Ik wist niet eens dat het bedrijf waar ik werk deze chips importeert....
Ik geloof dat ik een gelukje heb. Normaal sturen ze geen samples maar voor een colega deden ze niet moeilijk.

groetjes Antonie

Is er ondertussen al een oplossing gevonden om het nummermeld signaal door te sturen?

Fijn te zien dat dit topic weer wat leven ingeblazen heeft gekregen.

Ben benieuwd of Antonie Vonk al één en ander in bedrijf heeft :)

SWSje

A long answer is not short!

Ook nog iets om te proberen: met een microcontroller is het ook mogelijk DTMF te decoderen en te coderen. Hierdoor is het dus mogelijk het hele probleem met een chipie op te lossen. DTMF coding is een standaard functie in bv Bascom, het decoderen kan zo: http://www.dattalo.com/technical/theory/dtmf.html

Anoniem

Antonie, je had het over CLIP bij ISDN is een ander verhaal.
Er is bij mijn weten geen aparte clip op ISDN, de nummervermelding maakt integraal deel uit van de standaard diensten. Analoge signalen geraken niet eens door de NT1.
Is het ook niet zo, dat bijna alle binnenhuiscentrales op ISDN werken? Analoog is bijna niet meer te vinden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 31 januari 2005 23:37:44

Op 5 augustus 2003 11:53:27 schreef Antonie Vonk:
Heren en Damens,

Ik heb een Homevox 1-5 en sinds een paar dagen een Siemens gigaset 4010 classic telefoon.

De telefoon ondersteund nummerweergave (CLIP) en als ik die telefoon op mijn lijn zet doet dit het perfect.
Echter mijn Homevox 1-5 stuurt dit signaal niet door.

Weet er iemand of het mogelijk is om de centrale dusdanig te modificeren dat dit CLIP signaal vanaf de lijn bij een oproep wordt door gezet naar de binnenlijnen.

Ik denk zelf dat je iets van een decoder nodig heb en daarna weer voor iedere lijn een coder.

Wie o Wie kan mij helpen.

groetjes Antonie.

Vraag kun je me helpen aan de handleiding van de
homevox 1-5
homevox 1-3
Ik kom er niet met de handleiding van de 1-5 N
gaat om de programeer codes
Is ook niet ergens digitaal te vinden
Neem anders contakt met op datare@zeelandnet.nl

Ik heb zo'n oud beestje
Over de nummerweergave is niet te doen bij de homevox 1-5
De nieuwe type's 1-5 N heeft dit wel standaard in zich

Shiptronic

Overleden

dom idee???

elke telefoon kabel heeft 4 aders?

2 voor te bellen en twee extra

die 2 extra aan de buitenlijn koppelen , en aan het eind van het snoer een losse nr melder?

simpel en goedkoop!!!!!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hallo

Erik stuur even een email naar mij dan scan ik van de week even de programmeer codes voor je.

Even een aantal feiten:

Homevox 1-3 & 1-5 ondersteund geen nummer weergaven.

Homevox 1-4S ondersteund geen nummer weergaven.

Homevox 2-5 ondersteund geen nummer weergaven.

Homevox universal ondersteund geen nummer weergaven.

Homevox 1-5N ondersteund nummer weergaven op toestel 11.

Homevox ISDN 2-6 en 2-8+ ondersteund nummerweergave op alle toestel poorten (wel aanzetten in prog.).

Moduvox 2a ondersteund geen nummer weergaven.

Duovox ondersteund geen nummer weergaven.

Vanaf quatrovox 1 is nummer weergave ook mogelijk op de toestel uitgangen

CLIP werkt in nederland op een analoge lijn door middel van DTMF codes en deze kunnen gedemoduleerd worden dmv MT8870

Nummer weergave op isdn rechtstreeks op de S0 bus kan alleen dmv een ISDN randapparaat zoals een ISDN toestel of een PC kaart

Om op een analoge lijn gebruik te maken van nummerweergave dient deze faciliteit wel aan te staan.
Op ISDN is dit standaard

Hiermee hoop ik dat ik iets verduidelijkt heb.
Groetjes,
Walter

Voor informatie over componenten, datasheets en manuals http://wruiter.demon.nl/electronics/

Sweet winter smile!
Sorry dat ik t in deze topic doe, maar ik weet niet waar ik t anders kan doen.
Maar heb jij een email adres van jou voor mij? Zou je die naar mijn emailadres willen sturen. Het gaat om een verkeerslichtschakeling.
Mvg,
Sake

Hugo Welther

Moderator

@Sake. Als je zijn nick had aangeklikt heb je zijn emailadres. Daar hoef je geen topic voor te "kapen".

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@de mod.
Um ja.. Zijn/haar email adres is niet openbaar. :( dusch..

Tot 2x toe het stof van deze topic afgeblazen zie ik... ;-)
En nog steeds geen moderator comentaar daarover gezien. Toch wel een interessant onderwerp blijkt.
En wil ik er zelf ook nog een paar dingen over roepen:

-De ISDN 2-8+ centrale laat volgens mij wel DTMF door op de analoge lijnen. (ik heb er zelf ook een)
-FSK is -meende ik- de tegenhanger van DTMF.

Telefonie van UPC hanteerde FSK (net als in de rest van Europa) en KPN hanteert DTMF.
Zo is het mij altijd uitgelegd.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 8 september 2003 12:16:29 schreef Benm:
Ik ben er ook wel benieuwd naar... maar heb het nog niet getest.

Ik gebruik ISDN met een quattrovox centrale (isdn naar 4 analoge lijnen), en het lijkt me wel aardig om daar ook nummerweergave op te hebben. Wellicht moet ik me gewoon een nummermelder aanschaffen en het proberen.

Blijft mijn vraag: Een ISDN model, sluit je dat aan VOOR de centrale? En kun je na de centrale juist een analoog model gebruiken?

Een ISDN quattrovox heeft gewoon nummer weergave op de analoge uitgangen, hierop kun je GEEN ISDN toestel op aansluiten. ISDN toestellen moeten natuurlijk voor de centrale aangesloten zijn. Als je alleen ISDN toestellen hebt kun je de Quattrofox weggooien.
Met de codes van de quattrofox kun je op poort 1 nummerweergave in schakelen. (LET OP! Bij je provider(KPN) moet je nummerweergave ook in laten schakelen) Als bovenstaand gebeurt is moet je alleen een telefoon toestel hebben die nummerweergave heeft.

Wat betreft die HOMEVOX het lijkt mij makelijker om een nieuwe analoge centrale aan te schaffen, zo duur zijn die nou ook niet meer. Al die decoders zullen ook niet gratis zijn, als ze überhaupt te krijgen zijn... en dan de verloren tijd om alles uit te zoeken ......nou ja het kan een hobby zijn....

KT88

Overleden

Op 28 oktober 2005 13:31:50 schreef Fantomaz:
Tot 2x toe het stof van deze topic afgeblazen zie ik... ;-)
En nog steeds geen moderator comentaar daarover gezien.

Een stelletje luie donders is het, die mods >:-)

Toch wel een interessant onderwerp blijkt.

Daarom hebben we hem ook open gelaten.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 30 november 2005 20:14:04 schreef KT88:
Een stelletje luie donders is het, die mods >:-)[...]

En weer wordt dit laatste bevestigd door de late reactie hierop, hoe ironisch >:)>:)

Ik vraag me af of TS al resultaten heeft geboekt...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 30 november 2005 20:08:50 schreef Dean.dutch:
[...]
Met de codes van de quattrofox kun je op poort 1 nummerweergave in schakelen. (LET OP! Bij je provider(KPN) moet je nummerweergave ook in laten schakelen)

Nummerweergave is standaard onderdeel van ISDN je kan het niet eens in/uit laten schakelen. Let op! ik doel op het uitlezen van nummerweergave, het doorgeven van je eigen nummer aan anderen kan je wel laten blokkeren.

Quattrovox 1 t/m 3 hebben alleen nummerweergave op poort 1, de Quattrovox 4 op alle poorten.

Ondanks het oude topic, toch even wat feiten recht zetten voordat deze op slot gaat.

Feiten (corrigeer als je het beter weet):

* De Homevox 1-5 is een centrale voor analoge lijn en toestellen (dus geen ISDN).
* In Nederland komen zowel DTMF als FSK voor (zie hier).
* Ruwe indeling: KPN heeft DTMF, kabelmaatschappijen FSK
* De homevox was volgens mij een typisch KPN product en hoogstwaarschijnlijk dus DTMF.

Verder uitpluizen hoe FSK werkt heeft volgens mij dus geen zin.

Je zou eventueel gedurende de juiste periode de DTMF signalen kunnen koppelen met een of meer binnenlijnen. Is er ergens opgenomen, dan koppel je ze weer los. Je zou dan eerder denken aan een relais met wat koppel C's die aantrekt/afvalt als de buitenlijn "opgenomen" is.

Even je huiswerk doen Jojo :-)
Dit stond allemaal al beschreven in de loop van dit topic...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ah, ja. Ik dacht te lezen "feiten op een rijtje zetten", maar er staat "feiten rechtzetten". Met feiten hoeft dat feitelijk niet, die zouden al 'recht horen te staan'... ;-)

Blij dat dit topic nog open is, want dan kan ik nog even wat toevoegen.

Ik zoek voor mijn ISDN Centrale 2-8+ een oplossing voor
nummerweergave, zit er zover ik kan zien niet op en is de
voorganger van de ISDN Homevox die dit wel weer heeft.

Misschien wat aanpassingen op de print doen?

Daarnaast heb ik een Tiptel 810S Clip ISDN centrale.
Hiervoor zoek ik het schema van de nummerweergave module die rechtsboven in de centrale op de basis print wordt
bevestigd, alleen zo'n module zou ook welkom zijn.

SWSje

A long answer is not short!

Op 23 oktober 2005 20:34:30 schreef shiptronic:
dom idee???

elke telefoon kabel heeft 4 aders?

2 voor te bellen en twee extra

die 2 extra aan de buitenlijn koppelen , en aan het eind van het snoer een losse nr melder?

simpel en goedkoop!!!!!

Op die manier had ik het destijds ook opgelost, maar dan zonder losse melder.
Het was namelijk mogelijk de nummermelders, die in de telefoontoestellen ingebouwd zijn, van een afzonderlijke aansluiting te voorzien. De telefoontoestellen hebben nu dus twee aanluitkabels met elk een RJ11 stekker.
Het is wel aan te raden om op de plaats waar het signaal op de lijn wordt afgetakt, twee condensatoren in serie te schakelen met het signaal dat bestemd is voor de melders. Dit om te beletten dat er kan gebeld worden op de aansluiting die bedoeld is voor de melders.

Shiptronic

Overleden

Op 11 januari 2006 21:01:02 schreef X3:
[...]

Op die manier had ik het destijds ook opgelost, maar dan zonder losse melder.
Het was namelijk mogelijk de nummermelders, die in de telefoontoestellen ingebouwd zijn, van een afzonderlijke aansluiting te voorzien. De telefoontoestellen hebben nu dus twee aanluitkabels met elk een RJ11 stekker.
Het is wel aan te raden om op de plaats waar het signaal op de lijn wordt afgetakt, twee condensatoren in serie te schakelen met het signaal dat bestemd is voor de melders. Dit om te beletten dat er kan gebeld worden op de aansluiting die bedoeld is voor de melders.

Je kunt zo wel de buiten lijn afluisteren, hi hi

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Evarist

Golden Member

Het CLIP signaal komt vlak na de eerste beltoon.Ik vraag me af of het niet mogelijk is dit naar een geheugen te leiden. Dan na de eerste beltoon op de binnenlijnen het geheugen uit te lezen en weer door te sturen, lijkt me simpeler, niet?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 12 januari 2006 01:38:20 schreef shiptronic:
[...]

Je kunt zo wel de buiten lijn afluisteren, hi hi

Zou kunnen.
Maar ik heb niet getest of dit kan door 'per vergissing' een gewoon telefoontoestel aan te sluiten op de kabel die bedoeld is voor de melders. Een hoogohmige koptelefoon zou moeten lukken, maar dan is er toch wel sprake van kwaad opzet.
Indien dit een probleem is dan zou je een eenvoudige schakeling kunnen maken die het signaal naar de melders onderbreekt wanneer de buitenlijn in gesprek is, dus van zodra er enkele mA DC door de lijn vloeit.

Een moeilijk (of misschien makkelijk) vraagje:
Ik heb ook een 2-8+ ISDN centrale, met nummerweergave naar 2 kanten.

Maar ik heb ISDN speciaal aangeschaft om het prive en zakelijk telefoonverkeer te kunnen scheiden op de rekening, en natuurlijk voor de 2 lijnen. als ik nu naar buiten bel dan gaat altijd het hoofdnummer mee van de aansluiting. Is dit te veranderen in de centrale of telefoon, zodat ik dus zelf kan kiezen welke telefoon welk nummer mee neemt naar buiten?