Daar gaan we weer... Wettelijke limiet voor straling antennes

Tokkie volk, uit nijd de PTT vasthouden en elkaar met een knuppel een bezoekje brengen. De CB is door huftergedrag om zeep geholpen.

This is the world we know best, the world of madness
Anoniem

nu ja, niet iedereen die onderaan de maatschappelijke ladder staat zijn onaardige mensen, ik zou zeggen in tegendeel. Je ziet vaker de echte mens, zonder een laagje dure vernis.
Het was wel zo dat CB een must have was voor het uitschot. Niet omgekeerd.
Maar laten we er een lesje uit trekken, het gaat met de sociale media net zo bergaf. Vriendschap en plezier maken plaats voor agressie, nijd en afgunst en misbruik.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 24 april 2018 16:15:19 (11%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 april 2018 10:42:19 schreef evdweele:
[...]Dan nog zal zo'n onderzoek geverifieerd moeten worden. Uit je eerdere bericht valt dat niet op te maken.
[...]
Recentere onderzoeken zijn later vaker als frauduleus of onjuist ontmaskerd.
Zorgvuldigheid is, met name bij zaken van een grote omvang en impact, een eerste vereiste.

O ik kan dus mijn asbest wel bij jou kwijt >:)
Slijp je soms ook BeO? Zorg maar voor een goede uitvaart verzekering
Nee, ik denk dat je nu met whishfull thinking bezig bent.

Het Schelde onderzoek en de conclusies werden wereldwijd geaccepteerd en hebben een omwenteling is de attitude t.o.v. asbest veroorzaakt.
Men is naarstig naar alternatieven gaan zoeken en naar persoonsbescherming.
Het Schelde onderzoek is vergelijkbaar met het cholera onderzoek van John Snow in Londen, tijdens de epidemie in 1854.
Beiden zijn en schoolvoorbeeld van gedegen epidemiologisch onderzoek!

Het was in de jaren 50 en het begin van '60 bijvoorbeeld nog normaal dat je en "kankerplaatje" *) gebruikte als vlamverdeler bij het sudderen, ook in laboratoria zag je veel gaasjes met een cirkel asbest boven de bunsenbrander.....

*) = asbestplaatje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

@GD:
Het waren niet allemaal Tokkies en Flodders natuurlijk.
Een kennis van mij loste elke dag een cryptogram op met een buurvrouw die de zelfde krant had en een paar straten verder woonde.Later ging hij op voor de D-machtiging en een half jaar daarna voor de C-machtiging.
Natuurlijk was er ook uitschot,tuig van de richel die een 1 KW linear achter een bakje knoopte en heel de straat plat gooide door storing.Een 'kacheltje' noemde ze dat.
Zendamateurs hadden meestal niet zo veel op met die CBers.
Ze werden minachtend' Bakstakkers' genoemd. ;-)

evdweele

Overleden

Op 24 april 2018 16:32:51 schreef Tidak Ada:
Het was in de jaren 50 en het begin van '60 bijvoorbeeld nog normaal dat je en "kankerplaatje" *) gebruikte als vlamverdeler bij het sudderen
*) = asbestplaatje.

Je moet je geheugen een beetje opschudden. Tot ver in de jaren '70 en '80 lagen die asbest sudderplaatjes nog gewoon in de schappen van winkels in huishoudelijke artikelen.

Ook Wikipedia noemt heel andere jaartallen.

In 1978 werd spuitasbest, dat veel gebruikt werd ter isolatie in schepen en gebouwen, verboden. Vanaf 1984 werd asbest niet meer gebruikt in vinylzeil. Pas 15 jaar na bekend worden van de resultaten van het onderzoek, in 1993, werd de toepassing en verkoop van asbest in andere vormen niet langer toegestaan en gebruik in de bouw definitief verboden.

Naar de redenen waarom het allemaal zo lang heeft geduurd voordat het gebruik werd uitgebannen heb ik niet gezocht.

Maar gaat dit topic niet over het al dan niet schadelijk zijn van elektromagnetische golven?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
pa3gws

Golden Member

Voor zover ik weet zijn er jaren geleden al onderzoeken geweest naar het gebruik van portofoons door de hulp diensten.
Ook daar is volgens mij niets uitgekomen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

Als iemand geïnteresseerd is in cijfers is het RIVM rapport over "Gezondheidseffecten van blootstelling aan radiofrequente elektromagnetische velden - Probleemanalyse niet-ioniserende straling" uit 2004 aardige lectuur.
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/861020007.pdf

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Jinny

Golden Member

11 meter....
Volgens mij scheelde het heel veel in welke streek je woonde.
Waar ik op de wereld geworpen ben was het allemaal heel gemoedelijk en zeker niet de situatie als geschetst wordt.
Deel van de mensen zat ook al in het pre legale cb tijdperk aan de band.
Voor zover ik weet hebben -wij- nooit storing veroorzaakt in de omgeving, en de mensen om ons heen ook niet.

Maar waarschijnlijk heeft dat ook gelegen aan de locatie op het platte land.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evdweele

Overleden

In Zuid-Limburg heette 27Mc de "hoerenband". Even vanuit de auto vragen of de echtgenoot van de zich vervelende huisvrouw afwezig was en of ze wat wilde bijverdienen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

Dàt aspect schijn je je wel héél goed te herinneren. van horen zeggen zekers? :-)
CB was toen in bescheiden mate wat de sociale media nu zijn.
die zijn ook snel aan het ontsporen.

Jinny, klopt, maar CB is een rage die vrij plots uit Amerika komen waaien is in de tweede helft van de jaren 70. voordien kon je hier de CBers op je vingers tellen. In Belgie werd vanaf 1976 zeer streng opgetreden tegen de verkopers van het toen illegale spul.
Ik dacht dat het in 79 was dat Bij ons de CB gelegaliseerd werd onder strikte beperkingen. 22 kanalen en 0.5W en enkel fm modulatie.
Helaas was de verkoop al geexplodeerd en zaten tienduizenden met hun 5W 40 kanalen AM. Nog afgezien van de dxers die met SSB en grote vermogens werkten.
De reden voor fm modulatie is, dat de radioen tv storingen grotendeels door de AM modulatie kwamen.
Door oversturing van gevoelige versterkeringangen kreeg je AM detectie en werd de modulatie hoorbaar. Bij fm had je dat nagenoeg niet.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 24 april 2018 19:07:07 (68%)

Jinny

Golden Member

Ja, wij zaten al vanaf '71 of zo op 11 meter.
Naast de middengolf, waar mijn vader ook een zender had.
Eerste 11 meter zender was een Pony CB72, 6 kristalletjes rechtstreeks op de frequentie en een middenfrequent van 455 kHz.
Ik heb uit nostalgische overwegingen nog zo een ding liggen hier.
Later tijdens het zonnevlekkenmax tweede helft jaren '70 kwam er ook SSB bij, 27.805 MHz WO142 als roepnaam.
Eerste jaren 11 meter waren heel gezellig, ook in de legale tijd.
Daarna heb ik er jaren niet meer geweest en uiteindelijk mijn licentie gehaald.

Daarmee mag ik veel meer en met grotere vermogens dan die paar Wattjes op 11 meter.
Maar ik had die tijd niet willen missen....

Merendeel van de RZA's hier in de omgeving komen uit die 11 meter tijd...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

Op 24 april 2018 18:11:48 schreef evdweele:
Als iemand geïnteresseerd is in cijfers is het RIVM rapport over "Gezondheidseffecten van blootstelling aan radiofrequente elektromagnetische velden - Probleemanalyse niet-ioniserende straling" uit 2004 aardige lectuur.
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/861020007.pdf

Dat zijn 127 pagina's Evdw.
maar de inleiding van het rapport zegt genoeg.

RIVM rapport 861020007
pag. 3 van 127
Rapport in het kort
Gezondheidseffecten van blootstelling aan
radiofrequente elektromagnetische velden

-
Probleemanalyse niet-ioniserende straling
Het is onbekend of en zo ja hoe blootstelli
ng aan radiofrequente velden tot subjectieve
gezondheidseffecten zoals hoofdpijn kan leiden.
Ook ontbreekt er een systematisch overzicht
van alle bronnen in Nederland en hun bijdragen aan de totale blootstelling.

Niets aan de hand dus.
Bij echte problemen zoals hier in Papendrecht,Dordrecht en Sliedrecht door DuPont\Chemours is het eindeloos touwtrekken aan juridische toestanden die jaren kan duren.

evdweele

Overleden

Op 24 april 2018 18:58:02 schreef grotedikken:
Dàt aspect schijn je je wel héél goed te herinneren. van horen zeggen zekers? :-)

Van het meeluisteren. In 1980 kocht ik een Grundig Satellit 3400. Daarmee was het natuurlijk leuk om een hele avond het hele frequentiebereik van 150kHz tot 30MHz af te zoeken naar interessante (en minder interessante) zenders.

Zo hoorde je nog wel eens wat dat niet voor andermans oren bestemd was, zoals de gesprekken met de illegale draadloze telefoons die ergens in het KG-gebied werkten met AM.
En dus ook oproepen op 27Mc naar bijvoorbeeld Lady-X of manlief niet thuis was, "Dan kom ik even langs".

Op 24 april 2018 20:48:12 schreef Hubie:
[...]Dat zijn 127 pagina's Evdw.

Het is toch de moeite waard om het document eens door te lezen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Bij serieuze straling worden er altijd voorzorg maatregelingen genomen.
Ik heb 18 jaar op een scheepswerf gewerkt.
Als de RTD (Röntgen Technische Dienst) langs kwam om foto's te maken van de lasnaden moest iedereen van boord af,alles werd afgezet met rood\wit gestreepte linten.
Het verhaal ging rond dat die jongens van de RTD een loden zakbescherming(toque) droegen,maar dat is een broodje aap denk ik.

Op 25 april 2018 15:10:48 schreef Hubie:
Bij serieuze straling worden er altijd voorzorg maatregelingen genomen.
Ik heb 18 jaar op een scheepswerf gewerkt.
Als de RTD (Röntgen Technische Dienst) langs kwam om foto's te maken van de lasnaden moest iedereen van boord af,alles werd afgezet met rood\wit gestreepte linten.
Het verhaal ging rond dat die jongens van de RTD een loden zakbescherming(toque) droegen,maar dat is een broodje aap denk ik.

Dat van die beschermde kleding is zeker geen broodje aap.
Non destructief onderzoek van industriële installaties of transportmiddelen gebeurt veelvuldig met röntgenstraling en als je veelvuldig werkt met dit soort straling dan zijn goede beschermmiddelen gewoon onderdeel van het minimaliseren van mogelijke blootstelling.

Edit: haha ik zie dat het hier wel over hele speciale beschermmiddelen gaat :P

This is the world we know best, the world of madness
Tidak Ada

Golden Member

De kernenergiewet schrijft dat voor.

Alleen niet een 'bal-protectie', maar wel een compleet loodschort (0,5 à 1 mm lood-equivalent), net als op de röntgenafdeling in een ziekenhuis. Bovendien ben je verplicht om zo mogelijk achter een loodscherm te staan ten tijde van de belichting.
Alleen bij doorlichting als je handelingen aan patiënt of voorwerp moet verrichten, sta je alleen in dat schort en eventueel zo mogelijk loodhandschoenen.
Doodvermoeiend, die extra last op je rug!

Voor patiënten in de reproductieve leeftijd wordt vaak wel een iumkapje (heren) of schermpje toegepast, maar strooistralen vang je toch...

Label aan een splinternieuwe 9 GHz X-band magnetron:

@evdwele, hieronder:
Er was een tijd dat men echt water instraalde. Er waren potten van uraniumglas of met radium in het keramiek.
Het zou een therapeutische werking hebben (moet nog even opzoeken waarvoor) >:) :+

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d6/Revigator_for_every_home.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Op 25 april 2018 15:10:48 schreef Hubie:
Bij serieuze straling worden er altijd voorzorg maatregelingen genomen.

Bestaat er ook niet-serieuze straling? :-)
Hooguit die van Jomanda met haar ingestraalde water en andere charlatans.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nou... nou... niet zo serieus doen dat straalt slecht af op ons techneuten.

This is the world we know best, the world of madness
Hubie

Special Member

@EVDW
Ja,die was ook mooi. ;-)
Mensen moesten een glaasje kraanwater naast de radio zetten en dan werd het 'ingestraald 'door Jomanda. ;-)

Op 25 april 2018 17:13:53 schreef Hubie:
Mensen moesten een glaasje kraanwater naast de radio zetten en dan werd het 'ingestraald 'door Jomanda. ;-)

Dar hoef je geen Jomanda voor te zijn, wanneer je zendamateur bent kun je ook met een flink vermogen de buurt 'ínstralen'.

Telefunken Sender Systeme Berlin
evdweele

Overleden

Op 25 april 2018 15:33:22 schreef Tidak Ada:
Er was een tijd dat men echt water instraalde. Er waren potten van uraniumglas of met radium in het keramiek.
Het zou een therapeutische werking hebben (moet nog even opzoeken waarvoor) >:) :+

In het verleden werden wel vaker aan nieuwe vindingen helende krachten toegeschreven; kwik, cocaïne, opium...
5 vreemde medicijnen uit de geschiedenis
Gelukkig is het menselijk brein uitgerust met voortschrijdend inzicht en leert men (soms) van gemaakte fouten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evelo

Golden Member

Ik las deze week een interessant artikelt over hoe de mens zich over vele generaties heen zich aanpast aan veranderende omstandigheden.

Denk aan:
- De Sherpa's en Inca's die beter aangepast zijn aan leven op grote hoogte.
- De aquamens (regio Filipijnen): hebben een grotere milt dan andere mensen, kunnen tot 70m diep duiken (zonder fles).

Ook een interessante:
De mens zou de enige diersoort zijn die relatief goed bestand is tegen het zeer giftige dioxine.
Dat zou komen doordat we al duizenden jaren graag vuurtjes stoken en er dicht bij gaan zitten.

Als individu ben je daar niet veel mee: kan je er niet tegen dan ga je er uit, diegene die er wel tegen kan leeft wat langer en kan mogelijk een kindje maken met dezelfde eigenschappen.

Tidak Ada

Golden Member

Op 25 april 2018 21:09:30 schreef evelo:
[....]Denk aan:
- De Sherpa's en Inca's die beter aangepast zijn aan leven op grote hoogte.[....].

't Was indertijd ook niet voor niets dat sporters voor de Olympische in Mexico-City bijna een jaar tevoren in Davos gingen trainen. Je gaat dan zelf eigen erythropoïtine aanmaken om je zuurstoftransport te verbeteren. Je Hb gaat dan flink omhoog. Ook Himalaya klimmers doen zoiets door eerst een flinke tijd in Kathmandu te 'acclimatiseren'. Net zoals bij de Nepalezen. Dat duurt minimaal 3 maanden!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evelo

Golden Member

Klopt.

Maar blijkbaar zijn er aan de ene kant zaken die je kan trainen maar aan de andere kant zijn er ook genetische veranderingen.

Bvb de aquamens:

- Kunnen beter zien onder water. Maar dat is iets wat kan getraind worden, ook door 'gewone' mensen. de spieren in het oog kunnen zich aanpassen aan een andere lichtbreking.

- De grotere milt (kan meer zuurstofrijk bloed bevatten) is een genetische aanpassing.

Tidak Ada

Golden Member

Hoeft niet, er zijn wel meer organen, die zich aan de omstandigheden aanpassen. Denk maar aan een schildklier (= krop, struma, hyperthyeroïdie), waar de schildklier zich heeft vergroot om een gebrek aan iodium in het dieet te compenseren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †