IRAUD 550 Class D

Op 27 april 2018 10:41:53 schreef KGE:
Met dit soort vermogens was er al lang iets ontploft wanneer die FET's niet goed gestuurd werden.

Daar zit wat in. Maar dit geval waar de TS een meting doet en met onjuiste meetresultaten komt kunnen we gebruiken om hem te laten oefenen om WEL goede metingen te doen. Remote debuggen is moeilijk, maar als je dan ook nog eens niet de metingen kan vertrouwen, wordt het onmogelijk.

Ik controleer ook iedere keer als ik een meting doe iets als: spanning op GND is 0V. Spanning op VCC is 3.3V, dat soort dingen (dus NIET om te controleren of de VCC wel in orde is maar om m'n meting te controleren!). Als daar niet de verwachte waardes uitkomen zit ik weer eens scheef te meten. Als je metingen fout zijn, dan zijn de "kosten" niet alleen die foute meting maar ook het gezeik en gezoek naar problemen die er niet zijn.

Als er GEEN belasting is, dan hoeft de highside fet nog niet direct te ploffen met een aansturing tot "maar" +55V. Of "5%" misschien net als "geen belasting" telt, dat weet ik niet (maar waarschijnlijk niet, eigenlijk...).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 april 2018 01:13:42 schreef rew:
[...]Die gate moet ongeveer hetzelfde als het uitvoersignaal doen, maar dan met 12V meer uitslag. Dus als je voeding +55V en -55V is, dan gaat die gate van -55 naar +67V... Doet ie dat niet, dan is dat een heel sterke hint naar waar er eea fout zit.

Waar haal je die "12V meer" vandaan? De negatieve -B voeding is common voor de negatieve kant, het is allemaal floating voedingen in het IC.

Op 27 april 2018 15:32:41 schreef rew:
[...]Daar zit wat in. Maar dit geval waar de TS een meting doet en met onjuiste meetresultaten komt kunnen we gebruiken om hem te laten oefenen om WEL goede metingen te doen. Remote debuggen is moeilijk, maar als je dan ook nog eens niet de metingen kan vertrouwen, wordt het onmogelijk.

De DC spanningen zijn tov van ground (middenaftakking trafo) gemeten.

Ik kan heel goed met een scoop meten maar deze is niet meer zo best helaas. Het is wel tijd voor een nieuwe, dat wel.

Normaal meet ik gewoon in het hoorbare audio deel dus werkt deze nog prima voor mij.

Ik kan ook niet zomaar ergens mijn massa referentie aanknopen want dan is het een knal en over.

Die 12 Volt hogere spanning wordt gehaald uit de drivers van het schakel ic, de pulsjes worden zeg maar op een andere voedingspanning gezet. Dat heet ook wel superponeren, de schakeling die dit optelt boven op de al of niet zwevende uitgang is de bootstrap schakeling.
Die bootstrap schakeling is opgebouwd uit de dioden D3 en D4 in jouw schema van je versterker.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Voor het geval je deze class D niet aan de praat krijgt, hoewel ik de nodige klasse D versterkers heb ontworpen gebruik ik in mijn eigen studio de Crown XLS 1502. Beest van een versterker met een hele goed performance, voor het geld kun je zelf eigenlijk niets meer zelf bouwen :)

This is the world we know best, the world of madness

Op 27 april 2018 19:40:20 schreef Martin V:
Die 12 Volt hogere spanning wordt gehaald uit de drivers van het schakel ic, de pulsjes worden zeg maar op een andere voedingspanning gezet. Dat heet ook wel superponeren, de schakeling die dit optelt boven op de al of niet zwevende uitgang is de bootstrap schakeling.
Die bootstrap schakeling is opgebouwd uit de dioden D3 en D4 in jouw schema van je versterker.

De 12VDC tov van -B is fixed dmv een voeding met transistor en zenerdiode. Er wordt daar niks gesuperponeerd, de Vcc is keurig -34VDC tov ground want de voeding is 16VDC en geen 12VDC.

De Vb is trouwens +34VDC tov ground dus lijkt me symmetrisch. Maar op de Vb zit ook de output blokgolf via weerstanden.

Omdat het alleen een storing geeft op de positieve helft moet ik daar mijn aandacht op zetten lijkt me.

Op 27 april 2018 21:01:57 schreef Blackfin:
Voor het geval je deze class D niet aan de praat krijgt, hoewel ik de nodige klasse D versterkers heb ontworpen gebruik ik in mijn eigen studio de Crown XLS 1502. Beest van een versterker met een hele goed performance, voor het geld kun je zelf eigenlijk niets meer zelf bouwen :)

Tja, ik gebruik zelf Sync 1K0 en 2K2 versterkers en werken prima.
Ik wil wel deze laten werken zonder bijwerkingen, lijkt me gewoon leuk want ik denk wel dat het goed kan werken aangezien er andere mensen er wel positief over zijn. Eens kijken of ik een filmpje kan uploaden van het geluid.

gelukt https://youtu.be/ObkU8mBPSgU

De 12VDC tov van -B is fixed dmv een voeding met transistor en zenerdiode. Er wordt daar niks gesuperponeerd, de Vcc is keurig -34VDC tov ground want de voeding is 16VDC en geen 12VDC.

De Vb is trouwens +34VDC tov ground dus lijkt me symmetrisch. Maar op de Vb zit ook de output blokgolf via weerstanden.

Ja logisch dat je ook een blokgolf meet op Vb, dat is immers dezelfde spanning als die op de uitgang staat. Dit is de voeding spanning voor de high-side driver en wordt door het bootstrap principe op de spanning gezet (gesommeerd) van de uitgang.
Hier staat een voorbeeld van dat bootstrap principe:

Diode D1 verzorgt dit optellen en C1,C2 vlakt de spanning af.

Hier is een nog éénvoudiger voorbeeld omdat hier de dingen zijn weggelaten die er niks mee te maken hebben.

M3 en M4 vormen de high-side driver, M1 is de bovenste Mosfet welke aan de positieve voeding spanning hangt en M2 is de Mosfet welke op de negatieve voeding spanning hangt.
D1 en C1 verzorgen de voeding spanning voor de high-side driver.
Meer over het bootstrap principe kun je hier lezen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik zie toch wat verschillen in de HighSide:

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/zfTwUI.png
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/X9NZpR.jpg

Bovenste is hoe het zit en onderste is van het datasheet.

Kan iemand dit verschil verklaren? Wat is de CSH, er is ook een CSL in het IC wat naar het protectie control gaat. Zou het protectie gedeelte de deadtime verkeerd aanspreken?

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/bYDIbx.jpg