Ik weet het niet. Vroeger had die stofzuiger een aan/uit knop en soms nog een regelknop. Nu moet die stofzuiger zuiniger, kleiner, lampjes en indicatie, een softstarter, en ook nog eens regelbaar vanaf de steel. Dat alles vergt een redelijke print waarbij geen normaal formaat onderdelen op gemonteerd zijn, eerder smd spul. Daar sta je dan na 3 jaar in een repaircafe met dat ding, de print is stuk en er is iets zwart, nevernooit meer te achterhalen wat het was.
Tv's kunnen repareerbaar, maar we willen allemaal een goedkoop mogelijke, en de platste. Dus geen achterkant waar ook hier fatsoenlijk bemeten onderdelen in passen. Niet te repareren voor de meesten want smd.
Tevens goedkoop? Dan bouwen we een voeding die op het achterste van z'n tenen loopt, en goedkoper want geen koelvinnen en slechte elco's.
Telefoons repareren? Hij moest toch waterdicht met obsolete lijm van Iphone zelf?
Waardoor stuk, powerbank van de Action (5€) vs een Varta/GP van een tientje? Of had je het goedkope snoertje in plaats van een originele?
Wasmachines, ja neem maar een samsung, we 'zien' dat merk immers overal. Zou je ook een samsung auto kopen?
Men koopt liever iedere 3 jaar een nieuwe Indeshit, dan éénmalig een miele. Want ja, misschien ben ik dan wel 3 euro goedkoper uit na al die jaren?
Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar als we vanaf vandaag allemaal (iedereen dus hier) geen petflesjes meer kopen, denk ik dat we binnen korte tijd alle defecte tv's wel terugverdiend hebben qua hoeveelheid bespaard plastic.
Amen.