het recht om te repareren

evdweele

Overleden

@Hubie
Die 10 minuten demonteren is maar een klein deel van het totale werk.

De klant komt binnen:

  • zet het ding op de balie
  • moppert tegen de baliemedewerker dat het stuk is
  • baliemedewerker maakt een reparatieopdracht en schrijft de klacht op
  • apparaat naar de stelling "te repareren"
  • monteur haalt het defecte apparaat op
  • leest de reparatieopdracht
  • schroeft of klikt het apparaat open
  • meet wat er defect is
  • loopt naar het magazijn voor nieuwe onderdelen
  • schrijft de nieuwe onderdelen op de reparatiebon
  • monteert nieuwe onderdelen
  • schroeft het apparaat weer dicht
  • test het apparaat of het goed werkt
  • brengt het naar de stelling "gerepareerd"
  • noteert zijn werkzaamheden en tijd op de reparatiebon
  • de baliemedewerker belt de klant dat het apparaat gereed is

Als de klant het apparaat komt ophalen:

  • maakt de baliemedewerker een praatje en legt uit wat er is gerepareerd
  • maakt een factuur op
  • en rekent met de klant af.

Dat kost allemaal tijd en die moet betaald worden.
Heel logisch dat er tegenwoordig nauwelijks meer iets wordt gerepareerd. Arbeid is gewoon te duur.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Werken is belastingtechnisch dan ook het stomste wat je kunt doen. Het is veel voordeliger om geld te hebben en te rentenieren.

Ik repareer nog altijd redelijk wat, vooral wat grover spul zoals een droger, meetapparatuur, soms een opgegeven laptop en pas bijvoorbeeld een videoprojector met een door een tantaaltje kortgesloten +12.
Dat doe ik enkel als vriendendienst. Een repaircafé lijkt mij niet zo. Dit is mijn kleine bijdrage aan een betere wereld.
Het kan ongetwijfeld "niet uit", maar dat vind ik niet zo interessant. Onze levensstijl kan volgens veel bronnen uberhaupt "niet uit".
Als ik een DJ zie met een afgeragde maar goedwerkende koptelefoon met een NTP3RC er aan dan doet mij dat plezier. Ik vind dat aan veel zaken naast een economische ook een emotionele waarde kan zitten, als je die mee telt "kan" er veel meer. Denk ook aan kunst of oldtimers. Daarbij is reparaties doen goed voor mijn eigen kennis en kunde.

Mijn eigen hardware koop ik zo veel mogelijk open of enige decennia oud en goed te repareren. Ik koop het liefst tweedehands met defect, zeker oude meetapparatuur is ook "werkend" toch vrij zelden nog 100%.
Andere zaken zoals een TV, auto, printer of vaatwasser hoef ik niet (meer).
Maar modern en gesloten is soms onvermijdelijk, zo zijn al mijn computers van Apple en heb ik een camera van Canon. Wat mij betreft is dat overigens nog redelijk te repareren.

Op 2 mei 2018 07:28:26 schreef Sine: Hoe goedkoper de printer, hoe duurder hij in het verbruik is, dat geldt voor inkjets maar ook voor lasers. Als je het goedkoopste ding koopt ben je een dief van je eigen portemonnee.

Ook daar bestaat een work-around voor. Mijn pientere kennis kocht op die manier 5 nieuwe Brother laserprinters, goedkoper dan nieuwe cartridges beweert hij. "Lege printers" plaatst hij op een tweedehands site en de circkel is rond, wat het systeem natuurlijk mede in stand houdt. Je kan daar weemoedig over doen, uiteindelijk wint de economische realiteit.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zelfs de verkoper en service monteur krijgt niet alle info van de fabrikant. Mijn elektro winkel repareerde in een wat verder verleden zowat alles. Desnoods stond een TV uren in zijn werkhuis te spelen tot de fout zich voordeed. Vandaag krijgt hij niet eens de hele schema's. Zelfs geen meetpunten meer op het schema. De aanwezigheid van software maakt het ook moeilijker te traceren waar het net fout loopt. Ook de heel ver geïntegreerde ic's maken het niet eenvoudiger.

Indien je een uur moet zoeken naar een fout wordt het voor de klant al onbetaalbaar.

Goedkope printers hanteren steevast het gilette verdienmodel. Een nieuw scheerapparaat kost quasi niks. De bijhorende mesjes daarentegen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Toen ik mijn eerste printer had schrok ik me te pletter toen ik om nieuwe inktcartridges ging. Ik dacht dat die verkoper zich een factor 10 vergiste toen hij de prijs noemde.
Voordat ik mijn huidige printer kocht heb ik me eerst geïnformeerd over de prijs van de cartridges. Daardoor werd het een wat duurdere printer, maar op termijn blijkt het voordeliger te zijn. Vooral nu de cartridges door Action en HEMA voor veel lagere prijzen worden aangeboden.

Arco

Special Member

Als je het omrekent, is printerinkt ongeveer 3x zo duur als zilver...
(inkt 1425 euro/L, zilver 435 euro/kg... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 2 mei 2018 02:40:34 schreef Hubie:

Toch worden er in de repaircafe's honderden Senseo's gerepareerd,je moet toch ergens beginnen.? Daar zit btw ook SMD in,geen probleem zolang je maar voldoende voorraad hebt.
Bij ons hadden we een afspraak met de gemeentewerf waar de afgedankte Senseo's naar het repaircafe gingen,we hadden schappen vol met spareparts.

Repaircafé's geven een sterk vertekend beeld. Het zijn meer een soort hobbyclubs dan servicecenters. Door bijna gratis te werken kun je natuurlijk elke vakman onderkruipen. Men is er ook gespecialiserd in makkelijk te servicen apparaatjes en simpele voor de hand liggen de fouten.
Wie daar werkt is ook geen all-round technieker. Men zoekt gewoon een artikel dat wijd verspreid is, relatief simpel van opzet, en zeer vaak dezelfde fout vertoont. Bij senseo is dat de X2 seriecondensator. Het is bovendien een makkelijk en goedkoop te verkrijgen component. Zo kun je natuurlijk vrij vlot met resultaat repareren. Als je niet de fout maakt om verblind door je succes alles te willen aanpakken natuurlijk. Want dan haal je je een hoop kopbreken en ellende op de hals.

Er zijn tegenwoordig zoveel elektronische spullen op de markt, het evolueert zo snel, dat je als all-round technieker nergens meer staat. Het benodigde instrumentarium en de voorraad onderdelen zou onrendabel groot worden, als je er al zou kunnen aankomen.
Om zelf fouten te vinden in de vaak erg complexe apparaatjes, moet je van goeden huize zijn. Veel reparateurs werkten net als in de repairshops op routine, en die ervaring kun je tegenwoordig nauwelijks nog opdoen, tenzij je je echt specialiseert in veel voorkomende fouten.

De klok terugdraaien en de fabrikanten volledige ondersteuning laten geven zoals schema's en reserve onderdelen zou de kostprijs van een apparaat verdrievoudigen en is dus onrealistisch. De kostprijs van centrale magazijnen met goed gedocumenteerde reserveonderdelen is onbetaalbaar,zeker nu de apparaten zo snel evolueren.
De miniaturisatie maakt service op componentnniveau voor de meesten onhaalbaar.

En willen de mensen nog wel hun oude meuk gerepareerd hebben tot in den treure? Veel toestellen evolueren zo snel met zoveel nieuwe mogelijkheden dat als een apparaat 10 jaar zonder ellende meegaat,
men eigenlijk er niet om geeft om eens te vernieuwen. Even door de zure appel bijten, in je beurs tasten en een nieuwe waaier van mogelijkheden gaat voor je open.
Wie zou vandaag nog een cent uitgeven om zn trouwe prima Nokia608 GSM te laten repareren?

Maar... Als je een 4G telefoon met full HD scherm koopt voor 89 euro, dan weet je dat je een ding hebt wat op kosten geoptimaliseerd is. Dus niet meerdere PCBs, als het mainbord kapot is, kan de telefoon weg.

Darentegen als je een John deer koopt van 2 ton, dan zou het toch wel fijn zijn dat de gasten die zelf een beetje verstand van zaken hebben eea kunnen repareren. Als dan bij de eerste schroef die je loshaalt John begint te roepen: "DMCA: je bent onze IP aan het hacken! De gevangenis in met jou!" dan is er iets fout aan het gaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Rew, Je zegt gasten die een beetje verstand van zaken hebben, maar bestaat dat nog wel? Halfweg jaren 80 kon ik nagenoeg elke tv herstellen tot op component niveau ongeacht merk en type.
Achtergrondkennis van tv techniek, meetinstrumenten, schema's en doordacht meten en conclusies trekken waren daarbij behulpzaam.

Dat zou me vandaag niet meer lukken, denk ik. Je hebt ook veel meer complex gedrag bij toestellen die voor onverwachte en niet intuitieve verschijnselen zorgden.

Onlangs had ik een defecte lamp in de achterste richtingsaanwijzer van de auto.(Citroen C4.) Fluitje van een cent dacht ik.
Ik klikte de lamp eruit zag dat de gloeidraad defect was.
Nieuwe er in geen resultaat. Er kwam geen spanning toe op de lamp.
Vreemd, want twee fouten terzelfdertijd komen niet zo vaak voor.
Toen dacht ik meteen aan een defecte knipperlichtautomaat of een kabeltje dat ik losgetrokken had tijdens het demonteren van het achterlicht. Want de lamp kun je niet zomaar vervangen.
Ik heb die dag nog een en ander geprobeerd zonder resultaat.
Toen ik 's anderendaags naar de Citroengarage wilde vertrekken was alles terug ok en dat bleef zo. Zeker geen slecht contact zoals ik vermoedde.
De fout die ik gemaakt had, was een nieuwe lamp steken terwijl de richtingaanwijzer aan stond. Vermoedelijk heeft de boordcomputer dat gedetecteerd en de betreffende uitgang van de richtingaanwijzerautomaat afgeschakeld. En na een tijd terug ingeschakeld bij het herstarten van de motor.
Ik wil maar zeggen, ondanks tamelijk diepgaande kennis is het tegenwoordig niet meer mogelijk om alle eigenaardigheden van elk apparaat te kennen als je niet gespecialiseerd bent in die specigieke materie.

Hier wordt je ophet verkeerde been gezet doordat je de richtingaanwijzer mechanisch hoort knipperen. Maar waarschijnlijk is dat geen relais, maar een gesofistikeerde elektronische schakeling en wordt dat oude vertrouwde relaisgeluid elektronisch opgewekt.

Arco

Special Member

Er zijn meer van dat soort zaken geweest waar niet precies duidelijk was hoe alles zat. Voorbeeld:

Ik koop een nieuw apparaat in van fabrikant X, doe daarin een hardwarewijziging of vervang firmware voor eigen firmware voor een speciaal doel.
Vervolgens verkoop ik dat apparaat aan een klant.
Sommige fabrikanten hebben geprobeerd dit soort zaken te verbieden, om te voorkomen dat zij (door firm/hardwarewijzigingen met fouten erin) een slechte naam zouden krijgen.
Maar dat blijft altijd een lastige kwestie. Tenslotte heb je het apparaat gekocht en mag je er mee doen wat je wilt, ook al bevalt de fabrikant dat niet...

Onlangs had ik een defecte lamp in de achterste richtingsaanwijzer van de auto.(Citroen C4.) Fluitje van een cent dacht ik.

Dat dacht ik een tijdje terug ook toen ik onderweg een koplamp van mijn C5 wilde vervangen...
Na 2 uur pielen was ik een zenuwinzinking nabij... ;)
(koplamp zit vlak achter de accu diep in een omhulling. tot overmaat van ramp sprong ook het veertje eraf)
Ben toen maar doorgereden. (voor lampje vervangen heb je zo langzamerhand een 3 daagse cursus nodig en speciaal gereedschap)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Bij mijn 14 jaar oude Peugeot is het al een kunst om een gloeilamp te vervangen.
Voor de koplampen heb je een spiegel nodig om te kunnen zien waar en hoe de lamp eruit en erin moet. Voor de achterlichten moet je eerst de halve bekleding van de kofferbak slopen.

Als ik vroeger een defecte lamp in de auto had was het even stoppen op een parkeerplaats en zelfs in het donker was het binnen 10 minuten gefikst.
Nu ben ik overdag een half uur bezig. In het donker zou ik het niet eens proberen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 2 mei 2018 02:08:02 schreef maus0611:

Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar als we vanaf vandaag allemaal (iedereen dus hier) geen petflesjes meer kopen, denk ik dat we binnen korte tijd alle defecte tv's wel terugverdiend hebben qua hoeveelheid bespaard plastic. ;)

Goedkoop geconstrueerd betekent natuurlijk niet dat er geen schema of onderdelen beschikbaar kunnen zijn. Ben wel met je eens dat bijvoorbeeld flessewater de grootst mogelijke onzin is, dus dat daar ook op bezuinigd moet worden.

Op 2 mei 2018 08:09:21 schreef New Beetle:
[...]Ook daar bestaat een work-around voor. Mijn pientere kennis kocht op die manier 5 nieuwe Brother laserprinters, goedkoper dan nieuwe cartridges beweert hij. "Lege printers" plaatst hij op een tweedehands site en de circkel is rond, wat het systeem natuurlijk mede in stand houdt. Je kan daar weemoedig over doen, uiteindelijk wint de economische realiteit.

Daar worden ze gekocht door iemand die nog veel slimmer en economischer is dan jouw "pientere" kennis omdat hij weet dat er maar voor 10 euro toner in die printer van 80 euro zit. Dus nu heeft hij voor de prijs van een 80 euro printer een printer EN een volledig gevulde toner van 123 of dergelijk merk ;)

Op 2 mei 2018 11:11:31 schreef grotedikken:
Rew, Je zegt gasten die een beetje verstand van zaken hebben, maar bestaat dat nog wel? Halfweg jaren 80 kon ik nagenoeg elke tv herstellen tot op component niveau ongeacht merk en type.
Achtergrondkennis van tv techniek, meetinstrumenten, schema's en doordacht meten en conclusies trekken waren daarbij behulpzaam.

Dat zou me vandaag niet meer lukken, denk ik. Je hebt ook veel meer complex gedrag bij toestellen die voor onverwachte en niet intuitieve verschijnselen zorgden.

De benodigde kennis is veranderd en iets meer geworden, maar alsnog meestal niet onlogisch of onoverzichtelijk. Wel is actuele ervaring minstens zo belangrijk als vroeger. Er zijn ook monteurs geweest die geen kleurentelevisie konden repareren. Zelfde geldt voor de richtingaanwijzer. Als er een hoofdstuk "lampjes vervangen" in het instructieboekje is opgenomen, heb je zelfs een kansje dat het er in staat.

Op 1 mei 2018 23:29:22 schreef MGP:
[...]
Het ging mij om de verhouding van de groep die er wel voor zijn en die het niet kan schelen, dan weet je hoe het zal aflopen.

Nee hoor, de grootste groep kan het niet schelen dus die heeft ueberhaupt geen stem. De groep die het als consument economisch onzinnig vindt, vindt ook de groene beweging aan zijn zijde en kan qua afmetingen van lobbygroep dus best wel eens even groot of groter zijn dan de mensen die het materieel graag breed laten hangen + de lobby van sommige fabrikanten. Geloof het of niet, er zijn genoeg andere fabrikanten die ook enige trots in een product proberen te leggen die blij zullen zijn als dat economisch beter uit kan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een jaar of 6 geledenk kreeg ik een mooi soldeerstation. Toen ik hem vorige maand aanzette gebeurde er niks, de gemeten temperatuur bleef op kampertemperatuur hangen. Na het station opengeschroefd te hebben en een aantal metingen gedaan te hebben kwam ik tot de conclusie dat het verwarmingselement gesneuveld was. Ik stuur een bericht naar de verkoper - in dit geval Conrad - voor de vraag of zij mij aan een nieuw verwarmingselement konden helpen, of tenminste een hint hadden kunnen geven waar die dingen verkocht worden. Antwoord: "Nee meneer, die dingen worden niet los verkocht, u moet maar een nieuw soldeerstation kopen." Ook de demonteerbare soldeerbout ( deze zat met een stekker vast aan het station) kon ook niet los verkregen worden. Uiteindelijk na een lange tijd zoeken - het is een merkloos apparaat, zonder typenummer oid - een verwarminselement gevonden en uit Duitsland laten komen. Deze heb ik er gisteren gemonteerd (ik was blij met een reserve soldeerbout die we nog hadden liggen, hoewel dit niet een fijn ding was) en de bout weer werkend gekregen. Kosten: 6 euro voor een nieuw verwarmingselement ipv vanaf 50 euro voor dit specifieke station.

Dit vind ik een van de voorbeelden van de huidige wegwerpmaatschappij. Ik vind het jammer dat er niet wordt gestimuleerd om onderdelen en/of schema's vrij te geven en/of te verkopen, terwijl het vroeger wel makkelijker was om apparaten te repareren. We moeten al zuinig omgaan met deze wereld, en dan gooien we allemaal dingen weg die nog prima een tweede leven kunnen hebben.
Oké, niet iedereen is technisch genoeg om apparaten te repareren, maar mij stoort het toch wel.
Ik ben in ieder geval blij dat mijn soldeerstation weer gewoon werkt.

Op 2 mei 2018 12:55:27 schreef Meathur:.
Ik ben in ieder geval blij dat mijn soldeerstation weer gewoon werkt.

das altijd leuk.

en Prima voor een hobbyist maar commercieel houd het geen steek voor een station van € 50 service op te zetten. Ook onderdelen op voorraad houden kost geld.

Uiteraard zou ik het zelf liever ook anders zien, maar er is de realiteit..

Een bout van 6 euro op voorraad houden voor een station van 50 euro is commercieel prima haalbaar als hij vaker dan nooit sneuvelt. Bewijs: voor veel stations zijn gewoon reservebouten verkrijgbaar. Bij de grootste centenknijper in de branche, waar ik vroeger veel kocht, ook.

En trouwens, ook al zou Conrad die bout niet op voorraad hebben... Als ze documentatie bijhielden hadden ze kunnen doorverwijzen, wat altijd beter is dan nee verkopen in de hoop dat je misschien nog een keer omzet aan die klant haalt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 2 mei 2018 13:31:43 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

even vanuit de praktijk als producent;

wij maken al een paar jaar (bijna 50) apparaatjes. Die gaan ook wel eens stuk. niks bijzonders. De apparaatjes zijn duur en kwaliteit is dusdanig dat het stuk gaan zich pas na een jaar of 10 voordoet. Opsturen, repareren, factureren en retour.

Een apparaat is 20+ jaar oud en meerdere keren gerepareerd. onderdelen worden op een gegeven moment ook schaars omdat toeleveranciers er gewoonweg mee stoppen. Bakje leeg = pech.

Waar ik mij wel enorm aan kan ergeren is het volgende; de klant die dan gaat roepen; maar dat kan toch niet, u MOET het repareren.
sorry; NEE, ik moet helemaal niks (meer). Koop maar een nieuwe. Dat mag na 20+ jaar wel eens.

Die reparatie zucht is op bepaalde vlakken ook een beetje aan het doorslaan.

RTFM, dan pas vragen...

@ Arco en evdweele
Al eens aan gedacht om de koplamp er ineens uit te halen?
Ik doe het zo en dat gaat veel sneller.

Arco

Special Member

Als ik in het donker in de regen buiten sta langs de weg, is uitbouwen van de complete koplamp wel het laatste waar ik op zit te wachten... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 mei 2018 10:00:35 schreef KlaasZ:
Toen ik mijn eerste printer had schrok ik me te pletter toen ik om nieuwe inktcartridges ging. Ik dacht dat die verkoper zich een factor 10 vergiste toen hij de prijs noemde.
Voordat ik mijn huidige printer kocht heb ik me eerst geïnformeerd over de prijs van de cartridges. Daardoor werd het een wat duurdere printer, maar op termijn blijkt het voordeliger te zijn. Vooral nu de cartridges door Action en HEMA voor veel lagere prijzen worden aangeboden.

Ik heb geen aandelen, maar je kunt voor vrijwel alle printers goedkoper terecht bij 123inkt. Loont natuurlijk alsnog om je printer zorgvuldig uit te zoeken, maar het is vaak toch nog rendabel om een printer op die manier wat langer in bedrijf te houden.

Op 2 mei 2018 13:33:28 schreef wielklem:
even vanuit de praktijk als producent;

wij maken al een paar jaar (bijna 50) apparaatjes. Die gaan ook wel eens stuk. niks bijzonders. De apparaatjes zijn duur en kwaliteit is dusdanig dat het stuk gaan zich pas na een jaar of 10 voordoet. Opsturen, repareren, factureren en retour.

Een apparaat is 20+ jaar oud en meerdere keren gerepareerd. onderdelen worden op een gegeven moment ook schaars omdat toeleveranciers er gewoonweg mee stoppen. Bakje leeg = pech.

Waar ik mij wel enorm aan kan ergeren is het volgende; de klant die dan gaat roepen; maar dat kan toch niet, u MOET het repareren.
sorry; NEE, ik moet helemaal niks (meer). Koop maar een nieuwe. Dat mag na 20+ jaar wel eens.

Die reparatiezucht is op bepaalde vlakken ook een beetje aan het doorslaan.

In wat voor branche is dat?

Maar los daarvan, jullie produceren nog nieuwe, dus dat de klant die na 20 jaar koopt is geen slechte oplossing. Maar als een producent wegvalt is het toch wel héél handig als er servicedocumentatie in omloop is. Zo beschouwd is de eis dat jullie iets repareren natuurlijk doorgeslagen, maar het idee erachter is nog steeds niet zo gek.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 2 mei 2018 14:49:06 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 mei 2018 14:44:00 schreef maartenbakker:
[...]Ik heb geen aandelen, maar je kunt voor vrijwel alle printers goedkoper terecht bij 123inkt.

Jep. Een setje toner "origineel" kost 195 euro bij 123, en de "namaak" ("huismerk" noemen ze het) kost 180 euro. Scheelt ongeveer 10%. En.... Na een upgrade van de firmware herkent de printer ineens: Hey dit is geen originele toner: Ik weiger. 123 is dan zo vriendelijk om een nieuwe toner te sturen. Tot laatst: Mijnheer u heeft nu vaak genoeg problemen gehad met de huismerk toners, u moet maar de originele kopen. En als ik dan eigenwijs zeg: Nee ik blijf bij het huismerk, dan zeggen ze de volgende keer dat er wat is, dat ik niet geluisterd heb en dan ik het zelf maar moet oplossen. Ik heb de nieuwe "reserve" voorraad maar teruggestuurd. 1 van mijn kleuren staat nu op 2200 van 1800. Als ik wil scannen dan krijg ik in 50% van de gevallen de foutmelding dat de toner vervangen moet worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hubie

Golden Member

HP printer?
Voor mijn Samsung CLP-325w scheelt het 15 euro per toner= 60 euro.En de printer mekkert nooit.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 2 mei 2018 16:45:09 (82%)

Arco

Special Member

Ik haal ze meestal bij Printabout. Meestal nog goedkoper, en hele goede service. (keer verkeerde levering, meteen nieuwe. En alles op rekening)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb ook al eens een cartridge van 123 inkt gehad die verkeerd was gemonteerd na het hervullen ( want dat zijn alle nepcartridges, oude originele cartridges ) de drum kwam niet tegen de tonertoevoerrol aan. er bleek een plastic pasring gebruikt te zijn in die cartridge die van een ander type printercartridge was, kwam niet eens voor in dat type.

met toner is t nog 1 ding, maar met inkt let je beter goed op. 1x verkeerd soort inkt in de nepcartridge en je printkop klontert dicht.

heb nog geen toner cartrigde gekocht, ik vul met de juiste toner de oude cartridge weer bij. in t servicemenu de juiste optie uitzetten en t blijft werken zo. ik print ook niet bijster veel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LetterHenk

Golden Member

Als je vaak nieuwe printercartridges nodig hebt kan je ook eens kijken naar het EcoTank concept van Epson. Is niet perse de heilige graal, maar kan best interessant zijn.
Heeft allemaal natuurlijk niets met repareren te maken. Excuus daarvoor.

Action expresses priorities LH

Op 2 mei 2018 11:51:32 schreef evdweele:
Bij mijn 14 jaar oude Peugeot is het al een kunst om een gloeilamp te vervangen.
Voor de koplampen heb je een spiegel nodig om te kunnen zien waar en hoe de lamp eruit en erin moet. Voor de achterlichten moet je eerst de halve bekleding van de kofferbak slopen.

Als ik vroeger een defecte lamp in de auto had was het even stoppen op een parkeerplaats en zelfs in het donker was het binnen 10 minuten gefikst.
Nu ben ik overdag een half uur bezig. In het donker zou ik het niet eens proberen.

Dat is bij mijn Volvo V50 dan toch wat anders. Als je het boekje doorneemt, kun je lezen dat door het uittrekken van een borgpen, de hele koplamp naar buiten uitgenomen kan worden, Als je dan de stekker losneemt, kun je tijdens een hoosbui langs de snelweg gewoon lekker droog in de auto de lampen vervangen. Stekker terug aansluiten, koplamp op zijn plaats en borgpen erin. Fluitje van een cent.
Lees je het boekje niet, dan ga je wellicht het halve motorcompartiment slopen om bij de lampen te komen......