Op 2 mei 2018 02:08:02 schreef maus0611:
Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar als we vanaf vandaag allemaal (iedereen dus hier) geen petflesjes meer kopen, denk ik dat we binnen korte tijd alle defecte tv's wel terugverdiend hebben qua hoeveelheid bespaard plastic.
Goedkoop geconstrueerd betekent natuurlijk niet dat er geen schema of onderdelen beschikbaar kunnen zijn. Ben wel met je eens dat bijvoorbeeld flessewater de grootst mogelijke onzin is, dus dat daar ook op bezuinigd moet worden.
Op 2 mei 2018 08:09:21 schreef New Beetle:
[...]Ook daar bestaat een work-around voor. Mijn pientere kennis kocht op die manier 5 nieuwe Brother laserprinters, goedkoper dan nieuwe cartridges beweert hij. "Lege printers" plaatst hij op een tweedehands site en de circkel is rond, wat het systeem natuurlijk mede in stand houdt. Je kan daar weemoedig over doen, uiteindelijk wint de economische realiteit.
Daar worden ze gekocht door iemand die nog veel slimmer en economischer is dan jouw "pientere" kennis omdat hij weet dat er maar voor 10 euro toner in die printer van 80 euro zit. Dus nu heeft hij voor de prijs van een 80 euro printer een printer EN een volledig gevulde toner van 123 of dergelijk merk
Op 2 mei 2018 11:11:31 schreef grotedikken:
Rew, Je zegt gasten die een beetje verstand van zaken hebben, maar bestaat dat nog wel? Halfweg jaren 80 kon ik nagenoeg elke tv herstellen tot op component niveau ongeacht merk en type.
Achtergrondkennis van tv techniek, meetinstrumenten, schema's en doordacht meten en conclusies trekken waren daarbij behulpzaam.
Dat zou me vandaag niet meer lukken, denk ik. Je hebt ook veel meer complex gedrag bij toestellen die voor onverwachte en niet intuitieve verschijnselen zorgden.
De benodigde kennis is veranderd en iets meer geworden, maar alsnog meestal niet onlogisch of onoverzichtelijk. Wel is actuele ervaring minstens zo belangrijk als vroeger. Er zijn ook monteurs geweest die geen kleurentelevisie konden repareren. Zelfde geldt voor de richtingaanwijzer. Als er een hoofdstuk "lampjes vervangen" in het instructieboekje is opgenomen, heb je zelfs een kansje dat het er in staat.
Op 1 mei 2018 23:29:22 schreef MGP:
[...]
Het ging mij om de verhouding van de groep die er wel voor zijn en die het niet kan schelen, dan weet je hoe het zal aflopen.
Nee hoor, de grootste groep kan het niet schelen dus die heeft ueberhaupt geen stem. De groep die het als consument economisch onzinnig vindt, vindt ook de groene beweging aan zijn zijde en kan qua afmetingen van lobbygroep dus best wel eens even groot of groter zijn dan de mensen die het materieel graag breed laten hangen + de lobby van sommige fabrikanten. Geloof het of niet, er zijn genoeg andere fabrikanten die ook enige trots in een product proberen te leggen die blij zullen zijn als dat economisch beter uit kan.