het recht om te repareren

Op 4 mei 2018 08:12:19 schreef evdweele:
Ik las onlangs een artikel in de Volkskrant over het leasen van spijkerbroeken.
Er schijnt een markt voor te zijn.
Dat zou met technische apparaten vermoedelijk ook kunnen, maar of je daar voordeliger mee uit bent? En wat gebeurt er met het apparaat (of spijkerbroek) als het defect of versleten raakt?

Engeland is een goed voorbeeld voor huurtelevisies omdat dat daar tientallen jaren de standaardmanier van televisiekijken was. Daar zag je dat goedkope import en mogelijk ook stijgende welvaart, een einde maakten aan grootschalige toepassing van dat businessmodel. Wel is het zo dat in de tijd dat huur populair was, er door veel fabrikanten gelet werd op repareerbaarheid en levensduur. Immers was het daar nadelig als een toestel kort meeging of slecht repareerbaar was. Ook het 'refurbishen' van TV's kwam daar voor, soms in extreme vormen: nieuwe modieuze kasten laten maken en daar economisch afgeschreven degelijke oude toestellen in stoppen. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid is lease op minstens 3 manieren beter dan verkoop (levensduur, repareerbaarheid, hergebruik). Hergebruik zelfs ook in de gevallen van mensen die elk jaar het nieuwste van het nieuwste wilen; hun oude toestel is dan nog goed verleasebaar aan mensen die dat niet willen.

Op 4 mei 2018 08:07:42 schreef Aart:
Repareren zal niet terugkeren in de betekenis die het had, maar ik ben optimistisch en voorzie wel een overgang naar duurzaamheid. Producten en diensten die duurzaam omgaan met de beschikbare energie en grondstoffen. Repareerbaarheid kan daar een onderdeel van zijn, maar het hoeft niet. Als de fabrikant het afhandeld, en daarmee meer een dienst dan een product verkoopt, denk aan licht als dienst van Philips, is het ook goed.

LaaS is inderdaad een mooi model, kleinschalig paste mijn vader dat zelfs al toe ruwweg 30 jaar geleden maar dat werd door klanten niet altijd begrepen, ook omdat hij het 'gratis' deed (leverde alleen extra omzet op omdat de klant niet eerst zijn defecte lampjes moest ontdekken maar hij gewoon periodiek met een voorraadje lampen langsging om te zien wat er moest worden vervangen).

Ik verwacht dat repareerbaarheid bij diensten zoals LaaS wel op enige manier een rol speelt; zie hierboven het Engelse voorbeeld. Fabrikanten bouwen op duurzaamheid en daar hoort enige vorm van reparatie wel bij. Bij lichtbronnen zal dat meestal modulair zijn hoewel ik niet uitsluit dat er soms centrale reparatie op modules toegepast zou kunnen worden - bijvoorbeeld als blijkt dat er een paar standaardmankementen optreden.

Verder denk ik dat je reparatie in traditionele vorm toch onderschat. Het kan niet altijd uit qua kosten, maar aan de ene kant van de markt zie je de repaircafés die traditioneel repareren en aan de andere kant van de markt zie je reparatie op componentniveau van dure telefoons, tabletten en laptops. Er hoeft maar dàt te gebeuren of er wordt ook wel weer een stukje van het segment ertussenin ingevuld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 mei 2018 13:03:05 schreef maartenbakker:
... nieuwe modieuze kasten laten maken en daar economisch afgeschreven degelijke oude toestellen in stoppen....

Is ook een vorm van 'repareren'. Oude kapotte kast weg, nieuwe er omheen.

of andersom, gebruikte printercartridges worden hervuld met toner en van nieuwe drumrol voorzien en gaan als b merk de verkoop in.

of wat te denken van diverse oude machines die hier worden vervangen, met de boot naar afrika om nog 20 of 30 jaar mee te gaan. zelfs oude gietijzeren groepkasten willen ze daar nog hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 mei 2018 13:08:04 schreef ohm pi:
[...]Is ook een vorm van 'repareren'. Oude kapotte kast weg, nieuwe er omheen.

Je blijft het proberen ;) Als de kast stuk was is het zeker een soort van repareren, maar meestal wordt dit in het spraakgebruik refurbishen genoemd (net zoals een nieuwe krijgen een nieuwe krijgen wordt genoemd dus). Het maakt dan voor het benoemen ook niet uit of de kast stuk was. Ik vind refurbishen een lelijk woord maar iedereen weet wat ermee bedoeld wordt.

Reden dat ik hamer op het nauwkeurig en correct gebruik van terminologie is ook dat als je ergens voor lobbyt je moet weten en duidelijk moet kunnen maken waar je voor lobbyt. Verwarring zaaien door termen ruimer, onnauwkeuriger of anders te definiëren dan ze dagelijks gebruikt worden, vind ik dan niet zo handig. Repareren, in zijn geheel vervangen en refurbishen zijn allemaal manieren om iets duurzaam te doen dus duurzaamheid lijkt me de beste overkoepelende definitie.

Op 6 mei 2018 13:16:18 schreef testman:
of andersom, gebruikte printercartridges worden hervuld met toner en van nieuwe drumrol voorzien en gaan als b merk de verkoop in.

of wat te denken van diverse oude machines die hier worden vervangen, met de boot naar afrika om nog 20 of 30 jaar mee te gaan. zelfs oude gietijzeren groepkasten willen ze daar nog hebben..

Dat zijn vormen van recycling, ik was recycling in mijn bovenstaande opsomming nog vergeten te noemen als vorm van duurzaamheid. Refurbishen is daarbij een procedure die meestal vooraf gaat aan - of onderdeel uitmaakt van recyclen. Net zoals repareren onderdeel kan zijn van refurbishen of recyclen. Over spraakgebruik: de aanduiding recycling of hergebruik wordt vaak gebruikt voor recyclen op basismateriaalniveau, maar recyclen op niveau van apparaten of samenstellingen heet ook zo. Of weet iemand betere woorden?

Op 4 mei 2018 10:18:27 schreef Aart:
Excuses, dan verstond ik u verkeerd. Dat is zo, van de verschuiving van een product naar een dienst verwacht ik an sich geen verduurzaming.

Afhankelijk van product en dienst is verduurzaming een logisch gevolg omdat het in die gevallen economischer is. Zie mijn voorbeeld over de televisieverhuurmarkt.

Op 4 mei 2018 10:37:43 schreef anne2:
[...]

waar beleid ontbreekt, grijpen boekhouders de macht

Ik kan me slecht voorstellen dat gedurende 10 jaar zeer frequent repareren met kans op langere uitval, daadwerkelijk goedkoper is dan vervangen. De eerste paar jaar misschien nog, maar dat wordt ruimschoots ingehaald. Ik denk dat je van kortzichtige boekhouders zou kunnen spreken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk dat duurzaamheid, en repareerbaarheid is hier een voorwaarde voor, gewoon als een soort label net als de energielabels als extra verkoopargument in Europees (of wereldwijd) verband toegevoegd zou kunnen worden waardoor consumenten uiteindelijk en niet de fabrikanten leidend worden in de keuzes voor de materialen en duurzaamheid van het product. Echter de reclame voor duurzaamheid van electronische consumentenproducten wordt nauwelijks gemaakt (alleen maar vaak verbruik en niet duurzaamheid of minimale levensduur garanties). Zo erger ik me bijv. zeer aan die Dyson draadloze stofzuigers die worden aangeprezen door een oudere technische ontwerper. Die dan onvermoed aankondigt dat ze maar met de gewone bedrade stofzuigers zijn gestopt omdat de hunne zoveel beter zouden zijn. Ze gaan hooguit 3 jaar mee als je ze regelmatig gebruikt en net zoals bij de electrische fietsten zijn de accu's; dan wel op, en dan vaak erg duur om te vervangen. Dus kopen we weer een andere dan ? Ik wordt er verdrietig van dat we ondanks de vooruitgang zoveel afval produceren dat onze generaties na ons daar in zullen omkomen straks met de huidige trends en korte levensduur van wit en bruingoed. Omdat de reclame ons wil aanzetten tot meer, groter en luxer.. Reclames zouden verboden moeten worden want daar wordt de behoefte gecreëerd die het publiek uiteindelijk koopt. Wie nuchter nadenkt anders zou toch nooit een smartphone willen kopen die én een glazen achterkant heeft en niet meer te maken, de accu niet eenvoudig te vervangen meer is en dan ook nog eens bijna 600 euro kost??? Maar toch zijn er van die eikels die het dan toch willen hebben omdat het duur en van een A merk is... en voor anderen onbereikbaar.. door de hoge prijs.

Kijk eens op marktplaats hoeveel jonge bijna nieuwe led tvs er worden aangeboden met gebroken schermen, soms onstaan door een klein ongelukje als een tik van een kind of onhandige miep in t het huishouden. En wij accepteren dat allemaal maar zo ?? Ja dus... en zij komen er mee weg omdat wij massaal als groep nauwelijks nog reclamaties doen...of eisen stellen.

*hier heb ik geen app voor nodig

tja lcd moet weinig wegen, dus flinterdunne schermen van 55 inch. er zijn ook wel lcd's geweest met etra 3mm plexiglas plaat voor de lcd, die kunnen wat hebben. maar dat was het videobewaking segment van samsung, weer duurder spul als de huishoudelijke meuk waar het goedkoop, plat en licht van gewicht moet zijn.

Arco

Special Member

LCD TV producenten doen ook wel onderzoeken bij hun klanten over hoe dik een LCD TV mag zijn. Enkele jaren geleden vond men TV's dunner als 2.3cm 'eng'

Bij sommige zaken worden ook wel (volgens mij) zinloze parameters gegeven. Zo zie je bij relais mechanical en electrical lifetime gespecificeerd.
Mechanical lifetime is 50.000.000 operations, electrical lifetime is 100.000 operations.
Het is weinig interessant om te weten dat het relais mechanisch 500x langer mee gaat als de contacten... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien als de contacten wisselbaar zijn, dan weet je dat je de contacten 500 keer kunt vernieuwen :)

mel

Golden Member

Op 6 mei 2018 14:54:44 schreef Arco:
LCD TV producenten doen ook wel onderzoeken bij hun klanten over hoe dik een LCD TV mag zijn. Enkele jaren geleden vond men TV's dunner als 2.3cm 'eng'

Bij sommige zaken worden ook wel (volgens mij) zinloze parameters gegeven. Zo zie je bij relais mechanical en electrical lifetime gespecificeerd.
Mechanical lifetime is 50.000.000 operations, electrical lifetime is 100.000 operations.
Het is weinig interessant om te weten dat het relais mechanisch 500x langer mee gaat als de contacten... ;) )

Bij grote relais zijn de kontakten uit te wisselen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

En zelfs dan wordt het eigenlijk nooit gedaan.
Veel telecom relais hadden verwisselbare contactbanken, werd nooit gedaan. (relais uitruilen is veel simpeler)
Voorbeeld was een Omron mini relais (15x20mm), valt niks uit te wisselen... ;)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRPuYyzHLaFBHXJVyNWprRL_Gdw54A2sNAw7iM9DaAx8fvRPFJI5w

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

klinkt wel logisch, de mechanische levensduur is bepalend tenslotte, de elektrische levensduur is afhankelijk van de belasting welke het contact schakelt..

Op 6 mei 2018 15:02:07 schreef mel:
[...]Bij grote relais zijn de kontakten uit te wisselen :)

Op 6 mei 2018 15:08:36 schreef Arco:
En zelfs dan wordt het eigenlijk nooit gedaan.

Toch wel meegemaakt. Zelf gedaan zelfs. In de kerncentrale zitten een heleboel relais voor motoren van regelkleppen. Die staan de hele dag heen en weer te tokkelen: links-recht-links-rechts. De contacten van die relais worden jaarlijks bij het groot onderhoud verwisseld. Versleten of niet, er gaan preventief nieuwe in.