het recht om te repareren

Blue Sky

Cableguy

Ik probeer alles te repareren wat mijn vrouw deskundig sloopt en mede dank zij dit forum lukt dat ook vaak ;-) Vooral de laatste jaren wordt het steeds moeilijker om apparaten zonder schade uit elkaar te halen. Bovendien is de kwaliteit van het materiaal ook al om te huilen. Laatst nog een vaatwasser gerepareerd maar het blik wat er op zit is bijna net zo dun als vloeipapier, het buigt al krom als je het probeert te verwijderen.

Het ergste vond ik nog een pedicure motor waarvan de maker deskundig het serienummer van het elektromotortje had weg geschuurd. Dank zij oplettendheid en hulp van een reparateur is het toch gelukt. DAAR zou europa wat aan moeten doen.

Het omgekeerde heb je met zendspullen. Als zendamateur koop je wel eens een nieuwe set en daar zit bijna altijd een schema bij of die is online op te halen. Zo kan het dus ook. Nu weet ik ook wel dat zendamateurs over het algemeen 2 rechter handen hebben en altijd proberen de set te verbeteren maar toch...

Waar rook is, is stroom
Hubie

Golden Member

Documentatie van zenders en ontvangers is denk ik historisch zo gegroeid.Als een amateur een Geloso,Trio of wat dan ook kocht in de jaren 60 werd dat gewoon geeist anders werd er niet gekocht.Dat is altijd zo gebleven m.i.

Ik denk dat moesten consumenten weten wat er gebeurd met hun toestelletje voorafgaand aan hun aankoop en na dat ze het terug weggegooid hebben, ze zouden grote ogen trekken.

Ik bedoel dan vooral op vlak van grondstoffen verhandeling om iets gemaakt te krijgen en dan de (poging tot) recyclage achteraf.

Als je in de weegtechniek werkt dan zie je nog eens wat want je komt overal. Als je ziet dat 1 enkel logistiek centrum per UUR honderden tonnen aan kunststofgranulaat versleept (silowagens, bigbags, kleine zakjes)

Er is een reden voor dat onze huidige autosnelwegen tegenwoordig een langgerekt magazijn op wielen zijn.

Als men echt iets wil veranderen dan zal men de economische regels helemaal moeten herschrijven.
Denk aan: een kader en bijhorende voorschriften voor de fabrikanten in combinatie met belastingsvrije of gesubsidieerde arbeid.

Helemaal herschrijven is niet eens nodig, zo ver zitten we er niet vanaf.

Op 2 mei 2018 18:11:56 schreef LetterHenk:
Als je vaak nieuwe printercartridges nodig hebt kan je ook eens kijken naar het EcoTank concept van Epson. Is niet perse de heilige graal, maar kan best interessant zijn.
Heeft allemaal natuurlijk niets met repareren te maken. Excuus daarvoor.

Wel met duurzaamheid, en dat gaat toch vaak hand in hand ook als je dit topic bekijkt.

Op 2 mei 2018 18:54:27 schreef Blue Sky:
Het ergste vond ik nog een pedicure motor waarvan de maker deskundig het serienummer van het elektromotortje had weg geschuurd. Dank zij oplettendheid en hulp van een reparateur is het toch gelukt. DAAR zou europa wat aan moeten doen.

Serienummer wegschuren is grijze import of gejatte handel dus weer iets heel anders. Typenummer wegschuren is tegenwerken van reparatie en moet m.i. ook onder de eis van beschikbaar stellen van documentatie vallen die met 'het recht om te repareren' meekomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 2 mei 2018 22:32:32 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Hier wordt natuurlijk vooral het standpunt van technici weergegeven.
Beroepsreparateurs, hobbyisten, amateurs en geinteresseerden allerlei.
Maar dit is een probleem dat de ganse bevolking aangaat, en niet enkel de 10% die zelf iets kunnen herstellen.
Voor 90% van de bevolking is een defect toestel buiten garantie einde verhaal.
Reparatiekosten lopen te hoog op en vind maar eens iemand die het gratis uit liefhebberij wil doen, met geringe kans op succes en mogelijk introductie van onveilige toestanden.

Het moeilijk maken om apparaten te openen zonder schade is niet in de eerste plaats een goal van de fabrikanten,maar dat wordt hen door Europa opgelegd. CE heeft precies een aantal maatregelen uitgevaardigd omdat onbevoegden niet zouden aan apparaten knoeien met mogelijk gevaarlijke toestanden tot gevolg. Een daarvan is dat een apparaat niet door onbevoegden mag eenvoudig kunnen geopend worden. Daarvoor zijn die exotische schroefkoppen ontworpen. Maar zoals steeds werden algauw passende bitsetjes op de markt gegooid.

Iedereen beseft tegenwoordig het gevaar van zekeringen frauderen. Maar onoordeelkundige herstellingen met vaak ongeschikte
onderdelen kunnen net zo goed ernstig gevaar opleveren.

Natuurlijk speelt ook het economisch aspect een rol. Meer repareren is minder verkoop. Maar dat lijkt me een korte termijnvisie die op langere termijn een negatieve impact heeft.

Hoe dan ook, dit maakt deel uit van de hele economische maatschappijstructuur en is gedurende decennia zo gegroeid en vergroeid met de manier van produceren en verkopen..
Je kunt het aspect service niet al een losstaand item gaan veranderen zonder ook al de rest ingrijpend te wijzigen.

De oproep om apparatur servicevriendelijker te maken is zeer terecht, maar zoals alle gelijkaardige acties ook erg naief en te kleinschalig om enige impact te hebben.
Het tij keren zou een drastische omwenteling in de internationale productie en handel vereisen en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
In de eerste plaats omdat de fabrikanten en winkels en de Europese gemeenschap er niets bij te winnen hebben.

Dat repareren duurder is dan nieuw heeft alles te maken met het feit dat de werkelijke kosten van een product niet worden doorgerekend in de verkoopprijs. Die zijn geëxternaliseerd en die betalen we met z'n allen.

Voor sommige producten is het zeker zo dat ze op een gegeven moment aan het eind van hun bruikbare levensduur komen voordat ze aan het eind van hun technische levensduur zijn. Wie wil er nog een PC met een 386 erin? Maar dat wordt beter. PC's hebben al lang niet meer het probleem dat je ze wel moet vervangen om de laatste software behoorlijk te kunnen draaien. En de Cloud services trend gaat hier nog fors aan meehelpen; een PC wordt steeds meer een thin client die met wat mindere specs ook prima werkt.

Maar dat geldt niet voor witgoed, huishoudelijke apparaten en audio apparatuur; die zouden dan ook gewoon goed te repareren moeten zijn. En dat moet je als overheid gewoon afdwingen.

Op 3 mei 2018 09:46:50 schreef Paulussie:

Die zijn geëxternaliseerd en die betalen we met z'n allen.

licht dat eens toe. hoe bedoel je dat?.
mvg A

De auto-industrie kan er ook wat van. Ik heb onlangs wat reparaties gedaan aan de interieurventilatie van mijn auto. De stekkers op de kachelweerstand en op de ventilator branden uit, dat is een bekend probleem. Om er bij de kachelweerstand te komen moet er veel weg, het ene paneeltje zit voor het andere, dus je moet de halve auto rond, beginnend bij de deurrubbers...

Om de peertjes in de koplamp te vervangen moet het wiel en de liner (spatbord?) eraf. Gelukkig is er nu een wet aangenomen dat dit bij nieuw geleverde auto's makkelijker moet gaan.

Ik heb ook welleens in het motorblok gekeken. Dat is ook behoorlijk compact. Ik heb welleens opgezocht hoe je een distributieriem moet vervangen, maar dat laat ik maar door de garage doen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je wel makkelijk zelf kunt doen bij mijn auto (Renault Clio III). De bobines, het luchtfilter, en het ruitewissermechaniek is goed bereikbaar.

Arco

Special Member

De politie is gelukkig wel wat toleranter; de meeste agenten begrijpen wel dat zelf een lamp vervangen voor veel mensen niet te doen is...
Wegenwacht is een optie, maar wel duur voor enkel een lampje vervangen lid te worden.
(verder kunnen ze weinig; een echte storing hebben ze bij mij nog nooit verholpen. 't is altijd 'gaat niet' of 'heb ik niet'... :) )

Laatst mijn ruitensproeierpompje vervangen. Moest de voorbumper in zijn geheel eraf om erbij te komen...
Er komt nu eenmaal steeds meer 'troep' in een auto te zitten en dat moet ergens weggepropt worden...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 3 mei 2018 10:53:53 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schimanski

Golden Member

Dingen gaan soms stuk, maar waar ik me aan erger is dat het soms "By Design" niet meer werkt. Ik doel dan op de Smart TV's welke na 5 jaar geen nieuwe apps meer ondersteunen en de oude apps dan ook maar meteen door de fabrikant automatisch verwijderd worden.

Als je dan bezwaar maakt krijg je te horen dat de processor verouderd is en de nieuwe versie van een app niet meer ondersteund. Laat dan in ieder geval de nog wel werkende oude app erop staan :-(

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Inderdaad, graceful degradation. Whatsapp vertikt het ook om dat te doen.

Op 3 mei 2018 09:24:20 schreef grotedikken:

Voor 90% van de bevolking is een defect toestel buiten garantie einde verhaal.

En voor het verbeteren van die situatie is het recht om te repareren bedoeld. Zie verder mijn voorstel om de garantietermijn gelijk te trekken met de conformiteit zodat de consument bij aanschaf al weet hoe lang een apparaat minimaal meegaat.

Het moeilijk maken om apparaten te openen zonder schade is niet in de eerste plaats een goal van de fabrikanten,maar dat wordt hen door Europa opgelegd. CE heeft precies een aantal maatregelen uitgevaardigd omdat onbevoegden niet zouden aan apparaten knoeien met mogelijk gevaarlijke toestanden tot gevolg. Een daarvan is dat een apparaat niet door onbevoegden mag eenvoudig kunnen geopend worden. Daarvoor zijn die exotische schroefkoppen ontworpen. Maar zoals steeds werden algauw passende bitsetjes op de markt gegooid.

Dat lijkt een beetje op de manier waarop in Nederland de landelijke politiek altijd Europa de schuld geeft van eigen falen. Jij geeft ze de schuld van het falen van een systeem, dus dat scheelt en je merkt gelukkig ook op dat het daar niet effectief voor werkt :)

Natuurlijk speelt ook het economisch aspect een rol. Meer repareren is minder verkoop. Maar dat lijkt me een korte termijnvisie die op langere termijn een negatieve impact heeft.

Gelukkig hebben steeds meer mensen dat door, maar de marketing haakt daar nog niet op in.

Hoe dan ook, dit maakt deel uit van de hele economische maatschappijstructuur en is gedurende decennia zo gegroeid en vergroeid met de manier van produceren en verkopen..
Je kunt het aspect service niet al een losstaand item gaan veranderen zonder ook al de rest ingrijpend te wijzigen.

Dat hoor ik hier vaker, maar is het wel zo? De huidige structuur lijkt erg op een structuur waarin reparatie populairder was dus zo groot kunnen die veranderingen nooit zijn.

De oproep om apparatur servicevriendelijker te maken is zeer terecht, maar zoals alle gelijkaardige acties ook erg naief en te kleinschalig om enige impact te hebben.

Dat kleinschalige kon nog wel eens meevallen, zie mijn opmerking ergens hierboven. De koers van groen+linkse politiek bevalt me lang niet altijd, maar hier kunnen ze eens aan meehelpen.

Het tij keren zou een drastische omwenteling in de internationale productie en handel vereisen en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
In de eerste plaats omdat de fabrikanten en winkels en de Europese gemeenschap er niets bij te winnen hebben.

Die omwenteling hoeft m.i. helemaal niet zo drastisch te zijn, want zoveel hoef je niet aan de productie aan te passen, en de winst kan hem zitten in marketing en in het vermijden van eventuele hoge verwijderingsbijdragen (ik noem maar een van de vele mogelijkheden).

Anoniem

Het meest ergerlijke vind ik de explosie van de batterijgevoede apparaten. Vooral dan van gereedschap.
Handig zo zonder draad, dat wel.
Na enkele jaren zijn de batterijen defect, en de meeste mensen gebruiken hun gereedschap niet zo intensief dat het dan al versleten zou zijn. Sporadisch gebruik van gereedschap zoals draadloze nietmachines leidt er toe dat de batterijen niet tijdig opgeladen worden en dan voortijdig de geest geven.Maar de originele batterijen zijn dan niet meer verkrijgbaar, of ontzettend duur, zodat je bijna steeds beter af bent met nieuw te kopen.

Dit topic doet me meteen weer aan deze denken: Sony Service Plaza

Maar jammer dat er steeds minder te repareren valt. Zeker nu er toch vaak op het randje wordt ontworpen en daardoor dingen sneller stuk gaan. Zelfs Miele wasmachines hebben plastic lagers tegenwoordig... Dat op het randje ontwerpen zou verboden moeten worden, apparaten worden er vast duurder van, maar geen verdubbeling in mijn ogen.

Voor gemiddeld 15% duurder valt veel te verbeteren. Denk aan betere voedingen en betere koeling voor LEDs in TV's en andere schermen, geen "capacitor dropper" in de Senseo (dat is er al uit dacht ik?) en LED lampen die meer dan 1000 uur halen en niet zo storen.

Ik vind het niet heel erg dat apparaten moeilijker open gaan, maar ze moeten dan wel een goede levensduur hebben...

En verplicht lithium batterijen in apparaten maar tot 90% laten laden, dan gaan ze tenminste niet na 1 jaar stuk zoals bij elke Samsung telefoon... :(

@grotendikken, verplichte piepers erin maken (zoals bij rookmelders) die aangeven dat de lader er weer even op mag. En tegelijk zorgen dat de laadelektronica de batterij netjes laadt en in conditie houdt in plaats van blijft pompen scheelt al.

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 3 mei 2018 13:58:40 (11%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Anoniem

Op 3 mei 2018 13:54:51 schreef Benadski:

Dat op het randje ontwerpen zou verboden moeten worden

Dit heet marktwerking. Blijkbaar heeft de gemiddelde consument meer op met lage prijs en nieuwe gadgets dan met repareerbaarheid.

Je kan de fabrikant niet verwijten dat ze hier op inspelen. Als iedereen de smart-tv laat liggen dan is het zo gedaan met die dingen.

Het gevolg is ook dat een heel segment electronica reparateurs zal verdwijnen. Stokers op locomotieven zie je ook niet meer terug op de electrische trein.

Genereren van omzet en aandeelhouders tevreden houden is nu wat van belang is. Je kunt je afvragen of dat moreel verantwoord is.... maar niemand lijkt zich daar aan te storen en kijkt naar eigen portomonee/gewin

Op 3 mei 2018 14:00:50 schreef wvdakker:
[...]

Dit heet marktwerking. Blijkbaar heeft de gemiddelde consument meer op met lage prijs en nieuwe gadgets dan met repareerbaarheid.

Je kan de fabrikant niet verwijten dat ze hier op inspelen. Als iedereen de smart-tv laat liggen dan is het zo gedaan met die dingen.

Het gevolg is ook dat een heel segment electronica reparateurs zal verdwijnen. Stokers op locomotieven zie je ook niet meer terug op de electrische trein.

Genereren van omzet en aandeelhouders tevreden houden is nu wat van belang is. Je kunt je afvragen of dat moreel verantwoord is.... maar niemand lijkt zich daar aan te storen en kijkt naar eigen portomonee/gewin

Jup, marktwerking, ok, maar aantoonbaar onderdelen van apparaten langdurig buiten specs laten werken is te controleren en moet gewoon beboetbaar worden. LEDs die bijvoorbeeld binnen een jaar of twee opbranden door overbelasting dat komt door puur crimineel gedrag in mijn ogen.

En als je dat buiten het randje ontwerpen in een wet weet te vatten dan moeten alle fabrikanten hiermee rekening gaan houden en dan is het voor niemand nadelig.

Voor lithium batterijen zou 't heel eenvoudig moeten kunnen, laden tot 90% van de capaciteit toegestaan, daarboven niet.

Laatst mijn ruitensproeierpompje vervangen. Moest de voorbumper in zijn geheel eraf om erbij te komen...
Er komt nu eenmaal steeds meer 'troep' in een auto te zitten en dat moet ergens weggepropt worden...

Na mijn tantrum over de automobielindustrie moet ik toegeven dat het moeilijk repareren ook komt door het compacter bouwen. Daardoor hou je meer auto over. En ja, het is de nieuwkoper die het voor het zeggen heeft.

Anoniem

Op 3 mei 2018 14:06:51 schreef Benadski:
[...]

Jup, marktwerking, ok, maar aantoonbaar onderdelen van apparaten langdurig buiten specs laten werken is te controleren en moet gewoon beboetbaar worden. LEDs die bijvoorbeeld binnen een jaar of twee opbranden door overbelasting dat komt door puur crimineel gedrag in mijn ogen.

En als je dat buiten het randje ontwerpen in een wet weet te vatten dan moeten alle fabrikanten hiermee rekening gaan houden en dan is het voor niemand nadelig.

Voor lithium batterijen zou 't heel eenvoudig moeten kunnen, laden tot 90% van de capaciteit toegestaan, daarboven niet.

En wie bepaalt die 90%, straks wordt die 90% 85% omdat ... verzin wat...

Als ik een apparaat koop wat snel stuk gaat dan voel ik me ge*aaid en koop het nooit meer. Als veel mensen dat doen dan keert het tij wel omdat fabrikanten het dan in hun winst voelen.

Wij als consument accepteren blijkbaar dat apparaten snel stuk gaan en dan weer nieuw model pakken. Kijk naar smartfoons. Hoeveel van die dingen liggen er niet ongebruikt in een lade?

Maar om nu het op een randje ontwerpen strafbaar te stellen... dat lijkt me wel erg kort door de bocht.

Op 3 mei 2018 14:00:50 schreef wvdakker:
[...]

Dan moet de consument wel de keus hebben. De markt is bepaald niet transparant en goederen zijn ook niet altijd beschikbaar.

Dat is een goed voorbeeld van die keuzevrijheid. Die is er namelijk niet. Ik zou best luxe OLED-toestellen in de markt willen zetten zonder verdrietfunctie. Zelfs al een goede merknaam bedacht, alleen de rest nog niet.

Er zijn gelukkig wel mensen die zich eraan storen, maar te weinig. Het systeem zal zichzelf wel een keer slopen. Bedrijven als Philips zijn er al aan ten onder gegaan. En inderdaad hoor je nooit wat van gigantische kapitaalkrachtige bedrijven die niet publiek verhandeld worden, zoals Saint Gobain. Ook aan VDL zie je goed hoe succesvol een BV kan zijn.

Is het nog nodig dat er veel gerepareerd word???

Ga je een 3jaar oude smartphone nog herstellen? Of een 3jaar oude pc, tv, dvd speler... Die toestellen zijn zowieso al verouderd en waardeloos.

Voor printer koop ik gewoon losse toner in china, vul de cartridges op en hack de printer dat die weer op 0 staat. Een printer doet altijd x aantal paginas met initiele cassettes en daarna wil die een chip zien. Mijn clp315 is nu ongeveer 10 jaar oud en draait nog steeds op initiele toner

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Nodig niet altijd, wenselijk al iets vaker. Hangt ook van de toestellen af. In de prijsklasse "199 euro voor een TV" is 3 jaar een conforme levensduur, vermoed ik. Doe er maar 3 jaar garantie en 3 jaar ondersteuning op en 'call it a day'. Dat is zelfs een wassen neus, want ik heb de indruk dat Vestel als voorbeeld van crappy budgetmerk zelfs die 3 jaar aanvullende ondersteuning nog wel haalt als ik zo zie wat ik aan voedingen en mainboards kan nabestellen; met een jaartje extra garantie erbij kunnen ze zelfs al aan mijn eis voldoen. Misschien is de eis dus wel te laag. Mobiele telefoons blijven een jaar of 5 redelijk actueel dus in de hogere prijsklasse lijkt me 3 jaar niet conform.

Bij PC's valt op dat ze economisch weliswaar in 5 jaar worden afgeschreven maar gebruikstechnisch tot 10 jaar mee kunnen tegenwoordig. Als je tenminste niet het allergoedkoopste budgetmodel kocht.

Op 3 mei 2018 10:17:48 schreef anne2:
[...]

licht dat eens toe. hoe bedoel je dat?.
mvg A

Daarmee bedoel ik dat veel producten kunstmatig goedkoop zijn doordat een groot deel van de kosten niet terugkomen in de prijs van het product

Dat gaat dan met name over de vervuiling die in de hele keten ontstaat bij het maken en vervoeren van nieuwe producten, de uitputting van grondstoffen en de spotgoedkope arbeid (slavenarbeid/kinderarbeid) die nodig is om de prijs voor die producten laag te houden.

Dat leidt op termijn tot gigantische kosten (klimaatverandering, migratieproblematiek) die we met z'n allen zullen moeten maken om de zooi weer op te ruimen.

Repareren (van een apparaat dat open kan) is voor iedereen beter.

Anoniem

Op 3 mei 2018 14:20:55 schreef maartenbakker:
[...]Dan moet de consument wel de keus hebben.

Consument heeft de keuze... alleen hij kiest voor de lage prijs of technische snufjes.
Consument kan de apparatuur laten liggen na slechte beoordeling van apparatuur.

Op 3 mei 2018 14:20:55 schreef maartenbakker:
[...] Ik zou best luxe OLED-toestellen in de markt willen zetten zonder verdrietfunctie.

Doe dat... dit wordt geheid een succes.

Op 3 mei 2018 14:34:27 schreef fcapri:
Of een 3jaar oude pc, tv, dvd speler... Die toestellen zijn zowieso al verouderd en waardeloos.

Er zijn genoeg systemen die met hardware van 5-10 nog uit de voeten kunnen. Sneller is niet altijd nodig. Enige wat die dan doet is sneller wachten.

Op 3 mei 2018 14:45:49 schreef maartenbakker:
In de prijsklasse "199 euro voor een TV" is 3 jaar een conforme levensduur, vermoed ik. Doe er maar 3 jaar garantie en 3 jaar ondersteuning op en 'call it a day'.

Punt is met de smart-tv is dat een nieuw bron van inkomsten wordt aangeboord. Dataverzameling. Meten wie wanneer wat kijkt en die gegevens bewerken en doorverkopen.

Op 3 mei 2018 15:03:04 schreef wvdakker:
[...]

Consument heeft de keuze... alleen hij kiest voor de lage prijs of technische snufjes.
Consument kan de apparatuur laten liggen na slechte beoordeling van apparatuur.

Maar de consument moet hiervoor heel diep graven om half betrouwbare informatie te vinden. Een slechte beoordeling komt pas vaak (net) na de garantietermijn. Ik denk dat als een grote fabrikant een bewezen duurzame productlijn opzet en daarmee adverteert, dat het best eens aanstekelijk kan gaan werken.

Moderne telefoons met 5 jaar garantie op accu en updates <- count me in! Smart-tv met beefy processor of dumb TV die nog wel 5-10 jaar apps kan draaien en waar een degelijke LED array en driver in zit <- same!

PC's zijn imho al wel redelijk bestand tegen langdurig gebruik, op die uit de extra-rotte elco periode na dan...

Anoniem

Op 3 mei 2018 15:17:59 schreef Benadski:
[...]
Ik denk dat als een grote fabrikant een bewezen duurzame productlijn opzet en daarmee adverteert, dat het best eens aanstekelijk kan gaan werken.

Dat klopt. Ik schaf nog steeds geen smart-tv aan. Het is even doorzoeken maar ze zijn er nog wel.

OLED en niet smart wordt een verkoophit denk ik.