Inderdaad, graceful degradation. Whatsapp vertikt het ook om dat te doen.
Op 3 mei 2018 09:24:20 schreef grotedikken:
Voor 90% van de bevolking is een defect toestel buiten garantie einde verhaal.
En voor het verbeteren van die situatie is het recht om te repareren bedoeld. Zie verder mijn voorstel om de garantietermijn gelijk te trekken met de conformiteit zodat de consument bij aanschaf al weet hoe lang een apparaat minimaal meegaat.
Het moeilijk maken om apparaten te openen zonder schade is niet in de eerste plaats een goal van de fabrikanten,maar dat wordt hen door Europa opgelegd. CE heeft precies een aantal maatregelen uitgevaardigd omdat onbevoegden niet zouden aan apparaten knoeien met mogelijk gevaarlijke toestanden tot gevolg. Een daarvan is dat een apparaat niet door onbevoegden mag eenvoudig kunnen geopend worden. Daarvoor zijn die exotische schroefkoppen ontworpen. Maar zoals steeds werden algauw passende bitsetjes op de markt gegooid.
Dat lijkt een beetje op de manier waarop in Nederland de landelijke politiek altijd Europa de schuld geeft van eigen falen. Jij geeft ze de schuld van het falen van een systeem, dus dat scheelt en je merkt gelukkig ook op dat het daar niet effectief voor werkt
Natuurlijk speelt ook het economisch aspect een rol. Meer repareren is minder verkoop. Maar dat lijkt me een korte termijnvisie die op langere termijn een negatieve impact heeft.
Gelukkig hebben steeds meer mensen dat door, maar de marketing haakt daar nog niet op in.
Hoe dan ook, dit maakt deel uit van de hele economische maatschappijstructuur en is gedurende decennia zo gegroeid en vergroeid met de manier van produceren en verkopen..
Je kunt het aspect service niet al een losstaand item gaan veranderen zonder ook al de rest ingrijpend te wijzigen.
Dat hoor ik hier vaker, maar is het wel zo? De huidige structuur lijkt erg op een structuur waarin reparatie populairder was dus zo groot kunnen die veranderingen nooit zijn.
De oproep om apparatur servicevriendelijker te maken is zeer terecht, maar zoals alle gelijkaardige acties ook erg naief en te kleinschalig om enige impact te hebben.
Dat kleinschalige kon nog wel eens meevallen, zie mijn opmerking ergens hierboven. De koers van groen+linkse politiek bevalt me lang niet altijd, maar hier kunnen ze eens aan meehelpen.
Het tij keren zou een drastische omwenteling in de internationale productie en handel vereisen en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
In de eerste plaats omdat de fabrikanten en winkels en de Europese gemeenschap er niets bij te winnen hebben.
Die omwenteling hoeft m.i. helemaal niet zo drastisch te zijn, want zoveel hoef je niet aan de productie aan te passen, en de winst kan hem zitten in marketing en in het vermijden van eventuele hoge verwijderingsbijdragen (ik noem maar een van de vele mogelijkheden).