A-force batterijen van de Action: hoe goed zijn ze?

dubbel

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 12 mei 2018 01:24:34 (98%)

Op 10 mei 2018 19:29:26 schreef Hubie:
nog nooit geen lekkende batterij gehad

altijd lekken dus

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 12 mei 2018 01:02:28 schreef Kruimel:
Ook wil ik er ook wel rekening houden dat als een batterij uit een Vartafabriek komt het niet per definitie hetzelfde is als een Varta, daar kunnen ze ook spelen met de grondstoffen en materialen.

In het befaamde tv-programma De Rekenkamer hadden ze al vastgesteld dat de kosten van de materialen in een AA-batterij minder dan 2 cent zijn. Dat is een fractie van de verkoopprijs dus het heeft nauwelijks zin om daar op te beknibbelen.
Sinds dat programma koop ik nog uitsluitend de Aerocell batterijen van Lidl en ik ben daar zeer tevreden over. Ze zijn niet alleen goed, maar ook nog veel goedkoper dan alle andere.

ik moet het merk nog tegenkomen waar niet af en toe een batterij van gaat lekken. er zijn ook nogal wat factoren voor, dichting die lekt, warmte, batterij al te ver leeg, leeftijd, metalen huls slecht van kwaliteit, chemische samenstelling zet teveel uit enz. voor elk merk wat batterijen heeft die gaan lekken 2 jaar voor de einddatum zijn er ook batterijen van dat merk die het 20 jaar volhouden, en nog vol blijven ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Inderdaad, elke batterij kan weleens gaan lekken, maar ik heb het nu meermaals meegemaakt met de Procell ("Industrial Duracell") zonder grote mishandeling, en dat vind ik best veel, zeker gezien het feit ik er maar een paar per jaar gebruik. Helaas zijn duurtests nogal lastig om goed uit te voeren, anders was ik daar misschien mee bezig gegaan.

Op 12 mei 2018 08:32:14 schreef KlaasZ:
[...]In het befaamde tv-programma De Rekenkamer hadden ze al vastgesteld dat de kosten van de materialen in een AA-batterij minder dan 2 cent zijn. Dat is een fractie van de verkoopprijs dus het heeft nauwelijks zin om daar op te beknibbelen.
Sinds dat programma koop ik nog uitsluitend de Aerocell batterijen van Lidl en ik ben daar zeer tevreden over. Ze zijn niet alleen goed, maar ook nog veel goedkoper dan alle andere.

Ja daar hadden we het in een eerder topic al eens over (link), maar ik heb de aflevering eens gekeken dat was wel een beetje smerige journalistiek. Tja, het materiaal kost maar 2 cent, zou kunnen kloppen, maar die komt ook niet in batterijvorm uit de mijn. Een auto kost ook meer dan de ruwe materialen bij elkaar, maar ook auto's betaal je niet per kilo. Het grootste deel van de kost zit hem niet in de grondstoffen, maar het maken van halffabrikaten en verwerking. Tegen de tijd dat je jezelf bewust wordt van de financiele realiteit die achter een hondertal werknemers en de afschrijving op een batterijfabriek zit dan veranderen de conclusies over wat een batterij zou moeten kosten waarschijnlijk vrij snel.

Op 12 mei 2018 01:12:27 schreef kris van damme:
ter info,

Eneloops zijn de herlaadbare NiMh batterijen (overigens, met een goede reputatie), maar das wat anders dan een Alkaline..

Inderdaad, je hebt gelijk, ik had een beetje scheve parallel getrokken. :X Mijn verhaal blijft hetzelfde echter, met een alkaline kan je ook spelen met de formules en de kwaliteit van de halffabrikaten.

LetterHenk

Golden Member

Op 12 mei 2018 08:32:14 schreef KlaasZ:
[...]In het befaamde tv-programma De Rekenkamer hadden ze al vastgesteld dat de kosten van de materialen in een AA-batterij minder dan 2 cent zijn. Dat is een fractie van de verkoopprijs dus het heeft nauwelijks zin om daar op te beknibbelen.
Sinds dat programma koop ik nog uitsluitend de Aerocell batterijen van Lidl en ik ben daar zeer tevreden over. Ze zijn niet alleen goed, maar ook nog veel goedkoper dan alle andere.

Ik heb die aflevering ook gezien, dat laatste doe ik sinds dien ook.
Je eerste stelling heb ik wel vraagtekens bij.
Volgens de meneer van de fabriek worden er 5 á 6 miljoen batterijen per dag gemaakt, bijna 1 miljard per jaar.
Met dit soort aantallen kan wat 'spelen' met de kostprijs in de tonnen per jaar uitmaken. Geen ondernemer/aandeelhouder die daar vies van is.

Action expresses priorities LH
Anoniem

Mijn ervaring is dat batterijen vooral beginnen lekken als ze lange tijd volledig spanningsloos staan. meestal is dat dan in een aparaat dat blijven aanstaan is en vervolgens lang niet meer gebruikt.

De reden zou kunnen zijn dat zolang er nog wat spanning op staat, de metalen huls door het potentiaal anodisch beschermd wordt.
Eens volledig ontladen kan het agressieve elektrolyt de behuizing wegvreten.

Op 12 mei 2018 11:50:15 schreef Kruimel:
Tja, het materiaal kost maar 2 cent, zou kunnen kloppen, maar die komt ook niet in batterijvorm uit de mijn. Een auto kost ook meer dan de ruwe materialen bij elkaar, maar ook auto's betaal je niet per kilo. Het grootste deel van de kost zit hem niet in de grondstoffen, maar het maken van halffabrikaten en verwerking.

Ik snap ook wel dat het niet alleen de materiaalkosten zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze voor een B-merk een slechtere uitvoering produceren. Een afwijkend productieproces kost ook geld. In de duurtest die ze hebben laten uitvoeren bleek overigens dat deze batterijen er heel goed uit kwamen, in ieder geval beter dan die van Duracell b.v.

Kruimel

Golden Member

Het was niet mijn bedoeling om jouw onderuit te halen, maar eerder dat programma. Ik vond het namelijk een beetje lelijk zoals ze het presenteerden. Ik vind het gemakkelijke journalistiek zoals die er bedreven is, niet meer dan sensatiezoekerij. Verder kan ik me best goed voorstellen dat ze voor een goedkopere batterij minder goede processen gebruiken. Dit is dan het product waar de matrijzen hun tweede leven krijgen en de grondstoffen net een fractie korter in de mixer/sneller langs de wals gaan, waardoor je productiesnelheid toeneemt, maar (de consistentie van) de kwaliteit (een fractie) afneemt. Als de prijs echter een kwart is van daarvoor kan ik niet anders dan aanraden gewoon de goedkopere batterijen te kopen.

Ik vind de website van lygte-info.dk (AA/AAA vergelijker) zeer informatief. Daar zie je ook de invloed van het gebruik van grotere stroomsterkes terug, en kan men herkennen dat sommige rangordes veranderen bij het veranderen van de teststroom. Helaas test hij niet met minder dan 100mA (maar wel te begrijpen).

Op 9 mei 2018 17:20:46 schreef brains:
Tja, ik vraag me ook af waarom de batterijen in NL goedkoper zijn dan in België. En als aangespoelde Nederlander in België kan ik er over mee spreken. Een tax/belasting kwestie?
Vb bij de action kost een setje 8x cr2032 rond de 85 cent in NL en in België rond 1,85.
Ook de andere batterijen zijn goedkoper maar verschil is minder groot.

Dat komt door de bebat heffing die voor de meeste batterijtypes net geen 9 cent per stuk bedraagt. Dus ja, bij een LR44 valt de heffing snel op in de totaalprijs. Bij een autoaccu van 25kg (gek genoeg ook 9 cent heffing!) dan weer niet.

Op 12 mei 2018 11:50:15 schreef Kruimel:
Inderdaad, elke batterij kan weleens gaan lekken, maar ik heb het nu meermaals meegemaakt met de Procell ("Industrial Duracell") zonder grote mishandeling, en dat vind ik best veel, zeker gezien het feit ik er maar een paar per jaar gebruik. (...)

Idem. Ooit een pak van 10x 9V Procell blokjes gekocht voor in de rookmelders, niks dan ellende. Al na 2 jaar waren vermoedelijk de interne verbindingen door corrosie weggevreten. Multimeter zegt netjes "9.42V" (ofzo) maar de rookmelder zegt "piep, batterij leeg", midden in de nacht natuurlijk. De interne weerstand van de blokjes was zo hoog dat er met nauwelijks nog 1mA uit kwam bij kortsluiting. Van het pak van 10 heb ik 7 cellen ongebruikt weg moeten gooien... Nooit meer Prolcell!

[Bericht gewijzigd door subsonik op zondag 13 mei 2018 21:59:19 (37%)

in rookmelders zit vaak een longlife batterij ( tenminste de 230V rookmelders met 9V backup ) want die gaat de levensduur mee, 10 jaar doorgaans.

batterij rookmelders kun je het beste ineens allemaal de batterij van vervangen. ze zijn anders elke 1,5 -2 jaar leeg en je blijft er maar vervangen. degene die later juist heel belangrijk bleek te zijn had allang een lege batterij want die ging leeg in de 2 weken vakantie toen je niet thuis was. ook is elke batterij anders, waar de ene in weken langzaam leegraakt en de melder blijft piepen, gaat de andere batterij in een dag naar te ver leeg en heb je het piepen niet gehoord.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 mei 2018 21:54:04 schreef subsonik:
Multimeter zegt netjes "9.42V" (ofzo) maar de rookmelder zegt "piep, batterij leeg", midden in de nacht natuurlijk.

in het midden van de nacht uit het bed ...is dan de straf voor je zonde :P . batterijen kan je niet beoordelen met een multimeter, tenzij die een batterijstand heeft.

(normale) alkalinebatterijen kan je wél beoordelen met een multimeter in spanningsstand. Toch voor een toepassing met laag stroomverbruik. Voor zink-kool, NiMh en NiCd geef ik je overigens wel gelijk, maar het gaat hier wel degelijk over alkalinebatterijen :)

Alle rookmelderbatterijen tegelijk vervangen werkt ook alleen maar als de batterijen tegelijk verouderen. Als enkele vanzelf een inwendige weerstand van grootteorde 10K ontwikkelen gaat het niet meer op.

Voor alle duidelijkheid: dit probleem met mijn Procell 9V blokjes deed zich dus ook voor met ongebruikte batterijen, recht uit de verpakking.

er is zoiets als een slechte batch batterijen, elk merk kent dergelijke productiefouten. meestal voor het in winkels beland, maar soms ook niet. heb er pallets vol van gezien toen philips nog lampen produceerde.

vooral 9V blokken kunnen niet goed tegen over hun einddatum gebruikt te worden. soms al zichtbaar aan de onderkant, staat die bol dan is het intern al aan het oxideren.

had m'n schuifmaat van een AAA voorzien omdat de lr44 steeds leeg was. nu zat dat ding er al jaren in en bleek deze goed te lekken, een varta 2 maanden over datum :P

als je alle rookmelder batterijen ineens vervangt ben je er het langste weer vanaf, en is de werking betrouwbaarder in het algeheel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 12 mei 2018 08:32:14 schreef KlaasZ:

Sinds dat programma koop ik nog uitsluitend de Aerocell batterijen van Lidl en ik ben daar zeer tevreden over. Ze zijn niet alleen goed, maar ook nog veel goedkoper dan alle andere.

ik heb het programma niet gezien, maar ik koop al JAREN goedkope batterijen. duracell komt er niet in bij mij.
ik zou niet weten waarom er verschil zit tussen een duracell, een energizer, een varta, ....
alkaline is alkaline en de capaciteit zal gelijklopen tussen die fabrikanten.

de reden dat ik geen duracell koop is door hun reklame op TV.
ze beweren telkens dat duracell tot 4x langer meegaat dan andere batterijen.
en onderaan staat er dan dat ze vergelijken met zink-kool batterijen.

JA DUHHHHH. als een autofabrikant zegt: onze wagens zijn 4keer zuiniger dan andere autos. en onderaan staat er dan dat ze vergelijken met een auto uit 1930...
dan begrijp ik dat als: we zijn even goed als andere merken.
waarom dan het dubbele betalen.
als ik fabrikanten erop kan pakken dat ze misleidende info geven, hebben ze afgedaan. in mijn huis vind je dan meestal artikelen waar GEEN reklame van op TV is.

laatst heb ik speelgoed van china open gedaan waar de batterijen leeg zijn. mijn dochter is 5jaar oud en die chinese goedkope batterijtjes hebben het dus zeker 3-4jaar volgehouden (anders was de dochter vroeger komen klagen). ik koop nu altijd goedkope pakjes batterijen uit de colruyt, bol.com, carrefour... 16-24 in een verpakking. meestal goedkoper dan 4stuks duracell. mijn dochter verliest toch meer batterijen dan er leeg raken en voor speelgoed die ze dan af en toe eens vergeet af te zetten, boeit het niet als er 2-4 AA's leeg zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Laatst pas 12 AA kool-zink Panasonic batterijen gekocht bij Blokker.. 1 euri :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Kruimel

Golden Member

Die staan er dus wel bekend om te lekken omdat de zinken buitenkant oplost als deel van de chemie van de batterij. Het zinkcloride dat dan overblijft is een ramp voor contacten. Beter die alkaline kopen van de Action, ik denk dat je per mAh ook beter uit bent dan.

maartenbakker

Golden Member

Action verkoopt trouwens ook de 12 wit/rode Panapolen voor weinig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Net een elektrische vliegenmepper bij Action gekocht met A-Force batterijen van Action. Na één keer gebruiken werd het handvat kokend heet en begon de batterij te koken, sissen en ploffen. Of het nu aan de batterij, de elektrische vliegenmepper of de combinatie lag weet ik niet, maar een fijne kennismaking met deze batterijen is het niet.

Arco

Special Member

Sluiting in de vliegemepper? Dat zijn meesal ook van die 1 euro artikelen waar je niet teveel van moet verwachten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

De batterij leverde in elk geval voldoende energie ;)

Eens even nagekeken hoe het met mijn elektrische vliegenmepper gesteld is. Die doet het na 10 jaar nog steeds prima.
In 2008 gekocht bij Handyman voor het astronomische bedrag van € 3,99

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Ik heb ook al jaren zo'n ding met de toepasselijke merknaam 'Foetsie'
De batterijen zitten er al vier jaar in en zijn nog niet leeg.
Over kortsluiting gesproken,vooral dikke bromvliegen komen rokend en vonken knetterend aan hun einde.

Kruimel

Golden Member

Klinkt mij ook in de oren als sluiting in de vliegenmepper, en daar help je goede batterijen makkelijk mee om zeep. Het schijnt dat de schakeling soms stopt met oscilleren (wordt in dit filmpje genoemd en de transistor werd >200°C: link), dus misschien is de schakelaar eens aan blijven staan of zo. Als de tweede batterij er ook zo uitzag zal het sluiting zijn geweest denk ik. Op zich is het inderdaad lovenswaardig dat de batterijen genoeg energie (en vermogen) bevatten om zichzelf te smelten, gaat je met een zinkbatterij niet lukken denk ik zo.

Op 1 juni 2018 21:55:28 schreef Remko74:
Net een elektrische vliegenmepper bij Action gekocht met A-Force batterijen van Action. Na één keer gebruiken werd het handvat kokend heet en begon de batterij te koken, sissen en ploffen. Of het nu aan de batterij, de elektrische vliegenmepper of de combinatie lag weet ik niet, maar een fijne kennismaking met deze batterijen is het niet.

Soms snap ik het niet. de HG elektrische kwalitatief goede vliegenmepper (die al meer dan 20 jaar gemaakt wordt) kost ocharme €4,99 in de doe het zelf zaak... De meeste andere meppers zijn slechte kopieën. Waarom jezelf zo pijnigen voor enkele euro's.. waar je uiteindelijk meer tijd in steekt.