Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

bidpay gaat niet met Eurocard/Mastercard, maar alleen met Visa ( en AmEx wellicht).

Toen ik bij KW-tubes kocht de laatste keer, heb ik met een internationale overschrijvingskaart via de Postbank betaald. Die kaarten kun je zo aanvragen, heb je binnen drie dagen of zo in huis. De kosten van het overmaken hangen af van welke kostenverdeling je kiest. Als je zelf alle kosten voor je rekening neemt betaal je (in dit geval) geloof ik 7 euro (dit willen de meeste verkopers natuurlijk). Gedeelde kosten zijn 4 a 4.5 euro dacht ik, en in sommige gevallen neemt de Postbank die voor haar eigen rekening. Staat allemaal op de site van de postbank.

Die 7 euro waren in ieder geval minder dan het verzekerd aangetekendversturen, en de provisie voor het wisselen naar Dollars.

P.S. die Radiobeurs in Rosmalen is dit jaar op 19 maart
http://www.veron.nl/amrad/radiomarkt.htm

Op 31 januari 2005 16:50:03 schreef daniel56:
Als je zelf alle kosten voor je rekening neemt betaal je (in dit geval) geloof ik 7 euro (dit willen de meeste verkopers natuurlijk). Gedeelde kosten zijn 4 a 4.5 euro dacht ik, en in sommige gevallen neemt de Postbank die voor haar eigen rekening. Staat allemaal op de site van de postbank.

Dat wist ik niet. Ik vind eigenlijk dat die kosten voor de verkoper zijn, maar ik heb er nu eentje die wil dat ik ze betaal. Ik vind dat je dan maar een paar $$ extra op de startprijs moet zetten voor die kosten. Ik heb ook een keer meegemaakt dat een koper er achterkwam dat er een klein gedeelte van het bedrag bij Paypal aan de fiets blijft hangen. En dan achteraf nog een keer een rekening sturen voor die paar dubbeltjes. Volgens mij is dat ook tegen de regels bij eBay, maar ja.

Sine

Moderator

Nixies zijn nog prima te vinden ...

http://www.radiotwenthe.nl/ heeft er inderdaad nog wel
En http://www.die-wuestens.de/eindex.htm Jan wuesten heeft ook nog een flinke voorraad.

En daar kun je met een beetje werk inderdaad erg leuke dingen mee doen.

Een grabbel uit mijn brouwsels :

http://members.home.nl/guidomennen/russiannixie-s.jpg

http://members.home.nl/guidomennen/nixie%20001_klein.jpg

http://members.home.nl/guidomennen/kit2.jpg

under construction :

http://members.home.nl/guidomennen/IMG_0118.jpg

Inspiratie opdoen ?

http://www.electricstuff.co.uk/nixclock.html

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 31 januari 2005 18:27:58

Ik heb nog eens wat gekeken op internet en kwam op een duitse site terecht: http://www.die-wuestens.de/r5.htm

Hier heb ik de IN8-2 zien staan. ik heb een mail gestuurd naar m om te horen of ie ze nog te koop heeft...nu maar afwachten.

Heeft iemand hier ervaring met deze buis?

Michel

Si vis pacem para bellum.
Sine

Moderator

Met de buis op zich niet

Met Jan wel, niks dan lof

En hij houdt zijn site aardig up to date, dus die zal ie vast nog wel hebben.

Mooi dan maar ff wachten :)

Hoe warm worden die buisjes eigenlijk als je ze in bedrijf hebt?

En hoe lang gaan ze mee? ik zie 10 000 brand uren staan bij sommige ..dat zou betekenen dat ze niet niet langer uithouden dan een jaar.. of zal dit in de praktijk wel meer zijn?

Si vis pacem para bellum.
Sine

Moderator

Ze worden bijna niet warm, zeker die kleinere niet.

en het ligt idd een beetje aan de buis hoelang ie meegaat.

De zm1000 doet 22 jaar geloof ik :o

Hmm das aanzienlijk :P

Die kan ik ook krijgen, maar die heeft digits van 14mm wat me eigenlijk net iets te klein lijkt..

Wel degelijk spul dan...kweet niet of die Russische dingen nou wel zo oke zijn :P

Si vis pacem para bellum.

word dit spul nog gemaakt of is de ´laatste´ gevonden vooraad verkopen?

Een schizofreen is nooit alleen!

Ik heb me er nog niet veel in verdiept maar meen dat deze techniek al geruim 30 jaar niet meer wordt gemaakt.

Si vis pacem para bellum.
Sine

Moderator

klopt, behalve in rusland, daar heeft waarschijnlijk ergens een fabriekje geen opdracht gekregen om te stoppen :P

Ik heb russchische buizen gezien met 1998 als datum code

Op 2 februari 2005 01:09:10 schreef Sine:
klopt, behalve in rusland, daar heeft waarschijnlijk ergens een fabriekje geen opdracht gekregen om te stoppen :P

Ik heb russchische buizen gezien met 1998 als datum code

Klinkt wel plausibel, een kennis van mij liet een mooie foto zien van een paar duizend traktoren in meer of mindere staat van ontbinding, zonder carborateur omdat die even vergeten was in het 5 jaren plan. Komt wel van 20 jaar geleden...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Ik heb op zolder een hele boel oude apparaten staan van mijn vader. Daar zitten nog timers bij die gebruikt zijn om snelheidsovertreders mee te klokken. daar zitten nog nixie buizen in. Eentje met de getallen achter elkaar en eentje met de getallen in een cirkel. Ik heb ook nog losse van het eerste type. De buizen zijn rood van kleur.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Die met de getallen in een cirkel zoek ik nog! Ruilen? :P

Over datecodes gesproken, ik heb hier ook IN-18's liggen uit 1991, dus ook niet zo oud! :)

[Bericht gewijzigd door Benadski op woensdag 2 februari 2005 11:50:04

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
fzwart

Golden Member

Op 2 februari 2005 01:09:10 schreef Sine:
klopt, behalve in rusland, daar heeft waarschijnlijk ergens een fabriekje geen opdracht gekregen om te stoppen :P

Ik heb russchische buizen gezien met 1998 als datum code

Het is nog erger .... ze worden juist weer opnieuw gemaakt omdat er weer een grote vraag naar is. Nostalgisch volk (zoals ik ;-)) hebben de nixie weer herontdekt, er is een bloeiende markt voor dit spul

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Sine

Moderator

Op 2 februari 2005 11:53:55 schreef fzwart:
[...]

Het is nog erger .... ze worden juist weer opnieuw gemaakt omdat er weer een grote vraag naar is. Nostalgisch volk (zoals ik ;-)) hebben de nixie weer herontdekt, er is een bloeiende markt voor dit spul

Da's nieuw voor mij.

Bron ?

Want op http://groups.yahoo.com/group/NEONIXIE-L/ is men al tijden bezig met de vraag of er geen geld te verdienen valt met het opnieuw starten van zo'n productie lijn, er is zelfs al contact geweest met oude productie bedrijfjes.
Tot nu to zonder resultaat.

een tipje voor diegenen die niet aan nixies kunnen komen, of een ongelooflijk originele klok willen: een binaire klok met neon indicatie lampjes! lijkt me leuk om te maken, alleen weet ik niet hoe...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fzwart

Golden Member

Op 2 februari 2005 12:10:34 schreef Sine:
[...]

Da's nieuw voor mij.

In Rusland schijnt nog een bedrijf (of meerdere ?) te zijn die die dingen maakt. Alleen de kwaliteit zou te wensen over laten zoals het gebruik van de cijfer "5" op z'n kop als "2" (of omgekeerd) enzo.

En de bron? Heb het een tijdje terug ergens gelezen, waar weet ik niet meer, waarschijnlijk in een electronica nieuwsgroep.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 2 februari 2005 16:37:48 schreef ledlover:
een tipje voor diegenen die niet aan nixies kunnen komen, of een ongelooflijk originele klok willen: een binaire klok met neon indicatie lampjes! lijkt me leuk om te maken, alleen weet ik niet hoe...

als jij een driver met logische inputs hebt
kun je ff kijken op het forum naar het topic: binaire klok is af.
hij werkt met leds maar voor de liefhebben natuurlijk zo om te bouwen naar neon

Een schizofreen is nooit alleen!

Dus zo origineel is ie dan ook niet meer:P

Si vis pacem para bellum.
Sine

Moderator

Op 2 februari 2005 20:10:14 schreef fzwart:
[...]

In Rusland schijnt nog een bedrijf (of meerdere ?) te zijn die die dingen maakt. Alleen de kwaliteit zou te wensen over laten zoals het gebruik van de cijfer "5" op z'n kop als "2" (of omgekeerd) enzo.

En de bron? Heb het een tijdje terug ergens gelezen, waar weet ik niet meer, waarschijnlijk in een electronica nieuwsgroep.

Die ken ik wel ja, de IN14 bijvoorbeeld.

Maar dat ze daar een omgedraaide twee gebruiken is al tijden zo, en ook die fabriek ligt alweer een paar jaar op z'n gat.

WOW ja dat valt me nu pas op eerlijk gezegt :P
ik heb trouwens nog geen bericht terug gehad vandaag van meneer Jan uit duitsland :+

Win ik nog iets aan levenstijd van die buizen als ik ze puls? of gaan ze daar alleen maar eerder dood van?

Si vis pacem para bellum.
Sine

Moderator

ja en nee ...

Ik heb mijn buizen allemaal op ongefilterde gelijkspanning ( 100Hz klapperend dus )

Buizen kun je sparen door de stroom laag te houden, maar ook zeker NIET lager dan de minimum stroom die in de datasheet staat ( ander krijg je last van kathode vergiftiging )

De reden dat ik niet de volle DC gebruik is
1. omdat ze te fel zijn op die stroom.
2. omdat ze langer mee gaan ( branden ongeveer 50% van de tijd. )

Als je op hoge freq's gaar muxen krijg je last van ghosting, ook niet goed dus ...

Oke dus als ik het goed begrijp richt je de AC alleen gelijk en laat je het dan naar de buizen lopen.
Zonder buffering van een condensator.

Raad je me dan een smps voedinkje aan of een simpel trafotje?

En wat is jouw ervaring betreft de levensduur van die buizen? er staat dus in de datasheet van de IN8-2 dat ie het minimaal 10 000 uur uit moet houden.
onder welke omstandigheden geld dit? en hoe strak hebben ze die tijd aangehouden? zou ie het ook met gemak bijvoorbeeld 60 000 uur uit kunnen houden, of is dat absoluut te hoog gegrepen voor die russische dingen?

Si vis pacem para bellum.
Sine

Moderator

Ik gebruik een quick en very dirty voeding

code:


                .---o-------------------o--------------o  Nixie HV
                |   |                   |
                |   |                  .-.
                |   |                  | |
                                           100k
                |   |                  '-'
                -   -                   |
      470       ^   ^                   |
      ___   VDR |   |                  .-.
   o-|___|--o-------o--.               | |
           .-.  |   |  |                   100k
           | /- |   |  |               '-'
 230V     -/ |  |   | ---               |
      470  '-'  |   | ---               |
      ___   |   |   |  | 0.022uF        +------+-------o  +5V
   o-|___|--o---o------'                |      |
            |   |   |                   | +    |
            |   -   -                  ###     Z 5V
            |   ^   ^                  ---     ^ Zener
            |   |   |                   |330uF |
            |   '---o-------------------+------+-------o  GND
            |                          .-.     |
            |                          | |    ---
            |     1M        1M         | |    ---
            |     ___       ___        '-'100k | 10n
            '----|___|-----|___|--------+------+-------o  50Hz

created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24 www.tech-chat.de

En dat gaat prima, mijn logica gebruikt 1 hele milli ampere

Dit topic is gesloten