4 TL lampen zonder ballast, zonder starter aansluiten

Ik had juist betaald bij Opnieuw & CO tot ik plots besefte door het licht gewicht dat er geen starters of ballasten in zitten.
4 TL lampen L18W/840 zitten in zo'n 1 lichtbak (x2).
Schiet mij dood, allemaal witte draadjes aan 1 kant en de andere zijde ook witte draadjes. En 1 massadraad.
Is dat per lamp 1 ballast en 1 starter ?
Omdat die draden parallel staan vermoed ik iets anders.

de bedoeling is dat je in die bakken ledbuizen draait. dan kun je die witte draden gewoon van een las voorzien en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Echte Tl buizen kan je nooit zonder VSA aansluiten.
Die zorgen voor de ontsteekspanning , in samenwerking met de starter, En, niet onbelangrijk, ze zorgen voor een belasting, aangezien TL buizen een negatieve TC hebben, gaan ze zonder VSA steeds meer stroom trekken..(dat willen ze dan) en dan gaat het stuk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is niet gewoon bedraad voor een eVSA ?

als het bakken van norton zijn, heb je goed kans op bakken verkocht voor ledtl buizen. iemand heeft die verkeerd besteld, later bij de kringloop neergemikt. het begon met verkoop van tlbakken zonder draad of evsa erin, later wel draad maar niet aangesloten, nu zijn die bakken zo bruikbaar met ledbuizen. echter mag het niet, die bakken ombouwen of leveren mag bedrijfsmatig niet. immers geeft een tlbuis een flinke klap als je die er inzet als leek. je zou dus gewoon bakken moeten verkopen die van led voorzien zijn als geheel.

het kan ook zijn dat de bakken stuk waren, evsa eruit gehaald en zo weer verkocht zonder evsa. 4x18W zijn beruchte bakken voor gare evsa's. ook weet men vaak niet dat je alle buizen dient te vervangen anders gaat zo'n bak ellende geven. vooral achter een pir zetten met coldstart evsa is een heel slecht idee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier ligt genoeg genoeg oude en niet gebruikte rommel als ballasten en starters. De TL lichten zijn hier omgebouwd voor meer licht te geven, andere ballasten, TL en starters.
(sla mij dood), kan ik elke ballast/starter gebruiken ook is dat bedoelt voor zwaardere langere TL's. Of heb je dan meer onnodig verbruik?
Zoals gezegd moet die ballast begrenzen en een emk via de starter geven om de TL te starten.
Die lichten zijn bedoelt om foto's te belichten en te fotograferen. Een spot geeft meteen gele foto's. Daarom wit licht.

Sine

Moderator

Hmnee, ook na 2x lezen kan ik er geen chocola van maken.

Die L18W/840 lampen zijn gewone TL's.

Je moet ballasten gebruiken die voor die TL's geschikt zijn en aansluiten zoals op die ballasten getekend staat, inclusief starters.

Je kunt er 2 van 36W gebruiken en 2 lampen in serie plaatsen of voor elke lamp een 18W ballast plaatsen.

Je kunt ook elektronische ballasten kopen maar die zijn stukken duurder.

edit: gezien de bedrading die je beschrijft zaten er EVSA in.

LDmicro user.

je wilt dus een 18W buis gaan gebruiken op zeg een 36W vsa? dat werkt wel, maar niet lang, buis geeft idd meer licht voor korte tijd..

overigens heb je gewoon daglicht spots tegenwoordig, zowel in led als halogeen.

36W vsa voor 2 tl 18W buizen is normaal, wel 2x S2 starter gebruiken dan. voor fotografie tamelijk onhandig, immers zie je het knipperen van oude tlbakken bij mijn weten, zeker bij video opnamen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 27 mei 2018 12:33:53 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb een schema gevonden en de vroegere ballasten; 2 stuks 1x36W en 12 stuks 1x65W.
Volgens schema staat bijna alles zowat in serie. Er lagen condensators bij Craft efp 6mF10% 250V 50 HZ ,waar en hoe en of dat nodig is voor een paar foto's?
Voetjes en starters heb ik ook gevonden.

Ja dat is het, die 65W ballasten kun je niet gebruiken.
Die condensatoren hoef je niet te monteren, je kunt ze wel parallel op de 230V plaatsen als ze nog goed zijn.

LDmicro user.

Sorry, ik moet het verhaal bijsturen . Bij verwijderen van het rooster zag ik daar een wit blok zitten.

Sine

Moderator

Dan stonden ze dus ook niet helemaal (helemaal niet) parallel ?

Heeft dat aarding nodig?
Parallel, juist niet.

Aansluiting nr 13 (links) earth.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

en de buizen ook, als de aarde niet aan de bak zelf hangt, starten de buizen moeilijker als t koud is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat je (TS) van de hitte weet, zo'n verhaaltje opdissen... |:(

LDmicro user.

Op 27 mei 2018 15:43:33 schreef testman:
en de buizen ook, als de aarde niet aan de bak zelf hangt, starten de buizen moeilijker als t koud is..

Hoe bedoel je dit precies ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Voor 3€ heb ik dan veel licht per lichtbak nu, aangesloten en werkt. Je zou denken zo'n ballast weegt toch iets?
Bedankt mensen.

Op 27 mei 2018 16:13:56 schreef Gadget_inc:
[...]

Hoe bedoel je dit precies ?

zie je op het plaatje van de evsa al, de buizen dienen boven een geaarde plaat te zitten. dit is een evsa, die werkt beter met de buizen langs de aarde.

dit is nog niet zo'n slechte, de echt slechte evsa'hebben maar 1 draad per buiskant en zijn nog gelust tussen de buizen ook. dat zijn ook coldstart modellen, welke ontsteken met hoogspanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ohw so.
Ik ken alleen die ouderwetse dikke buizen, met zo'n strip erover.
Dacht dat dat voornamelijk bij DC was.
Op de schepen, waarop ik gewerkt heb, moesten de buizen ook regelmatig omgedraaid worden ivm DC.

(mijn boormachine werkte gewoon, de radio van een conculega niet meer....rara :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

die dikke buizen zijn in de reclame wereld nog standaard, die gaan met -10 zo aan. prima bakken voor technische ruimten, degelijke simpele techniek die over 40 jaar nog werkt. een ledbak is nutteloss daar, brand amper en de elektronica nekt door lange stilstand en warmte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat blik parallel aan de buizen zal waarschijnlijk wel helpen met starten, maar ik zie niet waarom het om die reden geaard zou moeten zijn.
Er is wel een andere reden om te aarden, en dat is veiligheid. Als een apparaat een aardklem heeft dan moet je het aarden.

tlbakken zijn eigenlijk altijd wel randaarde, afgezien van de plastic bakken. er zijn zat evsa's waar geen aardaansluiting opzit, toch moet er wel aarde op. als die dingen worden geplakt met tape haalt de evsa de aarde niet van het tlbak chassis, vooral dimbare gaan dan raar gedrag vertonen. die schroeven waar zo'n ding mee vastzit hebben dus een extra reden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 27 mei 2018 17:08:26 schreef testman:
die dikke buizen zijn in de reclame wereld nog standaard, die gaan met -10 zo aan. prima bakken voor technische ruimten, degelijke simpele techniek die over 40 jaar nog werkt. een ledbak is nutteloss daar, brand amper en de elektronica nekt door lange stilstand en warmte.

Dat was toch TLM, met zo'n strip over de lengte van het glas?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..