Weet iemand hoe een aftermarket AUX werkt ?

bprosman

Golden Member

Voor mijn auto(radio) is een aftermarket "AUX" te koop.

https://www.sonicelectronix.com/item_7000_PAC-AAI-CHY.html

https://pdf.crutchfieldonline.com/ImageBank/v20130804162700/Manuals/54…

Nu heeft mijn radio alleen deze aansluitingen :

•Yellow – 12V Constant
•Red – 12V Accessory
•Black - Ground
•Orange – Dash Light Dimmer/Illumination
•Green – Left Rear Speaker (+)
•Green with Black Stripe Left Rear Speaker (-)
•White – Left Front Speaker (+)
•White with Black Stripe – Left Front Speaker (-)
•Purple – Right Rear Speaker (+)
•Purple with Black Stripe – Right Rear Speaker (-)
•Gray – Right Front Speaker (+)
•Gray with Black Stripe – Right Front Speaker (-)

Hoe krijg je daar een 3,5mm AUX op "geinjecteerd" ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op de Auaxilary audio inputs, dat zijn de witte en rode tulp pluggen, chinch aansluitingen een verloop kabeltje aansluiten.
Welke van 3,5mm jack naar chinch tulp plug gaat.

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

Dat van die tulp snap ik maar de radio heeft geen tulp ingangen.
En ook geen aux input, daar is deze kit voor.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dan moet de radio wel een cd-wisselaar, oid aan boord hebben als ik het zo lees.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Bram, kijk even op de site van de leverancier. Daar staat o.a. waar de radio aan moet voldoen. https://pac-audio.com/catalog/auxiliary-input-solutions/aai-chy
Even kort door de bocht: achter op jouw radio zou een 10 polige stekker zitten, en op een paar draadjes van die stekker zitten audio ingangen. Indien je andere apparatuur daarop hebt aangesloten raak je daar het gebruik van kwijt. Het is dus kiezen, het één of het ander. Heb je dat spul niet aangesloten, maar die stekker zit er wel, EN je kan zoals beschreven wel DVD (iets van je VES (kuch kuch)) oproepen op je radio: Bingo.
Maar kan je niet gewoon even proberen of je op die 10 polige stekker zelf wat audio kan injecteren? Scheelt wat knaken :-)

TonHek
p.s. maar even eerlijk... jouw dashboard heeft echt helemaal geen ruimte om er ook nog maar iets neer te leggen. Koop er dus wat dubbelzijdig tape bij en plak het vast onder je dash...

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Dat had ik toch al in slechts 1 zin duidelijk gemaakt :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

En let op! Evt. Kans dat het pas werkt na activate via de. Dodge dealer

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Dank voor alle antwoorden, zal in het weekend de radio er eens uithalen.
Mijn radio type wordt specifiek genoemd in de “supported models”, heeft ook een wisselaar maar een interne. Kan ik gelijk de CAN bus oppikken, die schijnt niet (volledig) op de OBD2 stekker te zitten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Welke CAN-bus wil je? Er zitten er erg veel in. Welk type en modeljaar hebben we het over? Bij Dodge/chrysler/jeep nooit mee gemaakt dat ik daar zelf iets bij moest klussen in de OBD-connector, wat je nodig hebt zit er in, inkl. Een gateway naar de rest maar dan moet je wel over de geschikte apparatuur + software beschikken. Mocht je een andere CAN-bus willen monitoren een eigen connector maken, die heeft dan niets is de standaard OBD te zoeken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

@Ship, Dodge Caliber 2007, als alles op de OBD zit alleen maar mooier.
Wil in eerste instantie de verlichtings-stuur signalen (packets) opvangen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 1 juni 2018 08:37:07 (35%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

Die zitten op een interne CAN bus OBD is alleen bedoeld voor diagnose.

Waarschijnlijk zal er wel een bridge functie in zitten, maar dan moet je en request gaans turen om te weten of de verlichting aan staat, terwijl het op de juiste bus alleen lezen is..

je kunt dit waarschijnlijk wel te weten komen, maar dan moet je er eerst een dealertool aan hebben en dat dus afvangen en simuleren...

ik zou op de juiste bus gaan lezen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als ik zo kijk naar de site die @TonHek noemt, dan lijkt het erop dat er een stekkertje gelijk een diskette drive voedingsaansluiting op te moeten zitten waar de betreffende signalen (via het zwarte doosje) op aangeboden dienen te worden.

Het tussenkabeltje van de grote connector lijkt alleen bedoeld te zijn om dat zwarte doosje van spanning te voorzien.

Meep! Meep!
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

oeps, 2 dingen door elkaar gehaald zie ik nu :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Geeft niet , ben ook in dat trekhaakverhaal geinteresseerd. Heb nu maar relais parallel aan de lampen gehangen om de boordcomputer niet te laten flippen. Dat werkt eigenlijk al 9 jaar prima.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 18 juni 2018 21:32:35 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Nog even bezig geweest met FM zender achtige oplossingen. Geluidskwaliteit allemaal "Kwalitatief Uitermate Teleurstellend".
Knoop doorgehakt en op Amazon verloopkabeltjes besteld voor een Chrysler radio (antenne is net weer effe anders) en een iSimple besteld. Wat ouder model (wist ik vantevoren, de prijs was er ook naar) , dus de App doet het niet (meer) op iOS11, maar met een schakelaartje is de frequentie gewoon vast te zetten en pairen doet hij gewoon op BlueTooth, en ik moet zeggen, ben onder de indruk van de geluidskwaliteit.

Overigens lijkt het er op dat de radio aangemeld is op de boordcomputer (kan dat ?) zonder CAN-BUS krijg ik namelijk "Locked" op het display en zodra de CAN-BUS aangesloten is en de auto gaat op contact doet hij het meteen (geen code invoeren).

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 3 juli 2018 21:40:24 (19%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Yep, Isimple rock's :) , en idd de app is niet interessant, schakelaartje voldoet.

Antenne verlopp moet ik ook hebben, is niet speciaal Chrysler denk ik, maar de fakra standaard?

Ja radio en auto zijn "gekoppeld"

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 3 juli 2018 21:56:52 (29%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

@Ship

Dit setje had ik, was via EBay trouwens niet Amazon.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Dat is idd. een bijzondere, maar goed om te horen dat je blij met je I simple bent, welk type nr heb je ?

[edit] Eigelijk had dat hier bij gemoeten : https://www.circuitsonline.net/forum/view/141367

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

@Ship,

Deze heb ik, heb zelfs ook de aan/uit schakelaar gemonteerd maar is eigenlijk niet nodig. Radio (FM) doet het nog prima qua ontvangst en 8 seconden na pairen schakelt hij om.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.