auto versterker mono probleem

High met Henk

Special Member

of een bepaald spectrum staat in tegenfase: En das nu net hetgeen ik vermoed door al dit kunst en vliegwerk allemaal passieve component die niet ohms zijn dus overal kantelpunten en ellende en er gaat dus van alles de mist in.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

de uitgang is bedoeld voor en spoel (4 ohm?) ik zou dus nog steeds voor een travo gaan met dezelfde impedantie.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een travestiet gaat het echt niet oplossen :-)) (ja sorry hoor..)

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Shiptronic

Overleden

Ach als die een soldeerbout vast kan houden,why not?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 1 mei 2014 12:44:41 schreef Roy B:
Draai de luidsprekeraansluiting front aan 1 kant eens om.
Dan moet het goed zijn.
1 kanaal staat duidelijk uit fase, kan niet anders.

Bijna!

Ik heb van beide input de draden omgedraaid, dus plus op de min en min op de plus input idem bij het andere kanaal en het werkt!!

jeeeeeee!!

Maar waarom het niet werkt als je het juist aansluit is me een raadsel.

Shiptronic

Overleden

Dat is zeker raar ,als je beide omdraait zou je geen verandering verwachten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 mei 2014 18:38:14 schreef Shiptronic:
Dat is zeker raar ,als je beide omdraait zou je geen verandering verwachten.

Precies. Daarom heb ik dat nooit getest.

Op andere losse ampjes die ik heb liggen werkte het namelijk wel gewoon prima zoals je het zou verwachten.

Ik heb een los connectortje gemaakt waarvan ik makkelijk de draadjes kon verwisselen zodat ik niet steeds achter de radio moest zijn.

Het nummer van de beastie boys heeft me geholpen dus ;-)

Het mooie is ook dat ik geen schakel plus hoeft te zoeken, zit niet op de radio iig, is CAN-BUS aansluiting.

Wat nu wel het geval is is dat de front en rear speakers uit fase staan, maar dat is simpel op te lossen door de speakers andersom op de versterker aan te sluiten.

De versterker zal prima werken op gewone losse head units, maar niet op moderne auto radio systemen als je het boekje navolgt.

Het klinkt nu weer mooi en vol zoals het hoort, niet meer schel en blikkerig.

Toch nog een reactie, het is toch niet helemaal goed.

Met sommige nummers klinken bepaalde geluiden of focals meer op de voorgrond dan ze zouden moeten klinken. Er zijn zelfs nummers waarbij de main focals zachter klinken dan de background focals.

Toch nog het ground probleem.

volgens de dealer is er geen line out te maken via software of hardware.

Ik moet het toch doen met de speaker output.

Iemand al een oplossing gevonden voor moderne headunits?

Oplossingen genoeg voor "moderne headunits", maar het ligt er maar net aan wat je er aan wilt besteden. Wat er verder precies mis met deze HU is ontgaat me. Kan je een er geen RMAA (of ander spectrum analyser proggie) op loslaten, dan kan je eenvoudig het freq. spectrum zien.
nb vocals ipv Focal het merk.

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op zondag 24 augustus 2014 16:27:12 (24%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Het probleem zit hem in de signal ground, die is er niet. Dacht misschien zijn er andere cases bekend met dit soort "vreemde" head units die nu in de golf ook zijn toegepast.

Maar ik denk dat het meer te maken heeft met mijn crunch Hi level input icm deze head unit. Specifiek probleem want signal ground zweeft op halve voedingsspanning en via elco's een ground gezet in de crunch.

En hoe beinvloed dat (ontbreken van signal ground) dan de frequentiekarakteristiek, want daar zie ik dan geen oorzaak in eigenlijk.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
High met Henk

Special Member

het klinkt alsof mijn laatste verhaal toch wel hout snijdt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik rijd nu al een tijdje rond met de Octavia en de Crunch versterker die het opzich prima doet.

Het probleem zit er nog steeds in dat bepaalde nummers raar klinken, ik heb de nummers getest in opheffende geluids versterking situaties maar krijg dan niet hetzelfde geluids resultaat.

nummers van Placebo "someting rotten" en "special needs" hoor je de vocals bijna niet boven de muziek uit, de rest van de CD wel.

van het nummer van R.Kelly "Thoia Thiong" hoor je de achtergrond herhaal tekst iets harder dan de normale tekst.

Iemand al eens een octavia 3 met admundsen geprobeerd met hi-level input op een versterker?

Veel oem headunits gebruiken een soort van loudness of een aangepaste frequentiekaraktristiek die samen met de standaard luidsprekers er nog wat van proberen te maken. Externe DSP's kunnen dat weer glad trekken (de-eq'en).
Of dat ook bij jouw HU het geval is kom je alleen achter door een freq. karakteristiek op te nemen bij verschilende volumestanden. Of wellicht zijn er al meer ervaringen van dit systeem inmidddels, inbouwstations zullen tegen dezelfde problemen aanlopen...

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op zondag 31 januari 2016 19:04:27 (15%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Als je de plus en min van de luidsprekers hebt verwisseld gaat de conus naar binnen ipv. naar buiten , dat klinkt niet echt lekker..

Test je eindversterker eens met een los mp3 spelertje ,, als de eindtrap dan wel prima werkt , zou ik een andere auto kopen.

Op 31 januari 2016 22:47:42 schreef bert!ne:
Test je eindversterker eens met een los mp3 spelertje ,, als de eindtrap dan wel prima werkt , zou ik een andere auto kopen.

Ok goede tip!

Ik heb sinds kort een nieuwe Skoda octavia III generatie 2 met een zelfde amundsen Radio.

Dus ik dacht ik doe gewoon precies hetzelfde aansluiten....

Speaker draden Front L en R op de Hi-level input van de Crunch maar helaas, bij deze radio werkt het helemaal niet meer goed.

Als ik gewoon de + op de + en - op de - verbind (dat werkte ook al niet op de vorige radio) dan komt er alleen geluid uit de linker speaker.
Zet ik de fader rechts dan spelen beide speaker maar mono.
Zet ik de fader naar links dan spelen beide speakers mono maar in tegenfase.

Als ik de + op de - zet van beide hi-level inputs (dat werkte WEL op de vorige radio) dan hoor ik hezelfde fenomeen als hierboven beschreven maar dan anders om. Je hoort allen de rechter speaker als de fader in het midden staat.
Zet ik de fader links dan hoor ik beide speaker mono
Zet ik de fader rechts dan hoor ik beide speaker in tegenfase.

De draden kloppen die uit de autoradio komen, sluit ik hier gewoon 2 boxen op aan dan werkt het prima.

Sluit ik de Crunch versterker aan op een niet zo oude pioneer radio dan werkt de crunch versterker ook gewoon prima zoals je zou verwachten, ook op een los classD versterker boardje aaansluiten werkt de crunch prima.

Wat zit er toch in de gekke amundsen voor een eindtrap?

Is er ondertussen al iemand die het heeft opgelost?

mel

Golden Member

Op 31 januari 2016 22:47:42 schreef bert!ne:
Als je de plus en min van de luidsprekers hebt verwisseld gaat de conus naar binnen ipv. naar buiten , dat klinkt niet echt lekker..

Test je eindversterker eens met een los mp3 spelertje ,, als de eindtrap dan wel prima werkt , zou ik een andere auto kopen.

Beetje grove oplossing.. Andere radio is goedkoper.. :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je zou er 's een scoop of RMAA (op laptop) aan kunnen hangen....voor een analyse?

meer over car audio: www.12vhifi.nl
KGE

Golden Member

Op 31 januari 2016 22:47:42 schreef bert!ne:
Als je de plus en min van de luidsprekers hebt verwisseld gaat de conus naar binnen ipv. naar buiten , dat klinkt niet echt lekker..

Je mag je leergeld terug gaan halen en opnieuw iets over wisselspanning gaan leren :-)

Heb je bijvoorbeeld in je muziek een sinusgolf die eerst positief is en dan negatief dan beweegt je speaker eerst naar buiten en dan naar binnen.

Keer je de fase om (door plus en min te wisselen) dan gaat hij eerst naar binnen en dan naar buiten. Beide keren maakt de conus een sinusvormige beweging zowel naar buiten als naar binnen. Een luidspreker kan en moet dat ook gewoon volgen.

De aanduiding plus en min op een speaker is bedoeld om fasefouten bij het aansluiten te voorkomen.

Bij fase verkeerd aansluiten van een van je luidsprekers krijg je een verschil in de geluidsdruk, in het ergste geval heffen de twee geluidsgolven elkaar op (antigeluid) en hoor je theoretisch niets. In de praktijk krijg je een zeer wazig klankbeeld.

Misschien een stomme vraag:
Heeft de HU een instelling voor "super surround" of zoiets en staat deze actief?
Mijn Skoda heeft dat namelijk en dan krijg je de soms vreemd klinkende stemmen.

Gr.
PaulAGM

[Bericht gewijzigd door PaulAGM op donderdag 19 april 2018 07:40:55 (24%)

In sommige radio's (ik weet niet of dat voor deze ook geldt) zit tegenwoordig een vast DSP programma ingebakken om de akoestiek in de auto te compenseren - en tevens het gebruikte materiaal.

Ik kan me goed voorstellen dat er een faseverschuiving is toegepast voor de achterste luidsprekers, of dat die een bepaald frequentiegebied toebedeeld krijgen van de headunit.

Kan je een frequency sweep op de ingang zetten, en met een scoop meten wat de respons daarvan op de respectievelijke uitgangen is?

Ik wil idd nog even met de scoop meten. Maak ik een SD kaartje met wat verschillende sinusgolfen

Op 21 april 2018 08:24:22 schreef Semtexx:
Kan je een frequency sweep op de ingang zetten, en met een scoop meten wat de respons daarvan op de respectievelijke uitgangen is?

Ok, dit is interessant.

Ik heb met een scoop gemeten tov massa op de 8 speaker output contacten met speakers van de deur er gewoon nog aan.

Ik heb een 1Khz sinus signaal op een SD kaartje gezet dit signaal gemeten op de 8 punten.

Ik meet een sinus signaal terug op de volgende punten rood omcirkeld:

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/924/fDqlXw.jpg

Het andere contact van de speaker geen geen signaal totdat je het een beetje in de clip jaagt, daar krijg je dan een soort "middelvinger" van een sinus te zien, kan het niet beter omschrijven ;-)

Nu zie je ook waarom het ompolen van de input een contra uitslag geeft.

Het is ook nog eens in tegenfase, het signaal van de voorste speaker outputs, want de speakers zitten wel gewoon aangesloten zoals je verwacht bij een ISO stekker.

Voor een setje stereo speakers op een externe versterker zou dit geen probleem zijn, ik pool gewoon 1 om. Maar de brug functie zal niet meer werken...

Ik heb de radio eruit en een foto kunnen maken van de versterker chip zonder hem te hoeven openen:

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/921/OQAUC0.jpg

Lijkt op iets van TDA achtig en 27 pootjes in SMD vorm.

Wat is je maximale uitgangsspanning zonder clipping dan? Laten clippen is zoiezo niet bedoeling natuurlijk. Elke autoradio heeft zo'n chipamp, maar een paar hebben een class d-achtige oplossing a la IRSxxxx.

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op vrijdag 1 juni 2018 08:23:08 (32%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 1 juni 2018 08:21:59 schreef 12V HiFi:
Wat is je maximale uitgangsspanning zonder clipping dan? Laten clippen is zoiezo niet bedoeling natuurlijk. Elke autoradio heeft zo'n chipamp, maar een paar hebben een class d-achtige oplossing a la IRSxxxx.

Ik vertel alleen wat er gebeurd, niet of het goed of fout is.

Ik wil dus weten welke chip dit kan zijn om te begrijpen waarom het doet wat het doet.