Bosch wasmachine foutcode E57 - inverter defect

Bosch wasmachine (E nr: WAS28443NL/14 FD nrL 9205 00419)
Productiedatum Mei 2012.

Tijdens wassen valt spanning uit (automatische zekering in meterkast. Na inschakelen spanning in meterkast foutcode E57 op display. Deur is geblokkeerd.

Via internet kom ik bij motor of motor sturing uit.
Motor sturing uitgebouwd en geinspecteerd.
Er blijken 2 koperbanen of zekeringen ?? geheel te zijn verdwenen.
Zie pijlen op de foto.

Geen enkel idee wat hiervan de aanleiding is geweest. Uit de onderdelenlijst van Bosch blijkt dat dit deze sturings unit inmiddels al 2 keer is vervangen.

Nieuwe inverter is ongeveer 180 euro.
Iemand een idee of dit nog is te repareren of ander advies?

Alvast dank

PS. Er ziet 10 jaar garantie op de motor maar niet op de motorsturing.

wrs ligt de driver van de motor op dat koelblok eruit, als de zekering sporen doorbranden is er doorgaans sluiting ontstaan in de te lichte motorsturing, vaak te vol geladen als reden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het IC onder koellichaam meestal beginnend met IRAMS0..... is defect. Zo te zien lijkt print OK. Je kan met noodopening de deur wel openen. IDD de inverters zijn te licht gekozen helaas. Binnen no time is koelblok een graadje of 60...

OK dank voor jullie snelle reacties.

Trommel idd te openen met noodvoorziening. Motor aansluiting doorgemeten en dat lijkt idd ok.

Enig idee wat een dergelijke IC (IRAMS0..) kost?

IC kost max rond de 20 Euro.

OK Dank.

Heb de koelplaat inmiddels verwijderd. Het betreft IRDAKO726350B

Ik meet echter tussen de 3 uitgangen die naar de motorconnector gaan, geen sluiting oid. Dat had ik dan wel verwacht.

Enfin als dit IC kan worden vervangen dan blijven de specifieke printsporen, die zijn doorgebrand nog over om te repareren. Ik zie nog niet hoe ik dat kan herstellen.

Print zekeringen er in solderen (van die tonnetjes). Eventueel gaatjes in de print boren, maar het lijkt dat er al ruimte voor is?
Waarde->geen idee? Zou je moeten schatten aan de hand van de motor oid.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Sporen staan gelijk met 10 A zekeringen. Wat ook nog een ellende bij de modules is de bruggelijkrichter en de dikke elco.

motor driveric ook doormeten van de 3 motoruitgangen naar de voeding - en + als er 1 laag doormeet is het ic toch stuk.

krijg weleens van die printen met motordriver voor een compressor voor de onderdelen, meestal is dat driver ic stuk en meet 1 uitgang naar plus of min door, de motor uitgangen meten zelden door naar elkaar. er zit in die ic's een 6 tal igbt's of fets die tussen plus en min 310V schakelen om zo een sinus voor de 3F motor te maken.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 6 juli 2018 18:55:09 (58%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Door tijdgebrek (werk) heb ik besloten om toch maar een nieuwe print te bestellen. De was steeds naar familie brengen was ik ook snel beu.
Nieuwe motorsturing jl zaterdag gemonteerd en alles werkt weer naar behoren. Zal de oude print bewaren en tzt trachten te repareren zodat het als reserve dienst kan doen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Zou het zeker repareren, want komt nog een keer voor: geheid.

Op het display van mijn Bosch Logixx 8 varioperfect (WAS28391NL/04) ook een E57 code.

Overigens zonder dat er een stop is doorgeslagen.
Open gemaakt en kan geen doorgebrande onderdelen vinden, zie fotos.

Waar kan ik het beste beginnen bij het oplossen van deze storing?

Gr Frank

Misschien is de voeding op deze elektronica defect.
Zit in het ic met 7 pootjes.

TNY304 meestal,maar Hybride IC kan ook wel gescheurd zijn.

Onze Bosch wasmachine WAS32470NL/58 gaf na 6,5 jaar foutcode E57.

Monteur laten komen, want deze code staat niet in de gewone gebruiksaanwijzing. Inderdaad inverter kapot die motor aanstuurt.

Onderdeel zelf kost ca. 165 euro ex BTW. En dan nog ca. half uur arbeidsloon voor diagnose en vervangen.

Dus al met al ca 300 euro, maar de gok toch maar gewaagd dat hij nu nog minstens 4 jaar mee kan.

Yep, is dat het allemaal nog waard?? Daar de machine mogelijk rond de 500-600 gekost heeft..Als je afschrijving er bij berekent is machine economisch total loss ( risico op defecte lagers, gebroken trommelkruis is nu ook de volgende herstelling)... Ik had de print laten herstellen...Of, machine vervangen..

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 22 mei 2021 18:53:22 (21%)

Voor 300 euro zou ik de technieker de deur wijzen... |:(

Kleine opleg en een nieuwe in huis lijkt me een betere oplossing ja.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Tegenwoordig moet men bij een nieuwe machine gelijk 6 printen erbijbestellen. Gewoon in EEN koop met korting.
Dan kun je om de 2-3 jaar defecte printen wisselen.
Hoort bij de huidige tijdsgeest denk ik.

Ik heb een Miele W373. De print zat er al 21 jaar in.

Er ist wieder da...

haha, maar er is toch 10 jaar garantie op de motor ;-)

yep, het mechanische deel ja...