LG Inverter linear compressor

Op 6 augustus 2018 15:13:36 schreef kris van damme:
bij koelkringen is het iets ingewikkelder dan in jullie voorbeelden.

Dat de compressor de vloeistof rondpompt is een feit, daar gaat sowieso energie aan verloren. Maar buiten dat kan die kring ook extra warmte meenemen. Bij welke temperaturen/drukken dat het meest efficiënt is hang af van koelmiddel en constructie. maar je kan niet zomaar besluiten dat als de condensor warm wordt het koelproces niet efficiënt zou gebeuren.

Ik geef @rew gelijk.
Bij een grote verdamper en een grote condensor (= kleiner temperatuurverschil) verloopt de koelcyclus efficïenter dan met een kleine condensor en een kleine verdamper.
Een grote condensor en verdamper neemt meer ruimte in en is duurder. Er is dus een economisch optimum voor wat betreft de grootte van de condensor en verdamper en het energieverbruik van de koelkast.

Op 6 augustus 2018 21:14:47 schreef ohm pi:
[...]Ik geef @rew gelijk.
Bij een grote verdamper en een grote condensor (= kleiner temperatuurverschil) verloopt de koelcyclus efficïenter dan met een kleine condensor en een kleine verdamper.

zoals ik al schreef hangt dat af van het koelmiddel. Bij een koude condensor blijft de inspuitdruk laag. Kan zijn dat er zo weinig koelgas de ronde doet dat de compressor vooral leeg staat de draaien en dat doet hij niet gratis. (hij verbruikt vermogen, maar pompt bijna niks rond) er is dus een optimum condensortemperatuur waarbij de efficiëntie het grootst is. Nu bij deze LG van TS gaat bovenstaande niet op omdat de slaglengte kan geregeld worden (en dus ook het verbruik van de compressor) Maar bij een klassieke koelkast des te meer.

Overigens maakt het voor het inspuiten niet veel uit of het koelmiddel nog warm is of niet, de koude komt vooral uit de verdamping.

de condensor wordt warmer als deze zijn warmte niet kwijt kan, een koelkast die bij 12 graden staat te draaien is sneller op temperatuur als bij 30 graden, het scheelt al 18 graden voor de isolatie, maar ook kan de verdamper zijn warmte sneller kwijt.

een koelsysteem wat te heet wordt, gaat de compressorolie meenemen in het systeem en nekt uiteindelijk zichzelf. vandaar dat een bepaald koudemiddel vervangen voor een ander niet zomaar kan, de olie in de compressor moet ermee overweg kunnen, anders neemt het koudemiddel de olie mee in het systeem. normaal dien je de compressorolie ook te vervangen met een upgrade naar ander koudemiddel.

met deze temperaturen had ik voorheen vaker dat de overdruk beveiliging van koelmotoren van koel en vriescellen eruit lagen, die compressoren stonden met 5 stuks in een rek waar te weinig luchtstroming was, boel werd te warm. prehistorisch als dat spul was, ging er wel een temperatuuralarm lampje aan, dus men kon zien dat er iets gaande was. de nieuwe koelcellen was wel anders, daar stonden binnen 5 jaar de pot compressoren te klapperen, zuigers liepen aan. kon dagen of een maand zijn maar vastlopen ging ie.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 7 augustus 2018 00:25:19 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 augustus 2018 23:25:56 schreef kris van damme:
Bij een koude condensor blijft de inspuitdruk laag. Kan zijn dat er zo weinig koelgas de ronde doet dat de compressor vooral leeg staat de draaien en dat doet hij niet gratis.

Daar heb je een punt.

Op 7 augustus 2018 00:21:32 schreef ohm pi:
Daar heb je een punt.

je kan het in de praktijk ook merken: naarmate het buiten warmer wordt gaan airco's en koelkasten beter koelen. (en ik bedoel niet vanwege de thermostaat) gelukkig valt dat goed samen met de vraag naar meer koeling. Het kan een probleem zijn voor ingesloten ruimtes die ook in de winter koeling nodig hebben (een serverruimte bvb). Het gebeurde in het verleden dat de airco in de winter niet het nodige koelvermogen kon leveren. tegenwoordig zit om die reden in de buitenuit een snelheidsregeling op de fan.

Op 6 augustus 2018 14:58:56 schreef pokemon:
Stel : mijn watertegenvoorbeeld, dat ik een waterkoker of boiler neem met elektrische aansluiting, om water van 60 graden voortdurend beschikbaar te hebben.

Met warmte is er 1 ding wat je niet kan vergelijken met de analogie: Je kan het spul maken uit niets. Maar dat is wel "duur".

STEL: je hebt water van 20 graden dat je 30 graden wilt hebben. Stel het is 1kg, dus je hebt 4.2kJ/graad = 42 kJ nodig.

Nu kan je 42KJ uit het stopcontact halen (warmte MAKEN), of je kan het verpompen. Als je omgeving 20 graden is en blijft, heb je nu maar 42 / (( 273+25) / 10) kJ voor nodig. 30 maal minder energie. Vandaar dat er steeds meer stemmen opgaan om met warmte pompen huizen te gaan verwarmen. Welliswaar heb je maar 30-50% rendement bij het maken van de elektriciteit, maar als je die dan 10-20 maal effcienter inzet, kom je toch nog goed uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ Testman, je berekeningen hebben zelfde uitkomst als ik heb, is toch niet gek??

dubbelpost

[Bericht gewijzigd door pokemon op dinsdag 7 augustus 2018 22:34:01 (96%)

Op 7 augustus 2018 07:53:43 schreef rew:
heb je nu maar 42 / (( 273+25) / 10) kJ voor nodig. 30 maal minder energie.

die berekening kan ik niet volgen. Die 42 in de teller is de benodigde energie, in de noemer begtijp ik dat het in Kelvin wordt uitgedrukt, moet dat geen 20 zijn ipv 25? en dat delen door 10 is ook een raadsel.

Ik las ergens dat als je voor huisverwarming 3 kWh wilt afleveren met een warmtepomp dat je dat ongeveer 1 kWh elektriciteitsverbruik gaat kosten. Gas is 8000 kCal per kuub en elektra 864 kCal

Die tien is 30-20 het temperatuurverschil. De 25 is benadering van de werktemperatuur, het gemiddelde van de 20 en 30.

Ik heb even het meest extreme geval voorgenomen waarbij de warmtepomp het meest in het voordeel is.

Als je je huis gaat verwarmen, is het in de herfst buiten 10 graden en moet je het water naar 30-35 verwarmen om genoeg warmte het huis in te krijgen een temperatuurverschil van zo'n 20-25 graden. In de winter is het buiten 0 graden en wil je het nog steeds warm houden. Nu is het temperatuurverschil 30 of nog meer.

In theorie moet de warmtepomp dan nog steeds een maximaal rendement van rond de 10x kunnen halen, kennelijk gaat het een stuk minder in de praktijk als maar een factor twee gehaald wordt. De verlieswarmte wordt neem ik aan ook je huis in gepompt.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 8 augustus 2018 07:44:52 (74%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew,

Wat is de formule en is daar een voor een leek een inzichtelijke verklaring voor?

Zoals je het nu uitlegt met het temperatuurverschil in de noemer, wordt de "voordeelfactor" almaar hoger naarmate de gewenste bnnentemoeratuur stijgt (die 47 kJ wordt door een steeds groter getal gedeeld.)

Verdubbelt het temperatuurverschil binnen-buiten dan deel jij door 20 ipv 10, maar de hoeveelheid vereist energie verdubbelt ook van 47 naar 94 kJ, dat zou betekenen dat je zonder extra kosten met een warmtepomp een hogere binnentemperatuur kunt kiezen.

Is toch net hetzelfde als bij warmtepompen voor residentiële verwarming? Hoe kleiner het temperatuurverschil, hoe groter het rendement. Idealiter heb je een water-water systeem: je onttrekt bodemwarmte (pakweg 8°C) en maakt warm water op lage temperatuur voor vloerverwarming (pakweg 28°C). Delta t = 20°C. Hier kan je een SPF van rond de 5 halen: 1kWh elektrisch = 5kWh warmte.

Een lucht-lucht systeem daarentegen (airco met verwarmingsfunctie) haalt maar een SPF van rond de 2.5: 1kWh elektrisch = 2.5kWh warmte. De omgevingslucht is in de winter véél kouder dan het grondwater, en de warme kant moet véél warmer worden dan een vloerverwarmingssysteem. Delta t is vaak hoger dan 40°C.

kris van damme heeft wel een terechte opmerking: ga je op een bestaand koelsysteem het temperatuurverschil warm-koud flink verminderen, dan zal het effect op het rendement beperkt zijn. Dat komt omdat de parameters van het koelcircuit vast zijn: hoeveelheid koelmiddel, slaglengte en frequentie van de compressor. Maar als hiermee in het ontwerp rekening gehouden is, kan je dus wel het rendement opkrikken door delta t beperkt te houden.

Ja, een normale koelkast kan je optimaliseren om "als ie full-blast aan het koelen is een zo goed mogelijk rendement te hebben". Want dat is het enige wat ie doet. Goed, dat doet ie maar 20-40% van de tijd, maar als ie draait, doet ie dat full-blast.

Deze kan je optimaliseren op het "normale" geval: De boel binnenin is op temperatuur, de omgeving is 20 graden. Is het buiten 30 graden, heb je net 24 bier in het koelvak gelegd, tja.... Dan draait ie een tijdje niet op z'n optimale werkpunt. Maar op de lange duur is de "steady state" veel belangrijker. (ik zou het werkpunt optimaliseren op IETS slechtere omstandigheden dan de standaard rust-omstandigheden. Je wint iets als ie harder moet werken, maar verliest veel minder in de rust-situatie. En in het echte leven komt de "iets minder dan ideale situatie" ook voor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nu het in de keuken maar 22 graden meer is, in plaats van bijna 28 is het verbruik nog gezakt. Compressor draait nu nog op 23W in plaats van 33W.
Een dag werd het bijna 30 in de keuken, verbruik werd nooit meer dan 33W.

Blijkbaar meet een sensor ook de buitentemperatuur en beslist aan de hand daarvan hoe de compressor moet worden aangestuurd.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 12 augustus 2018 18:18:27 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat ie de binnentemp meet en daaruit terugkoppelt hoe hard ie moet draaien.

Jij hebt een zwembadje en wil het water niveau op het 5e streepje houden. Ik heb een lange slang en ga 30m hoger staan hevelen en JIJ merkt dat je 33 emmertjes per uur naar buiten moet gooien om het niveau op het 5e streepje te houden. Ga ik nu zakken naar 20m boven je zwembadje, dan loopt het water in mijn slang minder hard en merk jij dat je minder vaak een emmertje naar buiten hoeft te gooien om de boel op het gewenste streepje te houden (23).... Daarvoor hoef je niet te meten hoe hoog ik sta. En als een grappenmaker zo nu en dan een extra kruiwagen water naar binnengooit.... dan merk je aan je water niveau vanzelf dat een paar extra emmertjes gewenst is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hij past zich in ieder geval wel aan afhankelijk van de temperatuur.
Een gewone koelkast werkt altijd volle bak, is het nu koud of heet buiten.

Denk dat ze hier duidelijk met de slaglengte spelen in de compressor.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

't kan zowel met als zonder externe meetsonde, maar met externe meetsonde kan het systeem zich sneller aanpassen., en veel kost een NTC niet.

@rew : zie het in jouw zwembadvoorbeeld als een regenmeter :-)

Als je het topic goed leest, dan had ik al vermeld dat er een sensor aan de binnenkant van de metaalbekleding van de koelkast zat.
Foto maken kon ik niet, daar is geen ruimte voor.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Maar een verbruiksmeter heeft er nog niet tussengezeten.... Weten we nog niets wat het verbruik per etmaal is.

Ben niet in bezit van verbruiksmeter nu en de koelkast staat al op haar plaats vast. Die zou ik nu weer helemaal er uit moeten halen om aan het stopcontact te raken. Met alle producten nu in de koelkast zou ik nog schade kunnen doen denk ik.

Dat gaat em niet worden denk ik. Misschien later bij onderhoud of zo.

Nu kan ik alleen verbruik vaststellen, maar niet in de tijd.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Staat bij mij ook alweer een tijdje te draaien. Opvallend inderdaad hoe weinig warmte eraf komt. Blijkbaar goed geïsoleerd ook.
Wel jammer (maar off topic) dat de bovenkant niet vlak is (er ligt, weliswaar vanaf normale kijkhoogte onzichtbaar, een 'plateautje' op); is dat bij jouw model ook zo?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat was ook wat me altijd opviel, tijdens draaien of koelen weinig of geen warmte.
Mijn Liebherr daartegenin stond altijd heet achteraan.

Ja ook op mijn LG zit er boven ook een hoger plateau, vierkantig van vorm.
Daaronder zit de voeding en de sturing.
Door die uitstulping kon ie net niet onder de deur geschoven worden...

Moesten hem toen kantelen om toch eronder door te krijgen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah, ook. Dit huis is gelukkig vrij hoog overal, de mannen konden met steekwagentje en al overal gewoon rechtdoor met het ding.

Ik moet hier ergens een verbruiksmeter hebben slingeren, en ik kan wel gemakkelijk bij het stopcontact. Eens zien hoever ik kom.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja krek hetzelfde op je foto als van mij.
Ze gebruiken dit plateau tegelijk als koelplaat.

Maar met een steekwagentje moet de koelkast toch schuin?

Welk model heb jij nu in huis?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 14 augustus 2018 15:44:37 (10%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een heel klein beetje; ze hoefden niet zo ver dat het hoogste punt weer zakte. :)

Ik heb de GBB59PZFFB. Er zijn er veel die op elkaar lijken, allemaal met die nieuwe compressor. Door dit topic werd ik erop attent gemaakt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org